پیشگامی بانک ایران زمین در بانکداری دیجیتال
امروزه بانکهای دیجیتال مسیری را که بانکهای سنتی در طی دهها سال طی کردهاند، در یک زمان بسیار کوتاه طی کرده و در حال سبقت از بانکهای سنتی هستند.
* جلال بهمنی - مدیر مسوول
فرهنگ اقتصاد _ “بانکداری دیجیتال”
امروزه بانکهای دیجیتال مسیری را که بانکهای سنتی در طی دهها سال طی کردهاند، در یک زمان بسیار کوتاه طی کرده و در حال سبقت از بانکهای سنتی هستند.
طی دهههای گذشته با ظهور اینترنت استفاده سیستم بانکی از فناوری ارتباط بین این سیستم و مشتریان و همچنین فعالیتهای و ارتباطات درون بانکی بسیار آسانتر از گذشته شده است و در همین راستا این روزها اصطلاح بانکداری دیجیتال یا الکترونیک را بسیار میشنویم.
بانکداری الکترونیک به معنای الکترونیکی کردن کامل بانکها و تمام فعالیتها، برنامهها و کارکردهای آن است.
از جمله مزایای بانکداری الکترونیک میتوان افزایش سرعت، صرفهجویی در زمان، کاهش هزینه خدمات، افزایش درآمد، بالا رفتن دقت کار و امکان بیشتر انطباق با قانون جدید را نام برد.
در تعبیری دیگر”بانکداری دیجیتال”استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی ابتدا تا انتهای پردازش تراکنش ها یا عملیات بانکی است.
عملیاتی که با درخواست مشتری آغاز شده و حداکثر بهینهسازی در آن لحاظ گردیده است.
برای مشتری در دسترس بودن،سودمندی و صرفه؛ و برای بانک:کاهش هزینههای عملیاتی، عاری از خطا و خدمات بهبود یافته را به ارمغان می آورد.
-یکی از مهمترین ارکان دستیابی به اقتصاد دیجیتال همین الکترونیکی کردن نظام بانکی است که نه تنها برای مشتریان بانکها مزایای بسیاری دارد بلکه در درون نظام بانکی و ارتباط بانکها با یکدیگر هم موثر است و همچنین امکان نظارت بر بانکها را برای بانکمرکزی به عنوان نهاد ناظر تسهیل میکند.
بانکداری الکترونیک از استفاده از رایانه در شعب بانکها آغاز شد و پس از استفاده از ATM و یا پوزهای بانکی به اینترنت بانک و امروزه موبایل بانک رسید که دیگر افراد بدون نیاز به حضور در شعبه میتوانند از منزل خود یا از شهر و یا کشور دیگری، کارهای بانکی خود از جمله استعلام موجودی حساب و تراکنشها و یا انتقال وجه را انجام دهند.
از ابتدای سال جاری با اجرایی شدن قانون جدید چک که ضمن سهولت و کاهش زمان، تخلفهایی همچون پولشویی و یا تعداد بالای چکهای برگشتی را هم کاهش داد خواهیم دید که بستری برای استفاده از چک الکترونیک هم فراهم شده است تا روزی شاهد این باشیم که افراد برای استفاده از چک دیگر نیازی به مراجعه به شعبه نداشته باشند و تمام مراحل به صورت الکترونیک و غیرحضوری انجام شود.
– ازجمله مزایای آن برای بانک
هزینه عملیاتی پایینتراست؛ بهواسطه:
● از بین بردن هزینههای عملیات پردازش ستادی
● خطاهای کمتر یا بدون خطا (شرایط ایدهآل)
● شعبههای کوچکتر (شعبههای معمولی میتوانند تبدیل به جولانگاه کیوسکهای بانکی برای ارائه انواع رابطهای فناورانه و ارتباطات ویدئویی برای تعامل و مشورت کارشناسان بانکی با مشتریان شوند). به عبارتی حداقل نیروی انسانی واقعی مورد نیاز خواهد بود.
● استقرار متخصصین بانکی و تجاری در یک مرکز و ایجاد ارتباط آنها با مشتریان از طریق ارتباطات فناورانه (با تلفن همراه، رایانه شخصی یا کیوسک مستقر در شعبه)
به گفته کارشناسان صنعت، از این طریق بین ۲۰ تا ۴۰ درصد صرفهجویی در هزینههای عملیاتی، قابل دستیابی است. کاهش هزینهها تأثیر متقابل بر سود داشته و آن را افزایش میدهد.
● دور ریختن سیستمهای قدیمی
نباید این اشتباه را تکرار کرد که همان ایراد نامعقولی که به سیستمهای قدیمی (توسعه یافته در دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰) میگرفتند، بزرگترین عیب «دیجیتالی» شدن است.
این ایراد که بانکها هزینههای سرسامآوری را برای ایجاد تغییرات میپردازند، اشتباه است. هزینههای نهایی ناشی از عدم ایجاد تغییرات، بسیار بیشتر است.
مزایا برای مشتریان
● بهبود خدمات و ارائه محصولات
● خدمات بانکی ۲۴*۷ و در دسترس بودن از طریق تلفن همراه، رایانه شخصی و یا کیوسک شعبه
● برنامههای کاربردی هوشمند بانکی که اجازه انجام تمامی تراکنشهای مورد نظر از هر دستگاهی به انتخاب مشتری را از ابتدا تا انتها (با دستورالعملهای واضح و مکانیسمهای عاری از خطا) میدهند.
● دسترسی به طیف گستردهای از خدمات (پسانداز، سرمایهگذاری، بیمه، وام، وام مسکن، ارز خارجی و غیره)
● خدمات جدید مفید برای مشتری مانند هشدارها، اطلاعیهها، بودجهبندی، تجزیه و تحلیل هزینهها، برنامههای پسانداز، محاسبهگری مالی
(یا هر نام دیگری که دوست دارید!؟این خدمات پایانی ندارند) (که البته بسیاری از این خدمات در نظام بانکی فعلی هم در دسترس مشتریها نیستند!)
● هزینهها و کارمزدهای پایین (و بنابراین بانکداری ارزانتر)
● نوعی از بانکداری که نیازهای مشتری را برآورده میکند (نه صرفاً نیاز بانکها را).
دغدغه تحولات دیجیتالی
وقتی “تحول دیجیتال” به عنوان یک دغدغه در عرصه بانکداری مطرح شد این نگرانی را به وجود آورد که بانکهای سنتی بزرگ و نامدار که طی دهه ها وسده ها فعالیت کردند ناچار به بازآفرینی خودشان برای دنیای دیجیتالیزه شدن باشند در کنار همین دغدغه این ایده نضج گرفت که آیا میتوان در کنار سنتهای قدیمی، بانک هایی ازپایه و اساس دیجیتال داشته باشیم !؟
بنظرمی آید درنمونه عینی موجود چنین ساختاری نئو بانکها هستند که مهمترین وجه تمایز نئو بانکها را با سایر بانکها دراین مقوله است بطوریکه ساختار ماهیتی وDAN این چنین بانک های دیجیتال است و اساس دیجیتال دارند که تشریح آن مجال مبحثی دیگر را می طلبد.
مزایای کلی بانکداری دیجیتال
دیجیتالی شدن، فقط به معنی داشتن یک وبسایت یا اپلیکیشن لاکچری نیست! با این وجود، برای بهبود روابط مشتری و تضمین ماندگاری، تغییر رویه به یک بانک کاملا دیجیتال حیاتی است.
بانکها میتوانند به طرق زیر، از مزایای یک تحول دیجیتال بهرهمند شوند:
کاهش هزینه: با استفاده از بانکداری دیجیتال میتوان به واسطه خودکارسازی کارکردها، فرآیندها و غیره، به صرفهجویی در هزینه عملیاتی دست یافت. بانکداری دیجیتال، فعالیتهای پردازشی پرهزینه بخش پشتیبان سازمان را حذف مینماید، خطاها را کاهش میدهد و به نیروی کار کمتری نیاز دارد.
چابکی: به کمک خودکارسازی فرآیندها در بانکداری دیجیتال، بانکها میتوانند عملکرد متفاوت و واکنش سریعی نسبت به تغییرات بازار از خود نشان دهند. بانکداری دیجیتال، اصلاحات سریع و ساده، عرضه سریع محصول و تطبیق سریع با تغییرات جدید را میسر میسازد.
ماندگاری: تحول کامل به یک محیط دیجیتال، چیزی است که بانکها، برای بقا و رقابت دربارهی هزینهها و کاربردپذیری، به آن نیاز دارند. بانکداری دیجیتال، این امکان را برای بانکها فراهم میکند که خدمات را در سطح کیفیتی یکسانی با فناوریهای مالی و غولهای فناوری ارائه دهند. این امر، برای دستیابی به یک پایگاه مشتریان گستردهتر و ایجاد روابط نزدیکتر با مشتریان، موردنیاز است.
چشم اندازهای آینده در راهبردهای موفقیت بانکداری دیجیتالی ایرانی چگونه است؟!
چشم اندازهای آینده بانکداری دیجیتالی بیش از هر چیزی باید توجه کرد که یک رویکرد مبتنی بر فناوری برای تحول بانک است و با تبدیل شدن صرف محصولات و خدمات بانک به محصولات و خدمات دیجیتالی به وجود نمیآید؛ بلکه لازمه دیجیتالی شدن بانکداری علاوه بر تحول محصولات و خدمات سمت مشتری، ایجاد تغییراتی در معماری سازمانی بانک (ساختارها و فرایندها و روال های تصمیم گیری) منطق تخصیص منابع، طرحهای پاداش مبتنی بر عملکرد و…. است.
درجمع بندی نهایی و به صورت کلی نقطهی آغاز تحول بانک ها به سوی بانکداری دیجیتالی، درک نیازها و چالش های مشتریان است که تاکنون از سوی بانکها به آنها پاسخ مناسبی داده نشده و بانک میتواند با طراحی محصولات و خدمات دیجیتالیزه شده ی بانکی آنها را حل کرد.
بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین
سال گذشته در تاریخ ۲۵ مهر ۹۹ مرکز داده بانک ایران زمین با همت همکاران و با حضور جمعی از مدیران ارشد این مجموعه افتتاح شد تا زمینه ساز اجرای بانکداری دیجیتال شود.
اولین پلتفرم بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین به نامه فراز ” فناوری روز ایران زمین” نیز سال گذشته به صورت آزمایشی شروع به کار کرد تا با تکمیل آن و نیز با دریافت تجربه مشتریان در این خصوص به عنوان پلتفرمی تاثیر گذار در بانکداری دیجیتال از سوی بانک ایران زمین به صورت کامل در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شود.
گفتنی است؛ تنها چند گام با اجرایی شدن این پروژه فاصله هست و همان گونه که انتظار می رود امید است که تا پایان سال خدمات بانکی به طور کامل توسط بانک ایران زمین دیجیتالی و ساده سازی شود.
همچنین ارائه خدمات با محوریت تجربه مشتری و تغییر نگرش نسبت به فرآیندهای تولید محصول، جاری سازی خلاقیت در مجموعه بانک، ارتباط موثر با فین تکها و استارت آپها و… از مواردی است که تاکنون در بانک ایران زمین تحقق یافته است.
بانک ایران زمین؛ پیشگام در ارائه انواع خدمات دیجیتالی
به نظر ارائه خدمات نوین میتواند نقش تعیین کنندهای در جایگاه بانکها بین مردم داشته باشد. نام هر بانکی با یک خدمت ویژه و اختصاصی در ذهن مردم نقش بسته است. بانک ایران زمین هم با خدمات نوینی که تاکنون ارائه داده، به نوعی جایگاه یک بانک فناورانه را در بین مردم دارد.
این مجموعه توجه ویژهای به نیازهای بانکی نسل جدید دارد. اساسا شروع فعالیتهای نوآورانه و جدید هم با جست و جو در مایحتاج نسلهای کنونی رقم میخورد. بانک ایران زمین در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که نسل جدید خواهان برطرف شدن نیازهای بانکی در فضای دیجیتالی است و چندان علاقهای به مراجعه حضوری در شعب بانکی ندارد.
به هر حال این مجموعه یکی از اهداف خود را تبدیل شدن به یک مجموعه کاملا دیجیتال معرفی کرده و تمام تلاش خود را برای عملی کردن آن در سال ۱۴۰۰ به کار برده است. هر چند که در این مسیر با چالشهایی مثل تغییر فرهنگ سازمانی از سمت یک ساختار سلسله مراتبی و شعبه محور به یک مجموعه سرویس محور مواجه است، اما برای این گسترش این خدمت تمام منابع انسانی و دانش خود را به کار گرفته تا در مناسبترین زمان و به درستی از این مرحله عبور کند.
بانکداری دیجیتال الزاماتی مانند ابزار دیجیتال، روابط عمومی دیجیتال، ارتباط با مشتری دیجیتال و مشتریان دیجیتال میخواهد و هرکدام از اینها که نباشد، خلل بزرگی در کار ایجاد خواهد کرد.
گفتنی است با بررسی های انجام شده و در نظر گرفتن مبنای پنج شاخص کیفیت محتوا، تعامل با مخاطب، کیفیت مدیریت صفحه، محبوبیت محتوا و متوسط پست انجام میشود.
بانک ایران زمین در میان بانکهای ایرانی توانسته است رتبه قابل قبولی رادربانکداری دیجیتال کسب کند که این اتفاق میتواند بیش از پیش بر رابطه برنده-برنده بانک با مشتریان ارزشمند خود صحه بگذارد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: