جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-03
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید | بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد | حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است | بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران | تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم |

کد خبر: 26955
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1400 - ۲۱:۱۴

فروشگاه های زنجیره ای؛ نظام کارآمد و نوین توزیع

سابقه فروشگاه های زنجیره ای به سال 1340 و برادران اخوان کاشانی و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ایران بر می گردد و پس از آن فروشگاه های دیگری بوجود آمدند؛ فروشگاه هایی که ادعا می کنند هدفشان ارائه کالاهای ارزان قیمت و رفع نیازهای مردمی و رفاه حال مشتریان است.

فرهنگ اقتصاد _ تداوم روند شهرنشینی و مدرن شدن سبک زندگی شهروندان منجر به تداوم افتتاح فروشگاه های بزرگ در سطح جامعه و افزایش اقبال مشتریان به این نوع فروشگاه های زنجیره ای شده است که می کوشند با تکیه بر مزیت های رقابتی خود، تجربه های جدید از خرید با صرفه را به مشتریان ارائه دهند.

شرایط اقتصادی کنونی کشور و رکود اقتصادی موجود، مشتریان را نسبت به مسائل مربوط به قیمت کالاها و خدمات حساس تر کرده است؛ به گونه ای که خریداران انتظار دارند محصولات را با قیمت مناسبی خریداری کرده و میان ارزش کالا با قیمت آن تناسب وجود داشته و از تخفیفات مناسبی نیز بهره ببرند.

فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با واحدهای توزیع سنتی و خرده فروشی ها دارای ویژگی هایی هستند که موجب تمایز آن ها از یکدیگر می شود و از این رو اقبال بیشتری در تعدیل قیمت کالاها خواهند داشت. از آنجا که فروشگاه های زنجیره ای از شعب متعدد تشکیل می شوند به طور معمول در تمام واحدهایش کالاهای تجاری یکسانی می فروشند.

از سوی دیگر خرید فروشگاه ها در حجم و مقیاس بالایی است، لذا می تواند در مقایسه با خرده فروشی های کوچک، کالاها را با قیمت مناسب تر به فروش رسانند. استراتژی فروشگاه های زنجیره ای موجب می شود به گونه ای با تولیدکنندگان و عمده فروشی ها مذاکره و معامله کنند تا کالاها با قیمت های مناسب و حداقل زمان ممکن در شعب مختلف این واحدها توزیع و عرضه شود. فروشگاه های زنجیره ای به واسطه حجم فروش بالایی که دارند با سرعت و سهولت بیشتری می توانند از بانک ها و سایر موسسات اعتبار دهنده، وام و تسهیلات دریافت کنند که این مسئله نیز در تعدیل قیمت ها که خواسته مشتریان است، بی تاثیر نخواهد بود.

همان طور که گفته شد از لحاظ اقتصاد مارکتینگ(بازاریابی)، خریدهای کلان دارای تخفیف های ویژه و در نتیجه ریزش قیمت ها است؛ با این مکانیزم که کارخانه های تولیدی درصدی تخفیف را برای خریداران عمده در نظر می گیرند تا فروشنده نیز بتواند علاوه بر سود خود به مشتریانش نیز تخفیف هایی ارایه کند.

کانال های توزیع در فروشگاه های زنجیره ای وظیفه انتقال محصول از تولیدکننده به محل خرید مشتری را برعهده دارد. به عبارت دیگر مهمترین وظیفه مدیریت توزیع این است که کالا را در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد. فروشگاه های زنجیره ای در خریدهای خود از تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالا، بدون واسطه با آنها ارتباط برقرار کرده و از آنها خرید می کنند، بنابراین حذف واسطه ها منجر به کوتاه شدن زنجیره تامین و در نتیجه کاهش ملموس قیمت در جهت رضایت مشتریان می شود.

اما در این میان همیشه شائبه هایی چون قیمت های غیرواقعی، تخفیفات ظاهری و ابهام در وزن برخی کالاها گفته و شنیده می شود که البته با روشنگری اذهان عمومی و بررسی اجرای درست اصول مارکتینگ در کشور و برخورد جدی با تخلفات احتمالی به راحتی می توان مسیر مخدوش شدن فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را سد کرد و تحول از فروش سنتی به مدرن را با شکست مواجه نساخت.

فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع از امکانات و توانایی بالاتری برای ارایه تخفیفات دوره ای یا همیشگی و همچنین عرضه مستمر کالا با قیمت های پایین تر و منطقی تر به مشتریان برخوردارند تا ازاین طریق ضمن افزایش رفاه مصرف کنندگان، رضایت بیشتر آنها را فراهم آورند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/26955

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • مدیرعامل بیمه دی در سفر به اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا دیدار کرد
  • قدردانی نمایندگان مجلس از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن/ تاکید وکلای مردم بر لزوم افزایش سرمایه بانک مسکن
  • پرداخت بیش از ۷۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقود مختلف/ در ارایه خدمات به مشتریان متعهد و وفاداریم
  • بهینه‌سازی انرژی در خوابگاه‌های دانشجویی با امضای تفاهم‌نامه وزارت علوم و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت روز بانکداری اسلامی
  • همکاری راهبردی بانک تجارت با گروه صنعتی رازی
  • شعب کشیک بانک تجارت برای روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور
آخرین اخبار
  • جذب سرمایه‌گذار و انتقال دانش فنی برای توسعه زنجیره ارزش مس ضروری است
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «مارون»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «کرماشا»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «جم پیلن»
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید
  • بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد
  • حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است
  • بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران
  • تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم
  • محصول جدید بانک تجارت برای حمایت از اصناف بزودی رونمایی می‌شود
  • بانک توسعه صادرات ایران در مسیر تبدیل به اگزیم بانک هوشمند
  • افتتاحیه سی‌امین دوره المپیاد ورزشی کارکنان بانک ملی ایران برگزار شد/ تاکید بر لزوم توسعه ورزش در جهت ارتقای سلامت عمومی
  • شکسته شدن رکورد ۱۹ ساله تولید در واحد الفین مارون
  • پذیره‌نویسی موفقیت‌آمیز پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام
  • عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه

منهای اقتصاد
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • درگذشت حاج علی خلیلیان قمی، پدر همسر دکتر اسدالله غلامپور
  • معرفی پلتفرم و مدل‌های زبانی جدید همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • تأکید رگولاتور ارتباطی بر نقش آینده‌ساز همراه اول در اقتصاد دیجیتال
  • معرفی راهکارهای نوین مدیریت مصرف انرژی توسط همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    گزارش تصویری فرآیند ارزیابی یازدهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و اخذ تندیس بلورین توسط شرکت پتروشیمی اروند 1403
    محمد شریعتمداری از دلایل کسب رتبه تاریخی هلدینگ خلیج‌فارس در رده‌بندی معتبر جهانی ICIS می‌گوید


     
    محمد شریعتمداری، رئیس جدید هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی شد
    فرهنگ اقتصاد _ در جلسه امروز هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی که مصادف با روز ملی صنعت پتروشیمی بود، دکتر محمد شریعتمداری، با کسب…
    جهش در تولید و درآمد ۱۰ ماهه بوعلی/ موفقیت‌های پیاپی پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _ بر پایه گزارش منتشر شده در کدال، در دیماه سال جاری، حجم تولید پتروشیمی بوعلی سینا با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۱۸۵,۴۸۹ تن…
    مانور عملیات آب رسانی به ماشین های آتش نشانی در زمان قطع منابع آب از شرکت تامین کننده تیرماه ۱۴۰۴
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری
    اولین صعود گروهی کوهنوردان هلدینگ نفت و گاز پارسیان به قله جهانی بیستون به میزبانی شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه، کوهنوردان شرکت های زیرمجموعه…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب