“ضرب آهنگ زیبای آواز ایرانی درتخت طاقدیس “
آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تخت طاقدیس» و مراسم تجلیل از خسرو عامریفر در حوزه هنری برگزار شد.
فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی،آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تخت طاقدیس» و مراسم تجلیل از «خسرو عامریفر» آهنگساز، عصر دوشنبه ۸ بهمن در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد. این آلبوم موسیقی مجموعهای از ردیفهای آوازی و حاصل ۳۰ سال تحقیق و پژوهش خسرو عامریفر روی ردیفهای آوازی مکاتب مختلف است.
عامریفر در «تخت طاقدیس»، روی آثار و سبک استادانی چون عبدالله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیهخوان، اقبال آذر و دیگر بزرگان موسیقی صاحب سبک پژوهش انجام داده است.
در ابتدای این برنامه، بعد از تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود ملی، احمد رمضی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری طی سخنانی ضمن ابراز خشنودی از حضور در مراسم بزرگداشت خسرو عامری فر گفت: اولین باری که استاد عامری را دیدم، مربوط به چند سال پیش است. در همان اولین دیدار متوجه شدم ایشان شخصیت خیلی دوست داشتنی دارند و استاد خوش رویی هستند و امیدوارم شب خوبی باشد و از آن بهره ببریم.
«تخت طاقدیس»؛ از بهترین ردیفها با گویش امروزی
در ادامه برنامه، بهروز مبصری عضو هیأت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی و نوازنده بیان کرد: موضوع ردیف به معنای پشت سر هم قرار گرفتن است، دستگاه به معنای مجموعه ابزار و ادواتی است که برای انجام یک کار در نظر گرفته میشود. این معنا نزدیکتر است به معنایی که گوشههای که مجموعه دستگاه را نشان میدهد.
این پژوهشگر موسیقی در ادامه عنوان کرد: گوشههای موسیقی هر کدام برگرفته از مناطق ایران فرهنگی بزرگ است و نشانگر شخصیت فردی، تاریخ یا نام محل یا اتفاقات تاریخی است که جمعآوری شده و به صورت ردیفهای مدون رایج در موسیقی است و بسیاری از گوشهها در نقاط ایران فرهنگی بزرگ، هنوز ثبت و ضبط نشده است و جناب آقای عامریفر بخشی از کاری که در موسیقی انجام داده، این است که بخشی از این گوشهها، یافتههای خود است که با گویشهای مختلف در این سی دی (آلبوم) اجرا کرده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: جناب عامری فر آوازهایی از سیداحمدخان، اقبال آذر و دیگر بزرگان را یک به یک در کنار هم گذاشته، یافتههایی را با گویش های امروزی در این حامل صوتی پیاده کرده که کاری بسیار سخت و مشکل است، چراکه گویش دوره قاجار از لحاظ ضرب آهنگ و گفتار بسیار متفاوت بوده و تبدیل آن به گویش امروزی بسیار مشکل است و مهارت و خلاقیت فردی زیادی میخواهد. نکته دیگر در این سی دی، بخش آموزشی است که برای مبتدیان بسیار مهم است.
بهروز مبصری گفت: بحث دیگر ادبیات گفتاری است، مفهوم شعر خیلی مهم است و این امر را آقای عامریفر با ۵۰ سال سابقه کار، با ضرب آهنگ و گویش امروزی انتقال داده است و این نکته بسیار مهمی است. نکته دیگر، گویش فارسی شهری یا همان لهجه تهرانی است و ایشان کاملا بدون لهجه میخوانند و این وجه تمایز با دیگر آثار مشابه در ردیفهاست که انجام شده است.
این هنرمند در پایان تاکید کرد: آقای عامری، شاگرد استاد مهرتاج، استاد ضربی خوانی تهرانی بوده است و به این گویشها کاملا آشناست و مجموع این دانشها و شناختها را در ردیف آورده است. گویشی که آقای عامری فر در اینجا خوانده یکی از بهترین ردیفهایی است که با گویش امروزی تدوین شده است و برای هنرجویان تازه کار یکی از بهترین منابع محسوب میشود.
«تخت طاقدیس» هزاران گوشه دیگر هم دارد
در ادامه برنامه، فاضل جمشیدی خواننده موسیقی دستگاهی اظهار کرد: سخن گفتن مثل آواز خواندن است، اگر آواز خواندن هم طولانی شود، ممکن است خراب شود.
وی ادامه داد: من و خسروعامریفر در کلاس صالح عظیمی همکلاس بودیم، داشتم فکر میکردم در این جامعه اساسا از لحاظ جامعه شناختی وقتی رشد جامعهای نامتناسب میشود بر الگوی توسعه کشور در بخش موسیقی تاثیر میگذارد. زمانی که هجوم موسیقیهای جدید و پست مدرنیسم و عواملی که موسیقی اصیل ملی ما را به دلایل اجتماعی- سیاسی به روزمرگی و تبدیل الگوهای جدید می برد، طبیعی است که ما همه تابع میشویم و نتیجهاش این میشود که ما در بخشهای اسپانسر و مخاطب به شدت دچار مشکل هستیم.
این هنرمند گفت: ما در بخش جدی موسیقی و کتاب و شعر و ادبیات و بسیاری از عرصههای جدی دیگر دچار مشکل هستیم اصلا جوان طاقت ایستادن در مقابل یک تابلوی هنری و طاقت شنیدن یک شعر خوب را ندارد و بی قرار است، اما هنر میآید و جوان را قرار میدهد. خسرو عامریفر هم در طی این سالها این عرصه و هنر را رها نکرد و مقاومت کرد.
جمشیدی عنوان کرد: این ردیفها و پایه های ستونهایی است که جامعه را آگاه میکند. من به آقای رمضی عرض کردم اگر حوزه هنری با همین سالن کوچک دارد کاری انجام میدهد به کارش ادامه دهد، نگران نباشد که آقای فلانی در کنسرت پاپ میخواند و صد هزار نفر رفتند. ما در جشنواره فجر هم گفتیم پاپ به اندازه کافی سهم خودش را گرفته، دیگر رپ را در جشنواره نبرید و به جایش آقای عامری فر را حمایت کنیم، چون همان سازهای محلی، دو شاگرد هم داشته باشند این باقی میماند. ما قانع هستیم، چراکه معتقدیم که دنیا دهکده جهانی است و اگر موسیقی را، خوب منتقل کنیم همه دنیا میفهمند.
وی در پایان گفت: اثر آقای عامری فر بسیار کار خوبی است. بخش جدی موسیقی ایران، خیلی پشتوانه دارد و ایران پر از ریتم و شاعر و محتواست، پس دست از سر ما برندارید. «تخت طاقدیس» هزاران گوشه دیگر هم دارد. بعد از آقای عامریفر، باید نفر دوم هم برخیزد و این راه را ادامه دهد، پس خسته و ناامید نشویم.
پیدا کردن گوشههای مغفول مانده از موسیقی
خشای؛ خواننده مدرس موسیقی ضمن خوش آمدگویی به هنردوستان و هنرمندان حاضر در سالن گفت: من با جناب عامری فر در خانه موسیقی در یکی از جلسات ابوعطا آشنا شدم. ویژگی این استاد موسیقی، این است اصلا محدود به یک روایت نشدند، ایشان خیلی از گوشههای موسیقی مغفول مانده را پیدا کردند و این خیلی ارزشمند است. یک انسجامی در ثبت این ردیف وجود دارد که بسیار مهم است که نه تنها برای گوش حرفهایی که گوش غیرحرفهای نیز گوشنواز و دقیق است و این یک گنجینه است.
خشای در پایان عنوان کرد: جناب عافریفر، در تحکیم موسیقی ملی به عنوان یک فرهنگ سرزمینی کمک میکند و ما قدر خسرو عامری فر را میدانیم.
«تخت طاقدیس»؛ حاصل ۳۰ سال تحقیق در ردیفهای آوازی
سخنران پایانی این مراسم خسرو عامریفر، ضمن ابراز خوشنودی از حضور مدعوین اظهار کرد: موسیقی سنتی ایرانی یا موسیقی اصیل ایرانی از نادرترین و بیهمتاترین شاهکارهای نبوغ انسانی است که در هیچ کجای دنیا بدین گونه وجود نداشته و ندارد و به جرأت میتوان گفت که تمامی موسیقیهای موجود در مملکت از سرچشمه جوشان موسیقی اصیل ایرانی الهام و نشأت گرفته است، به عبارتی دیگر این موسیقی را می توان به درخت تنومندی تشبیه کرد که با استواری و قدمت چند صدهزار ساله از آن میوه های متنوعی به بار نشسته است که افراد در سنین و سلیقههای مختلف میتوانند از آن بهره ببرند.
وی در بخشی از صحبت هایش عنوان کرد: آلبومی که در حال حاضر رونمایی میشود، حاصل ۳۰ سال تحقیق خویش، روی مکاتب و ردیفهای آوازی مختلف استادان است.
وی افزود: این پژوهشها روی آثار و سبک استادانی همچون عبدالله خان دوامی، اسماعیل مهرتاش، سیداحمد خان، حسین تعزیهخوان، اقبال آذر و خیلی دیگر از پیشکسوتان و بزرگان صاحب سبک و مطرح انجام گرفته است. این استاد موسیقی در ادامه به ذکر مباحث فنی پرداخت و در آخر گفت: اگر روزی با خدا دیدار کنم، صد بار به او تعظیم خواهم کرد، نه برای اینکه مرا ببخشد، بلکه برای اینکه موسیقی را به انسانها هدیه داده است.
در ادامه برنامه آیین رونمایی از آلبوم «تخت طاقدیس» با اهدای لوح تقدیر به استاد عامری فر انجام شد و در قسمت پایانی مراسم، برنامه دیگری با عنوان «مثنوی مرکب»؛ شامل مثنوی خوانی با حضور خسرو عامریفر برگزار شد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: