تحول صنعت بانکداری کشور با راه اندازی اولین نئوبانک واقعی در بانک ایران زمین
تامین خواسته ها و رضایتمندی مراجعه کنندگان بانک ها و موسسات مالی-پولی در مواجهه با فناوری ها و خدمات نوین بانکی منطبق با منشور اخلاقی مشتریان جزو اصول بانکداری نوین جهانی قلمداد می شود.
فرهنگ اقتصاد _ بر همین اساس این مهم از اهداف عالی سازمانی و مشتری مداری بانک ایران زمین محسوب می شود.
دراین راستا کارکنان پرتلاش این بانک برای ارتقا بهره وری سازمانی با بهره گیری از شیوه نوین خدمات و سرویس های بانکی از هیچ کوششی در قبال مخاطبان ومشتریان فروگذار نمی باشند.
لذا برای آشنایی بیشتر خوانندگان گرامی؛ توضیحات تشریحی مبسوطی از خدمات پرداخت ها و سیستم های نوین پرداختی بانکها اشاره می شود.
به دلیل ورود فناوریهای جدید در صنعت بانکداری ورود نوآوریهای جدید به این صنعت نیز سرعت بیشتری میشود .
پرداخت برتر؛ نوآوری در فضای پرداخت بسیار مهم است به همین دلیل بانکها و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت و استارت آپ های حوزه فین تک مشغول توسعه فناوریهای جدید برای همراهی با تغییرات سریع بازار و تحول روند انتظارات مصرف کنندگان هستند. صحنه تجارت الکترونیک دائماً در حال تغییر بود و نسبت روش پرداخت نیز تغییر پیدا میکند و کاربران و کسب و کارهای آنلاین زیادی از این تغییرات استقبال و آنها را دنبال و یا توسعه میدهند.
سیستم های پرداخت نوین مانند کیف پول الکترونیکی، پرداخت موبایلی، کدهای QR و راهکارهای بانکداری الکترونیک است که اکنون از پرداخت های سنتی مانند کارت و پول نقد پیشی گرفته اند.
به عنوان مثال آمازون فروشگاه های بدون صندوقدار را در ایالات متحده معرفی کرده و دارد این مفهوم در سطح جهانی گسترش میدهد.
احراز هویت بیومتریک
یکی از نوآوری های کلیدی پرداخت در اقدامات امنیتی که در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است ،احراز هویت مشتری است که کاربران برای خرید های خاصی احتیاج به احراز هویت دارند. در سال ۲۰۱۹ اولین کارت اعتباری که بر اساس اثر انگشت و با تکنولوژی بیومتریک صادر شده؛ توسط بانک در انگلستان رونمایی شد. در سال ۲۰۲۰ نیز به طور گسترده شاهد نوآوری بیومتریک درپرداخت بوده ایم.
در حوزه پرداخت از طریق تلفن همراه نیز این سیستم ، از داده های جمع آوری شده در هنگام پرداخت برای تایید اعتبار تراکنش ها استفاده می کند بدون اینکه مشتری مجبور شود که آنها را مجدد تایید کند.
در نتیجه کسب وکارهای آنلاین می توانند تجربی مشتری را در خریدهای تلفن همراه که نیاز به احراز هویت قوی دارند بهبود ببخشد.
تغییر در شیوه های پرداخت
در سال های اخیر علاوه بر تغییر در شیوه ها پرداخت بانکی، شیوه های نوینی همچون پرداخت هزینه پارک خودرو یا حمل و نقل عمومی، انتقال اطلاعات خرید از طریق نور نامرئی، شیوه جدید پرداخت بهای بلیط سینما را پرداخت، عوارض بین شهری، از جمله نوآوری ها در پرداخت های بانکی شمار می روند.
یکی از عوامل مهم در موفقیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات دیجیتال، سرمایه گذاری درزمینه فناوری های جدید است. تغییرات موجود در صنعت بانکداری از جمله دلایل گرایش موسسات مالی به فناوری های جدید در این زمینه است که در نهایت به همکاری بانکها با شرکت های فعال در زمینه فین تک منجر شده است؛ در واقع یکی از جنبه های رقابت میان بانکها و موسسات مالی گوناگون ،همین ورود آنها به حوزه فناوریهای جدید از سرمایهگذاری است.
بهره گیری از مزیت های برون سپاری
از راهکارهایی که شرکت های فعال در زمینه های گوناگون برای بهبود موقعیت افزایش سرعت رشد استفاده می کنند، برون سپاری بخشی از فعالیت های تعریف شده برای دستیابی به اهداف مشخص است. امروزه بانک ها نیز برای همگام شدن با تغییرات فناوری و پاسخ دادن به نیازهای متفاوت مشتریان،از مزیتهای برونسپاری فعالیت های مرتبط با بخش فناوری امور مالی بهره می برند.
دلایل متعددی همچون استفاده از دانش و تخصص روز، تمرکز بیشتر و فعالیت اصلی، کاهش هزینه و زمان ورودبه بازار ، دسترسی به امکانات معتبر و مشارکت در ریسک با گرایش موسسات عمومی به برون سپاری فعالیت های مرتبط با فناوری و به روز رسانی خدمات مالی شده است.
وامهای دیجیتال
از ویژگیهای بارز بانکداری سنتی، پروسه طولانی کاغذ بازی های متعدد برای انجام کارهای اداری است،یکی از تحولاتی که بانکداری نوین در حال تجربه آن است همین حذف کامل کاغذبازی ها و کارهای اداری خسته کننده است. نمونه جدید آن در کشور؛ شروع فعالیت بلوبانک است که بدون نیاز مراجعه حضوری به بانک می توانید یک حساب بانکی افتتاح کنید. اما تغییر مهم دیگر در صنعت بانکداری، تغییر در شیوه اخذ وام به کمک تغییرات فناوری است.
امروزه وامهای دیجیتال مطرح شده که بدون نیاز به فرآیند تعریف شده اند در بانکداری سنتی و بر اساس توافق میان طرفین، وام به فرد درخواست کننده تعلق می گیرد.
سیستم پرداخت الکترونیک چیست؟
سیستمهای پرداخت الکترونیکی راهی برای انجام معاملات با پرداخت برای کالاها و خدمات و طریق یک رسانه ای الکترونیکی بدون استفاده از چک یا پول نقد است در خیلی از موارد به عنوان سیستم پرداخت آنلاین از آن یاد نام برده می شود .
سیستم پرداخت الکترونیک در دهه های اخیر به دلیل گسترش روزافزون بانکداری و خرید اینترنتی زیاد شده است هر وقت که جهان با پیشرفته تکنولوژی بیشتر توسعه می یابد به موازات آن سیستمهای پرداخت الکترونیکی و دستگاههای پردازش پرداخت نیز توسعه می یابد با افزایش این موارد و بهبود ارائه خدمات پرداخت آنلاین مطمئنتر درصد چک و معاملات نقدی کاهش مییابد.
روش های پرداخت الکترونیکی
یکی از محبوب ترین شکل های پرداخت آنلاین ،کارت های اعتباری است علاوه بر این روش های پرداخت دیگری نیز وجود دارد مانند انتقال بانکی ،کیف پول الکترونیکی، کارت های هوشمند یا کیف پول بیت کوین …
روشهای پرداخت الکترونیکی به دو بخش زیر تقسیم می شود :
۱-سیستم های پرداخت اعتباری سیستمهای پرداخت نقدی
۲-سیستمهای پرداخت اعتباری یا کارت اعتباری
یکی از شکل های رایج سیستم پرداخت الکترونیکی هست که از طریق صدور یک کارت از موسسه مالی با نام صاحب کارت انجام می گیرد و شخص میتواند با استفاده از آن بهای کالا و خدمات خریداری شده را به صورت آنلاین یا از طریق هیچ دستگاه الکترونیکی بدون استفاده از هیچ پول نقدی بپردازد.
در سیستم پرداخت نقدی، پرداخت از طریق کارت نقدی، یک کارت با مقدار از مشخص پول که میتواند برای انجام معامله فروشگاه صادرکننده مورد استفاده قرار گیرد. یک نمونه از کارت های ذخیره شده کارت های متصل به حسابهای بانکی و یا کارت های هدیه هستند.
بااین تفاسیر توسعه خدمات نوین بانکی در سیستم های جدید پرداختی نه تنها یک نیاز جهت انتخاب برای سیستم بانکی بلکه یک امر اجتنابناپذیر است که بانکها باید با برنامهریزی و اقدام موثر حرکت به سوی این خدمات را تسریع نموده و در جهت رشد و شکوفایی سازمان خود حرکت و خدمترسانی مطلوبتر را به افراد جامعه میسر نمایند و در نهایت به وظیفه ذاتی و اجتماعی خود جامعه عمل بپوشانند.
امروزه دیگر ارائه خدمات اختصاص به بخشی از یک سازمان نیست بلکه کل سازمان حتی مدیران عالی نیز تا سایر کارکنان عادی می بایستی مشترکا در برآورده ساختن نیازهای مشتریان موجود و بالقوه ایفاگراین نقش مهم باشند.
مشتریان راضی و خرسند و بهره مند از کیفیت عالی و به طور مستمر خدمات نوین فناوری بانکداری درتعامل بیشتر با بانکها؛ موجبات ایجاد مزیتهای رقابتی سالم برای بنگاهها و موسسات مالی-پولی میشوند.
بانکها از طریق ارائه خدمات نوین بخصوص سیستم پرداختی جدید تلاش میکنند تمایز خود را از رقبا نشان دهند، بانکها میتوانند با بکارگیری شیوه جدید در پرداخت ها با هدف کاهش هزینههای بازاریابی، کسب اطلاعات دقیق در مورد مشتریان، افزایش تعهد و وفاداری آنها، کسب بازخورد از کیفیت خدمات خود، تقویت برند و اقدام پیشگیرانه در جهت جلوگیری از خطاهای خود و بهبود خدمات از طریق پلتفرمهای مختلف برخط به کار برند.
شایان ذکر است باتوجه به عصرنوین ارتباطات و پیشرفت های برق آسای فناوریهای جدید ارتباطی در دنیای کنونی بازار رقابت ها بسیارسخت و پیچیده شده است. امروزه اهداف عالی سازمانها به دنبال جذب مشتری و افزایش رضایتمندی مشتری به شیوه های متعدد هستند، این موضوع در بانکها که در ارتباط دائم با مشتریان از اهمیت ویژهای برخوردار است، از طرفی دیگر انگیزه رقابت را در بین بانکها و موسسات مالی افزایش می دهد.
خدمات نوین بانکی که ارتباط بسیار نزدیک با فناوری و ارتباطات دارد وارائه خدمات به نحو مطلوب از شاخص های اصلی رضایتمندی مشتریان محسوب می شود.
بررسی شواهد حاکی از آنست که بانکها با ایجاد رضایتمندی درمشتریان و تعداد آنان را افزایش داده و به طور بیسابقهای بسترساز برخورداری از سودآوری کلان خود نیز می گردد.
نئوبانک ایران زمین
خدمات اینترنت بانک ایران زمین یکی از سیستم های بانکداری مدرن این بانک می باشد که برای مشتریان دارای ارتباط اینترنتی این امکان را فراهم می سازد که در هر زمان به کلیه خدمات بانکی مورد نیاز دسترسی داشته و برای خود یک شعبه خانگی ایجاد نمایند. همچنین سیستم تلفن بانک ایران زمین یک سامانه اطلاع رسانی و ارائه سرویس ۲۴ ساعته می باشد. این سرویس برای افرادی که امکان مراجعه حضوری به شعب را ندارند و یا در نزدیکی آنان شعبه ای وجود ندارد، سرویس مناسبی می باشد.
عبدالمجید پورسعید مدیر عامل بانک ایران زمین در خصوص راه اندازی نئوبانک ایران زمین گفته است: راه اندازی اولین نئو بانک واقعی در کشور، تحول بزرگ بانک ایران زمین در صنعت بانکداری خواهد بود. این قرارداد با شرکت بزرگ “های وب” منعقد شده و قطعاً در آینده نزدیک تعداد قراردادها و کسب و کارهایی که می توانند در این بستر فعالیت کنند بیشتر خواهد شد. قدم اول بانک ارائه خدمات بانکداری در حوزه دیجیتال با اپلیکیشنی به نام فراز است که مشتریان بتوانند از طریق تکنولوژی بدون حضور در شعب خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. قدم بعدی هوشمند سازی سیستم است. به صورتی که مشتریان زمانی که از خدمات بانک استفاده می کنند، براساس نوع رفتار آنها (ارزش مشتری) خدمات خاصی برای آنها طراحی و ارائه می شود.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: