یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-12
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

تبلور فرهنگ صداقت و امانت‌داری در بانک مسکن/ تاکید جمعی بر ارزش‌های خدمت صادقانه | همه چیز درباره تسهیلات ۷۰۰ میلیونی اعتبار ملی؛ از جزئیات دریافت غیرحضوری تا پرداخت اقساط | اعطای نشان ملی هشتمین اجلاس سراسری مسئولیت اجتماعی و فرهنگ سازمانی به بانک شهر | برگزاری دوره پیشرفته روش‌های نوین وصول مطالبات برای جمعی از مدیران استانی بانک صنعت و معدن | چهل ‌و پنجمین مراسم قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌‍‌انداز بانک مسکن |

کد خبر: 71796
تاریخ انتشار: 16 مرداد 1403 - ۲۲:۳۹

دفتر شعر ” دوته ” جعفر محمدی واجارگاهی ” انتشارات شب چله ۱۴۰۲

” خالی ‏ام

خالی‌تر از پنجره‌های تاریک

که زنی

زیستنش را گورستان کرده

و تنها دوته می‌بافد در اندوه

خالی از همهمه‌های خیابانی خیس

که تو را در تو حل کرده .”

 

(پشت جلد)

این دفتر شعر غیرمعمول ۱۶۲ شعر سپید سورئال دارد.

پیش از دفتر شعر ” دوته ” واجارگاهی گاهی ۹ دفتر شعر را بر بساط نشر نشانده بود.

واجارگاهی شوق و اشتیاق زایدالوصفی به رسیدن به حوزه‌های ناشناخته و کشف نشده و در طلب ناممکن است.

واجارگاهی ذوق ویژه‌ای در گزینش واژگان بومی گیلانی دارد.

شاعر مثل نیما واژگان بومی را در آغوش واژگان سره‌ی فارسی قرار می‌دهد: ”

* کوچه‌ای بن‏بستم

که ” آجارش ”

با حلب‌های کهنه میخکوب است…

*”آجارش: استخوان‌های بالای بدن که از لاغری نمایان است…

 

بی‌فایده بود

امانی در ” دوته‏ای ” که پریشان نمی‌ماند، نیست

هنوز به سایه‌ها عادت داشت

و نشان از ابری

که محالش بارانی‌ست و شب را

ناله زده تا سپیده نیست .”

 

*دوته: معنی بافتن یا بافته شدن می‌دهد، در این جا معنی موی بافته شده است…

 

(ص، ۱۹)

 

شعر واجارگاهی مانند همه‌ی شعرهای شاملووار، ضرب‌آهنگ کلامی امروزین دارد. ترکیب کلام و وقف‌ها و تاکیدهای جمله از الگوهای منظمی پیروی می‌کند که به هماهنگی و قسمی درونی می‌رسد. اگر این‌گونه همسازی و هماهنگی بر واژه‌ها تحمیل شود، کلامی بی‌روح  به دست می‌آید،  اما در سروده‌های واجارگاهی این موزیک و هماهنگی از درون خود سخن می‌بالد. تأکیدها و وقفه‌ها و زیر و بم جمله‌ها از معنای سخن حاصل می‌شود، یعنی از کیفیت و فشار عاطفه و معانی پشت واژه‌ها به دست می‌آید که موج و حرکتی به سخن شاعر داده است که بیشترین تأثیر را بر خواننده می‌گذارد.

واجارگاهی گوشه‌ی چشمی به عرفان دارد، یعنی به درون‌گرایش پیدا می‌کند و یله و آزاد است و مانند کبوتر مولانا رو به‌سوی جانب بی جانبی دارد و در حال و هوای گرگ و میشی پرواز می‌کند و به عرفان آبی نزدیک می‌شود: ” دست‌بردار نبودند / تو را چیده بودند / و قرار نبود شرح‏ات / پنجره‌ای را باز کند / چند واژه‌ی حل نشده / می‌توانست تو را در من حل کند / چشمانت را از سقوط پس بگیرد / و به اندوهی که / غمت را سگ دو زده / سلامی بگوید / اشتباهی با واژه‌هایی ور رفتم / که بیداری را نفهمید / اشتباهی خودم را تشیع کردم / در نام‌های چند رنگ / حواسم نبود / این خیسی را گیج مانده‌ام / حواسم نبود / تو را چیده بودند / در بلوغ نام‌های نارس / و ” دوته‏هایت ” را تعارف کرده بودند به باد / من در این آغاز / رنگ‌پریده ماندم / از این همه ادامه / که تو را می‌مکید بی شرح .”

 

(صص، ۴۰ و ۴۱)

 

واجارگاهی مردی کوهستانی است که در نسیم سحر جنگل و قله‌ها تنفس می‌کند و از چشمه‌های زلال آب می‌نوشد، واجارگاهی،  عاشق جنگل، کوه، درختان، دریا، باران، پروانه، لحن خاک، ابر، مرداب، لمه (سقف چوبی)، موج، علف، پرنده و اجاق روشن و کله‌های روستایی است: ”

 

پرنده‌ی من، صدای باد را می‌شنوی؟ / اتفاقی می‌افتد / اتاقی که در تنم پهن است / به جنگل تبدیل می‌شود / تو زیبا بودی که جنگل در من می‌زیست / آمده بودم افسردگی درخت را / از لب پنجره بر دارم / پنجره‌ای برگشت رو به دیوار

و این جنگل بود، همچنان پرنده‌اش را صدا می‌زد .”

 

شاعر برای این که تنهایی را تاب بیاورد، و واقعیت‌های سخت و سمج را کنار بزند به جنگل و دریا و ستاره و ماه و عشق پناه می‌برد و می‌خواهد روزنه‌ای به دنیای کهن، به جهان آب و آیینه باز کند ولی نمی‌تواند.

او زندگی را بی‌ارزش و بی‌قدر می‌داند و با چنان آهنگی در این عرصه پیشروی می‌کند که دست شوپنهاور و کامو را از پشت می‌بندد و جهان را پوچ و لبریز از خستگی و درهم‌شکستگی می‌داند: ” دشوار یعنی / همین اندازه که

آدمی می‌فهمد

عشق هست، تنهایی هست

و دوره می‌کند خودش را

 

دوره کرده در من

رنج را کجای آغاز زیسته‌ای

که عشق، ماهیتش سکوت مانده. دور شده در من

پرندگانی که نامت را سقوط می‌کنند

کدام رفتن را نشانم می‌دهند

که این‌گونه

مرده‌ام را در تو زندگی می‌کنم

شبیه تنهایی که دست‌بردار نیست

برمی‌گردم به تو .”

 

(ص، ۸۲)

 

شاعر در متن رویدادها زندگی می‌کند و هبوط خویش را تماشا می‌کند و به زبان تصویر و رمز و نماد، حدیث این زندگی مرگبار را بازگو می‌کند.

جهان‌نگری شاعر در این اشعار متبلور نشده است ولی شاعر پوئتیک ” شعر تجسمی ” خود را در متن عرضه می‌کند و از دریچه‌ی عواطف و اندیشه‌های خود به هستی و نیستی می‌نگرد و گوشه‌های تاریک شعر و زبان را جلوه‌گر می‌کند.

شعر واجارگاهی،  بیان تمام واقعیت‌ها نیست، بلکه عطیه‌ی سخن‏مند ” هستی ” (بودن، وجود) است و این داوری را می‌توان در چند شعر شاعر به‌وضوح دید که به قول هولدرلین و نصرت رحمانی و فروغ  ” آن چه می‌ماند شعر و ارمغان شعر است و تنها صداست که می‌ماند، مورد یک: ” هر از گاهی که آغاز کبوتر / از شعر جدا می‌ماند / برهنه بر پاره‌های ابر / شکسته در ساقه‌های رنج / چون شلتوکی رها در باد / تشنه / تشنه / خونابه‌ی شعر را / بالا می‌آورم / که غروب / در آغاز رنگ / به بال پروانه‌ای پرواز بدهد .”

 

(ص، ۹۶)

 

مورد دوم: ” در خیالم / بالادست گورم ایستاده‌ام / هنوز خالی است / عمیق است اما صدایم را می‌پیچاند / – باید قادر باشم بروم / یقینی که تمام مرا راهی کند .”

 

(ص، ۹۹)

 

در سروده‌های شاعر، سطرهایی هست که هم از حس امروزینه خبر می‌دهد و هم از اکتشاف شاعرانه و هم در آنها اندیشه و فلسفه هست و هم فوران و غنای عاطفی، با آهنگ و سخن امروز که بحرانی را در جهت‌یابی ما نشان می‌دهد، سخن می‌گوید و از زبان عادی سرپیچی می‌کند و زبان نخ‌نماشده‌ی ادبیات رسمی و فاخر را به کناری می‌نهد و به سمت ادراک‌های نوین پیش می‌تازد، چنان که در شعر (۵۷) می‌گوید: ” این اتاق می‌تواند / حجمی را گریسته باشد / در شرح دیگری از تو / بی آن که بدانی / چشمانت / کدام پرواز را از اوج گرفته / خیابانی تو را پرت کرده در این اتاق / جایی که غروب نمی‌تواند از نور، چشم‌پوشی کند / کدام تن نیمه‌جان را می‌تواند اشاره کند / که قبری در من پهلو می‌گیرد / قبری که راه می‌رود / سیگار می‌کشد / کله و پاچه می‌خورد / آدامسش را در خیابان پرت می‌کند / به اشکال مختلفی در می‌آید / از اتاقی می‌گوید / که تو / تنهایی‌ات را در آن گریسته‌ای / و صدایت نمی‌تواند / آمده باشد که از اتاق بیرون بیاید /

 

محصور در هنوز یک فریاد / محصور / در هلهله‌های بی شرح / با باقیمانده‌ای از مرگ / محصور. ”

 

(ص، ۱۰۶)

 

واجارگاهی در سروده‌های خود غالباً گذر سنگین و بی‌رحم زمان را به توصیف در می‌آورد و ناتوانی‌اش را در نگهداری یا لذت‌بردن از این روزگار تلخ‌تر از زهر ترسیم می‌کند.

او احساس می‌کند که همه راه‌ها بر او مسدود شده است و از لحظه‌های شتابان و فرسایشی و دردهای ناسور و ناگفتنی ای حرف می‌زند که عرصه‌ی هستی را دربر  گرفته است: ” همین که شب / بی تصویر/ قادر است / سایه‌ای را محو نماید / تنهایی شکل عجیبی می‌گیرد .- انگشت‌به‌دهان بدرقه‌های خاموش/ هیاهوی بی‏توقف / تا سر می‌چرخانی / رفتن فراموش می‌شود – کجای باور را تماشاچی مانده‌ام / که دوردست / شمایل دوری را نشان نمی‌دهد! ”

 

(ص، ۲۷۴)

 

مالرو درباره‌ی جنگ اول جهانی و حوادث ناگوار آن گفته بود که تاریخ مثل تانک از روی بدن ما و نسل ما بی‏رحمانه می‌گذرد. من نمی‌دانم تاریخ بود یا چیزی دیگر که از روی جسم ما گذشت،  اما این را می‌دانم که در این گذار و عبور وحشتناک،  بهای سنگینی پرداختیم از جمله جان چند تن از شاعران و داستان‌نویسانمان را: ”

 

می‌دانستم انحصار زمان

چارچوبش در بعید یک کشف

باقی می‌ماند

می‌دانستم

ظهری رد شده در من حاضر است

که قلبم را شکسته بخواهد

می‌دانستم خداحافظی برمی‌گردد

به یک سلام

من اما از جنگ خودم باز می‌گشتم

و شهید روزگارم بودم .”

 

(صص، ۲۹۱ و ۲۹۲)

 

فیض شریفی

 

برچسب ها: شعر

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/71796

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • قدردانی مدیرعامل پتروشیمی تبریز از برگزاری موفق نمایشگاه ایران‌ پلاست
  • گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ، شهریور ۱۴۰۴
  • گزارش تصویری | نوزدهمین دوره ایران پلاست با حضور پررنگ پتروشیمی تبریز به ایستگاه پایانی رسید
  • از مشارکت در مراسم آلاشت شهر جاجیم ایران تا اصفهان و شانگهای …….. مروری بر برنامه های آتی فاضل جمشیدی در انتهای تابستان و فصل پاییز
  • آزمون‌های ارتقا شغلی کارکنان ایران زمین برگزار شد
  • گام‌های بزرگ ایران زمین در مسیر بانکداری اجتماعی
  • توسعه فناوری دیجیتال بانک مسکن در مسیر ارتقای خدمات و جذب مشتریان
آخرین اخبار
  • تبلور فرهنگ صداقت و امانت‌داری در بانک مسکن/ تاکید جمعی بر ارزش‌های خدمت صادقانه
  • همه چیز درباره تسهیلات ۷۰۰ میلیونی اعتبار ملی؛ از جزئیات دریافت غیرحضوری تا پرداخت اقساط
  • اعطای نشان ملی هشتمین اجلاس سراسری مسئولیت اجتماعی و فرهنگ سازمانی به بانک شهر
  • برگزاری دوره پیشرفته روش‌های نوین وصول مطالبات برای جمعی از مدیران استانی بانک صنعت و معدن
  • چهل ‌و پنجمین مراسم قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌‍‌انداز بانک مسکن
  • نحوه دریافت غیرحضوری کارت‌های بانک ملت با طرح‌های متنوع/ ویدیو
  • پتروشیمی بندرامام قهرمان قهرمانان مسابقات جانبازان صنایع پتروشیمی کشور شد
  • تندیس زرین تعهد به برند سبز کشور، به پتروشیمی بندرامام رسید
  • حضور همراه اول با سبدی از سرویس‌های هوشمند در جیتکس ۲۰۲۵
  • با «پالیز» بانک کشاورزی، دست دلالان از بازار طلای سرخ کوتاه شد
  • صنایع بزرگ استان بوشهر، بانک کشاورزی را مورد توجه ویژه قرار دهند
  • تولید موفق پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی ایلام با کاتالیست بومی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
  • پتروشیمی هنگام، همه باهم، برای سازمانی سرآمد و توسعه پایدار
  • پرداخت ۱۷۰۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه بانک پارسیان به ۵ هزار عروس و داماد/ رشد ۲۷ درصدی وام‌های ازدواج نسبت به سال گذشته
  • نفت داریم، دکل نداریم؛ فقر ملی با وعده جبران نمی‌شود!

منهای اقتصاد
  • حضور همراه اول با سبدی از سرویس‌های هوشمند در جیتکس ۲۰۲۵
  • سرمایه‌گذاری ۱۶۵۰ میلیاردی همراه اول در استان فارس از ابتدای دولت چهاردهم
  • همراه اول الگوی پایداری و مسوولیت اجتماعی ایران
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان اصفهان
  • برگزاری بیست‌ودومین کنفرانس انجمن رمز ایران با مشارکت همراه اول
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد

فیلم
    جابجایی موفقیت‌آمیز مخزن ۸.۵ تنی در پتروشیمی اروند؛ گامی بلند در ارتقای صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، عملیات حساس و پیچیده جابجایی یک مخزن ۸.۵ تنی با حجم ۲۵ مترمکعب در واحد EdC شرکت…
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…
    صنعت بیمه به دنبال جلب رضایت بیشتر مشتریان است + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ علی جباری در گفتگویی گفت: دغدغه رضایتمندی برای شرکت های بیمه ای یک دغدغه الزامی بوده و به عبارت بهتر امروزه صنعت بیمه نیاز به جلب رضایت مردم دارد که…
    قدم به قدم تا اتمام عملیات تعویض خط ۲۵۰۰ آب دریای آریا ساسول در ناحیه آبگیر شرکت مبین انرژی خلیج فارس + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس، سید علی هادوی ادامه داد: تا این لحظه عملیات…
    تپش زندگی در قلب «سرو»؛ روایت خانواده سرو از اهدای زندگی
    فرهنگ اقتصاد _ در دنیای پرشتاب امروز، جایی که مسئولیت‌های فردی و سازمانی گاه ما را از توجه به نیازهای عمیق‌تر انسانی بازمی‌دارد، لحظاتی هستند که همچون چراغی پرنور،…
    پیگیری ویژه امین‌نژاد برای تامین و ارسال یوتیلیتی پایدار به شرکت‌های هنگام و آپادانا
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در اولین روز حضور و بازدید میدانی محمود امین‌نژاد به همراه تعدادی…
    امضای تفاهم‌نامه پتروشیمی شهید تندگویان و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حضور رئیس‌جمهور
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌المللی پتروشیمی شهید تندگویان همزمان با سفر دکتر مسعود پزشکیان به استان خوزستان…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب