حمایت بلاعوض ۱۰ میلیاردی با هدف توسعه صادرات-اعطای جایزه صادراتی به ۲۰ شرکت برتر دانشبنیان
مرضیه شاوردی ،یکی از مسیرهای موفقیت و تداوم کسب و کار شرکتهای دانشبنیان را دستیابی به بازاری گسترده بهویژه از طریق ورود به بازارهای صادراتی دانست و گفت: تحقق این امر مسیری پر پیچ و خم و دشوار دارد و صندوق نوآوری و شکوفایی، در راستای هموارسازی مسیر ورود این شرکتها به بازارهای جهانی، طی دو سال گذشته روی توانمندسازی این شرکتها از طریق "بسته خدمات توسعه بازار" تمرکز کرده است.
فرهنگ اقتصاد-مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از اجرای بسته حمایتی جدید برای توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان در این صندوق خبر داد و گفت: این بسته جدید حمایتی دربردارنده ۳ نوع تسهیلات است.
وی ادامه داد: این بسته شامل “حمایت از حضور در نمایشگاههای خارجی”، “راهاندازی نمایشگاههای دائمی (پایگاه صادراتی) در کشورهای خارجی” و “اعزام و پذیرش هیئتهای تجاری به منظور توسعه تعاملات بینالمللی شرکتهای دانشبنیان” بوده است.
شاوردی اظهار کرد: پس از ایجاد توانمندیهای زیرساختی لازم برای ورود به بازارهای بینالمللی در شرکتهای دانشبنیان، به تازگی بسته “حمایت از توسعه صادرات دانشبنیان” در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شده است که دربردارنده سه نوع تسهیلات است.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: در قالب این بسته، تسهیلات “سرمایه در گردش صادراتی” با نرخ سود کمتر از تسهیلات کنونی صندوق و با دوره بازپرداخت طولانیتر به شرکتهای دارای صادرات قطعی ارائه خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین تسهیلات “نمونهسازی” ویژهای برای تأمین هزینه خرید نمونه خارجی با هدف مهندسی معکوس و فعالیتهای تحقیق و توسعه مرتبط در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: به منظور تشویق توسعه صادرات دانشبنیان نیز تسهیلات “جایزه صادراتی” به صورت سالانه، متناسب با میزان صادرات، با نرخ ۸ درصد و تا سقف ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ شرکت برتر در زمینه صادرات محصولات دانشبنیان تخصیص خواهد یافت.
شاوردی با اشاره به تسهیلات صادراتی اعطا شده به شرکتهای دانشبنیان، گفت: در سالهای ۹۸ و ۹۹ بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان حمایت بلاعوض برای توسعه بازار صادراتی شرکتهای دانشبنیان صورت گرفته است. در کنار این خدمات، حمایت از دریافت استانداردهای صادراتی و نیز حفاظت از داراییهای فکری شرکتهای دانشبنیان نیز در دستور کار بوده است.
به گفته وی، طی همین دوره بیش از ۲ میلیارد تومان حمایت بلاعوض در این حوزهها پرداخت شده است.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، مقاصد صادراتی محصولات دانشبنیان را کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی از جمله چین، عراق، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، آلمان، روسیه، ترکیه، کنیا و … دانست و افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز کشورهایی مانند انگلیس، بوسنی و هرزگووین و ونزوئلا برای توسعه صادرات دانشبنیان هدف قرار گرفته است.
به گفته این مقام مسؤول، حدود ۱۰ درصد شرکتهای دانشبنیان فعال در کشور توانمندیهای صادراتی دارند و صندوق نوآوری و شکوفایی در تلاش است با ارائه خدمات متنوع توانمندسازی، تعداد و توان صادراتی این شرکتها را ارتقا دهد.
شاوردی با بیان اینکه تا کنون ۴۰ شرکت دانشبنیان برای استقرار در پایگاههای صادراتی چین (شانگهای)، عراق (بغداد)، آذربایجان (باکو) و ارمنستان (ایروان) از حمایت بلاعوض صندوق بهرهمند شدهاند، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ نیز شرکتهای دانشبنیان برای استقرار در پایگاه صادراتی کنیا (نایروبی)، افغانستان (کابل و هرات)، عراق (سلیمانیه)، روسیه (ماخاچکالا)، بوسنی و هرزگوین (سارایوو)، ونزوئلا (کاراکاس)، سوریه (دمشق)، امارات (دوبی)، عمان (مسقط)، ترکیه (استانبول) از حمایت بلاعوض صندوق بهرهمند خواهند شد.
وی به بیان نحوه صادرات محصولات دانشبنیان پرداخت و در این باره توضیح داد: با توجه به تنوع محصولات دانشبنیان و بازارهای صادراتی، روشهای صادراتی آنها نیز متنوع است. برخی محصولات در داخل کشور تولید میشود و با نشان تجاری ایرانی به کشورهای هدف صادر میشود و برخی دیگر از محصولات، پس از راهاندازی خط تولید مشترک در کشور هدف و بازآفرینی برند، در آن کشور به فروش میرسد.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: در برنامههای “یکشنبههای صادراتی” که از ابتدای سال ۱۴۰۰ از سوی این صندوق آغاز شده است، مذاکرات دوجانبه شرکتها با طرفهای خارجی به صورت جدیتری پیگیری میشود و تاکنون توافقات خوبی در زمینه اعطای نمایندگی فروش، راهاندازی خط تولید، سرمایهگذاری مشترک و … با طرفهای خارجی صورت گرفته است.
منبع: ایسنا
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: