پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-06
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

ظهور شفافیت و چابکی در بانک دی | تجلیل بانک صادرات ایران از ۶۷ دانشجوی نخبه المپیادی کشور | شرکت «آتیه یاران مهر ایرانیان» افتتاح شد | آغاز طرح جدید همراه اول با هدیه ۳۰ گیگ اینترنت | توافق‌نامه‌های راهبردی میان بانک شهر و فولاد غدیر نی‌ریز به امضاء رسید |

کد خبر: 68979
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1403 - ۲۳:۴۶

هوش مصنوعی، بانکداری امن و رضایت مشتری

هوش مصنوعی، بانکداری امن و رضایت مشتری؛ مهمترین کارکرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین، تجربه مشتری است و معجزه ادغام هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی باعث افزایش سطح راحتی و رضایت کاربران می‌شود.

فرهنگ اقتصاد _ سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین در سرمقاله شماره ۷۱ نشریه «ارتباط ایران‌زمین» درباره نقش هوش مصنوعی در افرایش رضایتمندی مشتری در آینده نظام بانکداری نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

هوش مصنوعی در بانکداری مانند هر صنعت دیگری به یک مسأله حیاتی تبدیل شده است؛ نظام‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با افزایش بهره‌وری و تصمیم‌گیری براساس اطلاعات غیرقابل درک برای یک عامل انسانی، به بانک‌ها کمک کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از کارهایی را که به صورت دستی و در سلسله فرایندهایی طولانی انجام می‌شوند، خودکار کند و این وظیفه را از دوش نیروی انسانی بردارد تا بتوانند بر مسائل دیگری تمرکز کنند.

البته این تنها کاربرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین نیست. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مشتری را برای درک ترجیح و نیازهای آنها تجزیه و تحلیل و از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتری استفاده کند. این کار در عین افرایش کارآیی بانک‌ها به کاهش هزینه‌های بانک‌ها نیز منجر می‌شود و هم‌زمان باعث پشتیبانی سریعتر و دقیق‌تر مشتریان خواهد شد

از زاویه‌ای دیگر شما رابطه هوش مصنوعی و امنیت سایبری را در نظر بگیرید؛ وقتی صحبت از امنیت سایبری در بانکداری باشد نقش هوش مصنوعی بسیار پررنگ‌تر می‌شود. هر روز تعداد زیادی از تراکنش‌های مالی مانند پرداخت صورتحساب‌ها، برداشت پول، واریز چک و … از طریق اپلیکیشن‌ها یا حساب‌های آنلاین انجام می‌شود. بنابراین بانک‌ها باید تلاش خود را درجهت تأمین امنیت بیش از پیش افزایش دهند.

در حوزه امیتازدهی اعتباری و پرداخت وام نیز وضعیت به همین صورت است؛ امتیازدهی اعتباری از جذاب‌ترین خدمات بانکداری نوین است که به کمک هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده است. یک شبکه وام و اعتبار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند رفتار و الگوهای مشتریان (حتی با سابقه اعتباری محدود) را بررسی کند تا اعتبار آنها را تعیین کند. مشخص کردن امتیاز اعتباری، توان پرداخت اقساط هر مشتری را مشخص می‌کند. این فرایند به بانک‌ها کمک می‌کند تا شبکه‌های وام‌دهی خود را توسعه دهند و بتوانند به طیف گسترده‌تری از افراد، وام پرداخت کنند.

در پیگیری بازارهای مالی نیز اتفاق جالب دیگری می‌افتد. هوش مصنوعی در خدمات مالی به بانک‌ها کمک می‌کند حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کنند و آخرین روند بازار، ارزها و سهام را پیش‌بینی کنند. فنون پیشرفته یادگیری ماشین به ارزیابی روند بازار و پیشنهاد گزینه‌های سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. همچنین هوش مصنوعی برای بانکداری بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در سهام را پیشنهاد می‌کند و در صورت وجود خطر احتمالی هشدار می‌دهد. این فناوری نوظهور به‌دلیل ظرفیت بالای پردازش داده‌ها به سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری کمک می‌کند و تجارت را برای بانک‌ها و مشتریان آنها راحت می‌کند.

البته از نگاه من مهمترین کارکرد هوش مصنوعی در آینده بانکداری ایران زمین، تجربه مشتری است. مشتریان به‌طور دائم در پی تجربه و راحتی بهتر هستند؛ به‌عنوان نمونه دستگاه‌های خودپرداز پروژه موفقیت‌آمیزی بودند زیرا مشتریان می‌توانستند از خدمات ضروری سپرده‌گذاری و برداشت پول حتی زمانی که بانک‌ها بسته بودند استفاده کنند.

مشتریان اکنون می‌توانند با استفاده از گوشی‌های هوشمند از منزل خود حساب‌های بانکی باز کنند. این معجزه ادغام هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی باعث افزایش سطح راحتی و رضایت کاربران می‌شود. گو اینکه پیگیری واجد شرایط بودن برای مواردی مانند درخواست وام یا اعتبارسنجی با استفاده از هوش مصنوعی نیز، خودکار می‌شود و به مراجعه حضوری به بانک‌ها و انجام مراحل طولانی این کار همچون گذشته، نیاز نیست. همچنین برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند زمان تأیید تسهیلاتی مانند وام را کاهش دهند.

جان کلام اینکه هوش مصنوعی در ایران و به طور خاص در صنعت بانکداری هویت خود را پیدا کرده است. به‌عنوان نمونه بانکی مانند بانک ایران زمین که تقریبا تمام خدمات خود را به صورت الکترونیکی و مجازی ارائه می‌کند، بخش بزرگی از این خدمات را مرهون هوش مصنوعی است. سفته الکترونیکی، چک الکترونیک و امضای دیجیتال بخشی از خدمات این بانک هستند که به احراز هویت نیاز دارند و می‌دانیم که هوش مصنوعی نقش مستقیمی در احراز هویت افراد دارد. اعتبارسنجی و دریافت نمره اعتباری نیز از خدمات دیگری هستند که با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی انجام می‌شوند.

برچسب ها: بانک ایران زمین, رضایت مشتری, هوش مصنوعی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/68979

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • مدیرعامل شرکت ملی مس، قهرمانی سعید افروز در مسابقات جهانی هندوستان را تبریک گفت
  • تیم پتروشیمی تبریز قهرمان مرحله اول لیگ برتر دوچرخه‌سواری جاده کشور شد
  • آگهی مرحله سوم مزایده اموال مازاد بانک دی در سال ۱۴۰۴
  • با حضور مدیرعامل؛ بزرگداشت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی در شرکت پلیمر آریاساسول برگزار شد
  • حرکت بانک مسکن به سوی ساختمان‌های کم‌مصرف و پایدار / صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های نگهداشت
  • پرداخت ۲۳ هزار وام فرزندآوری توسط بانک صادرات ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۴
  • برگزاری بیست‌ودومین کنفرانس انجمن رمز ایران با مشارکت همراه اول
آخرین اخبار
  • بازگشت دوباره تیم پتروشیمی تبریز به دوران طلایی؛نسل جدید قهرمانان میراث دار اسطوره‌های گذشته
  • برگزاری مراسم گرامیداشت ایام فاطمیه در پتروشیمی تبریز
  • ظهور شفافیت و چابکی در بانک دی
  • تجلیل بانک صادرات ایران از ۶۷ دانشجوی نخبه المپیادی کشور
  • شرکت «آتیه یاران مهر ایرانیان» افتتاح شد
  • آغاز طرح جدید همراه اول با هدیه ۳۰ گیگ اینترنت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • مانور نشت مواد سمی و قابل اشتعال از راکتور ۲۱۰۱واحد اسید استیک در پتروشیمی فن آوران برگزار شد
  • توافق‌نامه‌های راهبردی میان بانک شهر و فولاد غدیر نی‌ریز به امضاء رسید
  • تأکید عضو کمیسیون انرژی مجلس بر افزایش سرمایه بانک کشاورزی / تقویت امنیت غذایی نیازمند حمایت بیشتر از تولید است
  • آغاز مرحله اول پرداخت غرامت گندمکاران با واریز ۱۱۰۰ میلیارد تومان
  • صورتجلسه اعلام برندگان مزایده عمومی املاک و مستغلات (نوبت دوم) موسسه اعتباری ملل
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • کسب جایزه ویژه صادرات نانو ۱۴۰۴ در شاخص ارزش صادرات توسط شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو
  • بهره‌برداری از ۹ پروژه توسعه‌ای شرکت ملی مس به ارزش ۵۸۹ میلیون یورو در سال ۱۴۰۴

منهای اقتصاد
  • آغاز طرح جدید همراه اول با هدیه ۳۰ گیگ اینترنت
  • نماینده اهواز: توسعه فیبر نوری، ستون فقرات اقتصاد دیجیتال کشور است
  • فراخوان شناسایی تأمین‌کنندگان معتبر کیوسک‌های هوشمند دیجیتال
  • راه‌اندازی دستیار پاسخگویی هوشمند تلفنی در مرکز تماس همراه اول
  • حضور همراه اول در ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران
  • قدردانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران از حمایت رئیس‌جمهور، وزیر ارتباطات و مشارکت‌کنندگان در کنفرانس ملی مخابرات
  • پایان موفقیت‌آمیز کنفرانس ملی مخابرات ایران با استقبال گسترده/ آغاز اجرای بیش از ۵۰ قرارداد جدید در حوزه فیبر نوری

فیلم
    از ۲۴ درصد پیشرفت تا رکوردشکنی فروش‌ واحد آمونیاک در سال ۱۴۰۳/ سال ۱۴۰۴، سال هنگام است!
    فرهنگ اقتصاد _این مجتمع سال گذشته دو اتفاق بزرگ را تجربه کرد، نخست شکسته شدن رکوردهای فروش واحد آمونیاک و دوم سرعت گرفتن عملیات پیش…
    خلیج‌فارس، حامی خلیج‌فارس!
    فرهنگ اقتصاد _ امروز در سومین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی غرفه هلدینگ خلیج‌فارس طوماری برای اعلام حمایت فعالان صنعت از نام و اصالت تاریخی خلیج‌فارس تدارک…
    یک سَرو همیشه استوار؛ پیمان خانواده «سرو» با یاد ۴۷ فرشته پرکشیده





    فرهنگ اقتصاد _ برخی زخم‌ها چنان عمیق بر حافظه یک ملت حک می‌شوند که غبار زمان هرگز قادر به زدودنشان نیست. روزهایی که در آن، معصومیت، قربانی خشونت…
    تجلیل از شرکت پتروشیمی نوری به عنوان شرکت برتر در حوزه ی کار و حمایت از حقوق کارگران
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم که با حضور مدیران عامل، مدیران ارشد و فعالان حوزه کار و تولید در منطقه برگزار شد، از تلاش‌ها و دستاوردهای…
    نگاهی به روز شلوغ خلیج فارس در روز چهارم ایران اکسپو ۲۰۲۵/ تقدیر سخنگوی قوه قضاییه و معاون رئیس‌جمهور از نقش هلدینگ خلیج‌فارس در صادرات کشور
     
    پتروشیمی بندرامام و شرکت مخابرات ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
    فرهنگ اقتصاد _ این تفاهم‌نامه با هدف مشارکت در برنامه‌ریزی، طراحی، تامین، اجرا و بهره‌برداری مطلوب از زیرساخت‌ها و ابزارهای فناورانه مورد نیاز در شرکت…
    پتروشیمی اروند ۴۲ تفاهم و قرارداد با دانش‌بنیان‌ها به امضا رساند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی، مدیرعامل پتروشیمی اروند در حاشیه امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها که مدیران ارشد صنعت پتروشیمی نیز حضور داشتند، با…


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب