یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-14
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

نخستین ارائه VoLTE در رومینگ بین‌الملل توسط همراه اول | بومی‌سازی فناوری به روایت مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در نمایشگاه «تستا» | روایتی از یک سال ایستادگی فولاد خوزستان | حضور شرکت فولاد خوزستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵؛ بزرگ ترین رویداد صادراتی ایران | چهارمین همایش آزمایشگاه‌های زنجیره معدن و فولاد ایران به میزبانی شرکت فولاد خوزستان |

کد خبر: 112821
تاریخ انتشار: 23 آذر 1404 - ۱۰:۴۶

پیشنهاد افزایش حمل و نقل عمومی با خودروهای اینترنتی

فرهنگ اقتصاد _نزدیک به نیم قرن است که معضل ترافیک دامن گیر کلان شهر تهران شده و هنوز درمانی اساسی برای این درد جان کاه تجویز نشده است. با بهره گیری از دانش روز و تجارت جهانی، راه حل نجات از عوارض این زخم دردآور، درمان از سرچشمه آن است. سرچشمه ترافیک حرکت خودروها از همه طرف به سمت مراکز تهران است؛ باید از محل های ورود خودروها به تهران، جلوی این معضل گرفته شود. حدود ۵۰ درصد خودرو ها از طریق اتوبان های همت، حکیم، آزادگان، جاده قم – تهران، اتوبان دماوند و اتوبان امام رضا وارد تهران می شوند. بنابراین باید در ساعت های اوج ترافیک، برای ورود خودرو های تک سرنشین به تهران محدودیت های جدی، بازدارنده و موثری اعمال شود و در مقابل برای جلوگیری از فشار و آزار و اذیت مردم، راهکارهای قابل اجرائی جایگزین شوند. از جمله این راهکارهای جایگزین عبارت اند از:

تامین سریع اتوبوس های مورد نیاز، تامین واگن های مورد نیاز مترو، تامین مینی بوس و ون.

بهره گیری از امکانات گسترده موجود در خودروهای اینترنتی.

بر اساس قول مسئولان، تا پایان سال جاری بخشی از واگن های مترو و اتوبوس های مورد نیاز تامین خواهند شد و با کاهش ترافیک سرعت جابه جایی مسافران توسط اتوبوس ها و سایر خودروها دو برابر خواهد شد. اما در کنار برنامه تامین ناوگان حمل ونقل عمومی، آنچه می تواند نقشی کلیدی در کنترل ترافیک و تسهیل مسافرت برای مردم تهران داشته باید، اسنپ و سایر خودروهای اینترنتی هستند. روزانه حدود ۳.۸ میلیون سفر با اسنپ انجام می شود که ۱.۷میلیون آن مربوط به تهران است. سهم خودرو های اینترنتی در حمل ونقل درون شهری حدود شش درصد است. تعداد رانندگان فعال تاکسی های ایترنتی حدود ۳.۵ میلیون نفر هستند. چنانچه سهم خودروهای اینترنتی در جابه جایی مسافر به ۱۸ درصد برسد، تعداد شغل ثابت در اسنپ به سه میلیون نفر خواهد رسید و روزانه حدود ۳.۸ میلیون نفر در تهران توسط خودروهای اینترنتی جا به جا خواهند شد. خودروهای اینترنتی دارای امکان سفر اشتراکی هستند که در صورت اجرائی کردن آن، امکان جابه جایی ۲۰ تا ۳۰ درصد مسافران درون شهری توسط این شیوه مدرن حمل ونقل وجود دارد. برای افزایش گرایش به استفاده از شیوه سفرهای اشتراکی خودروهای اینترنتی، پیش نیازهای قابل اجرای زیر باید عملیاتی شود:

۱- خط کشی در اتوبان ها برای تعیین مسیر مخصوص خودرو های عمومی دارای چند سرنشین (قرار است این طرح به صورت آزمایشی در اتوبان همت اجرائی شود). اجرای این طرح در ساعات پرتردد صبح و عصر (۵:۳۰ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۲۰) منجر به افزایش گرایش به استفاده از امکان سفرهای اشتراکی اسنپ، تپسی و… خواهد شد.

۲- ایجاد محدودیت تردد خودرو های شخصی درون شهر در ساعات پرتردد صبح و عصر در محدوده طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا. این طرح در شهرهای پرتردد جهان اجرا شده است.

۳- در ساعات پر تردد اجازه ورود خودرو های تک سرنشین از شهرهای اطراف به تهران داده نشود.

۴- کاهش اتوماتیک سهمیه بنزین موجود در کارت سوخت خودروهای شخصی به ازای هر بار تردد در شهر طی ساعات طرح کنترل تردد.

۵- ایجاد محدودیت در اختصاص پارکینگ به خودرو ها در محیط های کاری و عمومی در ساعات پرتردد ذکر شده.

با انجام تمهیدات یادشده و تدابیر دیگر، سفر با خودروی شخصی و تک سرنشین در ساعت های تعیین شده به شدت کاهش خواهد یافت و ترافیک جاده ها تا حد زیادی کمتر می شود و خودروها به صورت روان در زمان کوتاهی به مقاصد خواهند رسید.

پس از انجام مراحل فوق
۱- هماهنگی با خودرو های اینترنتی برای فعال کردن گزینه سفر اشتراکی از زمان شروع اجرای طرح.

۲- حمایت مالی و معنوی از اسنپ و سایر شرکت های خودروی اینترنتی و تضمین عدم آسیب مالی احتمالی به این شرکت ها.

۳- و برای همراهی کامل شرکت های حمل ونقل اینترنتی و رانندگان تحت پوشش این شرکت ها با این طرح لازم است ضمن برگزاری جلسات هم فکری با آنها، منافع این دو ذی نفع مهم نیز تامین شود.

شرح کار سفر اشتراکی خودروهای اینترنتی
۱- تمامی افراد متقاضی سفر با اسنپ، محدوده مبدا و مقصد سفر خود را در اسنپ، تپسی و… ثبت می کنند؛ فرضا یک میلیون نفر در تهران محدوده آدرس مبدا و مقصد و سایر اطلاعات مد نظر را وارد می کنند.

۲- مالکان یا رانندگان خودروهایی از قبیل تاکسی، ون، اتوبوس و… نیز اطلاعات خود را که متقاضی همکاری با اسنپ و… هستند، در نرم افزار وارد می کنند.

۳- نرم افزار بر اساس اطلاعات واردشده، ایستگاه هایی را برای سوارکردن متقاضیان سفر در محلی نزدیک مبدا سفر تک تک متقاضیان مشخص می کند. ممکن است در یک ایستگاه ۱۰ نفر و ایستگاه دیگر پنج نفر و… در ساعت های مختلف متقاضی باشند.

۴- نرم افزار به صورت اتوماتیک به مسافر پیام می دهد چه ساعتی و چه خودرویی به مبدا می رسد و مشخصات خودرو و مسیر حرکت خودرو روی نرم افزار مشخص است (این امکان هم اکنون نیز در تاکسی های اینترنتی وجود دارد).

۵- به مقاصد مختلف کدهایی اختصاص می یابد و هر خودرو، افرادی را که مقاصد مشترک دارند، بر اساس کد سوار می کند. به این ترتیب نیازی به توقف های متعدد نخواهد بود و راننده و مسافر عموما از این بابت دچار اتلاف وقت نمی شوند.

۶- با انجام تمهیدات یادشده و سایر تدابیر، تاکسی های اینترنتی در هر سفر دوتا سفر مسافر را جابه جا می کنند.

مزیت های اجرای طرح
۱- کاهش هزینه مسافران نسبت به هزینه جابه جایی تک مسافر.

۲- کاهش شدید آلودگی هوای ناشی از ترافیک.

۳- کاهش ترافیک و در نتیجه کوتاه شدن زمان سفر خودروها تا نصف شرایط کنونی.

۴- موجب کنترل ورود خودرو ها به محدوده ترافیک تهران و کلان شهرها.

۵- کاهش هزینه تصادفات جاده ای.

۶- کاهش کشته ها و انواع مصدومیت ها در تصادفات جاده ای.

۷- افزایش درآمد خودروهای اینترنتی و رانندگان آنها.

۸- موجب ایجاد ده ها هزار شغل در این حوزه.

۹- اجرای این طرح در تهران و کلان شهر ها منجر به کاهش حداقل ۳۰ درصد مصرف بنزین و گازوئیل خواهد شد.

۱۰- با کاهش هزینه های دولت به میزان چند میلیارد دلار در سال ناشی از اجرای این طرح، دولت قادر به پشتیبانی از این طرح و توسعه شبکه مترو و اتوبوسرانی خواهد شد.

 

برچسب ها: حمل و نقل عمومی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/112821

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • لزوم «زمامداری هوشمند رسانه‌ای» در بازار سرمایه در عصردیجیتال
  • حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال؛ چالش‌های محتوا، اعتبار و بازاریابی
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • بومی‌سازی دستگاه سنجش همزمان گازهای H₂، CO و CO₂ در شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
  • ۱۲ سال تداوم‌عدم آلایندگی مبین انرژی خلیج‌فارس
  • سومین نشست تخصصی مدیریت ریسک سازمانی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به میزبانی پتروشیمی اروند برگزار شد
آخرین اخبار
  • نخستین ارائه VoLTE در رومینگ بین‌الملل توسط همراه اول
  • بومی‌سازی فناوری به روایت مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در نمایشگاه «تستا»
  • تحول در صنعت پتروشیمی با اتکا به پژوهش و حمایت از نخبگان
  • نهادینه شدن فرهنگ شفافیت، گامی مهم برای بهبود فضای عملکرد صنعت پتروشیمی
  • سیبانک به روزرسانی می‌شود
  • نصب موفق اولین بازو از بازوهای ۲۵ گانه فاز یک بندر پتروشیمی بندر پارس با تکیه بر توان متخصصان داخلی
  • فراخوان ویژه بانک پاسارگاد به مناسبت بیستمین سالگرد تأسیس
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی بانک ملی در صنایع ریسندگی کشور/نقش‌آفرینی در راه‌اندازی واحد ۸۰۰۰ تنی نخ یزد
  • آئین بزرگداشت روز زن و مقام مادر در منطقه پارس برگزار شد
  • افزایش سرمایه بانک کشاورزی یک ضرورت انکارناپذیر است/کشاورزان بیش از هر زمان دیگری به حمایت نیاز دارند
  • توسعه تعاملات برد – برد با بهره‌گیری از بانکداری شرکتی / پرداخت حدود ۱۰ همت سهم‌‌الشرکه نهضت ملی در قم
  • نقش راهبردی معاونت امور طرح و برنامه در تحقق اهداف بانک/ ضرورت ساماندهی و تحول در ساختار شعب
  • جلسه بر خط پرسش و پاسخ سهامداران محترم شرکت پتروشیمی جم ـ۱۴۰۴
  • قم و بانک شهر؛ هم‌پیمان در مسیر توسعه و آبادانی
  • اعطای نشان عالی مدیر سال به مدیر عامل بانک شهر

منهای اقتصاد
  • نخستین ارائه VoLTE در رومینگ بین‌الملل توسط همراه اول
  • بومی‌سازی فناوری به روایت مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در نمایشگاه «تستا»
  • گفت ‌وگوی اختصاصی «فرهنگ اقتصاد» با استاد منوچهر سهیلی شمیرانی؛ (پاسدار اصالت موسیقی ایرانی):”هنر را معشوق بدانید، نه منبع معاش”
  • برگزاری سمینار هوش مصنوعی در حوزه‌های تخصصی رادیولوژی با مشارکت همراه اول
  • معرفی بسته‌های ویژه همراه اول برای روز مادر
  • همراه اول برترین روابط عمومی در «ارتباطات رسانه‌ای» و «کاربرد هوش مصنوعی»
  • گاز ساختمان های تحت مدیریت دولت قطع شود/ کارکنان با لباس زمستانه در محل کار حاضر شوند/ با پرده مناسب، عایق درب و پنجره ها به آسانی می توان از هدر رفت گرمای خانه و محل کار جلوگیری کرد

فیلم
    یک سَرو همیشه استوار؛ پیمان خانواده «سرو» با یاد ۴۷ فرشته پرکشیده





    فرهنگ اقتصاد _ برخی زخم‌ها چنان عمیق بر حافظه یک ملت حک می‌شوند که غبار زمان هرگز قادر به زدودنشان نیست. روزهایی که در آن، معصومیت، قربانی خشونت…
    گزارش تصویری مراسم نکوداشت هفته پدافند غیرعامل به میزبانی شرکت پتروشیمی اروند و سازمان منطقه ویژه آبان ۱۴۰۴
    تپش زندگی در قلب «سرو»؛ روایت خانواده سرو از اهدای زندگی
    فرهنگ اقتصاد _ در دنیای پرشتاب امروز، جایی که مسئولیت‌های فردی و سازمانی گاه ما را از توجه به نیازهای عمیق‌تر انسانی بازمی‌دارد، لحظاتی هستند که همچون چراغی پرنور،…
    کسب جایزه ویژه صادرات نانو ۱۴۰۴ در شاخص ارزش صادرات توسط شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو
    فرهنگ اقتصاد _ در مراسم «جایزه ویژه صادرات نانو ۱۴۰۴» که روز دوشنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از مدیران ارشد حوزه فناوری کشور…
    از نزدیک بودن زمان عرضه اولیه پتروشیمی اروند تا رشد درآمد پتروشیمی پارس
    حضور فعال شرکت پتروشیمی اروند در دومین رویداد پتروکم ۱۴۰۳
    نقش پتروشیمی ها در تثبیت بازار و ارزآوری


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب