تبلور ایده های نوآورانه دانش محور موجب پویایی بانک ایران زمین شده است
رویکردهای نوآورانه برای بهبود خدمات مالی و ارتقای بهره وری سازمانی در امور بانکداری نوین از ضروریات اجتناب ناپذیر است .
فرهنگ اقتصاد _ به نظر می آید در سیستم بانکداری؛ توسعه فناوری های آینده نگرانه و نوآورانه در مقایسه با سایر عرصه های نوظهوری مالی مانند استارپ های فین تک (حوزه فناوری مالی)ارزهای دیجیتال و…قابل قبولی نبوده و از الزامات پیشرو، برآوردن روزافزون نیازهای دیجیتال مشتریان در صنعت بانکداری نوین منطبق با فناوری ها ی نوآورانه روز می باشد به گونه ای که نبایستی این نیازهای مشتریان برنوآوری و خدمات نوین بانکی پیشی بگیرد که نقیصه می تواند درفرآیند سالم روابط بین مشتریان و بانک خلل ایجاد کند.
بنابر بررسی گزارش اعلام شده بانک ایران زمین دراین زمینه با اتخاذ سیاست های پیشروانه پیشرفت های محسوس داشته و اهتمام عالی درکسب رضایت مشتریان با ارایه خدمات نوین بانکی درانطباق با فناوری نوآورانه پیشگام بوده است.
پیرو همین موضوع راه اندازی مرکز نوآوری بانک ایران زمین به تعبیری موتور محرک بانکداری دیجیتال قلمداد شده و در این راستا با بهره گیری از نیروهای خلاق و زبده کاردان؛ فرهنگ و تفکر خلاقانه را در پیشرو بودن خدمات نوآورانه صنعت بانکداری را نهادینه شده است.
شایان ذکر است بانک ایران زمین از پنج سال قبل برای تبدیل شدن به یک بانک دیجیتالی برنامهریزی کرده بود و در نتیجه بررسیهای مختلف مشاورین داخلی و خارجی، بانکداری باز در اولویت پروژههای اجرایی قرار گرفت، تا بانک به جای انجام بانکداری صرف، سرویسهای بانکی نوآورانه را ارائه کند تا فعالان این حوزه بخصوص نوآوران و فینتکها بتوانند به کمک این فضا، سرویسهای متنوعتری عرضه کنند.
بنابراین بانک برای رسیدن به این هدف نیاز به ایجاد مرکز نوآوری را ضرورت دانست و متعاقب آن در تیر ماه سال ۱۳۹۸ مرکز نوآوری افتتاح شد.
لازم به ذکر است درابتدا این مرکز نوآوری کار خود را به عنوان شتاب دهنده آغاز کرد و پس از مدتی با این مسئولیت به ادامه فعالیت می دهد و بعد از آن ماموریتها بروزرسانی و بخشهای دیگری نیز به این مرکز اضافه شد.
از مهمترین فعالیت های مرکز نوآوری می توان اینگونه بیان نمود و با توجه به تصویب شورای عالی فناوری اطلاعات بانک ایران زمین، مرکز نوآوری ایران زمین؛ نقطه اتصال و تماس تمامی کسب و کارهای نوپا و بالغ برای دریافت سرویسهای دیجیتال بانک و پیشخوان ارائه خدمات دیجیتال بانک ایران زمین شد.
یادآور می شود؛ زیر ساخت لازم برای این موضوع “بوم ایران زمین” است که با نام تجاری IZBOOM شناخته میشود.
درمعرفی IZBOOM بانک ایران زمین بایدگفت که *بوم ایران زمین* بستری نوآورانه باز است که نه فقط بانکداری باز است بلکه نزدیک به ۳۰۰ سرویس بانکی بر روی زیرساخت IZBOOMسرویسهای بازار سرمایه و بیمه نیز بر روی این بوم قرار دارند و نیز در حال توسعه است. همچنین سرویسهای دیگری نیز روی بوم ایران زمین قرار میگیرد و این بوم الزاما محل ارائه خدمات بانکی ایران زمین نخواهد بود و بستری برای تبادل خدمات و سرویسها در نظر گرفته شده است.
بانک ایران زمین در حال ارائه نسل جدیدی از خدمات هست که تنها در قالب API نیستند و شامل وی جت و برنامکهای تولید شده از قبل نیز میشوند.
این ویژگی باعث میشود بسیاری از خدمات قابلیت ارائه بر روی زیرساخت منحصر بفرد Omnichannel تولید شده این بانک را نیز داشته باشند.
باید اذعان کرد که بانک از دو سال قبل بر روی نسخه اولیه “بوم ایران زمین” محصولات دیجیتال محدودی ارایه خدمات داشته است ولی از زمانیکه مرکز نوآوری به طور اختصاصی متولی بوم شده است؛ بازنویسی بوم جدید با تکنولوژیهای جدید دنیا در دستور کار قرار گرفته که بوم با ساختارجدیدی بوجود آمد.
لازم بذکر است از این سرویس به طور عمومی تا به امروز بسیاری از همکاران بانک ایران زمین به صورت تست از آن استفاده کرده اند. امیدواریم درآتی هم خدمت دهی این بوم بهتر از سایر بوم های موجود باشد.
درخصوص بسترسازی آموزش و فرهنگسازی دیجیتال و کارهای فنی باید گفت بنابر ارزیابی به عمل آمده تلاشهای جدی برای رفع خلا آموزشی و فرهنگسازی انجام شده است که باید منسجم و اساسی تر پیگیری شود که بسیار ضروری می نماید زیرا که اگر تغییر و ارتقا فرهنگی رخ ندهد! در ارائه سرویسهای دیجیتال تغییری ایجاد نمیکند.
از این رو در مرکز نوآوری بخش دیگری با نام تجاری “آکادمی ایران زمین” شروع به فعالیت کرده است که وظیفه آکادمی توسعه فرهنگ بانکداری دیجیتال در درون و بیرون سازمان است.
در همین راستا آموزش مستمر پرسنل بانک در حوزه بانکداری دیجیتال آموزش بسیار مهم و ضروری است زیرا اگر کارکنان در شعب و ستاد از اهداف بانک دیجیتال بی اطلاع باشند، نمیتوانند کار را جلو ببرند. بنابراین قبل از ورود به بازار و رونمایی و ارائه محصول، به فرهنگسازی و آموزش الزامی بشمار می آید.
درتداوم فعالیتهای نوآورانه و فعالیتهای دیگر مرکز نوآوری باید گفت که حوزه سرمایهگذاری خطر پذیر نیز به مرکز نوآوری اضافه شده است. به انضمام حمایت و شتابدهی که در روند رشد وترقی جزو امور محوری است گام بعدی در بهره گیری از استارتاپها و تیمهای منتخب و سرمایه گذاری برروی آنها ضرورتا مورد نیاز است.
دراین مقوله باید اذعان داشت که مرکز نوآوری با این مسئولیتها و ماموریتها پیش رفته و تا اینجا چند دوره شتابدهی برگزار کرده است.
پیرو این موضوع بنابرنظر کارشناسان امور بانکی باید مرکز نوآوری بانک به شرکتهای زیرمجموعه تبدیل شود چون مجموعه بانک ایران زمین ذی نفعان متعدد و متنوعی دارد و نباید این مرکز تنها مختص فین تک (حوزه فناوری مالی) باشد.
باید خاطرنشان کرد که علاوه بر فینتک در حوزههای تکنولوژیهای روز و بحث سلامت، انرژی، شهر هوشمند، IOT بلاکچین و موضوعات متعدد دیگری چون گردشگری بانک ایران زمین پرداخت شده است.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: