بانک ایران زمین؛ سرآمد و پیشتاز در بانکداری دیجیتال
سمانه فتح آبادی/ پژوهشگر حوزههای نوین مالی
فرهنگ اقتصاد _ سیر تحولات بانکداری الکترونیک
بدون تردید، اینترنت باعث وقوع انقلابی فراگیر در کل سیستم ارتباطی دنیا شد. بانکداری نیز، به واسطه بهرهگیری روزافزون از ارتباطات، از این قاعده مستثنی نبود و به قافله ارتباطات جهانی پیوست. اگر نگاهی گذرا به ارقام نجومی نرخ رشد و ظرفیتهای بالقوه بانکها برای استفاده بهینه از اینترنت بیندازیم، میتوانیم از کارکردها و تأثیراتی که اینترنت بر بانکداری میگذارد، آگاه شویم.
اینترنت نیز همانند هر فناوری جدید دیگری، دارای هزینههای خاص و مسائلی از قبیل امنیت سیستم و احتمال بروز مشکلات پیشبینی نشده است. زمانی که بانکها بتوانند این کمبودها و مشکلات را برطرف کنند، قادر خواهند بود از تمام مزایای انقلاب دیجیتال برخوردار گردند.
“بانکداری”صنعتی است که بر مبنای اطلاعات موثق شکل گرفته و میتواند مبادلات بانکی را بدون هیچ گونه مبادله فیزیکی پول انجام دهد. چنین ویژگیهایی باعث تبدیل بانکها به یک کاربر کامل و تمام عیار اینترنت در عصر ارتباطات شد.
افراد بین سنین ۱۸ تا ۴۹ سال، بیشترین گرایش را نسبت به بانکداری الکترونیکی نشان میدهند و برعکس، مشتریان بالای ۶۵ سال بانکها، کمترین علاقه را به این نوع بانکداری ابراز داشتهاند.
رشد سریع و آمار و ارقام نجومی بخش بانکداری اینترنتی، به واسطه تأثیرگذاری عوامل زیر تحقق یافته است:
۱- تأثیر شگرف مبادلات اینترنتی انواع مختلف تسهیلات بانکی اینترنتی از قبیل پرداخت چک، انتقال وجوه در درون و یا بین بانکها و مبادله سهام و اوراق بهادار، تمامی مشتریان بانکها را تشویق به استفاده از سیستمهای on-line میکند. تعداد روزافزون مشتریان دائمی این نوع خدمات، مؤسسات مالی را تشویق میکند تا زیرساختهای لازم را برای گسترش هر چه بیشتر این فعالیتها و خدمات فراهم آورند.
۲- چرخههای سریعتر عرضه محصولات جدید توسعه بانکداری اینترنتی بسیاری از مؤسسات مالی را وادار کرده تا با توجه به نیاز بازار و مشتریان و همچنین نوآوریهای فناورانه، برنامههای جدیدتری را به اجرا در آورند، به ویژه در زمینه کنترل و بازبینی چکهای برگشتی، خریدهای on-line کالا و خدمات تماس با سایتهای ویژه تجارت الکترونیکی و استفاده از XML که همه این موارد، بر میزان هر چه بیشتر مشتریان در حوزه بانکداری اینترنتی خواهد افزود.
۳- دسترسی جغرافیایی یک بانک از نظر میزان دسترسی مشتریان به بانک، با محدودیتهای جغرافیایی رو به رو است و میتواند مشتریان محدودی را به خود جذب کند. در نتیجه به این بانک نمیتوان عنوان «بانک on-line » اطلاق کرد، اما اینترنت، بنا به ماهیت بیمرز و گسترده بودن خود، میتواند یک راه ارتباطی نامحدود برای اتصال شهرها و مناطق مختلف جهان به یکدیگر باشد و بانکها را از قید و بندهای جغرافیایی، رهایی بخشد.
۴- امکان نوآوری در فناوریهای بانکداری اینترنتی و محصولات متنوع آن میتواند ابزار لازم برای توسعه هر چه بیشتر بانکها و تقویت روابط بین بانکها و مشتریان آنها را در اختیار دستاندرکاران صنعت بانکداری قرار دهد، به طوری که در این حالت، مشتریان به خدمات و محصولات گوناگون بانک، در هر ساعتی از شبانه روز و از هر جایی که باشند، دسترسی خواهند داشت که تمام این مسائل، رضایتمندی مشتریان را به دنبال خواهد داشت.
رشد بانکداری اینترنتی، بسیار امیدوار کننده بوده و بسیاری از بانکها و مؤسسات مالی در این زمینه فعال هستند. هم اکنون، تعداد مشتریان on-line بانکها که از بانکداری اینترنتی بهره میگیرند، به سرعت در حال افزایش است که این موضوع نه تنها در کشورهای صنعتی، بلکه در کشورهای در حال توسعه نیز کاملا مشهود است. البته توجه و تمایل به بانکداری اینترنتی در میان مشتریان جوان و میانسال بانکها، بیشتر به چشم میخورد.
اقدامات موثر بانک ایران زمین در تحقق بانکداری الکترونیک
بانک ایران زمین از حدود ۶ سال پیش با تغییر در شیوه ارائه خدمات به مشتریان بانکی، پروژه بانکداری دیجیتال را آغاز کرد و تا به امروز گامهای مهمی در مسیر تبدیل شدن به یک بانک دیجیتالی و ارائه خدمات بانکداری باز برداشته است. این بانک با هدف افزایش رضایت مشتری در کانالهای مختلف، امکان دسترسی تمامی شعب و مشتریان خود را به یک پلتفرم دیجیتال (فراز) فراهم کرده و در آینده زمان حضور مشتری را در شعبه به حداقل خواهد رساند.
همچنین، بانک ایران زمین، به منظور ارتقای امنیت کاربران سامانههای همراه بانک و بانکداری الکترونیک خود و به منظور جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز از سپردههای مشتریان، سرویس «بلیت امنیتی» را راهاندازی کرد. این نوآوری با هدف ارتقاء امنیت کاربران سامانههای همراه بانک و بانکداری الکترونیکی بانک ایران زمین و به منظور جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز از سپردههای مشتریان راهاندازی شد.
از آنجاییکه ارتباط با استارتاپها و کسبوکارهای این حوزه جایگاه ویژهای نزد بانک ایران زمین دارد یکی از رسالتهای بانک ایران زمین حمایت از کسبوکارهای نوآورانه است و در همین راستا، «مرکز نوآوری ایران زمین» با هدف ایجاد امکان جذب و حمایت از طرحهای خلاق، ارزشآفرین و نوآورانه در تیرماه ۹۸ افتتاح گردید.
مدیرعامل مرکز نوآوری ایران زمین، محمد حسینی در افتتاحیه این مرکز گفت: مرکز نوآوری ایران زمین بهعنوان عضو جدیدی از اکوسیستم استارتاپی کشور خواهد بود و لازم است از مدیریت بانک ایران زمین برای تحقق رویای جوانان تشکر کنیم.
افق پیش روی ایران زمین در مسیر تحول دیجیتال
عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین، درخصوص حرکت در مسیر تحول دیجیتال و افق پیش روی این بانک اظهار داشت: بانک ایران زمین زیرساختهای لازم برای طراحی و تولید محصولات و خدمات نوین بانکی را فراهم کرده است و این بانک با راهاندازی مرکز نوآوری ایرانزمین و مشارکت فعالانه و ارائه خدمات بانکی متنوع به فینتکها و شرکتهای دانشبنیان درحالتوسعه فعالیتهای خود در مسیر نوآورانه است.
پورسعید مشارکت با استارتاپها و شرکتهای فینتکی را معامله برد- برد دانست و یادآور شد: شرکتهای فین تکی چالاکی و شناسایی نیاز مردم خدمات ارائه میدهند که از ارزشافزوده بالایی برخوردار است و مورد استقبال مردم قرار میگیرد؛ ازاینرو با مشارکت و همکاری با این بازیگران جدید منجر به تثبیت جایگاه بانک و ارائه خدمات نوآورانه به مردم میشود.
مدیرعامل بانک ایرانزمین خاطرنشان کرد: بانکداری دیجیتال مستلزم تحول، فرهنگسازی و مدرنسازی در تمام لایههای مدیریتی، فرایندی، عملیاتی و فناوری است که تحقق این امر نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول گرا به مشتریگرا و خدمت محور است که این روند در بانک ایرانزمین دنبال میشود.
وی در ادامه افزود: پلتفرم بانکداری دیجیتال ایران زمین به نام فراز با بهرهگیری فناوری روز ایران زمین تلاش میکند تا با پیادهسازی بانکداری دیجیتال ضمن کمک به رشد و توسعه فعالیتهای اقتصادی کشوری پنجرهای جدید از خدمات بانکی را همگام با تکنولوژیهای روز دنیا به مردم کشورمان ایران زمین ارائه کند.
پورسعید با بیان اینکه در عصر دیجیتال آگاهی از نیازهای مشتریان ملاک تصمیمگیری در بانک است، گفت: بانکداری دیجیتال داده محور است، ازاینرو در این بانک با تحلیل رفتارهای مشتریان سعی میشود با رویکرد مشتری محوری خدماتی به آنها ارائه شود که موردنیاز و فراتر از انتظار مشتریان و از ارزشافزوده خوبی نیز برخوردار باشد.
گفتنی است؛ بانک ایران زمین همواره سرآمد و پیشتازی در ارائه خدمات و محصولات متنوع مورد نیاز مشتریان و پاسخگویی به انتظارات آنان بوده و ورود به بازار و توسعه کسبوکار برای گسترش فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق ایجاد پیوند مستمر و پایدار با ذینفعان (مشتریان، سهامداران، کارکنان) و تقویت بنیه مالی و رشد واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی با تکیه بر بانکداری اسلامی را در چشمانداز آینده خود تحقق پذیر میداند.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: