فرهنگ اقتصاد _خبر تصادف هولناک خودرو حامل خانواده دکتر سقاب اصفهانی که منجر به مرگ دردناک برخی از اعضای خانواده و عزیزان ایشان گردید جای تسلیت و ابراز همدردی دارد ضمن عرض تسلیت خدمت ایشان، انتظار است در این حادثه عمیقا تامل نمایند و دلایل اصلی این حادثه را ریشه یابی نمایند. سالانه ۲۰ هزار نفر از عزیزان این ملت در سوانح جاده ای کشته و حدود ۸ هزار نفر قطع نخاع و دچار مصدومیت دائمی و صدها هزار نفر دچار انواع مصدومیت های جسمی و روحی می شوند. حال پرسش این است که اگر بین تهران و مشهد خط اهن سریع السیر با سرعت ۳۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر وجود داشت باز هم نزدیکان ایشان با خودرو شخصی در این جاده های خطرناک سفر می نمودند و خطر مرگ و انواع مصدومیت ها را می پذیرفتند ؟
اگر آنها می توانستند با قطار سریع السیر در مدت سه ساعت به مشهد سفر نمایند آیا سفر در آرامش با قطار که امن ترین وسیله حمل و نقل مسافر بین شهری است را بر نمی گزیدند. چنانچه بین شهرهای اصفهان _ تهران _ مشهد و تبریز_ تهران _ مشهد و اهواز و شیراز و رشت و ساری قطار سریع السیر تا تهران وجود داشت تعداد کشته ها و مصدومان سوانح جاده ای به شدت کاسته نمی شد. در کشورهای اروپایی و کشورهایی که از شبکه حمل و نقل ریلی مدرنی برخوردار هستند با وجود جمعیت بالا و تعداد مسافرت بیشتر نسبت به ایران، تعداد کشته ها و مصدومان سوانح جاده ای یک سوم تا یک چهارم ایران است. بطور قطع اگر ایران از شبکه ریلی مدرنی برخوردار بود تعداد کشته های سوانح جاده ای به کمتر از ۸ هزار و تعداد مصدومیت های دائمی و قطع نخاع نیز به نصف تا یک سوم کاهش می یافت
جان مردم چقدر ارزش دارد. زجر قطع نخاع و قطع عضو و مصدومیت های دائمی مردم ایران چقدر برای مسئولان اهمیت دارد ؟
هزینه احداث ۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی پرسرعت چقدر است؟ این هزینه به ده میلیارد دلار نمی رسد یعنی ارزش چند ماه تولید نفت و گاز و میعانات گازی و به اندازه نصف واردات گازوئیل در هر سال افزایش سهم ریل در جابجایی مسافر و بار منجر به کاهش ۳۰ تا ۴۰درصدی در مصرف گازوئیل خواهد شد و این بدان مفهوم است که ما بجای واردات ۵ میلیارد دلار گازوئیل خواهیم توانست ده میلیارد دلار گازوئیل صادر نمائیم و میزان آلودگی شدید هوا که عمدتا ناشی از کامیون ها و اتوبوس ها می باشد را کاهش دهیم اکنون از دکتر سقاب اصفهانی انتظار است طی چند سال تمام وقت و توان خود را صرف احداث شبکه ریلی پر سرعت نمایند و تحول شگرفی در حمل و نقل ریلی کشور ایجاد نمایند. که اگر چنین کنند کل سرمایه گذاری در مدت کوتاهی از طریق کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های تصادفات جاده ای و قیمت فروش بلیط بازگشت خواهد شد. ایشان به عنوان معاون رئیس جمهور و مسئول مدیریت مصرف انرژی توان تحقق این هدف بزرگ ملی را دارند و انشالله جهت تحقق این آرمان بزرگ تمام وقت و انرژی خود را صرف خواهند نمود و مردم و خدای مردم حامی این حرکت بزرگ و ماندگار خواهند بود.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: