شبی خاطرهانگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
شامگاه جمعه، دهم اسفند ماه، تالار رودکی میزبان رسیتال پیانو محمدرضا ظریف، نوازنده چیره دست و هنرمند نامی، به همراه گروه نوازندگان همراه ایشان بود. این کنسرت با حضور هنرمندان برجسته کشور و علاقهمندان به موسیقی بیکلام، شبی به یادماندنی را رقم زد.

فرهنگ اقتصاد _ شامگاه جمعه، دهم اسفند ماه، تالار رودکی میزبان رسیتال پیانو محمدرضا ظریف، نوازنده چیره دست و هنرمند نامی، به همراه گروه نوازندگان همراه ایشان بود. این کنسرت با حضور هنرمندان برجسته کشور و علاقهمندان به موسیقی بیکلام، شبی به یادماندنی را رقم زد.
تاریخچه کوتاه ورود پیانو به ایران
تاریخچه ورود پیانو به ایران به حدود ۲۲۰ سال پیش، در زمان فتحعلی شاه قاجار بازمیگردد. در آن دوران، روابط فرهنگی ایران و فرانسه در اوج خود بود و ناپلئون بناپارت از طریق سفیر فرانسه، یک پیانوی سفیدرنگ ۵اکتاوی از کارخانه «پلییِل» (Pleyel) را به فتحعلی شاه هدیه کرد. این ساز سالها به عنوان یک شیء تزئینی در کاخ باقی ماند.
در زمان ناصرالدین شاه، با سفر وی به فرانسه و آشنایی با پیانو، چند دستگاه دیگر به ایران وارد شد. اما همچنان کسی نحوه نواختن آن را نمیدانست. اساتید سنتور تلاشهایی برای نواختن پیانو با کوکهای ایرانی انجام دادند که به نتیجه نرسید. سپس اساتیدی از فرانسه برای آموزش موسیقی به ایران آمدند و پیانو به تدریج معرفی شد.
پایه اصلی ساز پیانو از ایران و از طریق ساز سنتور به اروپا رفت و در کشورهای ایتالیا، فرانسه و آلمان تکمیل و به شکل پیانوی امروزی درآمد.
در حال حاضر، اتریش با برند «بوزِندورفِر» (Bösendorfer) بهترین تولیدکننده پیانوهای دستساز در جهان است. پیش از انقلاب، یک مدل از این برند برای تالار وحدت وارد شد. در سال ۱۳۸۶، به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس بنیاد رودکی و تالار وحدت، دستگاه پیانو فول کنسرت دستساز از برندهای «بوزِندورفِر» اتریش که یکی ازبهترین برندهای ساز پیانو درجهان است توسط محمدرضا ظریف وهمکاران به ایران وارد شد. این پیانوها در مراسمی با حضور سفرای ۴۰ کشور رونمایی و به هنر ایران هدیه شدند.
کیفیت و ارزش این سازها به دلیل استفاده از متریال مرغوب و ساختار دقیق آنهاست. نوازندگان حرفهای میتوانند با استفاده از این سازها، هارمونیهای پیچیده موسیقی کلاسیک را به بهترین شکل اجرا کنند.
اجرای محمدرضا ظریف در تالار رودکی
محمدرضا ظریف، نوازندهای که موسیقی را زندگی میکند، هنرمندی چندوجهی با سوابق درخشان در نوازندگی، آهنگسازی و تدریس است. وی با بهرهمندی از محضر اساتید برجسته ایرانی و خارجی، دانش و تجربه خود را در زمینه موسیقی ارتقا داده است. اجراهای متعدد در ایران و جهان، همکاری با هنرمندان و کمپانیهای معتبر، و فعالیتهای آموزشی گسترده، از جمله دستاوردهای وی محسوب میشود. ظریف هنرمندی متعهد به ارتقای سطح موسیقی در ایران و جهان است.
محمدرضا ظریف در سال ۱۳۸۶ نوازندگان اتریشی و آلمانی را برای اجرای مراسم رونمایی از پیانوها دعوت کرد. در سال ۱۳۸۷، خود نیز با همین پیانو در تالار وحدت به اجرای قطعات ساخته خود پرداخت. پس از گذشت ۱۶ سال، وی بار دیگر در تالار رودکی به اجرای موسیقی پرداخت و قطعات ساخته خود و قطعاتی از موسیقی فیلم و موسیقی نیو ایج را اجرا کرد.
وی هدف خود از این اجرا را ارائه موسیقی کلاسیک و رمانتیک به مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها عنوان کرد. ظریف قصد دارد در سال آینده اجراهای بیشتری را برای ارائه موسیقی بیکلام برگزار کند.
چالشها و پیشنهادات
محمدرضا ظریف با اشاره به تاریخ غنی موسیقی ایران، وضعیت فعلی آن را مهجور دانست و خواستار توجه بیشتر مسئولان به هنر و هنرمندان شد. وی پیشنهاد کرد که قوانین و مقررات مربوط به موسیقی بیکلام تسهیل شود تا هنرمندان بتوانند به راحتی آثار خود را ارائه دهند.
گروه موسیقی ظریف و دوستان
ظریف با هدف شناسایی و همکاری با نوازندگان حرفهای، گروه موسیقی ظریف را تشکیل داده است. در کنسرت اخیر، آرشا عباسی (آکاردئون) و پویان زادمجید (ویولن آلتو۵سیم) وی را همراهی کردند. وی قصد دارد در آینده با نوازندگان دیگر و همچنین نوازندگان خارجی همکاری کند.
فعالیتهای آموزشی
محمدرضا ظریف ۲۲ سال است که به تدریس تخصصی موسیقی، آهنگسازی و پیانو مشغول است. وی آموزشگاه هنر طلایی ظریف را تأسیس کرده و هنرجویان بسیاری را پرورش داده است. وی معتقد است که آموزش موسیقی در ایران نیاز به ارتقا دارد و باید از فعالیت افراد غیرمتخصص در این حوزه جلوگیری شود.
گفتگوی صمیمانه با استاد ژرژ پطروسی یکی ازبزرگان هنر دوبلاژ ایران
در حاشیه کنسرت رسیتال پیانو، فرصتی دست داد تا با استاد ژرژ پطروسی، یکی از اساتید پیشکسوت هنر دوبلاژ، به گفتگویی صمیمانه بنشینیم و از دریچه نگاه ایشان، هنر موسیقی را نظارهگر باشیم.
استاد پطروسی با لحنی گرم و صمیمی، از لذت وافر خود از اجرای نوازندگان جوان و بااستعداد ایرانی سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که این جوانان، آیندهای درخشان در عرصه موسیقی کشور رقم بزنند.
ایشان با تأکید بر اهمیت تولید آثار توسط خود هنرمندان، این اقدام را فرصتی مغتنم برای معرفی و ارتقای موسیقی ایرانی دانست و خواستار حمایت بیشتر از این هنرمندان شد.
استاد پیشکسوت، ضمن تقدیر از خانواده هنردوست و هنرپرور جناب آقای ظریف، نوازنده چیره دست پیانو و مدیر آموزشگاه موسیقی ظریف، خدمات ارزشمند ایشان در عرصه رشد و اشاعه موسیقی و کشف استعدادهای جوان را ستود. وی سپس به نقش مهم نقد و بررسی آثار موسیقی در رسانهها و تأثیر حضور منتقدان و تحلیلهای تخصصی در پیشرفت موسیقی کشور اشاره کرد.
استاد پطروسی با بیان اینکه موسیقی، غذای روح انسان است، از نقش پررنگ موسیقی در زندگی شخصی خود سخن گفت و ابراز تأسف کرد که این هنر ارزشمند، در جامعه ما مهجور واقع شده است.
وی با تأکید بر پتانسیل بالای موسیقی ایران، خواستار حمایت بیشتر از هنرمندان و فعالان این عرصه شد و ابراز امیدواری کرد که با مدیریت و حمایت صحیح، شاهد پیشرفت چشمگیر موسیقی در کشور باشیم.
ایشان پیشنهاد کرد که با برگزاری کنسرتهای کوچک و جمعوجور، فرصتی برای محک زدن هنرمندان و ارتباط مستقیم با مخاطبان فراهم شود. وی همچنین تأکید کرد که موسیقی علمی و درست باید حمایت شود، زیرا یکی از ارکان اساسی فرهنگ هر جامعهای است.
در پایان، استاد پطروسی با ابراز خرسندی از حضور در کنسرت ازسایر دست اندکاران وبرگزارکنندکان این مراسم درتالار رودکی تشکر وقدردانی کرد.
گفتنیاست حضور ارزشمند سایر هنرمندان شاخه های هنری بویژه هنردوبلاژ در این محفل انس هنر، گواهی بر این مدعاست که هنر، مرز نمیشناسد و میتواند در قالبهای گوناگون، روح و جان مخاطبان را نوازش دهد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: