سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ 2025-08-19
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بیمه دی: صعودی چشمگیر و تحول در بازار بیمه ایران | شرکت های برتر باید از مشوق‌های دولتی بیشتر برخوردار شوند | سرپرست بانک پارسیان منصوب شد | تقویت نقش حمایتی بانک در تأمین مالی بخش مسکن/بکارگیری تمام ظرفیت های بانک در تحقق اهداف | “بررسی عملکرد و چالش‌های بانک توسعه تعاون در گفت‌وگوی اختصاصی فرهنگ اقتصاد بادکتر مجتبی محلاتی” |

کد خبر: 71796
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1403 - ۲۲:۳۹

دفتر شعر ” دوته ” جعفر محمدی واجارگاهی ” انتشارات شب چله ۱۴۰۲

” خالی ‏ام

خالی‌تر از پنجره‌های تاریک

که زنی

زیستنش را گورستان کرده

و تنها دوته می‌بافد در اندوه

خالی از همهمه‌های خیابانی خیس

که تو را در تو حل کرده .”

 

(پشت جلد)

این دفتر شعر غیرمعمول ۱۶۲ شعر سپید سورئال دارد.

پیش از دفتر شعر ” دوته ” واجارگاهی گاهی ۹ دفتر شعر را بر بساط نشر نشانده بود.

واجارگاهی شوق و اشتیاق زایدالوصفی به رسیدن به حوزه‌های ناشناخته و کشف نشده و در طلب ناممکن است.

واجارگاهی ذوق ویژه‌ای در گزینش واژگان بومی گیلانی دارد.

شاعر مثل نیما واژگان بومی را در آغوش واژگان سره‌ی فارسی قرار می‌دهد: ”

* کوچه‌ای بن‏بستم

که ” آجارش ”

با حلب‌های کهنه میخکوب است…

*”آجارش: استخوان‌های بالای بدن که از لاغری نمایان است…

 

بی‌فایده بود

امانی در ” دوته‏ای ” که پریشان نمی‌ماند، نیست

هنوز به سایه‌ها عادت داشت

و نشان از ابری

که محالش بارانی‌ست و شب را

ناله زده تا سپیده نیست .”

 

*دوته: معنی بافتن یا بافته شدن می‌دهد، در این جا معنی موی بافته شده است…

 

(ص، ۱۹)

 

شعر واجارگاهی مانند همه‌ی شعرهای شاملووار، ضرب‌آهنگ کلامی امروزین دارد. ترکیب کلام و وقف‌ها و تاکیدهای جمله از الگوهای منظمی پیروی می‌کند که به هماهنگی و قسمی درونی می‌رسد. اگر این‌گونه همسازی و هماهنگی بر واژه‌ها تحمیل شود، کلامی بی‌روح  به دست می‌آید،  اما در سروده‌های واجارگاهی این موزیک و هماهنگی از درون خود سخن می‌بالد. تأکیدها و وقفه‌ها و زیر و بم جمله‌ها از معنای سخن حاصل می‌شود، یعنی از کیفیت و فشار عاطفه و معانی پشت واژه‌ها به دست می‌آید که موج و حرکتی به سخن شاعر داده است که بیشترین تأثیر را بر خواننده می‌گذارد.

واجارگاهی گوشه‌ی چشمی به عرفان دارد، یعنی به درون‌گرایش پیدا می‌کند و یله و آزاد است و مانند کبوتر مولانا رو به‌سوی جانب بی جانبی دارد و در حال و هوای گرگ و میشی پرواز می‌کند و به عرفان آبی نزدیک می‌شود: ” دست‌بردار نبودند / تو را چیده بودند / و قرار نبود شرح‏ات / پنجره‌ای را باز کند / چند واژه‌ی حل نشده / می‌توانست تو را در من حل کند / چشمانت را از سقوط پس بگیرد / و به اندوهی که / غمت را سگ دو زده / سلامی بگوید / اشتباهی با واژه‌هایی ور رفتم / که بیداری را نفهمید / اشتباهی خودم را تشیع کردم / در نام‌های چند رنگ / حواسم نبود / این خیسی را گیج مانده‌ام / حواسم نبود / تو را چیده بودند / در بلوغ نام‌های نارس / و ” دوته‏هایت ” را تعارف کرده بودند به باد / من در این آغاز / رنگ‌پریده ماندم / از این همه ادامه / که تو را می‌مکید بی شرح .”

 

(صص، ۴۰ و ۴۱)

 

واجارگاهی مردی کوهستانی است که در نسیم سحر جنگل و قله‌ها تنفس می‌کند و از چشمه‌های زلال آب می‌نوشد، واجارگاهی،  عاشق جنگل، کوه، درختان، دریا، باران، پروانه، لحن خاک، ابر، مرداب، لمه (سقف چوبی)، موج، علف، پرنده و اجاق روشن و کله‌های روستایی است: ”

 

پرنده‌ی من، صدای باد را می‌شنوی؟ / اتفاقی می‌افتد / اتاقی که در تنم پهن است / به جنگل تبدیل می‌شود / تو زیبا بودی که جنگل در من می‌زیست / آمده بودم افسردگی درخت را / از لب پنجره بر دارم / پنجره‌ای برگشت رو به دیوار

و این جنگل بود، همچنان پرنده‌اش را صدا می‌زد .”

 

شاعر برای این که تنهایی را تاب بیاورد، و واقعیت‌های سخت و سمج را کنار بزند به جنگل و دریا و ستاره و ماه و عشق پناه می‌برد و می‌خواهد روزنه‌ای به دنیای کهن، به جهان آب و آیینه باز کند ولی نمی‌تواند.

او زندگی را بی‌ارزش و بی‌قدر می‌داند و با چنان آهنگی در این عرصه پیشروی می‌کند که دست شوپنهاور و کامو را از پشت می‌بندد و جهان را پوچ و لبریز از خستگی و درهم‌شکستگی می‌داند: ” دشوار یعنی / همین اندازه که

آدمی می‌فهمد

عشق هست، تنهایی هست

و دوره می‌کند خودش را

 

دوره کرده در من

رنج را کجای آغاز زیسته‌ای

که عشق، ماهیتش سکوت مانده. دور شده در من

پرندگانی که نامت را سقوط می‌کنند

کدام رفتن را نشانم می‌دهند

که این‌گونه

مرده‌ام را در تو زندگی می‌کنم

شبیه تنهایی که دست‌بردار نیست

برمی‌گردم به تو .”

 

(ص، ۸۲)

 

شاعر در متن رویدادها زندگی می‌کند و هبوط خویش را تماشا می‌کند و به زبان تصویر و رمز و نماد، حدیث این زندگی مرگبار را بازگو می‌کند.

جهان‌نگری شاعر در این اشعار متبلور نشده است ولی شاعر پوئتیک ” شعر تجسمی ” خود را در متن عرضه می‌کند و از دریچه‌ی عواطف و اندیشه‌های خود به هستی و نیستی می‌نگرد و گوشه‌های تاریک شعر و زبان را جلوه‌گر می‌کند.

شعر واجارگاهی،  بیان تمام واقعیت‌ها نیست، بلکه عطیه‌ی سخن‏مند ” هستی ” (بودن، وجود) است و این داوری را می‌توان در چند شعر شاعر به‌وضوح دید که به قول هولدرلین و نصرت رحمانی و فروغ  ” آن چه می‌ماند شعر و ارمغان شعر است و تنها صداست که می‌ماند، مورد یک: ” هر از گاهی که آغاز کبوتر / از شعر جدا می‌ماند / برهنه بر پاره‌های ابر / شکسته در ساقه‌های رنج / چون شلتوکی رها در باد / تشنه / تشنه / خونابه‌ی شعر را / بالا می‌آورم / که غروب / در آغاز رنگ / به بال پروانه‌ای پرواز بدهد .”

 

(ص، ۹۶)

 

مورد دوم: ” در خیالم / بالادست گورم ایستاده‌ام / هنوز خالی است / عمیق است اما صدایم را می‌پیچاند / – باید قادر باشم بروم / یقینی که تمام مرا راهی کند .”

 

(ص، ۹۹)

 

در سروده‌های شاعر، سطرهایی هست که هم از حس امروزینه خبر می‌دهد و هم از اکتشاف شاعرانه و هم در آنها اندیشه و فلسفه هست و هم فوران و غنای عاطفی، با آهنگ و سخن امروز که بحرانی را در جهت‌یابی ما نشان می‌دهد، سخن می‌گوید و از زبان عادی سرپیچی می‌کند و زبان نخ‌نماشده‌ی ادبیات رسمی و فاخر را به کناری می‌نهد و به سمت ادراک‌های نوین پیش می‌تازد، چنان که در شعر (۵۷) می‌گوید: ” این اتاق می‌تواند / حجمی را گریسته باشد / در شرح دیگری از تو / بی آن که بدانی / چشمانت / کدام پرواز را از اوج گرفته / خیابانی تو را پرت کرده در این اتاق / جایی که غروب نمی‌تواند از نور، چشم‌پوشی کند / کدام تن نیمه‌جان را می‌تواند اشاره کند / که قبری در من پهلو می‌گیرد / قبری که راه می‌رود / سیگار می‌کشد / کله و پاچه می‌خورد / آدامسش را در خیابان پرت می‌کند / به اشکال مختلفی در می‌آید / از اتاقی می‌گوید / که تو / تنهایی‌ات را در آن گریسته‌ای / و صدایت نمی‌تواند / آمده باشد که از اتاق بیرون بیاید /

 

محصور در هنوز یک فریاد / محصور / در هلهله‌های بی شرح / با باقیمانده‌ای از مرگ / محصور. ”

 

(ص، ۱۰۶)

 

واجارگاهی در سروده‌های خود غالباً گذر سنگین و بی‌رحم زمان را به توصیف در می‌آورد و ناتوانی‌اش را در نگهداری یا لذت‌بردن از این روزگار تلخ‌تر از زهر ترسیم می‌کند.

او احساس می‌کند که همه راه‌ها بر او مسدود شده است و از لحظه‌های شتابان و فرسایشی و دردهای ناسور و ناگفتنی ای حرف می‌زند که عرصه‌ی هستی را دربر  گرفته است: ” همین که شب / بی تصویر/ قادر است / سایه‌ای را محو نماید / تنهایی شکل عجیبی می‌گیرد .- انگشت‌به‌دهان بدرقه‌های خاموش/ هیاهوی بی‏توقف / تا سر می‌چرخانی / رفتن فراموش می‌شود – کجای باور را تماشاچی مانده‌ام / که دوردست / شمایل دوری را نشان نمی‌دهد! ”

 

(ص، ۲۷۴)

 

مالرو درباره‌ی جنگ اول جهانی و حوادث ناگوار آن گفته بود که تاریخ مثل تانک از روی بدن ما و نسل ما بی‏رحمانه می‌گذرد. من نمی‌دانم تاریخ بود یا چیزی دیگر که از روی جسم ما گذشت،  اما این را می‌دانم که در این گذار و عبور وحشتناک،  بهای سنگینی پرداختیم از جمله جان چند تن از شاعران و داستان‌نویسانمان را: ”

 

می‌دانستم انحصار زمان

چارچوبش در بعید یک کشف

باقی می‌ماند

می‌دانستم

ظهری رد شده در من حاضر است

که قلبم را شکسته بخواهد

می‌دانستم خداحافظی برمی‌گردد

به یک سلام

من اما از جنگ خودم باز می‌گشتم

و شهید روزگارم بودم .”

 

(صص، ۲۹۱ و ۲۹۲)

 

فیض شریفی

 

برچسب ها: شعر

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/71796

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • مزیت‌ها و ضرورت‌های توسعه باتری‌های آبی(نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای)
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • همدردی “فرهنگ اقتصاد” با خانواده بهاروندی (همکار) در غم از دست دادن مادربزرگ
  • حمله مجدد رژیم صهیونیستی به اطراف تبریز
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی
  • مجمع بوعلی برگزار شد
  • بیمه دی پیشتاز صنعت بیمه کشور در بهار ۱۴۰۴ با رشدی خیره‌کننده
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان گلستان
  • رونمایی از باما بانک ایران زمین به عنوان بانک محلات
  • سرپرست جدید حراست پیدمکو معارفه شد
  • جزئیات پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه پتروشیمی دهدشت
آخرین اخبار
  • بیمه دی: صعودی چشمگیر و تحول در بازار بیمه ایران
  • شرکت های برتر باید از مشوق‌های دولتی بیشتر برخوردار شوند
  • «پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در دنیا»
  • آدرس اینترنتی پخش زنده نشست بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری
  • سرپرست بانک پارسیان منصوب شد
  • درخشش کارکنان پتروشیمی بوشهر در عرصه ورزش
  • بازطراحی و ساخت کامل گیربکس‌ همزن در پتروشیمی اروند
  • تقویت نقش حمایتی بانک در تأمین مالی بخش مسکن/بکارگیری تمام ظرفیت های بانک در تحقق اهداف
  • تحول در ﺻﻨﻌﺖ ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ محصولات ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ با محیط زیست
  • چهارمین رویداد ملی «پتروفن» برگزار می‌شود/ آغاز ثبت‌نام دانش‌بنیان‌ها، فناوران و پژوهشگران از اول شهریور
  • “بررسی عملکرد و چالش‌های بانک توسعه تعاون در گفت‌وگوی اختصاصی فرهنگ اقتصاد بادکتر مجتبی محلاتی”
  • برگزاری آیین بزرگداشت سالروز بازگشت آزادگان در پتروشیمی بندرامام
  • استفاده از نیروی جوان و متخصص در انتصابات اولویت اصلی بانک است
  • فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری (خاص) با نرخ سود ۲۵ درصد در بانک کشاورزی
  • دیدار صمیمی مدیرعامل بانک کشاورزی با جمعی از آزادگان

منهای اقتصاد
  • شرکت مخابرات ایران روزانه یک گیگ اینترنت رایگان به زائران اربعین در مرزها ارائه می‌دهد
  • فناوری تلفن همراه در ایران ۳۱ ساله شد
  • استاد فرشچیان دار فانی را وداع گفت
  • همراه اول؛ نخستین اپراتور خارجی با خدمات حضوری در فرودگاه نجف
  • استقرار پاورباکس‌های همراه اول در حرم‌های مطهر عراق
  • رونمایی همراه اول از بسته خدمات دیجیتال ویژه زائران اربعین
  • اخذ گواهی دانش‌بنیان برای سه پروژه فناورانه همراه اول

فیلم
    سه اتفاق خوب در هلدینگ خلیج فارس به روایت نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس
    فرهنگ اقتصاد _  حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در دومین روز از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،‌ گاز و پتروشیمی از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس…
    عزادارى و همدردى پرسنل شرکت پتروشیمى اروند با مردم بندر عباس
    اعطای وام خرید لوازم خانگی و دیجیتال در بانک ایران زمین
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ متقاضیان می توانند به شعب بانک ایران زمین در سراسر کشور مراجعه و ضمن تکمیل فرم اعطای تسهیلات طرح یارا، تا سقف…
    استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان، خصوصا کشورهای اروپایی و حوزه بالکان از غرفه پتروشیمی تبریز
    فرهنگ اقتصاد _ پتروشیمی تبریز با بازاریابی، طراحی، تولید و نهایتاً عرضه محصولات متنوع پلیمری در این دوره…
    یک سَرو همیشه استوار؛ پیمان خانواده «سرو» با یاد ۴۷ فرشته پرکشیده





    فرهنگ اقتصاد _ برخی زخم‌ها چنان عمیق بر حافظه یک ملت حک می‌شوند که غبار زمان هرگز قادر به زدودنشان نیست. روزهایی که در آن، معصومیت، قربانی خشونت…
    الزام ساختمان‌های نوساز به احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی
    فرهنگ اقتصاد _ محسن ذبیحی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت توانیر با سازمان نظام مهندسی ساختمان در اواخر مرداد امسال، اظهار داشت: در این تفاهم نامه مقرر…
    بانک ملی ایران حامی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، ابوالفضل نجارزاده مدیر عامل بانک ملی ایران به منظور تبادل تفاهمنامه حمایت از بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و جشن سالانه…


عکس
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب