تبلور ارزش آفرینی “مسوولیت اجتماعی” در بانک ایران زمین
مسئولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی است و بیانگر ایناست که هر نهاد، چه یک سازمان و چه یک فرد میبایست با اخلاق محوری و با حساسیت ومداقه نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی داشته باشد و گونه یی رفتار نمایدتا نفع جامعه درآن برآورده شود و نتایج این اقدامات نیز به نفع جامعه بینجامد.
فرهنگ اقتصاد -“مسئولیت اجتماعی”
مسئولیت اجتماعی یک چارچوب اخلاقی است و بیانگر ایناست که هر نهاد، چه یک سازمان و چه یک فرد میبایست با اخلاق محوری و با حساسیت ومداقه نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی داشته باشد و گونه یی رفتار نمایدتا نفع جامعه درآن برآورده شود و نتایج این اقدامات نیز به نفع جامعه بینجامد.
درتعبیر دیگر مسئولیت اجتماعی مسئولیتی است که هر فرد باید انجام دهد تا تعادل میان اقتصاد و اکوسیستم را حفظ کند.
ازاهداف غایی مسئولیت اجتماعی؛ رجحان منافع جمعی به منافع شخصی و سازمانی می باشد و این بدان معناست که چنانچه بنگاهها بخواهند بر پایه اصول و قواعد مسئولیت پذیری اجتماعی پیش بروند، باید در کنار هدف خود، یعنی رساندن سود سهام سهامداران به حداکثر میزان ممکن، به منافع جامعه نیز توجه کنند.
درواقع مسوولیت اجتماعی یکی ازشاخصه های اصول اخلاقی انسان مدارانه موثر در رشد و تعالی سازمانی و رونق کسب و کار است که عمل به این وظیفه در حوزه اجتماعی، اقتصادی و معیشتی ازپیش نیازهای یک” بنگاه موفق” به معنای واقعی کلمه؛ قلمداد می شود.
مسئولیت اجتماعی در بنگاهها وسازمانها
مسئولیت اجتماعی بنگاهها یا مسئولیت اجتماعی سازمانها از جستارهای «اخلاق کسب و کار» است که به نقش آنها درحوزه اجتماع میپردازد. مسئولیت اجتماعی به تعبیر سازمانی؛ مجموعه وظایف و تعهداتی است که می بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند،ابراز بدارند.
مسئولیت اجتماعی بنگاهها به سه مسئولیت: مسئولیت های اجتماعی محیطی – مسئولیت های اجتماعی خیرخواهانه و مسئولیت های اجتماعی اخلاقی تقسیم می شود.
به عبارت دیگر،«مسئولیتهای اجتماعی » یک رفتارسازمانی است که بخشی از «اخلاق کسب و کار» محسوب شده و شامل «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، به ویژه با گسترش روزافزون اثرگذاری بنگاهها،سازمانهاوشرکتها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط زیست» است.
مسوولیت اجتماعی ازشاخصه های مهم جهانی در ارزش آفرینی سازمانی
با توجه به روند اجتناب ناپذیر جهانی شدن بنگاه های مختلف نقش بسزا و تعیینکنندهای درنیل و اکتساب منافع جهانی شدن دارند در این راستا به تبع آن رسالتی خطیر اخلاقی بر دوش آنها گمارده می شود تحت عنوان” مسئولیت اجتماعی” به طوری که این بستر ارزنده خیررسانی به آنها این امکان را میدهد که ضمن بهره گیری از امتیازات جهانی شدن تا حد امکان از تبعات و پیامدهای سوء اجتماعی و چالش برانگیز محیطی آن نیز بکاهد؛
این پدیده نوظهور منفعت رسانی جمعی به نوعی از دغدغه ها و چالش های زندگی بشر امروز به شمار میآید لذا با هدف و انگیزه های رشد بهره وری بنگاههای کسب و کار از امتیاز جهانی شدن نیز برخوردار شده است و دولتها را ملزم به رشد و ارتقا و مسئولیت اجتماعی می نمایاند.
شایان ذکر است در مقام قیاس با سایر بنگاههای کسب و کار بانکها نقش محوری و اساسی در نهادینه کردن و تسری و ترویج آن با التزام عمل به “مسئولیت اجتماعی” در سطوح مختلف جامعه بر عهده دارند؛ زیرا نقش بانکها به عنوان نهادهای مولد ثروت و محرک چرخهای اقتصاد و سرمایه در گردش است و همچنین قوای محرکه دادوستد و کسب و کار محسوب می شوند.
بانک ها با توجه به توان مالی تسهیل کنندگان امور رفاهی و خدماتی اجتماعات بشری هستند که به نوعی سوق دهنده سرمایههای اندوخته درجریانسازی فرآیند پردازش به امور مسئولیت اجتماعی در لایههای مختلف جامعه نیز عهده دار می شوند.
از عمده خصایص آن میتوان گفت که اشراف وتوانمندی در رشد و توسعه گستره فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی موسسات متبوع و تحت نظرخود را دارند به گونه ای که این موسسات و بنگاهها مضاف بر نقشی که به واسطه فعالیت اقتصادی وصنعتی خود در سطح اجتماع دارند تاثیرپذیری ازسیاست گذاری های بانک درراستای مسوولیت اجتماعی رانیز دارند بواسطه فرمان پذیری متاثر از دریافت تسهیلات بانکی دارند.
بانک نیز مشتریان حقیقی و حقوقی خود را با پیروی از سیاست گزاریها وبرنامه ریزی در جهت تشویق و ترغیب آنها درانجام اقداماتی مسوولانه و متعهدانه در قبال کاهش آثار سوء اجتماعی و زیست محیطی که منشعب از کار و فعالیت آنهاست داشته باشند.
ازراهکارها و اهرم های الزامی بانکها درمفاد قراردادها شروط اجباری در پروسه خدمات بانکی از قبیل اخذ وام وتسهیلات بانکی اجرای وظایف ومسولیت اجتماعی بنگاههای وام گیرنده است که جهت تامین مالی پروژه ها و سایر امور جانبی آن بوده است که بر عهده بانکها امی باشد.
این اهرم اعمال قدرت به واحدهای کسب و کار و داد و ستد آنها را وادار به پاسخ بودن در قبال مسائل و معضلات اجتماعی و زیست محیطی می نماید که بنوعی معلول و ماحصل از کار و فعالیت سازمانها و بنگاهها است و چنانچه این بنگاهها بیتوجهی کردند در انجام وظایف و “مسئولیت های اجتماعی” از عواقب آن عدم حمایتهای مالی و اعتباری بانکی درانجام پروژه های آنهاست ویا بنوعی این سوءرفتار آنها که موجب بالابردن ریسکهای سرمایهگذاری می شود به آنها گوشزد نمایند تا از این طریق روند وفرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی و نهادینه کردن آن در نزد بنگاههای تولیدی اقتصادی تسهیل وترویج شود.
در ارزیابی عملکردی بنگاهها در استقبال از “مسوولیت اجتماعی” باید اذعان داشت در طی سالهای اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است وجایگاه مسئولیت اجتماعی یک بنگاه از صرفاً یک حس مسئولانه انسانی به یک اولویت قابل ستایش حرفه ای و اخلاقی او تبدیل شده است و اجتناب دوری از آن غیرممکن گردیده است زیرا که در فهرست رئوس کاری مدیران متعهد جای گرفته است
در تحلیل موضوعی نقش بانک به عنوان یک نهاد تاثیر گذار بر فعالیت های سایر بنگاهها بایدبر مبنای سایر اقدامات و سیاستهای راهبردی در پیش گرفته توسط بانک اتخاذ شود و به تعبیری ایفای نقش راهبری و پیشروی را در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی می توان برای بانک قائل شد.
حال نکته اینجاست که همواره سیاست های بانکی بنگاههای مالی و اعتباری در بیشتر موارد در مسیر سودرسانی به طبقات توانگر و ثروتمند جامعه بوده است.
آنچه درا ین راستا بسیار ضرورت می نماید اتخاذ سیاست گذاری های بنگاههای مالی و اعتباری در خصوص حمایت و مساعدت ها از اقشار کم درآمد و آسیبپذیر و حتی بیکار جامعه نیز باید باشد تا رسالت واقعی انسانی و اخلاق مداری مسئولیت اجتماعی در قبال این اقشار محروم جامعه تحقق یابد؛ البته این امر به معنای حمایت مستقیم و کمک های خیرخواهانه بلاعوض به آنها نیست مساعدت ها و حمایتها و پشتیبانی ها باید به شکل بنیادین عملکردی قوی ومنسجم در مسیر فقرزدایی رفع محرومیت ها باید باشد که میتواند مثلا: در قالب ایجاد زیرساختها و محرک های لازم برای رشد و توسعه مراکز تولیدی صنعتی بمنظور کارآفرینی،اشتغال زایی و ایجاد فرصت های شغلی جدید باشد تا نهایتاً موجب ارتقا بنیادین وضعیت اجتماعی و اقتصادی در جامعه حاصل شود.
در چشم انداز های آتی وظیفه خطیر وزیربنایی برعهده بنگاههای مالی و اعتباری است در حوزه پردازش به مسئولیت اجتماعی می بایست راهبردها و سیاستهای بطوری تدوین شود که با ایجاد زیرساخت های لازم فرهنگ سازی برای نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی که اهمیت محوری آن اینست پیشنیازبودن این امر در نیل به توسعه پایدار همهجانبه نمایان وآشکار شود؛ آنچه بسیار ضرورت می نماید درسطح کلان آن ترسیم استراتژی های نوین بانکی بایستی به گونه ای باشد که درانطباق با رویکردهای فرهنگ ایرانی اسلامی اخلاق مدارانه و متعهدانه باشد تا از حواشی تشریفاتی و نمادین آن مصون بماند؛ در چنین شرایطی است که پیاده سازی و تحقق اهداف عالی “مسئولیت اجتماعی” در جهت رشد و ارتقا وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و همچنین تعالی سازمانی و تحقق اهداف عالی خدمت رسانی صنعت بانکداری میسر میشود از ثمرات و نتایج ارزشمند عمل به مسئولیت اجتماعی در بعد درون سازمانی بانکها می توان چنین برشمرد: رشد و بالندگی سازمانی در ارائه خدمات رسانی مطلوب به اقشار اجتماعی در شکل قابل ستایشی فراهم میشود و از دیگر ابعاد آن در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری سازمانی با ایجاد توازن برپایه عدل و انصاف نیز میسر خواهد بود و پرداختن به مسئولیت اجتماعی با ماموریت های درون سازمانی و برون سازمانی ارزنده می تواند کارکنان را به داشتن انگیزه های قوی و احساس تعهد اجتماعی در خدمت رسانی بهینه ومطلوب وکار وتلاشی شایسته به جامعه وادار بنماید؛ درمرحله اول ودوم به سبب ارتقاء روحیه منوط بر تلاش هدفمند کارکنان بنگاههاو سایر اقشار مختلف جامعه نیز از رفاه نسبی و در نهایت رشد و تعالی سازمانی بسیار حائز اهمیتی برخوردار نماید.
ارزیابی مسوولیت اجتماعی دربانک ایران زمین
در ارزیابی کارنامه درخشان اقدامات انجام شده در حوزه “مسوولیت اجتماعی” بانک ایران زمین بسیار خوش درخشیده است با توجه به امکانات موجود ؛گامهای مثبت و در خور ستایش ای در این زمینه برداشته شده است که این مهم از اهداف تعالی سازمانی و اولویت های ویژه این بانک بوده است که در سایه همت بلند مدیران متعهد وفهیم و کارکنان شریف و صدیق با تلاشهای آگاهانه هدفمندانه و مسئولانه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه و اهداف عالی به توسعه پایدار بوده است بانک ایران زمین در مسئولیت های اجتماعی فعالیت های گسترده و ارزنده ای را داشته است که در ادامه به برخی از این فعالیت ها به صورت فهرست وار اشاره می شود.
-ارسال کمک به مناطق زلزله زده
در جریان زلزله سال ۱۳۹۶ در استان های غربی، بانک ایران زمین مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان را صرف کمک و خرید اقلام برای زلزله زدگان این مناطق کرد.
حمایت از ۱۰۰۰ کودک کمیته امداد
بانک ایران زمین از سال ۱۳۹۸ با توجه به عمل به مسئولیت اجتماعی حمایت از ۱۰۰۰ کودک تحت پوشش کمیته امداد را به عهده گرفته است.
همچنین در سال ۱۴۰۰ با حمایت از ۱۰۰۰ کودک دیگر توسط این بانک تعداد کودک حمایت شده توسط بانک ایران زمین به ۲ هزار کودک افزایش یافت.
حذف کاغذ از مکاتبات اداری
در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و احترام به محیط زیست و منابع طبیعی بانک ایران زمین در سال ۱۳۹۵ حذف کاغذ از مکاتبات اداری را اجرا کرد.
-کمپین محیط زیستی “همین یک زمین”*۱۳۹۵
بانک ایران زمین با اعلام فراخوان محیط زیست با هدف پاکسازی محیط زیست از انواع آلایندهها یک مسابقه جذاب عکاسی و نقاشی نیز با محوریت حفاظت از محیط زیست در نظر گرفت
کمپین محیط زیستی (یک قطره کمتر)
شهریور ۱۳۹۷ در بانک ایران زمین کلید خورد و هدف آن فرهنگ سازی در زمینه مصرف صحیح آب بود.
-پویش پاکسازی طبیعت، پارک ها و جنگل از زباله
کارمندان بانک ایران زمین در شهرهای مختلف به پاکسازی مناطق مختلفی جهت عمل به مسئولیت اجتماعی و حفاظت محیط زیست پرداختند.
به عنوان مثال: (در سال ۹۵ کارکنان بانک ایران زمین استان همدان به پاکسازی زباله ها در طبیعت اقدام کردند.)
(همچنین در استان گلستان نیز به پاکسازی پارک جنگلی النگدره توسط کارمندان این بانک پرداخته شده است.)
-پویش محیط زیستی بلوط ایران
درسال۱۳۹۷باآغاز هفته منابع طبیعی به منظور حفاظت از درختان زیبای بلوط در مناطق پر اهمیت زاگرس بوده است که از طرف بانک ایرانزمین برگزار گردید.
– محیط زیستی آلرژی به مصرف انرژی
بانک ایران زمین با هدف مصرف بهینه انرژی و اصلاح گروه مصرف در محیط کار و خانه با اقدامی خلاقانه و جذاب در محیطی زیستی
# آلرژی به -مصرف -انرژی دعوت کرد.
حمایت پویش حمایتی من هم یک جنگلبانم
با هدف حمایت های از فعالیت های زیست محیطی نگاه ویژه به جنگل ها و مراتع کشور که باحمایت پویش #من -هم-یک-جنگلبانم به دریافت تندیس از دومین جشنواره روز جنگلبانی وهمچنین حمایت ازمحیط بانان دلیروشجاع وگرامیداشت شهدای این حوزه…..
پویش محیطی زیستی پیک زمین
بانک ایران زمین در ماه اسفند۱۳۹۹ به منظور ادای دین به طبیعت در هفته منابع طبیعی ضمن حضور در منطقه تلو و کاشت درخت نام#پیک-زمین را آغاز کرد.
حمایت ازپویش سهم من برای تالاب
پویش سهم من برای تالاب جدیدتر اقدامی حمایتی بانک ایران زمین به منظور حمایت ازپویش محیط زیست است که این نهاد مالی با حمایت در بستر های مختلف خواسته دین خود را در احیای دوباره تالاب ها ادا نماید؛ استقبال از این پویش بسیار قابل توجه بود.
-اهدای تجهیزات بیمارستانی
در سال ۹۷ بانک ایران زمین چند دستگاه ضروری را به بیمارستان شهدای سرپل ذهاب اهدا نمود.
همچنین در سال ۱۳۹۸ دو دستگاه نوار قلب از طرف بانک ایران زمین به بیمارستان شهرستان ثلاث باباجانی اهدا شد.
بازسازی مدارس در استان های سیل زده
در جریان سیل سال ۱۳۹۸ در برخی استان ها، بانک ایران زمین مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان را برای بازسازی مدارس آسیب دیده ناشی از سیل در استان گلستان، لرستان و خوزستان اختصاص داد.
-اقدامات ارزنده بانک ایران زمین در حوزه بهداشت و سلامت کشور
بانک ایران زمین بااهداف عالی سازمانی خود در انجام امور مسئولیت های اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان حامی نظام سلامت کشور بوده و در این زمینه اقدامات شایسته و چشمگیری را به شرح ذیل انجام داده است.
-همکاری وارایه دستگاههای ساخت واکسن در تولید وراه اندازی واکسن کرونای برکت
-بانک ایران زمین در ارتباط با تولید واکسن برکت با در اختیار قراردادن تجهیزات به مجموعه دارویی برکت به افزایش سرعت تولید واکسن کمک بسیاری کرد.
-ارائه خدمات الکترونیکی وافزایش خدمات بانکداری مجازی در زمان شیوع کرونا
– امهال تسهیلات صاحبان مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تهیه اقلام بهداشتی کرونا برای بیمارستان ها برگزاری همایش پیشگیری از کرونا مشارکت در راه اندازی مرکز تجمیعی واکسن کرونا در باغ موزه دفاع مقدس
-با شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت حضور مردم و انجام قرنطینه وجود خدمات الکترونیکی و افزایش امکانات خدمات الکترونیکی بانک ایران زمین، دسترسی و انجام امور بانکی توسط مردم در این زمان آسان تر شد.
-احداث و افتتاح دو مدرسه در خوزستان
بانک ایران زمین با عمل به مسئولیت اجتماعی دو مدرسه در مناطق محروم استان خوزستان احداث کرد.
تهیه وتنظیم:بهمنی
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: