موسیقی ملی ایرانی گنجینه ای ارزشمند وباشکوه ازفرهنگ وادب وهنر والاست
گزارش:جلال بهمنی
در نشست خبری؛جزئیات اجرای کنسرت «بوی بهار»تشریح شد.
![](https://farhangeghtesad.ir/files/63bb1a6a-9142-4783-aa89-f8a6f601ac79.jpg)
به گزارش خبرنگار فرهنگ اقتصاد، نشست خبری کنسرت موسیقی ارکسترال ایرانی «بوی بهار» با حضور کیوان ساکت، فاضل جمشیدی، خواننده، احمد رمضی مدیر دفتر موسیقی و داریوش آریانپور آهنگساز؛ سهشنبه ۲۳ بهمن در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
فاضل جمشیدی در ابتدا عنوان کرد: آقای کامبیز روشنروان از شریفترینهای موسیقی کشورمان در ایران نیستند و جای ایشان خالی است. پنج قطعه از اجراهای این کنسرت از ایشان است. سه کار از کیوان ساکت است که من با او از دهه شصت دوست هستم.
وی در ادامه درباره چرایی این کنسرت گفت: آثاری که برای خواندن انتخاب میشود همه فاخر هستند و باید در ارکستر ملی خوانده میشد. یک سمفونی به نام فلک الافلاک قرار بود کار کنیم که متاسفانه به اجرا نرسید و نکته دیگر اثاری که در ارکستر ملی خوانده بودم، خیلی هایشان اجرا نشده است. قطعات این کنسرت کاملا فنی است و طبعا نمیتوان انها را با ارکستر سنتی اجرا کرد، اقای آریانپور کارهای ما را برای اجرا تسهیل کرد و حوزه هنری خیلی به ما کمک کرد. من بعد از آقای شجریان خواننده ارکستر ملی بودم، امّا قطعات ما دیگر انجا اجرا نشد.
وی عنوان کرد: اگر قرار است در کشورمان موسیقی به شکل عمومی به سمت غیرعلمی و بیکیفیت برود، کار ما بسیار سخت میشود اگر حمایتی نباشد. موسیقی پاپ امروز سبد مصرف مردم را خالی میکند و یک خانواده چهار نفره الان چطور به کنسرت برود درحالی که ما در حوزه با کمترین هزینه اجرا میرویم و قرار است اثری ماندگار باقی بگذاریم و با افتخار بگوییم اخرین کنسرت قبل ماه رمضان با ارکستر خوب در کشور اجرا میکنیم.
سپس کیوان ساکت با بیان اینکه موسیقی باید باشکوه و غرورانگیز باشد؛ اضافه کرد:موسیقی اگر قرار باشد غم را هم بیان کند ، باید باشکوه باشد و نباید زار بزند. یک موسیقی خوب مشخصههایی دارد که مهمترینشان این است که باید غرورانگیز و ارزنده باشد.
درادامه کیوان ساکت ضمن اشاره به آشناییش با فاضل جمشیدی اظهار داشت: من سال ۶۹ به تهران آمدم، اشنایی من با اقای جمشیدی خیلی جالب است. من در مشهد گروهی بنام صبا داشتم و خاطرات زیادی از اجرای کنسرتها در انجا داریم. نخستین و تنها گروه از اغاز انقلاب گروه من با خوانندگی و اواز فاضل جمشیدی بود که بر مزار خیام ما اجرا میکردیم، رباعیات خیام را هم میخواندیم و ان دوره هم دوربین و موبایلی نبود. سابقه دوستی ما به ان زمان باز میگردد که چقدر عشق و هیجان داشتیم که مردم موسیقی خوب بشنوند و ویژگیهای خوبی با موسیقی غرورانگیز داشته باشد.
وی اظهار داشت: موسیقی اگر قرار باشد غم را هم بیان کند باید باشکوه باشد و نباید زار بزند. تلاش من این بوده هر اثری که از پنجه من خارج میشود چه با نشاط یا اندوه بار و حماسی، اثرگذار و با شکوه باشد و خوشحالم که اثارم را بخاطر دلم ساختم و تا بحال هیچ اثری برای مناسبتی نساختم بااینکه درخواست هم زیاد داشتم.
سپس آریانپور اظهار داشت: قصد من این بود که کنسرت بزرگ داشته باشیم، موسیقیهای پاپ همه جای دنیا خوب میفروشند، اما کلاسیک اگر حمایت نشود روی زمین میماند. نباید اینطور باشد که یک سرپرست گروه باید نگران همه چیز باشد اقای رمضی اگر نبودند، کار غیر ممکن میشد. من بهخاطر ارادتم به استاد ساکت و سبک و نگرششان، اینجا هستم. بنظرم قبل ارکستر ملی در ایران ارکستر وزیری این کار را کرده بود.
موسیقی غرب و شرق ندارد، جهان شمول است
وی با بیان اینکه موسیقی غرب و شرق ندارد جهان شمول میتواند باشد و استاد ساکت این تلفیق را انجام دادند، گفت: همیشه دوست داشتم کار ارکسترال انجام دهم، خود من هم هرچه تا الان ساختم برای ارکسترها است تا قطعه سرگشته و پیک سحری همایون خرم، نوایی و ملاممدجان و غوغای ستارگان، باران و پیک سحری، چراغ و رواق سکوت از خودم و وطن از قطعات اجرایی خواهد بود.
در ادامه این مراسم رمضی با اشاره به گروههای مختلف موسیقی ایرانی گفت: خوشبختم که افتخار کمک و همراهی به این گروههای هنری را دارم. سعی داریم تا شرایطی برای این گروهها رقم بزنیم که اجرا برایشان تسهیل شود. آقای آریان پور جوان بسیار هنرمند و شایستهای است و از اینکه در کنار این عزیزان هستم مطمئنم که شب بسیار خاطره انگیزی برای مخاطبین رقم خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه اخذ مجوز برگزاری کنسرت بسیار دشوار شده ، گفت: حوزه هنری سعی داشته با حمایت مادی و معنوی از این دست کنسرتها و تسهیلگری برای اخذ مجوز آنها از این دست هنرمندان حمایت کنیم.
انتقاد فاضل جمشیدی به دولت وفاق در موضوع اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن
در بخش دیگری از نشست، فاضل جمشیدی به دوستی خود و علیرضا قربانی و دیگر ستارههای امروز موسیقی اشاره کرد و گفت: آن زمان که من هم میتوانستم برای درآمد بیشتر به سمت برگزاری کنسرت بروم، نرفتم چون فکر میکردم این کشور فقط ستاره نمیخواهد بلکه دلسوز میخواهد. شنیدهام که خانم رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ؛ بر اقتصاد هنر تاکید دارد اما در همین چند وقت، خیزهایی که من به سوی ایشان برداشتم، هنوز واکنشی نداشته است. در شش ماه برگزاری اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن، قرار بود هنرمندان ایرانی نیز حضور داشته باشند اما دولت اعلام کرد در این اکسپو حضور نخواهیم داشت! جالب است که دوره و زمانه برعکس شده و وقتی من هنرمند پیشنهاد حضور میدهم، دولت برای حضور موافقت نمیکند، این موضوع را از این بابت میگویم چون هدف دولت پزشکیان وفاق است ولی در عمل چنین نیست!
در ادامه نشست خبری فاضل جمشیدی اظهار داشت : ناگفته نماند ؛ اگر حوزه هنری نبود این ارکستر قطعا اجرا نمیشد. من توجه دولت را جلب می کند به خاطر آرامش جامعه و انتقال فهم درست به مردم و به فرهنگ و موسیقی توجه کنند.
وی تصریح کرد: امروز ساختارها گرفتارند اما باید بدانند آن چیزی که میتواند مردم را نجات دهد تا تصمیم درست بگیرند و آرام باشند و روحیهشان خشونتبار نشود، توجه به هنر خوب و برگزاری کنسرتهای خوب است. دولت برای اینکه امنیت و آرامش کشور ثبات داشته باشد باید به فرهنگ و هنر کشور به ویژه موسیقی توجه کند، چراکه این بچه (موسیقی) بیشترین فعالیت را در زندگی مردم دارد و به همه هنرهای دیگر هم کمک میکند، حتی در روز عاشورا نیز موسیقی پخش میشود. دولت اگر میخواهد در این شرایط به مردم رسیدگی کند، باید با زبان موسیقی به درد و داد آنها برسد.
این خواننده سنتی گفت: هر چه روی کنسرتهای خوب سنتی سرمایه گذاری کنیم کم است به اندازه کافی به موسیقی پاپ و رپ توجه شده است، امروز برای آرامش و فرهنگ کشورمان باید روی موسیقی بزرگانی، چون کامبیز روشن روان و کیوان ساکت توجه ای ویژه داشته باشد.
فاضل جمشیدی در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد: این خوشنویسی در پوستر این کنسرت در پشت سر من مشاهده میکنید به خط بسیار خوش اسرافیل شیرچی است و نام بوی بهار را هم به یاد استاد گلچین، بر آن گذاشتیم.
سپس آریان پور با بیان اینکه یکی چندی پیش در سوگ استاد فریدون شهبازیان نشستیم، گفت: قطعهای از آثار فریدون شهبازیان در گرامیداشت یاد و خاطره این بزرگمرد موسیقی ایرانی اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به قطعاتی که در کنسرت «بوی بهار» اجرا خواهد شد، توضیح داد: قطعات «سرگشته» از همایون خرم، «غوغای ستارگان»، «پیک سحری» از همایون خرم، کارهای محلی «نوایی» و «ملامحمد جان» با تنظیم کامبیز روشن روان، «باران»، «یادگار خون سرو»، «چراغ» و «رواق سکوت» از خودم، «وطنم ای شکوه پابرجا» از بابک زرین و رباعی خیام محمدرضا شجریان به یاد زندهیاد فریدون شهبازیان در این کنسرت اجرا خواهد شد.
درادامه ساکت به تاخیر دراخذمجوز اشاره داشت وگفت:من برای گرفتن مجوز برگزاری کنسرت چندین ماه باید بدوم و معمولاً سه ماه مجوز کنسرت من طول میکشد اما گرفتن همین مجوز برای موسیقی پاپ تنها ۲ روز طول میکشد!
کیوان ساکت موزیسین کهنه کار کشورمان با اشاره به دو ساخته خود که در این کنسرت اجرا خواهد شد، اظهار داشت: جز به زبان هنر نمیتوان مسایل سیاسی و اجتماعی جامعه را مطرح کرد.
کیوان ساکت، موسیقیدان برجسته، در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد مبنی بر فاصله گرفتن نسل جوان از موسیقی ملی اظهارداشت:آموزش کلیدیترین راهکار برای پیوند دوبارهٔ جوانان با این هنر اصیل است.
ساکت افزود: وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی آموزش در کشور، باید از دوران ابتدایی، موسیقی ملی را در دروس هنر به دانشآموزان آموزش دهد. موسیقی ملی، میراث غنی فرهنگ و تمدن ایرانی است که معنویت، عشق، معرفت، تعالی انسانی و اندیشیدن سلیم را در خود جای دادهاست. این موسیقی شادیآفرین، ارزشآفرین و موجب رشد و تعالی انسان میشود.
ساکت تأکید کرد که موسیقی اصیل ایرانی، نه تنها بر جسم، بلکه بر روح انسان نیز تأثیرگذار است. این موسیقی آرامشبخش، تسکیندهنده و تقویتکنندهٔ حافظه و یادگیری است. همچنین، پلی است بین نسلها و راهی برای ارتباط با فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی. موسیقی ملی با شعر و ادبیات فارسی نیز پیوندی ناگسستنی دارد و اجرای اشعار بزرگان ادب در قالب این موسیقی، تأثیرگذاری آن را دوچندان میکند.
این هنرمند در پایان گفت: موسیقی اصیل ایرانی، هنری است که نه تنها به لذت بردن از زیباییهای صوتی، بلکه به تعمق در فلسفه، فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی نیز دعوت میکند. این موسیقی با تأثیرات عمیق خود بر جسم و روح انسان، میتواند به بهبود کیفیت زندگی، افزایش آگاهی و رسیدن به کمال معنوی کمک کند. جامعهای با این همه ذخایر غنی از فرهنگ و ادب و هنر ضمن حفظ و امانتداری این میراث عظیم و باشکوه وسپردن آن به نسل آیندگان و با شایستگی و افتخار نیز باید آن را به رخ جهانیان کشید؛ و شایان ذکراست،شروع این رسالت خطیر در انتقال تمام و کمال آن به نسل جوانان و نوجوانان از مراکز آموزشی، مدارس و سایر آموزشگاه های موسیقی میسر خواهد شد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: