پنج شنبه ۴ دی ۱۴۰۴ 2025-12-25
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

امضای تفاهم همکاری همراه اول و بهزیستی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر | ارائه خدمات ارزی به مشتریان بانک سابق آینده از ۶ دی‌ماه در شعب بانک ملی ایران | انعقاد تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با شرکت بورس انرژی ایران | با رعایت این موارد رتبه اعتباری خود را بهبود ببخشید | طرح «اتصال»؛ مدلی نوین برای پیوند کسب‌وکارهای خرد با زنجیره ارزش تولید در بانک توسعه تعاون |

کد خبر: 104504
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1404 - ۲۳:۴۶

مسئولیت اخلاقی رسانه‌ها در عصر هوش مصنوعی و هجمه اطلاعاتی

گفت‌وگوی اختصاصی فرهنگ اقتصاد با دکتر حامد حیدری

در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری–تحلیلی فرهنگ اقتصاد، دکتر حامد حیدری، استاد باسابقه و متخصص مدیریت منابع انسانی، با نگاهی ژرف به موضوع «مسئولیت اخلاقی در فضاسازی رسانه‌ای در عصر هوش مصنوعی و هجمه اطلاعاتی» پرداخت.

دکتر حیدری با بیش از ۲۳ سال تجربه اجرایی و ۱۸ سال سابقه تدریس و مشاوره عالی در حوزه‌های مدیریت و طراحی نظام‌های منابع انسانی و استراتژیک، رسانه را ابزاری قدرتمند برای شکل‌دهی به فرهنگ جامعه دانست و هشدار داد:

> «غفلت از اصول اخلاقی در رسانه، تهدیدی جدی و نگران‌کننده است.»

رسانه؛ موتور محرک تغییر فرهنگ

به باور دکتر حیدری، تغییر فرهنگ در گذشته فرآیندی طولانی و دشوار بود که عمدتاً با تحولات سیاسی و اجتماعی صورت می‌گرفت؛ اما امروز با ظهور رسانه‌های نوین و مفاهیمی همچون ژئوکالچر، این تغییرات با سرعتی شگفت‌انگیز رخ می‌دهند.

او توضیح داد که رسانه می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در بازتعریف ارزش‌ها، هنجارها و سبک زندگی ایفا کند؛ به همین دلیل توجه به جنبه‌های اخلاقی در تولید محتوا بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

به گفته او، رسالت اصلی هر رسانه، تولید محتوایی متناسب با مخاطبان هدف است؛ در غیر این صورت رسانه از کارکرد بنیادین خود بازمی‌ماند.

تعارض میان اخلاق و منفعت در رسانه

این استاد دانشگاه رسانه را همچون هر دستاورد بشری دارای دو رویه مثبت و منفی دانست. او با یادآوری مزایای رسانه در تسهیل ارتباطات و تسریع تبادل اطلاعات، هشدار داد که خطر اصلی زمانی پدید می‌آید که اطلاعات به‌صورت غیرعقلانی و صرفاً برای جهت‌دهی خاص در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

او برای روشن‌تر شدن این تعارض، صنعت داروسازی را مثال زد:

> «همان‌طور که یک شرکت داروسازی میان وظیفه اخلاقی در اعلام عوارض جانبی دارو و منافع اقتصادی خود گرفتار تعارض می‌شود، رسانه نیز در فضاسازی و روایت‌سازی، ناگزیر تحت تأثیر اهداف و استراتژی‌های خود قرار می‌گیرد.»

پیچیدگی قضاوت اخلاقی و ضرورت شفافیت

دکتر حیدری اخلاق را مفهومی پیچیده و بسترمحور دانست و با استناد به کتاب «اخلاق در عصر مهندسی ژنتیک» اثر مایکل سندل، به تفاوت نگاه جامعه در سناریوهای مختلف اشاره کرد:

استفاده از مهندسی ژنتیک برای داشتن فرزندی قهرمان: اخلاقی

استفاده از همان فناوری برای داشتن فرزندی نابینا: غیراخلاقی

این مثال نشان می‌دهد که قضاوت اخلاقی همواره ساده و یکسان نیست. به همین دلیل، او شفافیت را مسئولیت محوری رسانه‌ها – به‌ویژه رسانه‌های خصوصی – دانست و تأکید کرد:

> «اعتبار و منابع هر خبر باید به‌روشنی برای مخاطب آشکار شود.»

آگاهی؛ کلید توانمندی مخاطب در مواجهه با رسانه

در بخش پایانی این گفت‌وگو، دکتر حیدری بر نقش فعال مخاطبان تأکید کرد و گفت:

«ما باید نسبت به کارکردهای مؤثر رسانه آگاه باشیم و از سوءکارکردهای آن اجتناب کنیم.»

او پنج منبع اصلی برای شکل‌دهی شناخت و قضاوت مخاطبان در برابر اطلاعات رسانه‌ای را برشمرد:

۱. صاحب‌نظران: اطمینان از صلاحیت واقعی در حوزه تخصصی

۲. تجربه: ارزیابی کارآمدی تجربیات گذشته در شرایط جدید

۳. شعور متعارف: حفاظت از قضاوت عمومی در برابر انحراف رسانه‌ای

۴. سنت و روال‌های اجتماعی: بررسی کفایت آن‌ها برای مسائل امروز

۵. روش‌های علمی: ارائه داده‌های مستند با ذکر دقیق منابع معتبر

دکتر حیدری در پایان تأکید کرد:«رسانه‌ها باید اطلاعات خود را بر پایه منابع علمی معتبر منتشر کنند تا مخاطبان به‌جای تکیه صرف بر سنت و تجربه، به داده‌های صاحب‌نظران و روش‌های علمی اتکا کنند.

برچسب ها: اسلایدر, هوش مصنوعی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/104504

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • ششمین دوره رقابت‌های بین‌المللی وزنه‌برداری جام فجر با همراهی بانک صادرات ایران برگزار می‌شود
  • بسیج؛ بازوی سلامت اداری، اخلاق حرفه‌ای و اصلاح فرهنگ سازمانی
  • نحوه فعالیت شعبه‌های بانک پاسارگاد در روز سه‌شنبه چهارم آذرماه
  • ساعت کاری شعب بانک دی در روزهای ۴ و ۵ آذرماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در تهران برای روزهای ۴ و ۵ آذر ماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک کشاورزی در روز سه‌شنبه چهارم آذرماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
آخرین اخبار
  • مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت پتروشیمی پارس برگزار شد
  • امضای تفاهم همکاری همراه اول و بهزیستی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر
  • ضرورت نگاه به HSE به‌عنوان یک «ارزش سازمانی»
  • ارائه خدمات ارزی به مشتریان بانک سابق آینده از ۶ دی‌ماه در شعب بانک ملی ایران
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با شرکت بورس انرژی ایران
  • با رعایت این موارد رتبه اعتباری خود را بهبود ببخشید
  • طرح «اتصال»؛ مدلی نوین برای پیوند کسب‌وکارهای خرد با زنجیره ارزش تولید در بانک توسعه تعاون
  • حمایت از صنایع در قالب سوپرمارکت مالی بانک مسکن/ افزایش تعاملات در راستای رونق تولید
  • پرداخت بیش از ۱۱۲۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری/ تسریع در پرداخت تسهیلات و پاسخگویی مناسب به متقاضیان مورد تاکید ماست
  • فتح سکوهای افتخار؛ یک قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی برای ورزشکاران شهید تندگویان
  • بانک سپه موفق به دریافت نشان حامی مدرسه‌سازی ایران شد
  • بانک پاسارگاد؛ پشتیبان زنجیره تأمین داخلی با گشایش بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال اعتبار اسنادی داخلی در آبان‌ماه۱۴۰۴
  • برای نخستین‌بار فاصله نرخ فروش با نرخ آرگوس به ۵ دلار رسید و بارگیری پاییز رکورد زد
  • کارت هوشمند نخبگان اقتصادی خدمتی متمایز برای فعالان اقتصادی شاهد و ایثارگر
  • پرداخت بیش از ۶.۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در آذر ماه سال جاری

منهای اقتصاد
  • امضای تفاهم همکاری همراه اول و بهزیستی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر
  • همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
  • تمدید فراخوان ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
  • شب‌نشینی یلدا با بسته مکالمه نامحدود و اینترنت همراه اول
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
  • روز شلوغ مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در هفته پژوهش و فناوری

فیلم
    دو رونمایی جدید صنعت پتروشیمی در غرفه پتروشیمی اروند انجام شد


    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، در آئین شب پایانی پتروکم که با حضور دکتر شریعتمداری برگزار شد، پتروشیمی اروند با رونمایی از تجهیز…
    حضور کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا در مسابقات تیراندازی
    فرهنگ اقتصاد _ انسان‌ها از زمان‌های باستان از تیراندازی برای شکار، دفاع و جنگ استفاده می‌کردند. این مهارت برای بقا و امنیت فردی و جامعه بسیار اهمیت داشته است.

    اما…
    دکتر بهزادی: توسعه زنجیره پایین‌دستی کلید موفقیت صنعت پتروشیمی است / تجلیل از دکتر کریمی به پاس ارتقای سطح مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، دکتر بهزادی مشاور…
    گزارش عرضه اولیه شرکت پتروشیمی اروند
    مراسم معنوی شب قدر در مجتمع پتروشیمی اروند با حضور مدیران ارشد و مسئولین شهرستان برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، در این مراسم که شامگاه نوزدهم ماه رمضان با حضور کارکنان مجتمع پتروشیمی…
    رشد ۹۴ درصدی ارزش فروش و ۳۴ درصدی تناژ پتروشیمی بندر امام در نیمه نخست سال ۱۴۰۴
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت پتروشیمی بندر امام؛ این مجتمع در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ موفق شد دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه فروش…
    خلیج‌فارس، حامی خلیج‌فارس!
    فرهنگ اقتصاد _ امروز در سومین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی غرفه هلدینگ خلیج‌فارس طوماری برای اعلام حمایت فعالان صنعت از نام و اصالت تاریخی خلیج‌فارس تدارک…


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب