شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۴ 2025-08-23
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

چرا تشکیل وزارت انرژی راهگشا و ضروری است؟ | بیستمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی؛ گامی بزرگ در توانمندسازی منابع انسانی کشور | نقش کلیدی رهبری و فرهنگ در آینده منابع انسانی | اعلام شعبه کشیک بانک توسعه صادرات ایران در روز شنبه اول شهریور ماه | رویکرد متوازن بانک توسعه صادرات ایران در حمایت از صنایع صادرات محور |

کد خبر: 101037
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1404 - ۰۹:۱۲

چرا راه آهن مدرن و سریع السیر یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور است؟

سید حسین میرافضلی

یکی از دلایل اهمیت راه آهن سریع السیر این است که در صورت توسعه شبکه ریلی و اتصال همه شهرها و مراکز صنعتی و اقتصادی کشور به شبکه ریلی پر سرعت، مصرف گازوئیل روزانه حدود سی میلیون لیتر کاهش می یافت که ارزش این کاهش مصرف برابر هفت میلیارد دلار در سال و معادل 210 میلیارد دلار در سی سال گذشته می شد.

فرهنگ اقتصاد _ سال ۱۳۰۴ بود که قانون انحصار قند و شکر برای تامین مصارف راه آهن تصویب شد. راه آهن سراسری ایران، یک راه آهن به طول ۱۳۹۴ کیلومتر و دارای ۲۳۰ تونل و ۴۱۰۰ پل است که در دوران پادشاهی رضا شاه از ۲۳ مهر ۱۳۰۶ تا ۲۷ مرداد ۱۳۱۷ ساخته شد این راه آهن ۱۰٫۱ میلیارد ریال هزینه داشت و گران ترین و بزرگ ترین پروژه صنعتی ایران تا به آن روز بود.

راه آهن سراسری، تهران را از طریق بندر ترکمن به بندر امام خمینی در خلیج فارس متصل می کند  تا سال ۱۳۵۶ خطوط ریلی مهم دیگری از جمله آهن تهران شمال،  تهران زنجان،  تهران تبریز، تهران مشهد، بندر ترکمن گرگان، کاشان بافق زرند، قم یزد و … ساخته شدند.

طول شبکه ریلی اصلی ایران تا سال ۱۳۵۶ به حدود ۴۶۰۰ کیلومتر رسید از سال ۱۳۵۶ تا کنون طول خطوط ریلی اصلی ایران به حدود ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است.

طی ۳۶ سال بعد از پایان جنگ تحمیلی حدود ۷۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی اصلی در ایران احداث شده که برای احداث این میزان شبکه ریلی حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است یعنی به طور متوسط سالانه ۲۷۸ میلیون دلار  در این ۳۶ سال میزان فروش نفت و گاز و میعانات نفتی ایران بیش از ۱۲۰۰میلیارد دلار بوده است. در مجمع طی ۳۶ سال گذشته کمتر از یک صدم درآمد های نفتی در یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور سرمایه گذاری شده است.

ایران باید به هر طریق ممکن سالانه یک میلیارد دلار در توسعه شبکه ریالی و قطارهای تندرو سرمایه گذاری نماید. عدم سرمایه گذاری لازم در شبکه ریلی و احداث هزاران کیلومتر خطوط ریلی پر سرعت منجر به خسارت های سنگین جبران ناپذیر و غیر قابل بخششی شده است که از جمله آنها عبارتند از: کشته و مصدوم  قطع عضو و قطع نخاع و آسیب های ماندگار سالانه حدود ۲۵۰هزار نفر در سوانح جاده ای به سبب عدم توسعه قطارهای پر سرعت و سرمایه گذاری لازم در توسعه زیرساخت های ریلی، از دست دادن فرصت های ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و پائین نگه داشتن جایگاه ایران در مزیت های حمل و نقل سریع و گسترده،  آلودگی هوا و انواع بیماری ها و عواقب حاصل از آن به سبب عدم سرمایه گذاری لازم در شبکه ریلی و ده ها خسارت جبران ناپذیر و غم انگیز دیگر، هر روز تاخیر در تامین سرمایه مورد نیاز جهت توسعه قطارهای پرسرعت،   ظلم عظیم و نابخشودنی در حق ملت و میهن است.

چرا راه آهن مدرن و سریع السیر یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور است:

۱-در صورت توسعه شبکه مدرن ریلی و احداث خطوط قطارهای سریع بین شهرهای پر جمعیت و افزایش سهم راه آهن از جابجایی مسافر به صد میلیون نفر در سال می رسید منجر به جلوگیری از کشته شدن سالانه تا ده هزار نفر و پیش گیری از مصدوم شدن و قطع عضو و قطع نخاع و معلولیت های دائمی حداقل ۵۰ هزار نفر در سال می گردید. هزینه های درمان مصدومیت های ناشی از تصادفات و سوانح جاده ای ده ها هزار میلیارد تومان در سال است.

۲- هزینه های وارده به خودروها ناشی از تصادفات جاده ای، ده ها هزار میلیارد تومان در سال است.

۳-در صورت توسعه شبکه ریلی و اتصال همه شهرها و مراکز صنعتی و اقتصادی کشور به شبکه ریلی پر سرعت، مصرف گازوئیل روزانه حدود سی میلیون لیتر کاهش می یافت که ارزش این کاهش مصرف برابر هفت میلیارد دلار در سال و معادل ۲۱۰ میلیارد دلار در سی سال گذشته می شد.

۴- در صورت سرمایه گذاری مناسب در توسعه زیرساخت های ریلی جذابیت ترانزیت از طریق ایران افزایش می یافت و ایران می توانست سالانه ده ها میلون تن بار را با سرعت در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب جابجا نماید.

۵- قطارهای پر سرعت نیاز به استفاده از خودرو شخصی جهت جابجایی در مسیر های طولانی را در حد زیادی کاهش می دهد و مصرف بنزین را حداقل ۳۰ میلیون لیتر در روز کمتر می نماید در صورتی که شهرهای بزرگ و پر جمعیت با قطارهای سریع السیر به هم متصل بودند سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار و در سی سال گذشته ۲۴۰ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی می شد.

۶- توسعه شبکه ریلی و قطارهای سریع السیر منجر به کاهش آلودگی هوا و میلیاردها دلار هزینه های سالیانه  و انواع بیمارهای ناشی از آن می گردد.

۷- شبکه ریلی مدرن و قطارهای سریع السیر جایگاه ایران را در معادلات جهانی ارتقا می بخشد و عزت و اقتدار کشور را افزایش می دهد.

۸- قطارهای سریع السیر منجر به کاهش فاصله شهرها و بستری برای توسعه پایدار می باشد.

۹- قطارهای سریع السیر منجر به توسعه بنادر و شهرهای بندری و توزیع متوازن تر جمعیت در کشور می شوند.

۱۰- قطارهای سریع السیر شهرها را به هم نزدیک می کنند قطاری که با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت فاصله زمانی بین بوشهر یا عسلویه تا شیراز  را یک ساعت می کند در واقع این بنادر را به مراکز کشور نزدیک نموده است. در صورت اتصال شهرهای بندری به مناطق مرکزی کشور با قطارهای سریع السیر بستر برای تحول و پویایی شهرهای بندر فراهم می گردد و جمعیت شهرهای بندری افزایش می یابد و برنامه توسعه دریا محور در عمل رونق خواهد گرفت.

* سیدحسین میر افضلی کارشناس اقتصادی

برچسب ها: سیدحسین میرافضلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/101037

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • مزیت‌ها و ضرورت‌های توسعه باتری‌های آبی(نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای)
  • مجوز زیست‌محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۴ مگاواتی پتروشیمی دهدشت صادر شد
  • دو میلیون تن خوراک، دو میلیون تن تولید، دو میلیون تن فروش در بوعلی
  • راه‌های نرفته صنعت پتروشیمی
  • شرکت ملی مس یکی از بهترین شرکت‌های معدنی کشور است
  • برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی پارس
  • تقدیر از فرمانده ارشد کمیته شرایط اضطراری منطقه پارس با حضور معاون وزیر نفت و استاندار بوشهر
  • روایت یک سال پرچالش و پرثمر برای بانک کارآفرین
آخرین اخبار
  • زنجیره ارزش نفت و گاز از نگاه دکتر شهاب دادگرنژاد مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت حفاری و اکتشاف انرژی (PEDEX)
  • چرا تشکیل وزارت انرژی راهگشا و ضروری است؟
  • نشست مشترک تأمین یوتیلیتی شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در فاز دو عسلویه
  • معرفی شرکت سهامی عام پروژه ارغوان گستر ایلام در بورس با نماد «شارپیلن»
  • پتروشیمی اروند صدرنشین عرضه اعتباری تیرماه ۱۴۰۴ شد
  • بیستمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی؛ گامی بزرگ در توانمندسازی منابع انسانی کشور
  • نقش کلیدی رهبری و فرهنگ در آینده منابع انسانی
  • از قراردادهای نیمه‌تمام تا صادرات فرو ریخته؛ وزارت نفت و جفای آشکار به حقوق ملت
  • اعلام شعبه کشیک بانک توسعه صادرات ایران در روز شنبه اول شهریور ماه
  • رویکرد متوازن بانک توسعه صادرات ایران در حمایت از صنایع صادرات محور
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روز پنج شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۴
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملی در روز شنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۴
  • نشست هماهنگی اورهال پتروشیمی ایلام برگزار شد
  • رکوردشکنی زائران همراه اولی در استفاده از خدمات دیجیتال

منهای اقتصاد
  • رکوردشکنی زائران همراه اولی در استفاده از خدمات دیجیتال
  • شرکت مخابرات ایران روزانه یک گیگ اینترنت رایگان به زائران اربعین در مرزها ارائه می‌دهد
  • فناوری تلفن همراه در ایران ۳۱ ساله شد
  • استاد فرشچیان دار فانی را وداع گفت
  • همراه اول؛ نخستین اپراتور خارجی با خدمات حضوری در فرودگاه نجف
  • استقرار پاورباکس‌های همراه اول در حرم‌های مطهر عراق
  • رونمایی همراه اول از بسته خدمات دیجیتال ویژه زائران اربعین

فیلم
    از رونمایی تجهیز استراتژیک غربال محصول در پتروشیمی اروند تا رونمایی از سه کتاب در حوزه خلیج‌فارس با حمایت پتروشیمی بندرامام
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…
    سهام پتروشیمی اروند بزودی با نماد «اروند» عرضه می‌شود
    تحول در تجارت با رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین در پتروشیمی اروند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، صبح روز دوشنبه ۷ آبانماه ۱۴۰۳، آئین رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین…
    اجرای طرح‌‌ها بدون حضور میدانی مدیران شدنی نیست
    فرهنگ اقتصاد _ اجرای طرح‌‌ها نیاز به تعیین مهلت زمانی قابل رصد و حضور میدانی مدیران دارد.
    همکاران ستاد باید بتوانند به صورت آنلاین وضعیت پیشرفت پروژه و نیازهای مالی را…
    خلیج‌فارس، حامی خلیج‌فارس!
    فرهنگ اقتصاد _ امروز در سومین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی غرفه هلدینگ خلیج‌فارس طوماری برای اعلام حمایت فعالان صنعت از نام و اصالت تاریخی خلیج‌فارس تدارک…
    نقش پتروشیمی ها در تثبیت بازار و ارزآوری


عکس
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب