عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی اختصاصی با" فرهنگ اقتصاد":
توسعه تولید محصولات فرهنگی باید پیوست اسلامی و انقلابی داشته باشد
«خانم زهره سادات لاجوردی» نماینده مردم تهران،ری ،شمیرانات، پردیس و اسلامشهر و عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس که در کارنامه کاری خود مدیرکل حوزه ریاست معاونت امور زنان و خانواده در دولت نهم،مدیر سیاسی- فرهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت نهم و دهم و مدرسی دانشگاه را دارد در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار "فرهنگ اقتصاد" دیدگاههای خود را در خصوص مسائل فرهنگی و اقتصادی مطرح کردهاست.
* گفتگو: جلال بهمنی
-معیشت مردم از دغدغه اصلی مجلس یازدهم است
عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در جهت تحقق جهش و حمایت از تولید در حوزه فرهنگ، اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی مجلس یازدهم موضوع اقتصاد و معیشت مردم بوده است که از ابتدای تشکیل این مجلس در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: طرح های متعدّدی در حوزه «کسب و کار»، «مالیات ها» و «یارانه ها»، و نیز موضوع ساماندهی «بودجه عمومی کشور» برای ساماندهی اقتصاد و معیشت مردم توسّط مجلس یازدهم پیگیری و تصویب شده است. علیرغم مشکلات جدّی که در حوزه اجرا وجود داشته و دارد، مجلس یازدهم تلاش کرده است ضمن پیگیری جدّی وظیفه نظارتی خود، در حدّ امکان به حوزه تقنین نیز توجّه کند.
-پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس برای بهبودی کسب و کارهای فرهنگی
خانم لاجوردی اظهار داشت: البتّه با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم، امیدها برای تسریع در امور افزایش یافته است. بر همین اساس کمیسیون فرهنگی در دو حوزه اثرگذار بر معیشت و اقتصادِ اهالی فرهنگ ورود کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسات با وزیر دولت قبل و دولت جدید پیگیری های متعدّدی برای بهبود کسب و کارهای این حوزه ها داشته ایم.
حوزه دیگر مربوط به کسب و کارهای مجازی است. موضوع حمایت از کاربران و کسب و کارهای مجازی از ابتدا در دستور کار کمیسیون فرهنگی بوده است. به دلیل شرایط بیماری کرونا و افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی، امنیت کسب و کارها در این فضا اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. عزم کمیسیون فرهنگی بر آن است که در حدّ امکان با نظارت بر اجرای قوانین موجود و نیز تصویب قوانین جدید، همه کسب و کارها، مخصوصاً کسب و کارهای فرهنگی را حمایت و پشتیبانی کند. باورمان بر این است که در صورت اصلاحِ ساختاری و اساسی وضعیت موجود در فضای مجازی و تصویب زنجیره ای از قوانین مانند قانون «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» و مانند آن، شاهد جهش تولید در تمامی حوزه ها خصوصاً در حوزه فرهنگ خواهیم بود.
-لزوم توجه ویژه دولت و مجلس به حوزه های کارآفرینی و توسعه صنایع فرهنگی
خانم لاجوردی در خصوص لزوم دستور کار مشترک دولت و مجلس برای “اقتصاد فرهنگ” گفت: به نظر می رسد دولت و مجلس بایستی به حوزه های کارآفرینی و توسعه صنایع فرهنگی توجّه ویژه ای داشته باشند. شورای عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن به عهده رئیس جمهور است نیز در این زمینه بایستی نقش آفرینی کند. از آنجا که این شورا بالاترین نهاد فرهنگی کشور است و به فرموده مقام معظّم رهبری قرارگاه مرکزی مدیریتِ فرهنگ است، بایستی با ورود جدّی به موضوع اقتصادِ فرهنگ، مسائل این حوزه را پیگیری کند. همانطور که بیان شد یکی از مهمترین موضوعاتی که هم به بهبود اقتصاد کشور کمک می کند و هم یکی از راه های مؤثّرِ صدور فرهنگِ انقلابی و اسلامی به کشورهای جهان است، حوزه صنایع فرهنگی است. این موضوع می بایست دستور کار مشترک دولت و مجلس باشد. یقیناً در این صورت، معیشتِ اهالیِ فرهنگ هم که از موضوعات بسیار مهم است، بهبودِ قابل ملاحظه ای خواهد یافت.
-توسعه تولید محصولات فرهنگی باید پیوست اسلامی و انقلابی داشته باشد
عضو هیات رییسه کمیسون فرهنگی مجلس در خصوص اینکه از دیدگاه فرهنگی؛ صنایع مولد و اقتصادی پویا باید چه ملاکها و ویژگی های فرهنگی داشته باشند، اظهار داشت: اسناد بالادستی در کشور این ملاک ها را مشخّص کرده اند. در سند چشم انداز ۲۰ ساله و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مهمترین ملاک ها عبارتند از اسلام و انقلاب اسلامی. وی با اشاره به اینکه ماهیت انقلاب اسلامی، ماهیتی فرهنگی است و مأموریت و هدفِ آن هم کاملاً فرهنگی است، ادامه داد: لذا تمام تعاملات و ساختارهای آن بایستی رویکردی فرهنگی داشته باشد. این موضوع در اسناد یاد شده به خوبی نمایان است. طبق سند چشمانداز ۲۰ساله، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهامبخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بینالملل.
در جهان معاصر کالاها، محصولات و خدمات فرهنگی اثرگذارترین روش در انتقال عقاید، باورها، نگرشها و رفتارهای یک فرهنگ و جامعه خاص تلقی میشود. یعنی لازمه رسیدن به چشم انداز ترسیم شده، توسعه تولید محصولات فرهنگی است که بایستی واجد دو وصف اسلامی بودن و انقلابی بودن باشد. از آنجا که پیام اسلام و انقلاب، که پیام آزادگی و عدالت است، پیام جذّابی برای ملّت هاست، و به تجربه ثابت شده است که ملّت ها تشنه چنین پیامی هستند، طبعاً موجب رونق، شکوفایی و پویاییِ صنایع فرهنگی نیز خواهد شد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: