چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ 2025-12-24
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

ارائه خدمات ارزی به مشتریان بانک سابق آینده از ۶ دی‌ماه در شعب بانک ملی ایران | انعقاد تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با شرکت بورس انرژی ایران | با رعایت این موارد رتبه اعتباری خود را بهبود ببخشید | طرح «اتصال»؛ مدلی نوین برای پیوند کسب‌وکارهای خرد با زنجیره ارزش تولید در بانک توسعه تعاون | حمایت از صنایع در قالب سوپرمارکت مالی بانک مسکن/ افزایش تعاملات در راستای رونق تولید |

کد خبر: 16074
تاریخ انتشار: 24 مهر 1400 - ۱۰:۴۹

عضو کمیسیون اقتصادی:

خرید از فروشگاه زنجیره‌ای امن تر است

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هر کشوری که در آنها بلوغ یافته‌اند و حیطه نفوذ خود را گسترانده‌اند، علاوه بر اشتغالزایی، یک اثر جنبی قابل توجه نیز از خود برجای گذاشته اند.

فرهنگ اقتصاد _ این فروشگاه‌ها با عرضه انبوه کالا به مردم موجب تعدیل قیمت ها و بالانس بازارها می شوند، با توجه به اهمیت این بازیگران اقتصادی بخش خصوصی در این زمینه با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفتگو کردیم که می خوانید.

مزیت فروشگاه زنجیره‌ای بر کسی پوشیده نیست
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه گفت: مزیت ها و فواید فروشگاه های زنجیره ای بر کسی پوشیده نیست، اما شاید یکی از عواملی که باعث شده است، رشد این شرکت ها در ایران، در حد و اندازه‌های اقتصاد ما مطلوب نباشد، برخی موانع فرهنگی باشد. وجود بقالی‌های سنتی در محلات و علاقه طیفی از جامعه به آنها، یکی از این مسائل است. همچنین شهروندان غالباً علاقه‌‎مند هستند که کالاهای مورد نیاز را از بورس آن کالا و محل تجمع فروشگاه‌های مرتبط با آن کالا خریداری کنند. مثلاً شخصی که قصد خرید لوازم خانگی در تهران را دارد، احتمالاً به امید قیمت مناسب، به بورس آن کالا در یکی از مناطق شهر، رجوع می کند. این شهروند با توجه به سنت خریدی که در وی نهادینه شده است، تلاش می کند با مراجعه به فروشگاه های مختلف، کشف قیمت کند.
نماینده حوزه انتخابیه آستارا در ادامه افزود: البته بنا بر تجربه شخصی و واقعیت‌های جامعه معمولاً اشخاص در این گونه مراجعات چندان به درستی راهنمایی نمی شوند و با مراجعه به فروشندگان مختلف، با انبوهی از اطلاعات متفاوت ضد و نقیض روبه‌رو می‌شوند. در نهایت هم ممکن است که کالایی را بخریم و به منزل ببریم که با مشخصات مورد ادعای فروشنده تطابق نداشته باشد و از کیفیت لازم برخوردار نباشد، به دلیل اینکه اینگونه فروشگا‌ه های کوچک از شناسنامه و برند به نام و در خور توجه ای برخوردار نیستند، به هر حال معلوم نیست، که خرید ما از آنها چه سرنوشتی پیدا می کند. اما وضعیت فروشگاههای زنجیره ای فرق می‌کند.
عضو گروه دوستی ایران و گرجستان، با اشاره به محسنات فروشگاه های زنجیره‌ای گفت: این فروشگاه ها به دلیل جایگاه حقوقی و برندی که دارا هستند و اهمیتی که برای بحث برندینگ و جایگاهشان در نزد نهادهای نظارتی و مردم قائل هستند، طبیعتاً رفتاری متفاوت از فروشگاه های بی نام و نشان و کمتر معتبر، دارند. این فروشگاه ها ناظر فنی دارند، ناظر استاندارد دارند (یعنی باید داشته باشند) بنابر این شهروند بر اساس مختصات ذهنی که در ذهن دارد، می‌داند که این فروشگاه، از ناظرین فنی و استاندارد برخوردار است و همچنین از سوی یک نهاد مشخص دولتی تحت نظارت است، بنابراین مثلاً نگران این موضوع نیست که روی یخچالی که می‌خرد، موتور تقلبی سوار شده باشد یا کالای فیک و غیراستاندارد در این فروشگاهها عرضه شود.

برندینگ در فروشگاه زنجیره‌ای
مشاور سابق وزرای سازندگی، بازرگانی و کشاورزی، ضمن تبیین بیشتر این مسئله بر اساس گفتمان سازی‌های اقتصادی، افزود: یکی از هنرمندان مرحوم تعریف می‌کرد که در خارج از کشور، شخصی به او گفت که شما مگر این پیراهن را از فلان فروشگاه زنجیره ای نخریده‌اید، پس چرا پیراهن شما چروک است، یعنی برند آن فروشگاه زنجیره‌ای چنان در ذهن و فرهنگ مردم آن کشور رسوخ کرده بود و از چنان اعتباری برخوردار بود که مخاطب وی به صورت پیش فرض می گفت که امکان ندارد این فروشگاه پیراهن چروک و بی‌کیفیت به شما فروخته باشد و از این مسئله اظهار تعجب می کرد و می گفت حتماً پیراهن اتو شده بدون عیب و ایراد عرضه می‌کند. خود بنده تجربه تحصیل در خارج از کشور را دارم و در دوره دانشجویی ترجیح ما این بود که به همراه خانواده از فروشگاه های زنجیره‌ای خرید کنیم، زیرا از جامعیت کافی برخوردار بود و از نظر کیفیت و قیمت، رضایت مشتری را جلب می کرد، فروشگاه های زنجیره ای هم در ایران باید به صورت گام به گام به این سمت حرکت کنند تا از طریق ابزار برندینگ و همچنین جلب اعتماد تدریجی مشتری ها در طول چند نسل مختلف، بتوانند به گزینه پیش فرض خانواده‌ها برای خرید تبدیل شوند.
این عضو برجسته مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصاد، ضمن تاکید بر لزوم حمایت‌های هدفمند از فروشگاه های زنجیره‌ای، گفت: اگر این فروشگاه ها بتوانند اعتماد سیستم بانکی را جلب کنند، از طریق اخذ تسهیلات قابل توجه، خواهند توانست فضاهای بزرگی را برای عرضه کالاهای خود در اختیار بگیرند. بسیار مهم است که فروشگاه های زنجیره‌ای کالای بسیار باکیفیت تهیه کنند و برای نمونه از عرضه لباس با کیفیت درجه سوم یا فروش لوازم خانگی چینی کم کیفیت اکیداً پرهیز کنند. این موضوع قطعاً در فرایند اعتماد سازی ملی موثر خواهد بود. دولت نیز باید با توجه به کارکرد مثبت فروشگاه های زنجیره‌ای در تعادل بخشی به بازار، حمایت‌های هوشمند، کارشناسی شده و هدفمندی در این خصوص، تخصیص دهد.
سیاستگذاری های مناسب توام با نظارت و تلاش دولت برای رشد کمی همگام با رشد کیفی فروشگاههای زنجیره ای در نهایت باعث عرضه کالاهای ارزان‌تر، باکیفیت‌تر و به وفور به مردم خواهد شد. مسئله‌ای که هم به سود فروشگاه زنجیره‌ای است هم به نفع مردم است و همچنین نظارت دولت بر بازار را نیز تقویت می‌کند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/16074

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • توجه شرکت ملی مس به حوزه سلامت، الگویی برای سایر صنایع است
  • اجرای سریع و دقیق طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در راستای سیاست‌های کلان دولت/ تکمیل مراحل باقیمانده این طرح ملی، نیاز به تلاشی همه‌جانبه دارد
  • برگزاری مرحله دوم ممیزی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در حوزه فناوری اطلاعات بیدبلند خلیج فارس
  • رشد قارچ‌گونهٔ الیگارشی و باندهای مافیای قدرت در ایران
  • اهمیت تنوع‌بخشی به سبد تامین برق در شرکت ملی مس با هدف پایداری تولید
  • تاکید بر بازنگری در سیاست موسسه درباره سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های ساختمانی
آخرین اخبار
  • ضرورت نگاه به HSE به‌عنوان یک «ارزش سازمانی»
  • ارائه خدمات ارزی به مشتریان بانک سابق آینده از ۶ دی‌ماه در شعب بانک ملی ایران
  • انعقاد تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با شرکت بورس انرژی ایران
  • با رعایت این موارد رتبه اعتباری خود را بهبود ببخشید
  • طرح «اتصال»؛ مدلی نوین برای پیوند کسب‌وکارهای خرد با زنجیره ارزش تولید در بانک توسعه تعاون
  • حمایت از صنایع در قالب سوپرمارکت مالی بانک مسکن/ افزایش تعاملات در راستای رونق تولید
  • پرداخت بیش از ۱۱۲۲ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری/ تسریع در پرداخت تسهیلات و پاسخگویی مناسب به متقاضیان مورد تاکید ماست
  • فتح سکوهای افتخار؛ یک قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی برای ورزشکاران شهید تندگویان
  • بانک سپه موفق به دریافت نشان حامی مدرسه‌سازی ایران شد
  • بانک پاسارگاد؛ پشتیبان زنجیره تأمین داخلی با گشایش بیش از ۶۳ هزار میلیارد ریال اعتبار اسنادی داخلی در آبان‌ماه۱۴۰۴
  • برای نخستین‌بار فاصله نرخ فروش با نرخ آرگوس به ۵ دلار رسید و بارگیری پاییز رکورد زد
  • کارت هوشمند نخبگان اقتصادی خدمتی متمایز برای فعالان اقتصادی شاهد و ایثارگر
  • پرداخت بیش از ۶.۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در آذر ماه سال جاری
  • دعوت بانک توسعه صادرات ایران از مشتریان برای شرکت در نظرسنجی صیانت از مشتریان بانکی
  • بانک توسعه صادرات ایران، همراه مطمئن شرکت‌های فناور در مسیر صادرات

منهای اقتصاد
  • همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
  • تمدید فراخوان ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
  • شب‌نشینی یلدا با بسته مکالمه نامحدود و اینترنت همراه اول
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
  • روز شلوغ مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در هفته پژوهش و فناوری
  • تحول دیجیتال راه‌آهن؛ از هم‌افزایی با همراه اول تا تعریف شراکت راهبردی فناورانه

فیلم
    بومی سازی تعمیر و تعویض قطعات داخلی ولوها توسط کارشناسان شرکت پتروشیمی اروند
    مانور عملیات آب رسانی به ماشین های آتش نشانی در زمان قطع منابع آب از شرکت تامین کننده تیرماه ۱۴۰۴
    از نزدیک بودن زمان عرضه اولیه پتروشیمی اروند تا رشد درآمد پتروشیمی پارس
    از پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات کاشانه امید خلیج فارس تا صدور مجوز بزرگترین تامین مالی بازار سرمایه


     
    از بازدید رییس‌جمهور از غرفه هلدینگ خلیج فارس در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی تا پیش‌بینی روزهای خوب هلدینگ توسط مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
    نشست خبری تامین مالی ارزی «پروژه نورد گرم 2» فولاد مباركه اصفهان/ ویدئو
    بانک سینا با مشارکت بازیگران اکوسیستم در مسیر بانکداری هوشمند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی بانک سینا، علی ابدالی در حاشیه نمایشگاه تراکنش دهم گفت: بانک سینا نیز مانند سایر بانک‌ها با استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های…


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب