یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-09
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

نشان عالی کیفیت در صنعت اپراتوری به مدیرعامل همراه اول اعطاء شد | حضور همراه اول در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف | پیگیری وصول مطالبات؛ اولویت راهبردی بانک توسعه صادرات ایران | تخلفات بانک مرکزی نسبت به قوانین موضوعه خود | سیاست‌های بانک مرکزی و ایجاد بستر ویژه‌خواری |

کد خبر: 104504
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1404 - ۲۳:۴۶

مسئولیت اخلاقی رسانه‌ها در عصر هوش مصنوعی و هجمه اطلاعاتی

گفت‌وگوی اختصاصی فرهنگ اقتصاد با دکتر حامد حیدری

در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری–تحلیلی فرهنگ اقتصاد، دکتر حامد حیدری، استاد باسابقه و متخصص مدیریت منابع انسانی، با نگاهی ژرف به موضوع «مسئولیت اخلاقی در فضاسازی رسانه‌ای در عصر هوش مصنوعی و هجمه اطلاعاتی» پرداخت.

دکتر حیدری با بیش از ۲۳ سال تجربه اجرایی و ۱۸ سال سابقه تدریس و مشاوره عالی در حوزه‌های مدیریت و طراحی نظام‌های منابع انسانی و استراتژیک، رسانه را ابزاری قدرتمند برای شکل‌دهی به فرهنگ جامعه دانست و هشدار داد:

> «غفلت از اصول اخلاقی در رسانه، تهدیدی جدی و نگران‌کننده است.»

رسانه؛ موتور محرک تغییر فرهنگ

به باور دکتر حیدری، تغییر فرهنگ در گذشته فرآیندی طولانی و دشوار بود که عمدتاً با تحولات سیاسی و اجتماعی صورت می‌گرفت؛ اما امروز با ظهور رسانه‌های نوین و مفاهیمی همچون ژئوکالچر، این تغییرات با سرعتی شگفت‌انگیز رخ می‌دهند.

او توضیح داد که رسانه می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در بازتعریف ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی ایفا کند؛ به همین دلیل توجه به جنبه‌های اخلاقی در تولید محتوا بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

به گفته او، رسالت اصلی هر رسانه، تولید محتوایی متناسب با مخاطبان هدف است؛ در غیر این صورت رسانه از کارکرد بنیادین خود بازمی‌ماند.

تعارض میان اخلاق و منفعت در رسانه

این استاد دانشگاه رسانه را همچون هر دستاورد بشری دارای دو رویه مثبت و منفی دانست. او با یادآوری مزایای رسانه در تسهیل ارتباطات و تسریع تبادل اطلاعات، هشدار داد که خطر اصلی زمانی پدید می‌آید که اطلاعات به‌صورت غیرعقلانی و صرفاً برای جهت‌دهی خاص در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

او برای روشن‌تر شدن این تعارض، صنعت داروسازی را مثال زد:

> «همان‌طور که یک شرکت داروسازی میان وظیفه اخلاقی در اعلام عوارض جانبی دارو و منافع اقتصادی خود گرفتار تعارض می‌شود، رسانه نیز در فضاسازی و روایت‌سازی، ناگزیر تحت تأثیر اهداف و استراتژی‌های خود قرار می‌گیرد.»

پیچیدگی قضاوت اخلاقی و ضرورت شفافیت

دکتر حیدری اخلاق را مفهومی پیچیده و بسترمحور دانست و با استناد به کتاب «اخلاق در عصر مهندسی ژنتیک» اثر مایکل سندل، به تفاوت نگاه جامعه در سناریوهای مختلف اشاره کرد:

استفاده از مهندسی ژنتیک برای داشتن فرزندی قهرمان: اخلاقی

استفاده از همان فناوری برای داشتن فرزندی نابینا: غیراخلاقی

این مثال نشان می‌دهد که قضاوت اخلاقی همواره ساده و یکسان نیست. به همین دلیل، او شفافیت را مسئولیت محوری رسانه‌ها – به‌ویژه رسانه‌های خصوصی – دانست و تأکید کرد:

> «اعتبار و منابع هر خبر باید به‌روشنی برای مخاطب آشکار شود.»

آگاهی؛ کلید توانمندی مخاطب در مواجهه با رسانه

در بخش پایانی این گفت‌وگو، دکتر حیدری بر نقش فعال مخاطبان تأکید کرد و گفت:

«ما باید نسبت به کارکردهای مؤثر رسانه آگاه باشیم و از سوءکارکردهای آن اجتناب کنیم.»

او پنج منبع اصلی برای شکل‌دهی شناخت و قضاوت مخاطبان در برابر اطلاعات رسانه‌ای را برشمرد:

۱. صاحب‌نظران: اطمینان از صلاحیت واقعی در حوزه تخصصی

۲. تجربه: ارزیابی کارآمدی تجربیات گذشته در شرایط جدید

۳. شعور متعارف: حفاظت از قضاوت عمومی در برابر انحراف رسانه‌ای

۴. سنت و روال‌های اجتماعی: بررسی کفایت آن‌ها برای مسائل امروز

۵. روش‌های علمی: ارائه داده‌های مستند با ذکر دقیق منابع معتبر

دکتر حیدری در پایان تأکید کرد:«رسانه‌ها باید اطلاعات خود را بر پایه منابع علمی معتبر منتشر کنند تا مخاطبان به‌جای تکیه صرف بر سنت و تجربه، به داده‌های صاحب‌نظران و روش‌های علمی اتکا کنند.

برچسب ها: اسلایدر, هوش مصنوعی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/104504

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • بانک صادرات ایران، در کنار قهرمانان وزنه‌برداری کشور در مسابقات جهانی ۲۰۲۵ نروژ
  • بیمه پاسارگاد موفق به دریافت تندیس بلورین سطح ۱ هشتمین دوره «جایزه بین‌المللی مدیریت دانشی KM4D» شد
  • ثبت رکورد ۸ میلیون و پانصد هزار ساعت کار بدون حادثه منجر فوت یا نقص عضو در پتروشیمی دهدشت
  • کاهش گاز سوزی در فلر NGL ۱۰۰۰ به همت شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
آخرین اخبار
  • بدعتی نو در صنعت پتروشیمی ایران، کسب مقام اول دیگر به معنای موفقیت و پاداش نیست؛ بلکه به معنای خداحافظی با صندلی مدیریت است!!!
  • مقامات استان کرمانشاه، خواستار مداخله وزیر دفاع در پرونده یک استعفای پرابهام شدند
  • نشان عالی کیفیت در صنعت اپراتوری به مدیرعامل همراه اول اعطاء شد
  • هدیه ویژه برکناری حیدری نژاد به حسن شاه ولدی/مرد هزار صندلی صنعت رییس هیئت مدیره پردیس شد ‏‎
  • حضور همراه اول در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف
  • پیگیری وصول مطالبات؛ اولویت راهبردی بانک توسعه صادرات ایران
  • نقش مهم اجرای طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت، در تأمین خوراک پایدار برای واحدهای پتروشیمی
  • تخلفات بانک مرکزی نسبت به قوانین موضوعه خود
  • سیاست‌های بانک مرکزی و ایجاد بستر ویژه‌خواری
  • استفاده از گاز هیدروژن به عنوان منبع انرژی
  • برندگان مسابقه «من و قله ۲۰۰۰ همتی» بانک ملی اعلام شد
  • ثبت بالاترین رکورد پلی‌اتیلن از آغاز بهره‌برداری تاکنون
  • شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده حمایت از سرمایه گذاران است
  • خیرین بانک صادرات ایران ۱۲ زندانی را به آغوش خانواده بازگرداندند
  • پرداخت بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه نهضت ملی در مدیریت البرز/ قدردانی مدیر کل بنیاد مسکن استان از عملکرد بانک مسکن

منهای اقتصاد
  • نشان عالی کیفیت در صنعت اپراتوری به مدیرعامل همراه اول اعطاء شد
  • حضور همراه اول در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی شریف
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • پزشکیان: نارضایتی مردم تقصیر ماست/نگاهمان را تغییر دهیم
  • آغاز طرح جدید همراه اول با هدیه ۳۰ گیگ اینترنت
  • نماینده اهواز: توسعه فیبر نوری، ستون فقرات اقتصاد دیجیتال کشور است
  • فراخوان شناسایی تأمین‌کنندگان معتبر کیوسک‌های هوشمند دیجیتال

فیلم
    روز جهانی کار و کارگر در پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است…
    جابجایی موفقیت‌آمیز مخزن ۸.۵ تنی در پتروشیمی اروند؛ گامی بلند در ارتقای صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، عملیات حساس و پیچیده جابجایی یک مخزن ۸.۵ تنی با حجم ۲۵ مترمکعب در واحد EdC شرکت…
    صنعت بیمه به دنبال جلب رضایت بیشتر مشتریان است + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ علی جباری در گفتگویی گفت: دغدغه رضایتمندی برای شرکت های بیمه ای یک دغدغه الزامی بوده و به عبارت بهتر امروزه صنعت بیمه نیاز به جلب رضایت مردم دارد که…
    سیاست های بیمه مرکزی برای افزایش رضایتمندی مشتریان از صنعت بیمه اعلام شد + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ "پرویز خوشکلام خسروشاهی" درحاشیه سی ‌ویکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه  گفت: بیمه مرکزی باید موضوع…
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند تیرماه ۱۴۰۴
    حضور فعال شرکت پتروشیمی اروند در دومین رویداد پتروکم ۱۴۰۳
    تمجید دکتر حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از توجه ویژه دکتر محمد شریعتمداری به حوزه نوآوری و دانش بنیان‌ها در دوران مدیریتی مختلف خود


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب