جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-03
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید | بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد | حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است | بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران | تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم |

کد خبر: 23156
تاریخ انتشار: 18 دی 1400 - ۱۲:۲۵

نقش شبکه ریلی بر کاهش تلفات جاده ای و آسیب های ماندگار جسمی

با اجرای همه پروژه های ریلی و انتقال بخش عمده جابجایی بار و مسافر توسط شبکه ریلی تعداد کشته ها از 18 هزار نفر در سال به حدود 5 هزار نفر کاهش خواهد یافت و تعداد معلولیت های دائم جسمی و ذهنی از 50 هزار نفر در سال به حدود 7 تا 8 هزار نفر در سال کاهش می یابد.

فرهنگ اقتصاد _ حسین میرافضلی:به طور متوسط سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر در جاده های ایران کشته و زخمی می شوند که از این تعداد ۱۸ هزار نفر کشته و ۵۰ هزار نفر دچار مصدومیت های ماندگار از قبیل قطع نخاع، قطع عضو، ضربه مغزی و سایر آسیب های ماندگار می شوند.

جمعیت کشور آلمان در حد ایران و تعداد خودروها در آن کشور حدود دو برابر ایران است اما تعداد کشته های تصادفات جاده ای در این کشور ۳۶۰۰ نفر و تعداد مصدومان ۲۵ هزار نفر است که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر دچار معلولیت دائمی می شوند. دلیل اصلی تعداد بسیار کمتر کشته ها و مصدومان در کشور آلمان شبکه ریلی گسترده و مدرن این کشور است که عمده بار و مسافر توسط این شبکه ریلی گسترده جابجا می شوند. کشورهایی که از شبکه ریلی گسترده و توسعه یافته ای برخوردار می باشند کمترین آمار تعداد کشته ها در تصادفات جاده متعلق به این کشورها می باشد.

به عنوان نمونه شبکه ریلی مدرن و گسترده چین سالانه سه میلیارد تن بار و ۱.۲ میلیارد نفر مسافر را جابجا می نماید. شبکه ریلی گسترده هندوستان سالانه ۶ میلیارد مسافر و یک میلیارد تن بار را در سرتا سر این کشور جابجا می کند. شبکه ریلی ایران سالانه ۴۰ میلیون تن بار و ۳۰ میلیون مسافر جابجا می کند.

جابجایی بار ریلی اتحادیه اروپا در ۲۰۱۰ برابر ۲۳۰۰ میلیارد تن کیلومتر اعلام (۵۳درصد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و سهم بالای ۳۰۰ کیلومتر ۲۵درصد) و پیش بینی شده در سال ۲۰۵۰ این جابجایی با ۵۰ درصد رشد به ۳۵۰۰ میلیارد تن کیلومتر بالغ شود (با افزایش سهم ریلی در مسافت بالای ۳۰۰ کیلومتر به ۶۰ درصد)

حدود ۴۳ درصد جابجایی بار در آمریکا توسط راه آهن انجام می شود. در آمریکا هر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دولت فدرال در حمل‌و‌نقل عمومی موجب اشتغال‌زایی برای ۴۷۵۰۰ نفر می‌شود.

سالانه ۱.۷ میلیارد سفر توسط خطوط ریلی انگلستان انجام می شود. راه آهن نقش تعیین کننده در جابجایی بار و مسافر در اتحادیه اروپا دارد. کل سرمایه گذاری در صنعت راه آهن جهان تا یک دهه پیش حدود ۱۳۰ میلیارد دلار بود اما برنامه سرمایه گذاری کشورهای جهان در زیرساخت های ریلی حدود سه برابر کل تاریخ این صنعت شده و بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار طی یک دهه آینده در زیرساخت های ریلی جهان سرمایه گذاری خواهد شد. کشورهای چین و هند و امریکا و چند کشور اروپایی برنامه های کلانی جهت توسعه شبکه ریلی دارند چین به تنهایی بنا دارد ۱۱۶ میلیارد دلار در زیرساخت های ریلی سرمایه گذاری نماید.

ایران جهت اجرای پروژه های ریلی درون شهری و برون شهری به حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد چنانچه این سرمایه گذاری انجام شود و کلیه خطوط مترو در شهرهای بزرگ اجرایی شوند و پروژه های ریلی برون شهری با اولویت پنج پروژه اصلی خط آهن عسلویه – شیراز، رشت انزلی، کرمانشاه- خسروی، شلمچه بصره و چابهار زاهدان اجرا شوند، همچنین سایر پروژه های مهم و اساسی از قبیل برقی کردن خط آهن تهران- مشهد و اصفهان- تهران؛ راه آهن جوین- بجنورد ترکمنستان و سایر خطوط ریلی اجرایی شوند میزان انتقال بار به شبکه ریلی از ۴۰ میلیون تن تا ۲۰۰ میلیون تن قابل افزایش خواهد بود. همچنین میزان جابجایی مسافر با شبکه ریلی از ۳۰ میلیون نفر در سال به ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون سفر در سال قابل افزایش می باشد. با اجرای همه پروژه های ریلی و انتقال بخش عمده جابجایی بار و مسافر توسط شبکه ریلی تعداد کشته ها از ۱۸ هزار نفر در سال به حدود ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت و تعداد معلولیت های دائم جسمی و ذهنی از ۵۰ هزار نفر در سال به حدود ۷ تا ۸ هزار نفر در سال کاهش می یابد.

به این ترتیب با ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی کشور ضمن اینکه برای حدود ۵۰۰ هزار نفراشتغال مستقیم ایجاد می گردد از کشته و معلول شدن بیش از ۵۰ هزار نفر در سال جلوگیری خواهد شد. یعنی به ازای هر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری از کشته و معلولیت دائمی ۱۷۰۰ نفر در سال جلوگیری خواهد گردید. با این تحول درآمد شرکت راه آهن سالانه از یک میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و از انتشار میلیون ها تن کربن در محیط زیست و مصرف میلیاردها دلار بنزین و گازوئیل کاسته خواهد شد.

در جدول زیر نشان داده می شود کشورهایی که شبکه ریلی گسترده ای دارند تعداد بسیار کمتری از مردم آنها در تصادفات جاده ای کشته شده اند.

برچسب ها: پروژه, تلفات جاده ای, شبکه ریلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/23156

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • مدیرعامل بیمه دی در سفر به اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا دیدار کرد
  • قدردانی نمایندگان مجلس از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن/ تاکید وکلای مردم بر لزوم افزایش سرمایه بانک مسکن
  • پرداخت بیش از ۷۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقود مختلف/ در ارایه خدمات به مشتریان متعهد و وفاداریم
  • بهینه‌سازی انرژی در خوابگاه‌های دانشجویی با امضای تفاهم‌نامه وزارت علوم و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت روز بانکداری اسلامی
  • همکاری راهبردی بانک تجارت با گروه صنعتی رازی
  • شعب کشیک بانک تجارت برای روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور
آخرین اخبار
  • جذب سرمایه‌گذار و انتقال دانش فنی برای توسعه زنجیره ارزش مس ضروری است
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «مارون»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «کرماشا»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «جم پیلن»
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید
  • بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد
  • حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است
  • بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران
  • تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم
  • محصول جدید بانک تجارت برای حمایت از اصناف بزودی رونمایی می‌شود
  • بانک توسعه صادرات ایران در مسیر تبدیل به اگزیم بانک هوشمند
  • افتتاحیه سی‌امین دوره المپیاد ورزشی کارکنان بانک ملی ایران برگزار شد/ تاکید بر لزوم توسعه ورزش در جهت ارتقای سلامت عمومی
  • شکسته شدن رکورد ۱۹ ساله تولید در واحد الفین مارون
  • پذیره‌نویسی موفقیت‌آمیز پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام
  • عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه

منهای اقتصاد
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • درگذشت حاج علی خلیلیان قمی، پدر همسر دکتر اسدالله غلامپور
  • معرفی پلتفرم و مدل‌های زبانی جدید همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • تأکید رگولاتور ارتباطی بر نقش آینده‌ساز همراه اول در اقتصاد دیجیتال
  • معرفی راهکارهای نوین مدیریت مصرف انرژی توسط همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    عملیات نصب در طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران به زودی آغاز می‌شود
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پلیمر گچساران، پیش‌بینی می‌شود با توجه به اتمام ساخت رآکتورهای این طرح و انجام تست‌هایی نهایی، به زودی شاهد…
    بررسی کارنامه یکساله و تشریح نقشه راه هلدینگ خلیج فارس در سال ۱۴۰۴ در نشست هم‌اندیشی مدیران گروه
    مجمع بوعلی برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی بوعلى سينا امروز با حضور حداکثری سهامداران تشکیل شد. این مجمع ۸۳۶۰ ريال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

    در این مجمع افزایش سرمایه پتروشیمی بوعلى…
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ، شهریور ۱۴۰۴
    سفر معاونان وزیر نفت، اعضای کمیسیون انرژی و دکتر علی عسکری به عسلویه
    فرهنگ اقتصاد _ عصر چهارشنبه حمید بورد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حسن عباس‌زاده سرپرست شرکت صنایع پتروشیمی، بهروز نعمتی، معاون وزیر نفت در امور حقوقی…
    قدم به قدم تا اتمام عملیات تعویض خط ۲۵۰۰ آب دریای آریا ساسول در ناحیه آبگیر شرکت مبین انرژی خلیج فارس + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس، سید علی هادوی ادامه داد: تا این لحظه عملیات…
    روز جهانی کار و کارگر در پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب