مدیر روابط عمومی و بین الملل شرکت بیمه رازی در گفتگو با فرهنگ اقتصاد؛
توسعه فرهنگ بیمه از محوری ترین ماموریت های روابط عمومی بیمه رازی است
مدیرروابط عمومی و بین الملل بیمه رازی در گفتگوی اختصاصی با فرهنگ اقتصاد اعلام داشت: برای ترویج فرهنگ بیمه یکی از راهکارهای اساسی؛ این است که باید تولیدات محتوایی و خوراک خبری رسانه ای صنعت بیمه را حتی درقالب رسانه های جدید افزایش داد.
گفتگو: جلال بهمنی
فرهنگ اقتصاد – بیمه رازی به عنوان اولین شرکت بیمه خصوصی ازسال ۱۳۸۲ با اهداف کلان و عالی ارایه خدمات بیمه ای در بهترین شکل ممکن، نهادینه کردن فرهنگ بیمه درسطوح مختلف جامعه و همچنین گسترش فضای رقابتی شایسته و برقراری تعاملات و ارتباطات سازنده با مخاطبان خود آغاز به کار کرده است و در این راستا شرکت بیمه رازی نیز ضمن تکریم مخاطبان؛ مقتدرانه در ارایه خدمات و ارتقای کیفیت و تنوع خدمات مطلوب بیمه ای به جامعه هدف را سرلوحه خود قرارداده است و با معرفی خود به عنوان تکیه گاهی امن و مطمئن به مخاطبان افراد جامعه در تمامی مقاطع به ویژه در دوران بحران کرونا بسیار خوش درخشیده است.
از رموز موفقیت و سرآمدی بیمه رازی ترسیم راهبردهای اثربخش سازمانی خط مشی گذاری بهینه، هدایت مدبرانه مدیریت های پیشرو، بهره گیری ازنیروی انسانی متخصص و کاردان در بخش های مختلف سازمانی و در نهایت به کارگیری و مدیریت کلی تمامی پتانسیل های سازمانی است و همین فرآیند مدیریت سازمانی کارآمد و پیشروانه در بهره وری از امکانات و توانمندی های موجود رسانهای و ارتباطی نوین به شکل ارزنده ای نمایان شده است به خصوص در ارائه خدمات و ترویج فرهنگ بیمه؛ پیرو همین عملکرد صحیح وکارآمد به ویژه درعرصه دیجیتال مارکتینگ و الکترونیک؛ درجشنواره روابط عمومی برتر درحوزه الکترونیک حایز رتبه برتر نائل شده است.
رویکردها و اتخاذ استراتژهای کلان بیمه رازی بسیار پیشروانه وایده آل گرایانه است به طوریکه در این نقشه راهبردی پیشرفت و توسعه فراگیری خدمات بیمهای با ابعاد متعالی اجتماعی وسیعی در نظرگرفته شده است ازجمله این اهداف عالی؛ رشد کیفیت سطح زندگی در لایه های مختلف افراد جامعه و توسعه متوازن خدمات با کیفیت برتر و قراردادن آحاد مردم به عنوان جامعه هدف با جلب نظر مشارکت و پذیرش فرد به فرد آنان در فرهنگ بیمه به عنوان چتر حمایتی تمام شمول در تمامی مقاطع مختلف زندگیشان است.
بیمه رازی با توجه به حضور پررنگ و ارزشمندش در کسب رضایتمندی ها و ارایه خدمات نوین بیمهای به مخاطبان و همچنین حضور چشمگیرش درفضای ارتباطات و تعاملات سازنده اجتماعی به خصوص درشرایط بحران کرونایی؛ ما را برآن داشت تا کندوکاویی در چگونگی ارایه خدمات وبرقراری تعاملات و ارتباطات موثر با مخاطبان اش داشته باشیم. به همین منظور در طی مصاحبه ای؛ با مدیریت روابط عمومی و بین الملل شرکت بیمه رازی دکتر ناصرالدین اسلامی فرد در مورد تشریح رموز موفقیت عملکرد سازمانی بیمه رازی به خصوص در بخش روابط عمومی، جایگاه روابط عمومی ها دوران کرونا و پسا کرونایی و طرح های ابتکاری و خلاقانه بیمه رازی در ایجاد ارتباطات موثر با مخاطبان و… به گفتگو نشستیم.
اشاره
دکتر “ناصرالدین اسلامی فرد” چهره سرشناس و مطرح در عرصه رسانه و روابط عمومی های موفق در شرکتهای بیمه و با پیشینه درخشان مناصب مدیریتی درچندین رسانه معتبر و خبرگزاری ها است.
این مدیرکارآزموده و پرتلاش با تجارب ارزنده مدیریتی درپست های مختلف مدیریتی، مشاوره یی، در ادارات، سازمان ها، معاونت ها و وزارتخانه های مختلف دولتی به خدمتگزاری مشغول بوده است.
در ارزیابی کارنامه حرفه ای اش که حاکی از کار و تلاش ستودنی و خدمت صادقانه وی در زمینه های مختلف مدیریت ها مشاوره ها و مدیریت های رسانه یی است؛ و باوجود این رزومه درخشان حرفه ای ولی آنچه بیشتر دررفتار و گفتار “دکتر اسلامی فرد” قابل توجه است؛ اخلاصی بی ریا و ادب تواضع فراوان مشهود است که به گمان من بسیار ارزنده و ارزش آفرین می تواند باشد در الگوپذیری از مدیری اخلاق مدار و متعهد ومتخصص؛ برای معرفی به مدیران جوان فعال و ساعی کشور؛ تا انشالله مدیران جوان پرتلاش بنابرشایستگی ها و توانمندی ها؛ مدیریت امور را اخلاق مدارانه برعهده بگیرند تا در فرآیند مدیریت های نوین با ذوق و شوق خدمتی صادقانه، متعهدانه و تخصص محورانه؛ منشاء خیر و خدمت راستین به کشور عزیزمان باشند.
گذشته ازاین تفاسیردر گفتگوی دوستانه و صمیمانه ای که با “دکتر اسلامی فرد” داشتیم او باگشاده رویی تمام؛ پاسخگوی سئوالات پایگاه خبری -تحلیلی فرهنگ اقتصاد بود. متن ذیل حاصل این گفت وشنود است که درپی می آید.
نقش روابط عمومی ها را در فراگیر شدن فرهنگ بیمه چگونه ارزیابی می کنید؟ و در این زمینه بیمه رازی چه اقداماتی انجام داده است!؟ وبه نظر شما یک مدیریت روابط عمومی موفق و کارا و توانا چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
اهمیت رسانه ها در صنایع مختلف به ویژه در صنعت بیمه برکسی پوشیده نیست و یکی از موثرترین سازوکارهای رسانهها در گسترش این صنعت و افزایش نفوذ آن درسطح افکارعمومی جامعه “تولید محتوای” رسانهیی هست که در اشکال مختلف شرکت های بیمه می تواند در این زمینه نقش سازندهای داشته باشند.
بدون زیاده گویی یکی از روابط عمومی های پیشرو در این مقوله روابط عمومی بیمه رازی است که اقدامات بسیار موثری دراین مسیربرداشته شده است؛از جمله این کارکردها روابط عمومی بیمه رازی می توان به چاپ و انتشار “روزنامه هوشمند وماهنامه داخلی” اشاره داشت مضاعف براین در اقدامی ابتکاری راه اندازی ” استودیو خبر ” می باشد که توانسته درمدت زمان کوتاه به صورت ویژه به مسائل و ابعاد مختلف صنعت بیمه از جمله بیمه رازی بپردازد در بحث “تولید محتوا” شرکت بیمه رازی به طور متوسط در طول هفته؛ تعداد ۷.۸یادداشت های تولیدمحتوای به اشکال مختلف خبری تولید می کند که این نشان دهنده وجود منابع وسیع موضوعات در خصوص تولیدمحتوا و اخبار متعدد تحلیلی وچالشی در صنعت بیمه است.
باید اذعان داشت در حال حاضر این نیاز شدیدا احساس میشود که باید تولیدات محتوایی وخوراک خبری رسانه ای صنعت بیمه را حتی درقالب های جدیدرسانه یی نیز افزایش داد مثلا در این راستا اخیرا ابداع “استودیو خبر”، گفتمان نوین خبری است که درصنعت بیمه راه اندازی شده است درتشریح عملکردی که در این سامانه خبری لازم بذکر است؛ که درماه مبارک رمضان هر شب یکی از مدیران شرکت بیمه رازی در “استودیو خبر” دعوت می کردیم و طی آن مهمان برنامه فضای مجموعه خود را به طور کامل ترسیم میکرد که این امر در ایجاد فضای ارتباطی قوی حرفه ای موثر بوده است و ضمن اینکه هر شب طی قرعه کشی به یکی از نمایندگان شرکت بیمه جایزه اهدا شد.
در مورد روزنامه هوشمند باید یاد آور شد که در کنار آن اطلاعات روزنامه شرکت به روزاطلاع رسانی می شودکه این امر موجب افزایش همدلی وهمگرایی در شرکت شده است. به انضمام انتشارروزنامه و ماهنامه اطلاع رسانی داخلی بیمه رازی پروژه دیگری راه اندازی شده است تحت عنوان رازی پاسخگو که در این فضا چرخش استراتژیکی داشته است “رازی پاسخگو” که مدیر عامل دستورالعمل به چرخش اول یعنی برمبنای نماینده محوری است بدین گونه که قرار شده کل مجموعه شرکت الزاما باید به نماینده پاسخگو باشند؛ لازم به ذکراست که در گذشته این چنین روالی وجود نداشته یا توجه خاصی نمی شد. در فضای کاری و گفتمان جدید مقوله نماینده محوری که “دکتر جباری” مطرح کردند؛ نماینده بیمه از اولویت زیادی برخوردار است از این رو هر سه شنبه ها یکی از معاونان شرکت در مقابل دوربین روابط عمومی شرکت بیمه رازی قرار میگیرد و به سوالات ارسال شده از سوی نمایندگان پاسخگو میشود به صورت زنده این برنامه پخش می شود و در هر پخش زنده؛ بالغ بر هزاران نفر این برنامه را تماشا میکنند در تحلیل برآیند خوب این رویکرد می توان اذعان کرد که این امر منجر به کاهش چشمگیر مشکلات نمایندگان شده است.
اما درخصوص علت دریافت جایزه جشنواره روابط عمومی الکترونیک به سبب حضور پررنگ و فعالیت چشمگیر و قابل توجه بیمه رازی در حوزه دیجیتال و روابط عمومی الکترونیک انجام شده است که منجر به انتخاب برتر روابط عمومی بیمه رازی این جشنواره شد.
شایان ذکراست احراز این رتبه برتری برای ما بسیار افتخار آمیز است چراکه معتقد هستیم در دوران پسا کرونا دورانی هست؛ ضرورتا افرادی در حوزه دیجیتال مارکتینگ والکترونیک باید فعال باشند که بتوانند برنده و نام آور شوند! از این رو برای ما بسیار حائز اهمیت است که در این رشته دیده شدیم و شاید( ۲) ماه زمان کوتاهی بود که توانستیم به واسطه اقدامات و فعالیتهای مناسب در این فضای مجازی بیمه رازی انجام شده؛به قدری پررنگ و چشمگیربود که باعث شد به رویت داوران جشنواره درآمد و توجهشان به ماجلب کرد و بیمه رازی در این حوزه بشایستگی دیده شد و این جایزه برای مان بسیار ارزشمند است.
اما پیرو این موضوع باید یاد آور بشوم که دراین فضای ارتباطی نوظهور برنامه ها وپروژه های بسیار زیادی به پرداختن داریم؛ ازجمله آن قصد داریم اولین تلویزیون تعاملی صنعت بیمه را در مباحث بیمه رازی راه اندازی کنیم و در بحث فضای مجازی بیمه نیز قصد داریم!
یک برنامه را ایجاد کنیم که گفتمان صنعت بیمه را هر ماه در شرکت بیمه رازی داشته باشیم دعوت از اصحاب رسانه وگروه خبرنگاران وهمچنین کارشناسان حوزه بیمه دعوت به عمل بیاوریم تا با تشکیل میزگردهای فضای مجازی؛ مباحث مهم صنعت بیمه در “استودیو خبر”بیمه رازی مطرح میکنیم وشخصا بر این باور هستم که این امر مهم میتواند محتوای بسیار مناسبی برای رشد و رونق صنعت ایجاد بکند.
پیرو همین موضوعات؛ لازم به ذکر است که از شاخصه های محوری روابط عمومی های موفق و کارآمد؛تخصص گرایی وتسری دانایی محوری در فضای ارتباطات و تعاملات سالم برون سازمانی و درون سازمانی است. تحقق این امر در الزام بهرهگیری از دانش و تخصص حرفه ای و کارشناسی در این بخش سازمانی است که برآیند آن منتج به بروز شادابی و پویایی سازمانی در روابط عمومی ها می شود.
توجه اساسی به همین موضوع اهمیت و جایگاه استراتژیک روابط عمومی ها در ادارات، سازمان ها و شرکت ها بسیار مهم و ضروری می نماید و از الزامات اجتناب ناپذیر درپیشتاز بودن وکسب موفقیتها و تعالی سازمانی برای آنها است.
از شاخصهای دیگر روابط عمومی موفق؛ نحوه برقراری رابطه و حتی کیفیت ارتباط گیری با مخاطبان که بسیار مهم است بنابراین نیازمند سنجش افکار عمومی و مطالعه و شناخت انس وعلائق و زمینه های جذب جامعه هدف از ضروری ترین امور به شمار می آید.
باید در نظر داشت به هر اندازه در ارتباط گیری تخصصی واصول دانش حرفه ای و نظام مند رعایت واجراشود متعاقب آن سازمان مربوطه در دستیابی به اهداف رشد و توسعه امور موفق خواهد بودضمن اینکه به موازات آن نیز باید رویه سازمانی روابط عمومی ها پیشروانه و پیشگامانه باشد.
یکی از پیش نیازهای یک روابط عمومی موفق و پیشرو عمل به وظایف عالی و اجتماعی ورسالت حرفه ای است؛ از جمله وظایف نیروی انسانی و کارکنان شاغل در روابط عمومی می بایستی برخورداری ازصفات و فضایل انسانی همچون: مردم داری برای ایجاد تعاملات سازنده درون و برون سازمانی، مبادلات افکار و آرا بادیگران حتی شنیدن صدای مخالف وداشتن صفات برجسته ای نظیر شفافیت، صداقت و انصاف است که پاسخ گویی به مخاطبان ومراجعان را درسطح عالی ارتباطی هدایت می کند ومسلما از پیش شرط آن صبوری و بردباری در شنیدن عقاید نظرات مختلف دیگران بسیارمهم وضروری است و ظرفیت سنجی روابط طرفین را نمایان می کند و در نهایت امر باید گفت که رعایت اصول اخلاقی و انجام و وظایف رسالت حرفهای مسیر رادر جهت تامین نظرات و منافع طرفین هموار می نماید ونمود عینی آن الزاماً با برقراری ارتباطات و تعاملات صحیح مطلوب، منطقی و روشمند است دراین راستا تقویت روابط عالی نیازمند مطالعه هدفمند، دانش افزایی درعلوم ارتباطات وهمچنین به کارگیری روشهای نوین و متدهای روزآمد دربرقراری روابط است.
“در زیست جهان” جدید پسا کرونایی نقش روابط عمومی ها پیش رو را چگونه ارزیابی می کنید؟
در این شرایط قاعدتا با کمرنگ شدن فیزیک ادارات به شرایط تازهای در حوزه مدیریت روابط عمومی ها برخواهیم خورد و نیز با کمرنگ شدن امنیت مراسم و دیگر برنامههای رفاهی که معمولاً روابط عمومی ها عهده دار آن بودند؛دیگر کارکرد خود را دراین زمینه از دست خواهند داد و به نوعی دیگر با روش های متداول گذشته قادر به ادامه حیات نخواهند بود.
اما آنچه در سازمانهای پسا کرونایی بیش از همه خودش را به ساختار سازمان تحمیل کرده است که کل پیکره سازمان در پیشخوان مجازی آن تبدیل به یک روابط عمومی پیشرفته شده است.
به عبارت دیگر همه کارکنان سازمان برای اعلان ها، پیگیری ها، جوابگویی ها و رفت و آمد ها و….. تقریباً هر کاری که با مخاطب دارند با آنها درگیر است نیاز به یک سری از مهارتهای روابط عمومی الکترونیک دارند.
شاید برای دستیابی به یک نظام واحد سیستم اداری و عملکردی والگویی روابط عمومی ایده آل سازمان ها در دوران پساکرونایی قدری زود باشد اما حتی طرح این موضوع که روابط عمومی ها در سازمانی که تماما تبدیل به مجموعه ای از سلول های ارتباطی شدهاند و مستقیمترین ارتباط را با مردم دارد و دقیقاً باید کجا بایستد؟ باید در مجامع علمی و مدیریتی مورد در مورد تحقیق و پژوهش قرار بگیرد و فراتر از آنکه بخواهیم برای برخی مشاغل کنونی روابط عمومی که تحت تاثیر کرونا عملا هیچ خروجی ندارند کارآفرینی کنیم تا شغل این افراد از دست نرود. در این خصوص باید جایگاه مناسبی برای روابط عمومی در سازمانهای الکترونیک در نظر گرفته شود.
تغییرشکل روابط عمومی درسازمان پساکرونایی تابع تغییرشکل کل سازمان است.
سازمان ها درفضای کرونایی (چه درشکل بحرانی اش وچه ازلحاظ غیر حضوری بودنش) باید تاحد امکان کوتاه تر وتخت تر، واکنش سریع تر وبی واسطه تر باشند وشاید دراین شرایط نقش مدیران میانی تاحدی تضعیف شود.
به عبارتی دیگر ازنظر مدیریتی، ما ازسازمانی بلند بارده های مختلف مدیریتی رفته رفته به سازمانی شبکه ای شبیه سازمان های صنایع خلاق واستارتاپ ها مثل “گوگل وآمازون” می رسیم. از منظر دیگر برخی ازسازمانهای دوران پسا کرونا عملاً تبدیل به یک سازمان روابط عمومی بزرگ شده است در این زمان روابط عمومی ها به عنوان مدیران ارتباطی که توانایی ارتباط بی واسطه با مخاطب را از پیش داشته اند، می توانند به عنوان رهبران سازمان کل همکاران خود را برای چنین وضعیتی یاری کنند و شکافها و مسائلی که در این بین پیش میآید را با مهارت ارتباطی خود بهبود بخشند در فواصل سلول های سازمانی که از یک ساختار هرمی به شکل شبکهای درآمده قرار بگیرند.
البته در این شرایط ؛کم هم نیستند روابط عمومی هایی که چون جایگاه خود را در شرایط جدید نمیدانند ویا نمی یابند عملاً به بخش زائد و قابل حذف نهادها و سازمان ها تبدیل می شوند.
سازمان های پسا کرونایی کارشان هر چه باشد یک نهاد ارتباطاتی هستند و شکلشان شبیه رسانههاست و روابط عمومی ها نیز برای سازمان ها بسیار باید قوی عمل کنند و جایگاهشان را نیز تثبیت کنند.
لطفاً مختصری از بیوگرافی و همچنین از سوابق تحصیلی و مدیریتی خودتان توضیحاتی ارائه بفرمایید.
من (ناصرالدین اسلامی فرد) دارای تحصیلات در رشته های کارشناسی خبر، کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، ودکترای مدیریت کسب وکار می باشم وعارضم خدمتتان که نزدیک به( ۳۰ )سال سابقه فعالیت خبری حرفه ای در صدا و سیما، خبرگزاری ایرنا، دهها روزنامه، مجله و پایگاه خبری، مدیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ریاست جمهوری و مشاور های متعددی ازجمله مشاوره تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و… وهمچنین عضو کمیته برندینگ صدا و سیما و روابط عمومی های بیمه های متعددی را درکارنامه خدمتی خود دارم و همواره با کمال افتخار و بالندگی خدمت صادقانه و متعهدانه را ارج می نهم و ستایش می کنم… و اما مابقی سوابق خدمتی ام را طبق فهرست ذیل به صورت تیتر وار خدمت دوستان گرامی معروض می دارم:
-مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت
-دبیر فراکسیون ارتباطات و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی
-مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی
-رییس کمیته فرهنگی پژوهشی هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی
-عضو شورای اطلاع رسانی وزارت بهداشت
-عضو شورای اطلاع رسانی بنیاد شهید
-مشاور رسانه ای معاون رئیس جمهور
-مدیر فضای مجازی وزارت صنعت
-عضو کمیته مجازی بانک مرکزی
-مشاور رسانه ای ایمیدرو
-مشاور نمایشگاه بین المللی تهران
– عضو شورای مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی
-عضو شورای مدیر روابط عمومی بیمه دی
-و نیز افتخارا سمت مدیرمسئولی چندین رسانه را برعهده داشتم…
ودرنهایت مسوول برگزاری بیش از( ۴۰ )همایش ملی و بین المللی…..
و در حال حاضر درسمت مدیرروابط عمومی و بین الملل شرکت بیمه رازی مشغول به انجام وظیفه و خدمت رسانی هستم.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: