جمعه ۲۸ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-19
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

تأمین مالی زنجیره‌ای؛ شاه‌کلید عبور از فقر ساختاری به ارزش‌افزوده پایدار در کشاورزی سیستان و بلوچستان | افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران | افتتاح ساختمان جدید شعبه سردار جنگل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در تهران | حمایت بانک تجارت از مدیریت هدفمند منابع ارزی کشور | شتاب و اعتماد؛ روایت تازه از مسیر بیمه دی |

کد خبر: 16074
تاریخ انتشار: 24 مهر 1400 - ۱۰:۴۹

عضو کمیسیون اقتصادی:

خرید از فروشگاه زنجیره‌ای امن تر است

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در هر کشوری که در آنها بلوغ یافته‌اند و حیطه نفوذ خود را گسترانده‌اند، علاوه بر اشتغالزایی، یک اثر جنبی قابل توجه نیز از خود برجای گذاشته اند.

فرهنگ اقتصاد _ این فروشگاه‌ها با عرضه انبوه کالا به مردم موجب تعدیل قیمت ها و بالانس بازارها می شوند، با توجه به اهمیت این بازیگران اقتصادی بخش خصوصی در این زمینه با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفتگو کردیم که می خوانید.

مزیت فروشگاه زنجیره‌ای بر کسی پوشیده نیست
غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه گفت: مزیت ها و فواید فروشگاه های زنجیره ای بر کسی پوشیده نیست، اما شاید یکی از عواملی که باعث شده است، رشد این شرکت ها در ایران، در حد و اندازه‌های اقتصاد ما مطلوب نباشد، برخی موانع فرهنگی باشد. وجود بقالی‌های سنتی در محلات و علاقه طیفی از جامعه به آنها، یکی از این مسائل است. همچنین شهروندان غالباً علاقه‌‎مند هستند که کالاهای مورد نیاز را از بورس آن کالا و محل تجمع فروشگاه‌های مرتبط با آن کالا خریداری کنند. مثلاً شخصی که قصد خرید لوازم خانگی در تهران را دارد، احتمالاً به امید قیمت مناسب، به بورس آن کالا در یکی از مناطق شهر، رجوع می کند. این شهروند با توجه به سنت خریدی که در وی نهادینه شده است، تلاش می کند با مراجعه به فروشگاه های مختلف، کشف قیمت کند.
نماینده حوزه انتخابیه آستارا در ادامه افزود: البته بنا بر تجربه شخصی و واقعیت‌های جامعه معمولاً اشخاص در این گونه مراجعات چندان به درستی راهنمایی نمی شوند و با مراجعه به فروشندگان مختلف، با انبوهی از اطلاعات متفاوت ضد و نقیض روبه‌رو می‌شوند. در نهایت هم ممکن است که کالایی را بخریم و به منزل ببریم که با مشخصات مورد ادعای فروشنده تطابق نداشته باشد و از کیفیت لازم برخوردار نباشد، به دلیل اینکه اینگونه فروشگا‌ه های کوچک از شناسنامه و برند به نام و در خور توجه ای برخوردار نیستند، به هر حال معلوم نیست، که خرید ما از آنها چه سرنوشتی پیدا می کند. اما وضعیت فروشگاههای زنجیره ای فرق می‌کند.
عضو گروه دوستی ایران و گرجستان، با اشاره به محسنات فروشگاه های زنجیره‌ای گفت: این فروشگاه ها به دلیل جایگاه حقوقی و برندی که دارا هستند و اهمیتی که برای بحث برندینگ و جایگاهشان در نزد نهادهای نظارتی و مردم قائل هستند، طبیعتاً رفتاری متفاوت از فروشگاه های بی نام و نشان و کمتر معتبر، دارند. این فروشگاه ها ناظر فنی دارند، ناظر استاندارد دارند (یعنی باید داشته باشند) بنابر این شهروند بر اساس مختصات ذهنی که در ذهن دارد، می‌داند که این فروشگاه، از ناظرین فنی و استاندارد برخوردار است و همچنین از سوی یک نهاد مشخص دولتی تحت نظارت است، بنابراین مثلاً نگران این موضوع نیست که روی یخچالی که می‌خرد، موتور تقلبی سوار شده باشد یا کالای فیک و غیراستاندارد در این فروشگاهها عرضه شود.

برندینگ در فروشگاه زنجیره‌ای
مشاور سابق وزرای سازندگی، بازرگانی و کشاورزی، ضمن تبیین بیشتر این مسئله بر اساس گفتمان سازی‌های اقتصادی، افزود: یکی از هنرمندان مرحوم تعریف می‌کرد که در خارج از کشور، شخصی به او گفت که شما مگر این پیراهن را از فلان فروشگاه زنجیره ای نخریده‌اید، پس چرا پیراهن شما چروک است، یعنی برند آن فروشگاه زنجیره‌ای چنان در ذهن و فرهنگ مردم آن کشور رسوخ کرده بود و از چنان اعتباری برخوردار بود که مخاطب وی به صورت پیش فرض می گفت که امکان ندارد این فروشگاه پیراهن چروک و بی‌کیفیت به شما فروخته باشد و از این مسئله اظهار تعجب می کرد و می گفت حتماً پیراهن اتو شده بدون عیب و ایراد عرضه می‌کند. خود بنده تجربه تحصیل در خارج از کشور را دارم و در دوره دانشجویی ترجیح ما این بود که به همراه خانواده از فروشگاه های زنجیره‌ای خرید کنیم، زیرا از جامعیت کافی برخوردار بود و از نظر کیفیت و قیمت، رضایت مشتری را جلب می کرد، فروشگاه های زنجیره ای هم در ایران باید به صورت گام به گام به این سمت حرکت کنند تا از طریق ابزار برندینگ و همچنین جلب اعتماد تدریجی مشتری ها در طول چند نسل مختلف، بتوانند به گزینه پیش فرض خانواده‌ها برای خرید تبدیل شوند.
این عضو برجسته مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصاد، ضمن تاکید بر لزوم حمایت‌های هدفمند از فروشگاه های زنجیره‌ای، گفت: اگر این فروشگاه ها بتوانند اعتماد سیستم بانکی را جلب کنند، از طریق اخذ تسهیلات قابل توجه، خواهند توانست فضاهای بزرگی را برای عرضه کالاهای خود در اختیار بگیرند. بسیار مهم است که فروشگاه های زنجیره‌ای کالای بسیار باکیفیت تهیه کنند و برای نمونه از عرضه لباس با کیفیت درجه سوم یا فروش لوازم خانگی چینی کم کیفیت اکیداً پرهیز کنند. این موضوع قطعاً در فرایند اعتماد سازی ملی موثر خواهد بود. دولت نیز باید با توجه به کارکرد مثبت فروشگاه های زنجیره‌ای در تعادل بخشی به بازار، حمایت‌های هوشمند، کارشناسی شده و هدفمندی در این خصوص، تخصیص دهد.
سیاستگذاری های مناسب توام با نظارت و تلاش دولت برای رشد کمی همگام با رشد کیفی فروشگاههای زنجیره ای در نهایت باعث عرضه کالاهای ارزان‌تر، باکیفیت‌تر و به وفور به مردم خواهد شد. مسئله‌ای که هم به سود فروشگاه زنجیره‌ای است هم به نفع مردم است و همچنین نظارت دولت بر بازار را نیز تقویت می‌کند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/16074

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال؛ چالش‌های محتوا، اعتبار و بازاریابی
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • پتروشیمی نوری پیشرو در رعایت استانداردها و کیفیت محصولات
  • شتاب‌گیری رشد پایدار در بانک سینا
  • ارزیابی مثبت بانک مسکن از حضور در کیش اینوکس ۲۰۲۵ / دستاوردهای ارزشمند در حوزه بانکداری شرکتی و ابزارهای نوین تأمین مالی
  • عدم پرداخت تسهیلات با نرخ سود صفردرصدی به متقاضیان/ شفافیت در ارایه صورت های مالی؛ مورد تاکید مدیران عالی بانک مسکن/ استفاده از ظرفیت های قانونی در پیگیری وصول مطالبات
  • بازدید از بندر پارسیان با هدف ارزیابی ظرفیت‌های زیرساختی
آخرین اخبار
  • تأمین مالی زنجیره‌ای؛ شاه‌کلید عبور از فقر ساختاری به ارزش‌افزوده پایدار در کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
  • پروژه‌های آبرسانی پتروشیمی بندرامام، خدمتی ماندگار به مردم ماهشهر است
  • دوره توسعه شایستگی‌های مدیریتی برای مدیران برگزار شد
  • برگزاری دوره آموزشی ضابطین قضایی کارکنان حراست شرکت ملی صنایع پتروشیمی
  • «با اهدای خون، زندگی ببخشید»؛ اقدام انسان‌دوستانه کارکنان پتروشیمی شهید تندگویان
  • پاسخ مدیرعامل پتروشیمی پردیس به ابهام ۵۲ میلیون دلاری؛ اوره‌ای در پردیس گم نشده است
  • افتتاح ساختمان جدید شعبه سردار جنگل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در تهران
  • حمایت بانک تجارت از مدیریت هدفمند منابع ارزی کشور
  • شتاب و اعتماد؛ روایت تازه از مسیر بیمه دی
  • بیمه دی به طور کامل هوشمند سازی می شود/استفاده از نخبگان و المپیادی ها در دستور کار بیمه دی است
  • آزادی ۲۰ زندانی جرائم غیرعمد با مشارکت کارکنان بانک صادرات ایران در سیستان و بلوچستان
  • بیمه دی پیشگام در هوشمندسازی خدمات بیمه ای/تحقق شعار «دسترسی به بیمه در هر زمان و هر مکان» با پلتفرمهای دیجتال بیمه دی
  • صدور کارت رفاهی ۵۰۰ میلیون تومانی با شرایط ویژه
  • سامانه موبایل بانک رفاه به‌روزرسانی شد

منهای اقتصاد
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
  • روز شلوغ مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در هفته پژوهش و فناوری
  • تحول دیجیتال راه‌آهن؛ از هم‌افزایی با همراه اول تا تعریف شراکت راهبردی فناورانه
  • پیام تسلیت دکتر جلال بهمنی مدیر مسئول “پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ اقتصاد” در پی درگذشت پسرعمه مهندس حجت مرادی
  • نخستین ارائه VoLTE در رومینگ بین‌الملل توسط همراه اول
  • بومی‌سازی فناوری به روایت مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در نمایشگاه «تستا»
  • گفت ‌وگوی اختصاصی «فرهنگ اقتصاد» با استاد منوچهر سهیلی شمیرانی؛ (پاسدار اصالت موسیقی ایرانی):”هنر را معشوق بدانید، نه منبع معاش”

فیلم
    گزارش تصویری بازدید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت ، معدن ، تجارت
    سهام پتروشیمی اروند بزودی با نماد «اروند» عرضه می‌شود
    حضور فعال شرکت پتروشیمی اروند در دومین رویداد پتروکم ۱۴۰۳
    جابجایی موفقیت‌آمیز مخزن ۸.۵ تنی در پتروشیمی اروند؛ گامی بلند در ارتقای صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، عملیات حساس و پیچیده جابجایی یک مخزن ۸.۵ تنی با حجم ۲۵ مترمکعب در واحد EdC شرکت…
    تپش زندگی در قلب «سرو»؛ روایت خانواده سرو از اهدای زندگی
    فرهنگ اقتصاد _ در دنیای پرشتاب امروز، جایی که مسئولیت‌های فردی و سازمانی گاه ما را از توجه به نیازهای عمیق‌تر انسانی بازمی‌دارد، لحظاتی هستند که همچون چراغی پرنور،…
    امضای تفاهم‌نامه پتروشیمی شهید تندگویان و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حضور رئیس‌جمهور
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌المللی پتروشیمی شهید تندگویان همزمان با سفر دکتر مسعود پزشکیان به استان خوزستان…
    پتروشیمی اروند ۴۲ تفاهم و قرارداد با دانش‌بنیان‌ها به امضا رساند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی، مدیرعامل پتروشیمی اروند در حاشیه امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها که مدیران ارشد صنعت پتروشیمی نیز حضور داشتند، با…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب