دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-19
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

پرداخت آسان و آنلاین فطریه در «فطرآنلاین» بانک صادرات ایران | خیرین بانک صادرات استان خوزستان به ۶۵۰ خانواده بسته معیشتی اهدا کردند | نحوه بهره‌مندی از «سپاس‌ کارت معلم» بانک صادرات ایران برای فرهنگیان | آزادی ۲۵ زندانی با کمک کارکنان بانک صادرات استان آذربایجان‌شرقی | سیفی خبر داد: منابع بانک صادرات ایران از هزار همت گذشت / تغییر نگرش بانکداری، راهبرد اصلی بانک صادرات ایران در سال جدید |

کد خبر: 10390
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1400 - ۰۰:۳۷

کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی گرفتار در ترافیک کانال سوئز

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

فرهنگ اقتصاد – به گل نشستن کشتی باربری «اور گیون» در مسیر کانال سوئز باعث انسداد این مسیر و ایجاد گره ترافیکی در این منطقه شد. به طوری که گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۲۰۰ فروند کشتی در این ترافیک متوقف شده‌اند.

طبق گزارش ها، روزانه حدود ۵ میلیارد دلار کالا از طریق کانال سوئز به غرب و ۴.۵ میلیارد دلار به غرب می‌رود، همچنین روزانه ۱.۷۴ میلیون بشکه نفت از این مسیر جابه جا می‌شود که در این شرایط گفته می‌شود، راه حدود ۱۰ میلیارد دلار کالا بسته شده است. در بین کشتی‌های گرفتار شده در مسیر مسدود کانال سوئز، ناوگان ایرانی هم حضور دارند و هم کشتی‌های تجاری ایران و هم نفتکش‌هایمان در ترافیک انسداد کانال سوئز گیر کرده‌اند بنابراین ایران هم در این خسارت جهانی سهم دارد و از به گل نشستن کشتی اورگیون متضرر شده است.

مسعود پل‌مه، دبیر کل انجمن کشتیرانی ایران در گفت‌وگویی با اشاره به کشتی‌ها و نفت‌کش‌های متوقف شده در مسیر کانال سوئز اظهار داشت: نمی‌توان اطلاعات کشتی‌های ایرانی متوقف شده را عنوان کرد اما به طور قطع خسارت انسداد مسیر کانال سوئز ناوگان ایران و تجارت دریایی کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: کشتی‌هایی که به صورت لاینر فعالیت می‌کنند باید در یک زمان‌بندی مشخص به بنادر حائل یا مقصد وارد شوند که بتوانند از ویندوی اختصاص یافته استفاده کنند اگر در آن زمان مشخص شده نتوانند خود را به بندر برسانند، زمان پهلوگیری در اسکله برای تخلیه و بارگیری را از دست می‌دهند. در نتیجه برای اینکه بتوانند در بندر پهلو بگیرند، مستلزم توقف در بنادر هستند تا زمانی که امکان مجدد پهلوگیری به کشتی داده شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی افزود: بنابراین به دلیل انسداد کانال سوئز، کشتی‌ها امکان اینکه بتوانند براساس برنامه زمان‌بندی پیش تعیین شده حرکت کنند و به مقاصد برسند را از دست داده‌اند. از آنجایی که کشتی‌ها در محل بارگیری و تخلیه بیش از زمان مشخص شده در قرارداد متوقف می‌شوند، خسارت‌هایی را متحمل خواهند شد. در برخی از موارد احتمال دارد بارهایی که برای بارگیری پیش بینی را از دست بدهند.

پل‌مه درباره خسارت ایجاد شده اظهار داشت: خسارت کشتی‌ها براساس سایز کشتی محاسبه می‌شود و قراردادی که در پارتر شناور لحاظ شده مورد محاسبه قرار می‌گیرد. هر چه سایز و اندازه کشتی بزرگتر باشد هزینه دموراژ آن بالاتر می‌رود؛ یک استاندارد معمول برای دموراژ کشتی ۱۵۰ هزار تنی در اسکله‌ها روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار است.

وی با اشاره به ناوگان ایرانی متوقف مانده در مسیر کانال سوئز گفت: بیش از ۹۰ درصد کشتی‌های تجاری کشور که اقیانوس پیما هستند در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و احتمالا کشتی‌های متوقف مانده در کانال سوئز هم از ناوگان گروه کشتیرانی هستند.

پل‌مه درباره احتمال تاخیر در ورود کالاهای اساسی با توجه به انسداد مسیر تجاری کانال سوئز اظهار داشت: با توجه به مبادی تامین کننده کالای اساسی کشورمان که در این زمینه دارای تجارت با آمریکای جنوبی هستیم، مسیر تردد کشتی‌های کامل کالای اساسی از کانال سوئز است که با وقوع این اتفاق این کالاها با تاخیر به کشور می‌رسند.

وی با اشاره خسارت جهانی به دلیل انسداد کانال سوئز اظهار داشت: واقعیت این است به واسطه توقف کشتی‌ها در کانال سوئز تجارت حامل کشتی‌ها هم متوقف شده است به این معنا کالاهای این کشتی‌ها دیرتر به بازار مصرف و خط تولید خواهد رسید در نتیجه خسارت بسیار گسترده‌تر از موضوع دموراژ کشتی‌ها است. اما اگر متوسط خسارت را در یک روز برای یک کشتی ۵۰ هزار دلار در نظر بگیریم با توجه به توقف حدود ۲۰۰ فروند کشتی در این مسیر که احتمالا این عدد تغییر می‌کند، خسارت حاصله به چند صد میلیون دلار در روز می‌رسد. البته باید توجه داشته باشیم که تعداد کشتی‌ها در دو سویه کانال سوئز در حال افزایش است.

منبع: ایلنا

برچسب ها: اورگیون, تجارت دریایی, ترافیک, خسارت, کانال سوئز, کشتی, نفتکش, نفتکش های ایرانی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/10390

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • فرصتی برای اشتغال از سوی مؤسسه اعتباری ملل
  • درخشش همکاران پتروشیمی ایلام در دهمین جشنواره رسانه‌ای استان
  • جهش ۶۵ درصدی درآمد بانک تجارت با رتبه یک کارمزدها
  • آگهی دعوت از داوطلبان عضویت در هیأت مدیره بانک تجارت
  • قدردانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از بانک مسکن/ نقش کلیدی در پیشبرد نهضت ملی مسکن
  • افزایش ۲۱ هزار میلیارد ریالی سرمایه بانک کشاورزی
  • پرداخت بیش از ۸.۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج توسط بانک رفاه کارگران
  • وحید نام نیک سرپرست مدیر عاملی پتروشیمی صدف شد
آخرین اخبار
  • اطلاعیه‌ روابط عمومی شرکت مبین انرژی خلیج فارس در خصوص اخبار منتشر شده درباره قطع اکسیژن شرکت فرساشیمی
  • هلدینگ خلیج‌فارس، آماده تدوین نقشه راه همکاری‌های ایران و ازبکستان در زمینه پتروشیمی است
  • فعالان بازار سرمایه، پتروشیمی اروند را زیر ذره‌بین بردند
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی
  • تحول در صنعت پتروشیمی با تولیدی شدن طرح های جدید
  • قهرمانی کارکنان پیشکسوت پتروشیمی جم در مسابقات دوومیدانی منطقه پارس جنوبی
  • کسب ستاره ملی روابط عمومی کشور توسط پتروشیمی ایلام
  • پیشنهاد تشکیل میزدائم همکاری‌های صنعت پتروشیمی ایران و ازبکستان/ هلدینگ خلیج‌فارس، آماده تدوین نقشه راه همکاری‌های دو کشور در زمینه پتروشیمی است
  • خطر بیخ گوش کارخانه های خط اتیلن غرب
  • ورود ابزارهای جدید تأمین مالی به سبد محصولات بانک کشاورزی تا پایان سال
  • لزوم سرعت عمل و تصمیم‌گیری هوشمندانه در روابط‌ عمومی
  • تشریح علل و راهکار‍‌های رفع ناترازی بانک‌ها توسط مدیرعامل بانک سینا
  • بروزرسانی همراه‌ بانک توسعه تعاون
  • نخستین آزمایشگاه بازرسی فنی هلدینگ خلیج‌فارس در پتروشیمی شهید تندگویان افتتاح شد
  • اعطای تسهیلات ویژه به دارندگان پایانه های فروشگاهی بانک شهر

منهای اقتصاد
  • حمایت همراه اول از تیم‌های نوآور در حوزه هوشمندسازی سلامت
  • آغاز دومین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
  • معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رساله‌های برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
  • آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول
  • دعوت همراه اول از فعالان بازار سرمایه برای شرکت در مسابقه تحلیل نماد «همراه»
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول

فیلم
    مراسم بزرگداشت شهدای خدمت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در این مراسم که به میزبانی دکتر علی عسکری مدیرعامل گروه برگزار شد، بعد از تلاوت…
    راز افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده توجه به نیروی انسانی است
    فرهنگ اقتصاد _ آموزش، تامین امنیت روانی، بهداشت کار و استقرار نظام دستمزد عادلانه نیازهای اصلی در مواجهه با نیروی انسانی است.

    افزایش تولید و ایجاد ارزش…
    موکب پتروشیمی اروند اربعین ۱۴۰۳
    خبرهای خوش مدیرعامل پتروشیمی اروند به صنایع پایین دستی
    دو یادگار ارزشمند از دوران ریاست جمهوری شهید رئیسی برای گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس
    فرهنگ اقتصاد _راه‌اندازی دو پروژه استراتژیک پالایش گاز هویزه خلیج فارس و پتروشیمی گچساران با نگاه ویژه شخص رئیس‌جمهور فقید و دولت محترم…
    اجلاس بین المللی نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو
    تحول در تجارت با رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین در پتروشیمی اروند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، صبح روز دوشنبه ۷ آبانماه ۱۴۰۳، آئین رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین…


عکس
    حضور مرکز نوآوری و فناوری سروینو در همایش ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر از رییس ارشد مجتمع و فرمانده بسیج شهید مطهری شرکت پتروشیمی پارس تقدیر کرد
    فرهنگ اقتصاد _ متن لوح سپاس به شرح ذیل می باشد.


    جناب سید حمید زارع
    مدیر محترم ارشد مجتمع و فرمانده…
    برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شرکت پتروشیمی پارس
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم امام جماعت اعزامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72تن از یاران…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب