روند تحول و تکامل بانک ایران زمین
بانک ایران زمین با تدوین سیاست های راهبردی قوی و منسجم و همچنین برنامه ریزی های دقیق مناسب با استفاده از تمامی ابزارهای فناوری های نوین بانکی در جهت ارایه خدمات مطلوب و کارآمد به مشتریان خود این موضوع را سرلوحه امور خود قرارداده است.
فرهنگ اقتصاد _دراین راستا بهره مندی از این مواردکه مستلزم طراحی خدمات نوین و اعمال مدیریت عالی سازمانی با اهداف افزایش بهره وری بانک از محوری ترین امور سازمانی این بانک محسوب می شود.
تاریخچه
بانک ایران زمین یک بانک ایرانی است که بنابر موافقت اصولی در آبان ماه سال۱۳۸۹بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ارتقای موسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین به بانک تاسیس شد.
شعبه مرکزی بانک ایران زمین در شهر تهران قرار دارد.
این بانک درحال حاضر مالک شبکهای از ۳۳۱ شعبه در ایران میباشد.
مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین در سال ۱۳۷۷ توسط جمعی از سرمایهگذاران و تعاونگران ایرانی در استان خراسان تأسیس شد و با ۴۰۰ شعبه در کشور فعالیت مینمود.
و نهایتا در اسفند ۱۳۸۹ مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین با موافقت بانک مرکزی به بانک ارتقا پیدا کرده بود به بانک ایران زمین تغییر نام داد.
سهامداران عمده
پیرو گزارشهای خبری روابطعمومی بانک ایران زمین؛ سهام این بانک در سال ۱۳۹۰ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و هماکنون اکثریت سهام آن متعلق به شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی نفت با پنج درصد و صندوقهای بازنشستگی و پسانداز کارکنان شرکت ملی نفت با ۴.۸۸ درصد است.
فهرست برخی از سهامداران بانک ایرانزمین نیز به شرح زیر است:
-شرکت سرمایهگذاری سعدی ۳.۵ درصد،
-شرکت سرمایهگذاری شاهد ۳.۴۸ درصد
-شرکت مدیران اقتصاد، ۳.۰۴ درصد
شایان ذکر است این بانک با سرمایه اولیه ۲هزار میلیارد ریال فعالیت خود را آغاز کرده است و پذیره نویسی خود را در سال ۸۹ انجام داد و سرمایه اولیه اش در زمان تاسیس ۲۰۰ میلیارد تومان بود و درحال حاضر سرمایه این بانک به چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
فهرست سهامداران عمده بشرح ذیل است:
-بانک ایران زمین (۳۶ درصد)
-شرکت کیسون (۱۵ درصد)
-شرکت هزاره سوم (۱۱ درصد)
-بانک گردشگری (۱۰ درصد)
-شرکت البرز مهر پارسا بنا (۹ درصد)
-شرکت توسعه اقتصادی آریان(۹درصد)
و گروه سابین (۷ درصد) میباشند.
اهداف سازمانی:
از اهداف عالی سازمانی ایران زمین حمایت از بخش تولید ،اشتغال آفرینی با اعطای تسهیلات به بخشهای مختلف اقتصادی وصنعتی است که از رئوس محوری رشد وتوسعه نیز بشمار میآید.
شرح خدمات بانکی نوین:
بانک ایران زمین دراین زمینه به شایستگیمنطبق با فناوری های روز وبه شکلی مطلوب نقش آفرینی و ارزش آفرینی خلق نموده است.
ازجمله دسترسی آسان مشتریان به خدمات بانکی نوین که از اصول اولیه سازمانی این بانک محسوب می شود و بدرستی در این زمینه بانک ایران زمین پیشتاز بوده است وهمین موضوع طی چندسال اخیر مقبولیت قابل توجهی را برای این بانک رقم زده است.
بنابراین تفاسیر تمام رویکردهای بانک ایران زمین که برای بهبود عملکرد بانکی می باشد همواره بر پایه فناوریهای نوین مالی بوده که دراین مقوله پیشگام وپیشتاز بوده است.
هنر اعتماد سازی:
اعتماد سازی نزد مشتریان یکی ازعوامل جذب سپرده های آنان است در واقع آنچه ضامن حیات بانکهاست اعتماد مردم و کیفیت خدمات ارائه شده به آنهاست.
بنابرشواهد موجود بانک ایران زمین از این بابت از امنیت و اعتبار مقبولی برخوردار می باشد بطوریکه افزایش سپردهگذاری مشتریان گواه این امراست.
بنابراخبارمنتشره ازطرف روابط عمومی بانک ایران زمین حاکی ازآن است که سپرده مشتریان این بانک در پایان سال ۹۹ بیش از ۳۴ هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال بود که این مقدار در پایان سال قبل با رشد ۳۲ درصدی به ۴۵ هزار و ۵۰۵ میلیارد ریال رسید و در سه ماهه سال جاری این به ۵۰ هزار و ۲۱۵ میلیارد ریال تکیه زد تا رشد ۴۶ درصدی را ثبت کرده باشد.
نیروی انسانی بانک ایران زمین
اعتماد به نیروهای جوان از اولویت های جذب نیروی کاری بانک ایران زمین درحوزه منابع انسانی است و پیرو همین موضوع گزینش افراد جوان تحصیل کرده در رشته های مرتبط از اولویت های استخدامی می باشد وهمچنین جذب مدیران موفق و دارای تخصص های ویژه و تجربه طولانی در صنعت بانکداری از امتیازات فردی کارکنان این بانک است.
ازنتایج راهبردی این ترکیب ظرفیت ها و انگیزه های جوانی با تخصص و تجربه مدیران موفق، خدمات و محصولات به بهترین شکل ممکن به مشتریان عرضه شود.
واین امردر ایجاد وحدت رویه در فرآیندهای سرمایه انسانی و دانش افزایی کارشناسان بانکی بشمار می رود که برای بانک ارزش افزاست.
لازم به یادآوری است منطبق براین اخبار منتشره درآینده تعداد پرسنل بانک تا ۳۰۰۰ نفر پیش بینی شده است.
توسعه سرمایه انسانی
درارتباط بااین موضوع مصاحبه رسانه ای مدیریت امور توسعه سرمایه انسانی بانک ایران زمین؛ منتشره ازسوی روابطعمومی بانک ایران زمین ؛شرح مفصلی از این روند را بخوبی بازگو میکند که در ذیل می آید:
علی فتاحی مدیر امور توسعه سرمایه انسانی در تشریح مراحل رشد سازمانی گفت: ذات سرمایه انسانی تغییر و اصلاح فرآیندها و روش ها با رعایت موقعیت حاکم بر سازمان است و هر تصمیم باید در زمان و مکان مناسب اتخاذ شود.
فتاحی در تعریف برنامه ریزی نیروی انسانی افزود: برنامه ریزی نیروی انسانی فرآیندی است که به وسیله آن سازمان اطلاع می یابد که نوع و میزان نیروی انسانی مورد نیاز در حال و آینده را در اختیار دارد و این نیروی انسانی در زمان و جای مناسب سازمان قرار می گیرند و می توانند وظایف و مسئولیت های خویش را برای نیل به اهداف سازمانی انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند تحلیل نیازهای سرمایه انسانی سازمان، متناسب با تغییرات محیطی و توسعه نیازهای عملیاتی سازمان ها است.
بنابراین اگر رویکرد بانک تغییر کند، ما هم باید برنامه هایمان را متناسب با آن تغییر بدهیم.
مدیر امور توسعه سرمایه انسانی اعتماد به نیروهای جوان، دانش افزایی، توسعه مهارت های حرفه ای و توجه به اصل جانشین پروری را از اولویت های این مدیریت شمردوافزود: در چند سال گذشته ما به همکاران جوان اعتماد کردیم و باور داشتیم که می توانند شعب را به اهداف تعیین شده برسانند که این تصور به واقعیت تبدیل شد.
وی در خصوص شاخص های توسعه سرمایه انسانی سازمان عنوان داشت: سیر تغییرات ایجاد شده در چند سال گذشته نشان می دهد اکثر نیروی انسانی بانک با رشته های مرتبط و وضعیت مطلوبی در بانک مشغول هستند و ما توانستیم در طرح طبقه بندی مشاغل تعداد قابل توجهی از پرسنل را ارتقا دهیم که خود یک توسعه است.
مدیر امور توسعه سرمایه انسانی بر گذراندن دوره های آموزشی تخصصی و حرفه ای متناسب با نیاز روز و بازار رقابت صنعت بانکداری برای همکاران تاکید کرد وگفت: رویکرد و برنامه ریزی مدیریت امور توسعه سرمایه انسانی این است که همکاران در هر دوره آموزش تخصصی که نیاز دارند، جهت توسعه کاری و فردی خود شرکت کنند. حتی اگر لازم به شرکت در دوره ای متمرکز در تهران بود، با هماهنگی مدیریت استان ها به تهران اعزام شوند.
وی ضمن تاکید بر حفظ ارزش های اخلاقی و حرفه ای و همگرایی و مشارکت در اجرای برنامه ها برای تحقق اهداف و بالندگی های فردی و سازمانی، محیط کار را خانه دوم همکاران دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ سازمانی مطلوب بانک باید ارتقاء یابد، لذا امنیت شغلی و روانی همکاران و خانواده آنان و انضباط اداری و رعایت مفاد ابلاغی دستورالعمل رفتار سازمانی مورد تاکید است.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: