جمعه ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ 2025-09-19
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بار اصلی تامین مالی نهضت ملی بر دوش بانک مسکن است | نشست هم‌اندیشی و مشارکت در زمینه صنایع تبدیلی به میزبانی بانک توسعه تعاون | تسهیلات ارزان قیمت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزایش رضایتمندی اجتماعی را به دنبال داشته است | شعب کشیک بانک ملی ایران برای خدمت‌رسانی به مودیان مالیاتی در روز جمعه اعلام شد | پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار» |

کد خبر: 10390
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1400 - ۰۰:۳۷

کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی گرفتار در ترافیک کانال سوئز

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

فرهنگ اقتصاد – به گل نشستن کشتی باربری «اور گیون» در مسیر کانال سوئز باعث انسداد این مسیر و ایجاد گره ترافیکی در این منطقه شد. به طوری که گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند کشتی در این ترافیک متوقف شده‌اند.

طبق گزارش ها، روزانه حدود ۵ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و ۴.۵ میلیارد دلار به غرب می‌رود، همچنین روزانه ۱.۷۴ میلیون بشکه نفت از این مسیر جابه جا می‌شود که در این شرایط گفته می‌شود، راه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالا بسته شده است. در بین کشتی‌های گرفتار شده در مسیر مسدود کانال سوئز، ناوگان ایرانی هم حضور دارند و هم کشتی‌های تجاری ایران و هم نفتکش‌هایمان در ترافیک انسداد کانال سوئز گیر کرده‌اند بنابراین ایران هم در این خسارت جهانی سهم دارد و از به گل نشستن کشتی اورگیون متضرر شده است.

مسعود پل‌مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به کشتی‌ها و نفت‌کش‌های متوقف شده در مسیر کانال سوئز اظهار داشت: نمی‌توان اطلاعات کشتی‌های ایرانی متوقف شده را عنوان کرد اما به طور قطع خسارت انسداد مسیر کانال سوئز ناوگان ایران و تجارت دریایی کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: کشتی‌هایی که به صورت لاینر فعالیت می‌کنند باید در یک زمان‌بندی مشخص به بنادر حائل یا مقصد وارد شوند که بتوانند از ویندوی اختصاص یافته استفاده کنند اگر در آن زمان مشخص شده نتوانند خود را به بندر برسانند، زمان پهلوگیری در اسکله برای تخلیه و بارگیری را از دست می‌دهند. در نتیجه برای اینکه بتوانند در بندر پهلو بگیرند، مستلزم توقف در بنادر هستند تا زمانی که امکان مجدد پهلوگیری به کشتی داده شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی افزود: بنابراین به دلیل انسداد کانال سوئز، کشتی‌ها امکان اینکه بتوانند براساس برنامه زمان‌بندی پیش تعیین شده حرکت کنند و به مقاصد برسند را از دست داده‌اند. از آنجایی که کشتی‌ها در محل بارگیری و تخلیه بیش از زمان مشخص شده در قرارداد متوقف می‌شوند، خسارت‌هایی را متحمل خواهند شد. در برخی از موارد احتمال دارد بارهایی که برای بارگیری پیش بینی را از دست بدهند.

پل‌مه درباره خسارت ایجاد شده اظهار داشت: خسارت کشتی‌ها براساس سایز کشتی محاسبه می‌شود و قراردادی که در پارتر شناور لحاظ شده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. هر چه سایز و اندازه کشتی بزرگتر باشد هزینه دموراژ آن بالاتر می‌رود؛ یک استاندارد معمول برای دموراژ کشتی ۱۵۰ هزار تنی در اسکله‌ها روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار است.

وی با اشاره به ناوگان ایرانی متوقف مانده در مسیر کانال سوئز گفت: بیش از ۹۰ درصد کشتی‌های تجاری کشور که اقیانوس پیما هستند در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و احتمالا کشتی‌های متوقف مانده در کانال سوئز هم از ناوگان گروه کشتیرانی هستند.

پل‌مه درباره احتمال تاخیر در ورود کالاهای اساسی با توجه به انسداد مسیر تجاری کانال سوئز اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

وی با اشاره خسارت جهانی به دلیل انسداد کانال سوئز اظهار داشت: واقعیت این است به واسطه توقف کشتی‌ها در کانال سوئز تجارت حامل کشتی‌ها هم متوقف شده است به این معنا کالاهای این کشتی‌ها دیرتر به بازار مصرف و خط تولید خواهد رسید در نتیجه خسارت بسیار گسترده‌تر از موضوع دموراژ کشتی‌ها است. اما اگر متوسط خسارت را در یک روز برای یک کشتی ۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم با توجه به توقف حدود ۲۰۰ فروند کشتی در این مسیر که احتمالا این عدد تغییر می‌کند، خسارت حاصله به چند صد میلیون دلار در روز می‌رسد. البته باید توجه داشته باشیم که تعداد کشتی‌ها در دو سویه کانال سوئز در حال افزایش است.

منبع: ایلنا

برچسب ها: اورگیون, تجارت دریایی, ترافیک, خسارت, کانال سوئز, کشتی, نفتکش, نفتکش های ایرانی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/10390

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملی در روز شنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۴
  • میزبانی بانک مسکن استان خراسان رضوی از زائران حضرت امام رضا(ع)
  • جشنواره بزرگ بانک صادرات ایران ویژه فرهنگیان و بازنشستگان با جوایز میلیاردی آغاز شد
  • تعیین شعبه ۱۴ هزار فقره درخواست وام‌ قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری در مرداد‌ماه توسط بانک سپه
  • بانک سپه نقش کلیدی در تقویت تولید و اقتصاد استان البرز ایفا می‌کند
  • بررسی عملکرد شعب منطقه دو مؤسسه اعتباری ملل منتهی به پایان تیرماه ۱۴۰۴
  • شعب کشیک بانک تجارت برای روز پنج‌شنبه ۳۰ مردادماه
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مدل EFQM در شرکت پتروشیمی پارس
آخرین اخبار
  • نتایج دوازدهمین دوره مسابقات سراسری فرهنگی ورزشی فرزندان پسر صنعت پتروشیمی در تبریز
  • بار اصلی تامین مالی نهضت ملی بر دوش بانک مسکن است
  • اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات سراسری فرهنگی ورزشی صنعت پتروشیمی در تبریز برگزار شد
  • محمد شریعتمداری از دلایل کسب رتبه تاریخی هلدینگ خلیج‌فارس در رده‌بندی معتبر جهانی ICIS می‌گوید
  • نشست هم‌اندیشی و مشارکت در زمینه صنایع تبدیلی به میزبانی بانک توسعه تعاون
  • تسهیلات ارزان قیمت بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزایش رضایتمندی اجتماعی را به دنبال داشته است
  • شعب کشیک بانک ملی ایران برای خدمت‌رسانی به مودیان مالیاتی در روز جمعه اعلام شد
  • پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار»
  • ساختمان جدید شعب آق‌قلا و شهید مطهری گرگان افتتاح شد
  • شعب کشیک بانک تجارت آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی
  • مشارکت بانکداران بانک پاسارگاد در پویش اهدای خون
  • پیام مهندس معدولی مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان به مناسبت درخشش صنعت پتروشیمی ایران در عرصه جهانی با جهش ۶ پله‌ای
  • پویش مسوولانه «مهر همراهی» با تجربه دیجیتال در باغ کتاب تهران رقم خورد
  • درخشش ستاره شاراک در آسمان صنعت استان
  • برپایی میز خدمت و مشارکت در حوزه آبرسانی مناطق محروم

منهای اقتصاد
  • پویش مسوولانه «مهر همراهی» با تجربه دیجیتال در باغ کتاب تهران رقم خورد
  • بالاترین نشان مسوولیت اجتماعی کشور به همراه اول تعلق گرفت
  • ” روایت دردناک یک خانواده در مشهد”
  • تقدیر از همراه اول به پاس ارائه خدمات ویژه اربعین
  • ​«تو نیستی»، اثری ماندگار با نوای پرواز همای
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • از مشارکت در مراسم آلاشت شهر جاجیم ایران تا اصفهان و شانگهای …….. مروری بر برنامه های آتی فاضل جمشیدی در انتهای تابستان و فصل پاییز

فیلم
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند تیرماه ۱۴۰۴
    برگزاری مراسم پیوستن کارآموزان جدیدالاستخدام به خانواده بزرگ شرکت پتروشیمی اروند
    جابجایی موفقیت‌آمیز مخزن ۸.۵ تنی در پتروشیمی اروند؛ گامی بلند در ارتقای صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، عملیات حساس و پیچیده جابجایی یک مخزن ۸.۵ تنی با حجم ۲۵ مترمکعب در واحد EdC شرکت…
    امسال بودجه مسئولیت اجتماعی را به آموزش و پرورش و تجهیز مدارس اختصاص دهید
    بومی سازی تعمیر و تعویض قطعات داخلی ولوها توسط کارشناسان شرکت پتروشیمی اروند
    فرزین: تراکنش ماهانه رمز ارز‌ها در کشور ۳۵ همت است/ بازار را در چارچوب منافع ملی قاعده‌مند می‌کنیم


    ایبنا
    از رونمایی تجهیز استراتژیک غربال محصول در پتروشیمی اروند تا رونمایی از سه کتاب در حوزه خلیج‌فارس با حمایت پتروشیمی بندرامام


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب