در گفتگو با فرهنگ اقتصاد مطرح شد؛
اجتناب از سیاست زدگی در انتخاب وزیر نفت آینده
گفتگو از:جلال بهمنی
-"مهندس عبدالرسول دشتی" یکی ازکارشناسان صاحب نام واز مدیران نامآشنای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی که کارنامه درخشان خدمتی صادقانه و متعهدانه در این حوزه را داراست.
فرهنگ اقتصاد – ویژگیهای فردی و شخصیتی او میتوان چنین توصیف کرد: مدیری توانمند،دانش پژوه و فرهنگ محور و عملگرا در انجام وظایف و مسئولیت های خطیر مدیریتی است؛از دل مشغولی های دیگر او در مقوله نشر وتالیفات کتب فرهنگی وتخصصی در امور شغلی اش، فعالیتهای رسانهای(گزارشات،یادداشتها ومقالات تخصصی و…) می باشد.
شایان ذکراست همسر ایشان “خانم رفعت فرزاد فر” نیز در زمینه تالیف ونگارش برخی ازاین کتب تلاش و همکاری ارزشمندی به اتفاق وی داشته است.
مهندس دشتی خودصاحب نگارش و تالیفات گرانمایه ای در حوزه نفت و انرژی بوده از جمله آخرین آنها کتاب” یادداشت های یک هلدینگی”که به روایتی مجموعه ای از تجارب مدیریتی و آینه تمام نمایی از کاربرد راهبردهای نوینی برای مدیران پتروشیمی ها می باشد.
– بهانهای به دست آمد تابا این کارشناس مجرب و صاحب نظر در حوزه نفت و انرژی به گفتگو بنشینیم وراجع به مسائل پیرامونی با محوریت تصدیگری بر اساس شایسته سالاری بالاخص درخصوص انتخاب وزیرنفت متخصص واجرایی،الویتهای لازم اقتصادی دولت آینده درحوزه نفت وانرژی، راهبردهای رشد و توسعه صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین بکارگماردن نیروی مدیران جوان در پست ها و مشاغل جدیدو….
آنچه در پی میآید ماحصل این گفتگومی باشد.
-جناب دشتی لطفا پاسخ بفرماییدبا توجه به ایام برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ به نظر جنابعالی وزیر انتخابی ازطرف رییس جمهور آینده باید دارای چه ویژگی ها و امتیاز های مدیریتی داشته باشد!؟
-وزارت نفت همواره یکی ازحساسترین و کلیدی ترین وزارت خانه های دولت بشمار می آید و به تناسب چنین اهمیتی، رئیس جمهور آینده موظف است برنامه مهمی برای این وزارتخانه داشته باشد.
باید درنظرداشت؛نامزدی که برای انتخابات ریاست جمهوری پیشقدم شده موظف است برای جلب رضایت افکار عمومی در ابتدا کسی را که می خواهد برای وزارت نفت انتخاب کند باید به طور کامل براساس شایسته گزینی به گواه عملکرد موفق در ارزیابی کارنامه درخشان مدیریتی واجرایی اش باشدکه به مردم معرفی می کند؛
نه براساس ادعاهای بی پشتوانه شخصی اش؛ مثلا: بیاید درزمینه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی وعده های چنینی وچنانی شعار سر دهد و همچنین دم از برنامه های پرطمطراقی که صرفا روی کاغذ است وفقط شنیدن آن در وهله نخست خوشایند ودلپذیرمی باشد ولی درزمان اجرایی شدن عقیم می ماند چون از پیشنیاز های علمی -پژوهشی وفنی وهمچنین ازپشتوانه های معقول مدیریتی والزامات اجرایی قوی ومنسجم برخوردارنیست که درنتیجه محکوم به شکست است پس تنها بصورت یک عوام فریبی مشخص نمایان می شود.
وزارت نفت در ابتداییترین قدم نیازمند یک متصدی متخصص اجرایی مقتدر وتوانمند است.
رییس جمهور آینده وظیفه دارد از افرادی که از تخصص بالایی برخوردارند در کابینه خود استفاده کند ازجمله پست کلیدی وزارت نفت که دراین میان بسیار حایز اهمیت است.
در ابتدای امر در معرفی وزیر پیشنهادی نفت به جای این که رئیس جمهور به تشریح سیاست های خود در حوزه نفت بپردازد، این وزیر نفت توانمندآینده است که با تخصص خود به تشریح وظایف و برنامههایش به دفاع بپردازد.
باید اذعان کرد: وزارت نفت جزو مهمترین وزارتخانههایی است که برای پیشبرد امور مرتبط با صنعت نفت و پتروشیمی ودرمجموع نیز منجربه رشد پویایی اقتصاد کشوراست، زیرا اقتصاد ما اتکا ء زیادی به رشد وترقی این صنعت دارد در نتیجه نیازمند تصدی وزیری توانمند،فعال با مدیریت بهینه اجرایی است.
همانطوریکه همه می دانیم اکنون ایران وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد، پس باید شخصی بر سر کار بیاید که از سابقه اجرایی بالایی در حوزه نفت برخوردار باشد.
بطوریکه شخصی که به عنوان وزیر نفت انتخاب میشود باید سابقه کار وعملکرد مفید وارزنده یی در حوزه نفت را داشته باشد و در عین حال نمی توان در این سمت، از افرادی استفاده کرد که هیچ تجربه ای ندارند ومطمئنا مطلوب وبایسته این است کسی که برای تصدیگری وزارت نفت معرفی می شود باید از درون مجموعه و دارای کارنامه اجرایی شایسته یی در صنعت نفت باشد، چرا که به تناسب تخصص وتجارب مفید کاری خود وزیر پیشنهادی می تواند تسلط کافی بر امور و در عین حال ارتباط قوی با صادرکنندگان حوزه نفت و پتروشیمی برقرار کند.
بایدیادآور شد متاسفانه برخی از مسئولین کشور زمانی که وظیفه خطیر مدیریت های اجرایی را بر بخصوص درحوزه نفت وانرژی بر عهده می گیرند؛ به مرور زمان بخشی از تعهدات خود را فراموش می کنند به همین دلیل در مورد پست حساس ومهم وزارت نفت؛ وزیر باید شخصی باشد با روحیه جهادی ومدیریتی کار آزموده در زمینه نفت و گاز وپتروشیمی باشد که بتواند مقتدرانه و مدبرانه به وظایف خود عمل کند.
نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که فردی که به عنوان وزیر نفت مشخص میشود باید به این امر معتقد باشد که افرادی را بر سر کار بیاورد که دارای تخصص و تعهد بالا در این زمینه باشد نه این که با رانت و پارتی افرادی که از نزدیکان خود هستند وارد ساختار اداری کند. درتحلیل عملکردی وزارت نفت کنونی؛ علیرغم اقدامات شایسته که این وزارتخانه در ایام تحریم داشته و بموازات این موضوع در این بازه زمانی، ایران نفت خود را به فروش می رساند، اما باید اذعان کرد که ایران در این دوره پیشرفت چشمگیری در حوزه صنعت پتروشیمی نداشته و به نوعی توقف نسبی را نیز بدنبال داشته است.
با این تفاسیر پس از آن که یک شخص متخصص ومتعهد به عنوان وزیر نفت لایق وکاردانی معرفی شد آن شخص موظف است پس از استقرار توجه ویژه ای را به صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی حوزه نفت نیز که ازشاخص های مهم رشد وتوسعه صنعتی کشوراست باید داشته باشد.
ارتقاء سطح کیفی پالایشگاه های پتروشیمی و افزایش عرضه محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده از اقدامات بسیار ضروری واساسی قلمداد میشود که برای تحقق آن در گام نخست می بایستی از خام فروشی فاصله گرفته و سپس می توان صادرات محصولات مشتقات نفتی را نیز افزایش دهیم؛ یقینا به تبع آن با پیشرفت و توسعه صنایع پتروشیمی و توسعه محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بالا صنعت نفت،گاز و پتروشیمی ایران جایگاه ایران در بازار های جهانی نفت و پتروشیمی نیز ارتقاء می یابد.
همانگونه که اشاره شد متاسفانه صنعت پتروشیمی از پیشرفت بالایی برخوردار نیست. دولت آینده و به ویژه وزارت نفت باید به تناسب پتانسیل و امکانات کشور وبرحسب ضرورت موظف است در کنار ارتقاء پالایشگاه ها توجه ویژه یی به احداث و ساخت پترو پالایشگاه نیز داشته باشد.
یقینا توسعه و پیشرفت توام پالایشگاه ها و پترو پالایشگاه ها می تواند امتیاز مثبتی برای ارتقاء صنعت نفت و پتروشیمی کشورمان محسوب شود وبه موازات آن با رفع تحریم ها ؛مطمئنا بسیاری از مشتریان ایران باز خواهند گشت در چنین حالتی دیگر ایران نفت خام صادر نخواهد کرد.
لازم بذکر است که با حضور مجدد مشتریان آسیایی و اروپایی در جمع خریداران نفت ایران، کشورمان این توانایی را دارد که علاوه بر خام فروشی، مواد اولیه بسیاری از صنایع مهم کشور های توسعه یافته رانیز تامین کند.
با تحقق چنین موضوعی، درآمد های ایران نیز از طریق فروش مشتقات نفتی افزایش می یابد.
*چه راهبردها وتدوین برنامه های کارآمدی درنیل به توسعه پایدار درحوزه نفت وانرژی مارا می تواند رهنمون باشد؟لطفا فهرست وار اعلام بفرمایید*
-مقایسه آمار و برنامه تولید فعلی و آینده برای نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درتحقق هدف گذاریهای رشد وتوسعه
-توجه به نیروی انسانی وتقویت احساس تعلق سازمانی درآنها در بازسازی و بازیابی اعتماد از دست رفته کارکنان
-توجه جدی به مشکلات شرکت های خصوصی شده نفت گاز و پتروشیمی اعم از رسمی و غیر رسمی بارسیدگی ورفع ورجوع آنها
-توجه جدی به نیاز تولید کنندگان داخلی درصنایع پتروشیمی وصنایع مرتبط
-حمایت از سهامداران نفت و پتروشیمی
-موضوع تحریم و بهره برداری از میدان های نفتی و گازی مشترک
-خودداری از ارجح دانستن وجهه سیاسی در انتخاب وزیر به جای وجهه تخصصی وی
-اصلاح نقاط ضعف و رفع مشکلات خصوصی سازی های گذشته
– اتخادسیاستها ورویکردهای جدی در توسعه صنایع پایین دستی
– توجه جدی به اچ اس ای و جلوگیری از وقوع حوادث
– در اولویت قراردادن احداث پتروپالایشگاهها
-اصلاح و جلوگیری از هدر رفت انرژی در مراکز تولیدی نفت،گاز ، پالایش و پتروشیمی به ویژه ایستگاههای انتقال نفت ،خطوط لوله و مخابرات و مراکز پخش فراوردههای نفتی…
*آیا تحقق مدیریت های جوانگرایانه در تقویت مدیریتهای موفق بدرستی انجام پذیرفته است!؟*
ما نیروهای جوان و کارآمدی در مجموعه صنعت نفت داریم که در عین جوانی صاحب کوله باری از تجربیات مفید و تخصصی ارزشمند میباشند استفاده از توانمندی این جوانان بسیار ارزنده ومفید می باشدولی در برخی از موارد ما شاهد این موضوع هستیم که بعضی ازمدیران به بهانه جوانگرایی فرزندان و بستگان خود را در پست های مدیریتی قرار داده اند که کاملا در تضاد این هدف ارزشمند در رشد وتوسعه ورونق صنعتی می باشد.
*سیاست زدگی وزیران و مشاوران وزرا چه تاثیری در سیاستگذاری کارآمد دارد؟*
وزرات نفت از جمله وزیر ، معاونین وزیر در چهار شرکت اصلی و بسیاری مدیران شرکت های بزرگ باید از دیدگاه سیاسی کافی برخوردارباشند البته بدون سیاست زدگی؛اما نکته مهمتر این است که وظیفه اصلی ورسالت خطیر وزارت نفت و کلیت مجموعه آن که مدیریت آن را نیز شامل می شود؛ قرار است در جهت افزایش تولید روزآمد ، خدمت مطلوب،ارتقاء رشد وتوسعه صنعتی ونهایتا تلاش هدفمند برای دستیابی به اهداف متعالی پویایی اقتصادی و توسعه پایدار باشد ،لذا هدف اصلی این مجموعه باید تمرکز بر تولید، تامین نیاز داخل و تامین خوراک صنایع تولیدی و خدماتی داخل کشور و سپس کسب درآمد ارزی باشد.
بر این اساس و به عنوان یک موضوع بنیادین که لازم به تاکید نیز می دانم اینست که در ایران،صنعت نفت همیشه در خدمت دیپلماسی کشور بوده و پس از این هم لازم است در همین مسیر حرکت کند بنابراین داشتن دیدگاه سیاسی بدون گرایشات خاص سیاسی به توان مدیران ما در نفت می افزاید اما آنچه در حال حاضر بسیارمهم وضروری است توجه خاص به بازیابی آسیب های وارده به مجموعه نیروی انسانی به ویژه در شرکت های خصوصی شده، اتخادسیاستها ورویکردهای حمایتی همه جانبه ازآنها به عنوان منابع وسرمایه های ارزشمند انسانی مولد باید درالویت نظر باشد.
*لطفا شرح بیوگرافی وسوابق خدمتی وهمچنین فهرستی ازکتب تالیفی خودتان را اعلام بفرمایید.*
من “عبدالرسول دشتی” دارای مدرک کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه صنعتی امیرکبیرهستم و بیش از سی سال سابقه کار در روابط عمومی های پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و امور بین الملل پتروشیمی دارم.
ویاد آوری می شود در دوره اجرای کارت هوشمند سوخت مدیریت آنرا بر عهده داشتم وهمچنین مسئول ستاد اطلاع رسانی این پروژه نیز بودم.
وموارد دیگرسوابق خدمتی بعنوان اولین رئیس روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی؛مشاور مدیر عامل و دبیر شورای اطلاع رسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی،ریاست روابط عمومی هلدینگ انرژی سپهر،ودر آخرمرحله ریاست کل روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برعهده داشتم.
و افتخارا لازم بذکر میدانم که در چهاردهمین دوره انتخاب روابط عمومی های برتر ایران کسب عنوان مدیر برتر روابط عمومی کشور احراز نموده ام.
-فهرست کتاب های تالیف شده توسط اینجانب و همسرم “خانم رفعت فرزادفر”که مشترکا بااستثنای “کتابهای خودم که شامل:(شش ماه باکارت هوشمندسوخت) و(یادداشتهای یک هلدینگی)”مابقی بصورت اشتراکی تالیف شده است :
۱. نحوه بروز علائم واکنش سوگواری در انسان
۲. صنایع پتروشیمی دیپلماسی قدرتمند ایران
۳. روابط عمومی و سازمان های چابک
۴.شش ماه با کارت هوشمند سوخت
۵.گذری بر خصوصی سازی صنایع پتروشیمی از ایران تا خاورمیانه
۶.یادداشت های یک هلدینگی
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: