مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی عنوان کرد:
نظام آموزشی باید به سمت توسعه آموزش های مهارت آفرین گام بردارد
دومین کنگره چشم انداز مدیریت کلاس جهانی در ایران با حضور مسئولین و متخصصان، اساتید دانشگاهی و صاحب نظران برگزار شد.
فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی ، در این همایش که با حضور دکتر عادل آذر مشاور رئیس جمهور و رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص تحولات مدیریت درانقلاب صنعتی چهارم، جامعه۵ و صنعت نسل پنجم به سخنرانی پرداخت.
کیانی بختیاری ضمن تشریح انقلاب چهارم صنعتی در عصر تحول دیجیتال به بیان برخی از فناوری های مورد توجه در انقلاب چهارم صنعتی پرداخت.
وی اینترنت اشیاء، داده های عظیم، هوش مصنوعی، چاپ سه بعدی، ربوتیک و مکاترونیک، فناوری های پوشیدنی و قابل کاشت، بلاک چین، رایانش ابری و واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را ابزارهایی برای تحقق شهرهای هوشمند، صنعت هوشمند، ، کشاورزی هوشمند، حمل و نقل هوشمند و بهداشت و درمان هوشمند عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان تأثیر صنعت ۴.۰ بر نوآوری و مدلهای کسبوکار اظهار داشت: افول نوآوریهای رادیکال منجر به ظهور نوآوری خدمت افزا شده و عصر طلایی نوآوریهای رادیکال در قرن ۲۱ به سر رسیده است. نوآوریهای امروزی بیشتر از جنس نوآوریهای تدریجی و ساختاری، و در خوشبینانهترین حالت، نوآوریهای تحول آفرین هستند و بهندرت شاهد نوآوریهای رادیکال هستیم و خواهیم بود. در دنیای کسبوکار، نوآوریها بیشتر از جنس خدمت افزایی خواهد بود.
وی افزود: خدمتافزایی به معنای نوآوری در خدمات به همراه محصول سنتی یا محصول ناشی از نوآوری تدریجی است.
کیانی بختیاری با تشریح ساختار کسب و کارهای پلتفرمی گفت: پلتفرمها با تسهیل تراکنشها ارزش ایجاد میکنند، درحالیکه کسبوکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را میکنند. بهبیاندیگر، پلتفرمها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق میکنند.
وی تاکید کرد: پلتفرمها اقتصاد را تسخیر کردهاند. در سال ۲۰۲۱، برندهای ارزشمند دنیا شرکتهای پلتفرمی بودند، از جمله آمازون، گوگل، اپل، ماکروسافت، و سامسونگ. سرمایهگذارها برای پلتفرمها ارزش بیشتری قائلاند. در آسیا در بین ۳۶ شرکتی که بیش از یکمیلیارد دلار ارزش دارند، ۳۱ پلتفرم وجود دارد که چیزی حدود ۸۶ درصد است و در چین ۸۱ درصد از این شرکتها پلتفرم هستند. در هند نیز از بین ۹ شرکتِ باارزش، ۸ تای آن ها پلتفرماند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: آینده بازار کار از مدرک گرایی به خلاقیت گرایی تمایل پیدا کرده است. ۱۵ شرکت بزرگ جهانی برای استخدام کارمند جدید، وجود مدرک دانشگاهی را الزامی نمیدانند و اقتصاددانان پیشبینی کردهاند که این روند بهمرور زمان همهگیر شود.
کیانی بختیاری در ادامه به توضیح مفهوم نورومارکتینگ و بازاریابی شناختی پرداخت و در خصوص این که چگونه فن آوری های جدید رفتار مصرف کننده را تغییر می دهند گفت: داده های عظیم تولید شده توسط دستگاه های مجهز به فناوری اینترنت اشیاء و رصد تعاملات بین آنها پتانسیل فوق العاده ای برای شناسایی رفتار، عادات، سبک زندگی و علایق مصرف کنندگان است. اطلاعات استخراج شده از این منابع داده ای عظیم، شرکت ها را قادر به شناسایی رفتار، عادات، سبک زندگی و علایق مصرف کنندگان خواهد کرد و در نهایت می توان از این دانش علاوه بر تامین دقیق و هدفمند نیازهای مشتریان، در جهت تغییررفتار مصرف کنندگان و خلق نیازهای جدید و ایجاد بازارهای جدید حرکت کرد. تکنولوژی هوش مصنوعی قادر به تجزیه و تحلیل و کشف این روابط پیچیده خواهد بود.
کیانی در ادامه به علوم داده و بازیابی تعاملی دقیق اطلاعات و توسعه کسب و کار در شرکت ها پرداخت. وی در تشریح کاربرد بلاکچین در زنجیره تأمین به کاربرد بلاک چین در والمارت پرداخت و گفت: والمارت با همکاری JD.com به عنوان شریک خود در مدیریت تولید و دانشگاه شینگهوا و آی بی ام به عنوان طراح، یک پلتفرم بلاکچین طراحی کرده است .از سپتامبر ۲۰۱۹، تولیدکنندگان را مجبور کرد که همه اطلاعات خود را در این برنامه بارگذاری کنند. این شرکت به این صورت، با بررسی اطلاعات ثبت شده در پلتفرم، مشکلات ناشی از تامین کنندگان را مشخص می کند، مثلا این که فساد مواد غذایی از کدام تأمین کننده نشات گرفته است.
وی در خصوص تأثیر صنعت ۴.۰ بر مدیریت پروژه گفت: مدیران پروژه برای تصمیمگیری موفق در هر لحظه به همه اطلاعات پروژه نیاز دارند. فناوریهای صنعت ۴.۰، با فراهمآوردن اطلاعات لازم، مدیران پروژه را برای تصمیمگیری سریع و صحیح یاری میکنند. در آینده نزدیک، هوش مصنوعی به ابزار کلیدی مدیران پروژه تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برخی تغییرات مدیریتی درانقلاب صنعتی چهارم را شامل ظهور نسل جدید فناوریها از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده های کلان و بلاکچین دانست که الزامات مدیریتی از جمله تبدیل مدیران به افرادی آگاه به فناوری و پررنگ شدن نقش مدیریت استعدادهای فناورانه را در بر دارد.
وی خاطر نشان کرد: تغییر فرهنگ کار از دیگر تغییرات مدیریتی درانقلاب صنعتی چهارم است که با ورود نسل جدید Y و Z به بازارهای کار بین المللی با دلبستگی سازمانی کمتر، مهارت های فناوری و انتظارات بیشتر همراه است و الزامات مدیریتی آن مدیریت اقتضایی منابع انسانی است.
کیانی بختیاری با بیان آنکه الگوهای کاری دچار تغییر شده است از افزایش تقاضا برای مشاغل انعطافپذیر، دورکاری، مشاغل خودمختار، تعادل بیشتر بین کار و زندگی خبر داد و الزامات مدیریتی آن را طراحی نوین شغل، طراحی نوین محیطهای کاری و طراحی نوین زمانهای کاری دانست.
وی تبدیل شدن نوآوری به پارادایم اصلی کسبوکار را از دیگر تغییرات مدیریتی درانقلاب صنعتی چهارم عنوان کرد که تغییر مدلهای کسبوکار، تغییر الگوهای حکمرانی سازمانی را در پی دارد و الزامات مدیریتی آن رهبری نوآوری ، بازطراحی مدل کسبوکار و طراحی و مدیریت شکلهای نوین سازمانی است.
کیانی در ادامه به پدیدار شدن سازمان های شبکهای و مدیران شبکهای پرداخت و گفت: سازمان شبکهای سازمانی تشکیلشده از سازمانها، افراد، تیمها و گروههای مستقل است که همگی زیر نظر یک سازمان اصلی و برای تحقق هدف آن سازمان همکاری میکنند.
وی یادآور شد: مدیران شبکهای مدیرانی هستند که شایستگیهای لازم برای ساختن و مدیریت سازمانهای شبکهای را دارند. لازمه آن تسلط بر مدیریت چتری (مدیریت شبکههای همکاری)، تسلط بر مدیریت فناوریهای ارتباطی یکپارچه، تسلط بر مدیریت منعطف و اقتضایی و تسلط بر تیمسازی و شبکهسازی است.
کیانی سازمان هوشمند را سازمانی سهبعدی نامید که قادر است بهصورت پویا به پیچیدگیها و تغییرات عصر دیجیتال پاسخ دهد. وی سه بعد آن را توانمندی در کسب دانش جدید از محیط، مجازیسازیشده با کمک فناوررهای مجازی و هوشمند و توانمندی در تیمسازی چابک و انعطافپذیر دانست.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در توصیف مدیران هوشمند گفت: مدیرانی هستند که شایستگیهای لازم برای ساختن و مدیریت سازمانهای هوشمند را دارند و تسلط بر مدیریت بر شبکهها بدون کنترلهای سنتی، تسلط بر مدیریت نوآوری باز(دانش دورن و برونسازمانی) و تسلط بر مدیریت در شرایط عدم قطعیت از ویژگی های آنهاست.
کیانی در ادامه به پدیدار شدن سازمان دوسوتوان و مدیران دوسوتوان پرداخت و گفت: سازمان دوسوتوان سازمانی است که دو فرایند استخراج (استفاده از تواناییهای فعلی) و اکتشاف (اکتساب تواناییهای جدید برای آینده) را بهطور همزمان انجام میدهد. مدیران دوسوتوان مدیرانی هستند که شایستگیهای لازم را هم برای مدیریت وضع امروز سازمان و هم یافتن منابع جدید برای آینده دارند. تسلط بر مدیریت دوگانه یعنی مدیریت هزینه بعلاوه رویکرد سرمایهگذاری، رصد دائمی محیط و کشف فرصتهای جدید و مدیریت ساختار دوگانه سازمان از ویژگی های مدیران دوسوتوان است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان پدیدار شدن سازمان خود-طراح و مدیران خود-طراح گفت: سازمان خود-طراح، سازمانهایی هستند که بهطور چابک و انعطافپذیر ساختار و کارکرد خود را بر اساس نیازهای محیطی تغییر می دهند. در سازمانهای خود-طراح، همه چیز از پایین به بالا جریان دارد و مسائل بهصورت خودمختار توسط کارکنان شناسایی و برطرف میشود. مدیران خود-طراح مدیرانی هستند که شایستگیهای لازم برای طراحی و مدیریت سازمان خود-طراح را دارند. تسلط بر مدیریت ساخت شبکه همکاری مبتنی بر اعتماد، تسلط بر رهبری نوآوری با هدف پرورش روحیه نوآوری و حل مسئله در سازمان و طراحی ساختار سازمان از ویژگی های آنان است.
کیانی بختیاری در خصوص متاورس گفت: اصطلاح متاورس، اولین بار در سال ۱۹۹۲ توسط نیل استفنسون «Neal Stephenson»، نویسنده رمانهای علمی- تخیلی ابداع و در رمان Snow Crash به کار برده شد. متاورس از دو بخشMeta و Verse تشکیل شده است؛ متا یعنی «فراتر» و ورس هم یک اشتقاق از کلمه Universe است. در نتیجه متاورس یعنی دنیایی فراتر از دنیای حقیقی ما و زمانی ایجاد می شود که قلمرو فیزیکی با قلمرو مجازی ادغام شود. به گفته بلومبرگ، انتظار میرود اندازه بازار متاورس تا سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد. کسب و کار تعاملات اجتمایی، آموزش ، بازی، خرید، گردشگری، جلسات و همایش از امکانات آن است. متاورس آینده اینترنت است.
کیانی با بیان تغییرات در مدیریت آموزش گفت: ارائه مطالب آموزشی در سطح گسترده و بدون هیچگونه محدودیت در هر زمان و مکان و رایگان، یادگیری و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعی و ملموس ، یادگیری از طریق شبکهها و یادگیری از طریق انتقال تجارب از این دست است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به معرفی پلتفرم Coursera پرداخت و گفت: Coursera با دانشگاهها و سازمانهای برتر شریک میشود تا از طریق پلتفرم ارائهدهنده دوره های آموزش آنلاین خود، بیش از۲۷۰۰ دوره دانشگاهی ارائه دهد. علاوه بر دورهها، Coursera مدارک تخصصی و آنلاینی هم ارائه میدهد. وی دستهبندی دورههای آموزش آنلاین Courseraرا هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب و کار، علوم کامپیوتر، علم داده، ریاضی و منطق دانست.
وی در ادامه به تحولات درمدیریت سرمایه های انسانی HR4.0 پرداخت و گفت: فرآیند توسعه منابع انسانی شامل برنامه ریزی، جذب و استخدام، جبران خدمات، آموزش، نگهداشت، نظام پیشنهادات و ارزیابی است.
کیانی ضمن تعریف جامعه ۵.۰ و اظهار داشت: جامعه ۵.۰ یک جامعه انسانمحور است که از طریق سیستمی که فضای سایبر و فضای فیزیکی را یکپارچه میکند، میان پیشرفتهای اقتصادی و فناورانه و حل مسائل اجتماعی تعادل برقرار میکند. جامعه ۵.۰ در حد بالایی از همگرایی بین فضای سایبر (فضای مجازی) و فضای فیزیکی (فضای واقعی) برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: در جامعه اطلاعات (جامعه ۴.۰)، افراد از طریق اینترنت به خدماتی ابری (پایگاههای داده) دسترسی پیدا کنند و اطلاعات یا دادهها را جستجو، بازیابی و تحلیل کنند. در جامعه ۵.۰، حجم انبوهی از اطلاعات از طریق حسگرهای فضای فیزیکی، در فضای سایبر در قالب کلان داده جمعآوری میشود. در فضای سایبر، کلانداده از طریق هوش مصنوعی تحلیل میشود و نتایج این تحلیل در فضای فیزیکی و به اشکال مختلف بطور مستقیم به انسان بازخورد داده میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: با پیشرفت فناوری زندگی آسانتر میشود، تقاضا برای انرژی و مواد غذایی بالاتر میرود، دوره زندگی طولانیتر میشود و جامعه سالخورده پیشرفت میکند. در چنین فضایی، اتخاذ تمهیداتی برای کاهش آلودگی ناشی از گازهای گلخانهای، افزایش تولید مواد غذایی و کاهش اتلاف آن، کاهش هزینههای ناشی از سالخوردگی جامعه، حمایت از صنعتیسازی پایدار، بازتوزیع ثروت و اصلاح نابرابریهای منطقهای ضروری است و اصولا رویکرد جامعه ۵ در پاسخ به این چالش ها بوجود آمده است.
وی افزود: نوآوری در جامعه ۵ از جنس نوآوری اجتماعی است. جامعه ۵.۰، یک جامعه آیندهنگر است که حس رخوت و درجاماندگی فعلی را در هم میشکند. جامعه ۵.۰ جامعهای است که اعضایش برای هم احترام متقابل قائلاند، از محدودیتهای نسلی فراتر میروند و هر فردی میتواند زندگی فعال و شادمانهای داشته باشد.
کیانی گفت: ژاپن قصد دارد نخستین کشوری در جهان شود که به یک جامعه انسانمحور (جامعه ۵.۰) دست مییابد که در آن، همه میتوانند از زندگی باکیفیت و پرانرژی لذت ببرند. جامعه ۵.۰ این کار را از طریق پیوند دادن فناوریهای پیشرفته در صنایع متنوع و فعالیتهای اجتماعی و بهپیش بردن نوآوری برای خلق ارزش جدید انجام میدهد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تشریح نسل ۵ صنعت – ۲۰۲۱ (اروپا) گفت: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری تاکید دارد.
کیانی در ادامه رویکردهای پایداری (صنعت سبز) شرکتی و سازمانی را شرح داد و گفت: دو سوتوانی سازمانی شامل توسعه صنعتی و درآمدزایی و توسعه مناطق کم برخوردار و فعالیت های زیست سازگار است و سازمان هیبریدی گونه ای از سازمان های دوسوتوان است که از یک طرف دارای ماموریت فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی و از طرف دیگر دارای ماموریت کسب و کار و درآمدزایی است.
وی در ادامه با تشریح پارادایم اقتصاد دوناتی گفت: در صنعت سنتی، فعالیت صنعتی به معنی «خیر» در رشد اقتصادی و «شر» برای محیط زیست است. در صنعت سبز، دوگانه خیر اقتصادی و شر اقتصادی از بین میرود و زوج جدید تشکیل میشود: خیر اقتصاد و خیر محیط زیست. در این دوگانه زدایی دولتها، سیاستگذاران و فعالان صنعتی در تلاشند که نرخ رشد فشار بر محیط زیست همواره کمتر از نرخ رشد اقتصادی باشد.
کیانی بختیاری افزود: صنعت سبز به صنعتی اطلاق می شود که در تأمین مواد اولیه، فرایندهای تولید، مدیریت چرخه مواد و محصولات و مدیریت پسماندها، بهگونهای عمل میکند که کمترین آثار زیستمحیطی را به جا میگذارد.
وی تصریح نمود: صنایع دوستدار محیط زیست، صنایعی هستند که از مواد اولیه پایدار برای تولید استفاده و محصولات دوستدار محیط زیست تولید می کنند. محصولات دوستدار محیط زیست هم محصولاتی هستند که هم در چرخه تولید و مصرف و هم بازیافت، آسیبی به محیط زیست وارد نمیکنند.
کیانی در خصوص اهمیت صنایع “دوستدار محیط زیست” گفت: رشد اقتصادی صنایع سبز نشاندهنده افزایش اقبال عمومی به این صنایع و توجه عمومی به مسئولیت اجتماعی است. شاید در آینده صنایع غیرسبز، بهطور روزافزونی مورد اقبال کمتر عمومی قرار گیرند و در همین ارتباط ایجاد الزامات قانونی در مورد گازهای گلخانهای برا ی کشورهای در حال توسعه همچون توافقنامه پاریس و موارد مشابه صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص برنامه زیست سازگار دولت ها در نسل ۵ صنعت گفت: برنامه مدیریت و ممیزی زیست محیطی کمیسیون اروپا و نسل ۵ صنعت با هدف تشویق شرکتها و سازمانهای مختلف در همه بخشها برای رعایت استاندارد های زیست محیطی و توسعه صنعت سبز بدین شیوه برگزار شده است که شرکتها و سازمانها باید عملکرد زیستمحیطی خود را ارزیابی، گزارش و بهبود دهند. اعتبارسنجی این برنامه در هر کشور توسط یک نهاد مستقل ذیصلاح تأیید میشود و شرکتها برای آغاز این برنامه، باید یک نهاد مستقل را انتخاب کنند.
کیانی گفت: برنامه EU Ecolable توسط پارلمان اروپا تصویب شده است که یک برنامه برچسبگذاری اختیاری است. هدف از آن محصولات و خدمات است. این برچسب تعالی زیستمحیطی به محصولات و خدماتی داده میشود که استانداردهای تعالی زیستمحیطی را در چرخه عمر خوداز ماده خام تا تولید، توزیع و بازیافت رعایت کنند. این برچسب شرکتها را تشویق میکند که محصولات ماندگار، قابل ترمیم و قابل بازیافت تولید کنند. این برچسب توسط نهادهای مستقل ذیصلاح در هر کشور داده میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: Blue Angel برنامه دولت آلمان برای برچسبگذاری روی محصولات و خدمات است. استانداردهای این برچسب بسیار سختگیرانه و به تفکیک هر صنعت و محصول است و دائماً بهروزرسانی میشود. در هر صنعت، مرجعی برای تشخیص میزان رعایت استاندردها وجود دارد. به عنوان مثال محصولات مربوط به کودکان، یک راهنمای استاندارد ۳۷ صفحهای دارد که در آن مشخص شده است که استفاده از چه موادی مجاز و به چه میزان و چه موادی غیرمجاز است. این برچسب، حتی برای اتاق خواب دوستدار محیط زیست استاندارد تعیین کرده است.
کیانی بختیاری گفت: CANADA ECP توسط دولت کانادا تصویب شده است. این برنامه یک شیوه برچسبگذاری زیستمحیطی است. در حال حاضر، ۳۰۰ دسته محصول و ۱۲۲ نوع برچسب زیستمحیطی در این برنامه وجود دارد و هدف آن کمک به مصرفکنندگان برای تشخیص محصولات دوستدار محیط زیست است.
وی در خصوص مفهوم تاب آوری گفت: در تاب آوری باید تولید تطبیق پذیر و فرآیندها و مدل های کسب وکار انعطاف پذیر شوند به ویژه در زمینه زنجیره های ارزش نیازهای اساسی.
کیانی در اهمیت انسان محوری گفت: در صنعت نسل پنجم، نیروی انسانی دیگر به عنوان هزینه در نظر گرفته نمی شود، بلکه به عنوان سرمایه ی شرکت ها و سازمان ها در نظر گرفته می شود. این امر نشان می دهد که کارفرمایان به سرمایه گذاری در زمینه مهارتها، توانمندی ها و رفاه کارکنان خود به منظور تحقق اهداف آنها علاقه مند هستند. چنین رویکردی بسیار متفاوت از صرفا ایجاد تعادل بین هزینه کارگران با درآمد مالی است و به بیان دقیق تر، سرمایه انسانی مطابق این رویکرد از ارزش بیشتری برخوردار است.
در پایان مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی الزامات سیاستی انقلاب صنعتی چهارم و جامعه ۵ و نسل ۵ صنعت را تشریح و اظهار داشت: ضرورت دارد سیاست ها و اسناد بالادستی الزام آور برای توسعه مولفه های انقلاب صنعتی چهارم ، جامعه پنج و صنعت نسل پنجم، تدوین شود. همچنین امکان سنجی، ارزیابی وضع موجود صنایع و برنامه ریزی در راستای ارتقای توانمندیهای فناورانه تولید و توسعه قابلیت های جدید فناوری در سراسر کشور با هدف حمایت از تاب آوری صنعتی برای رشد اقتصادی و اجتماعی گسترده تر و پایدارتر آنها،صورت پذیرد. لازم است آگاهی رسانی و فرهنگ سازی در خصوص مفهوم صنعت ۴ ، جامعه ۵ و مولفه های صنعت ۵ درمقاطع گوناگون آموزشی و بنگاههای پیشران کشور، اجرایی شود. علاوه بر این از توسعه مدل های کسب وکار جدید شرکت ها و صنایع و سفارش خدمات توسط دولت، حمایت شود. باید به هوشمند سازی صنایع به کمک فناوری های انقلاب صنعتی چهارم ، جامعه ۵ و صنعت نسل ۵، و نیز به بومی سازی زنجیره های تأمین و زنجیره های ارزش نوظهورکشورهای پیشران در زمینه انقلاب صنعتی چهارم ، جامعه ۵ و صنعت نسل ۵، کمک شود. صنعت و دانشگاه باید نوآوری داشته باشند و به گونه ای تطبیق یابند که به سمت الگوی جدید اجتماعی و زیست محیطی سوق پیدا کنند تا بدین ترتیب بتوانند همواره به عنوان موتور محرکه رونق جوامع عمل کنند و نظام آموزشی باید به سمت توسعه آموزش های با مهارت های تفاوت آفرین برای بازار کار آینده گام بردارد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: