پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ 2025-08-21
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

اعلام شعبه کشیک بانک توسعه صادرات ایران در روز شنبه اول شهریور ماه | رویکرد متوازن بانک توسعه صادرات ایران در حمایت از صنایع صادرات محور | اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه | اعلام شعب کشیک بانک ملت در روز پنج شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۴ | اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملی در روز شنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۴ |

کد خبر: 18656
تاریخ انتشار: 23 آبان 1400 - ۱۳:۳۰

چرا قیمت کالاها در میان عرضه‌کنندگان سنتی و مدرن متفاوت است؟

دلایل اصلی تعدیل قیمت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امروزه شاهد رشد تمایل مردم به خرید از فروشگاه‌های زنجیره­‌ای هستیم و خرید از این فروشگاه‌ها به‌دلیل دسترسی آسان به انواع و اقسام کالاها و محصولات موردنظر در بین عموم جامعه، بسیار رو به افزایش است. به‌طوری که در برهه کنونی کمتر فردی را می‌توان یافت که منکر نقش و کارکرد مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برطرف کردن نیاز افراد جامعه باشد.

فرهنگ اقتصاد _ در چنین فضایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به منظور برخورداری از مشتریان بیشتر به شدت در حال رقابت با هم هستند و تلاش می‌کنند تا مزیت‌هایی را برای مشتریان خود در نظر بگیرند که وفاداری آنها را جهت خرید از آن فروشگاه‌ها تضمین کند. چرا که در حال حاضر با توجه به افزایش آگاهی عمومی، مشتریان بر اساس امتیازات بیشتری که در فروشگاه دیگر کسب می‌کنند، مستعد تغییر فروشگاه خود هستند و امروزه تعویض فروشگاه موردنظر برای خرید از جانب مشتریان، به امری عادی و چالشی برای خرده‌فروشان تبدیل شده است. بنابراین فاکتورهای اثرگذار بر میزان تمایل مشتری به خرید دوباره از یک فروشگاه زنجیره ای، نقش حیاتی در عملکرد و موفقیت فروشگاه‌ها ایفا می‌کنند.

فاکتورهای اثرگذار بر فروش کالا
بر اساس این گزارش، فاکتورهای متعددی در فروش یک کالا در صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دخیل هستند. اولین فاکتور قیمت یک کالا است و امروزه قیمت‌گذاری کالاها و محصولات از اهمیت اساسی برخوردار است، زیرا گزینه‌های متنوعی در بازار در دسترس مشتریان است و همچنین آنها نسبت به گذشته آگاهی بیشتری نسبت به مسائل بازار دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوع برداشت مشتریان از قیمت‌ کالاها و اجناس در یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای، تاثیر مثبتی بر میزان رضایتمندی، وفاداری و تداوم خرید آنها از آن فروشگاه دارد. طبق شواهد موجود قیمت‌های بالاتر منجر به کاهش تمایل به خرید می‌شود و قیمت‌های پایین می‌‌تواند باعث افزایش میزان فروش فروشگاه‌ها شود.

از طرفی گاهی ممکن است مشتریان به قیمت‌های پایین به نحو دیگری پاسخ دهند. به این معنا که مشتریان ممکن است برندی با بالاترین قیمت را به دلیل برخورداری از کیفیت مورد انتظارشان انتخاب کنند که در این حالت، قیمت بالای کالا مانع از خرید آن توسط مشتری نمی‌شود و وی همچنان تمایل به خرید خواهد داشت.

در این میان، فاکتور دوم در زمینه توسعه فروش یک کالا مربوط به کیفیت آن است. در علم بازاریابی، دو استاندارد برای کیفیت کالا مطرح است. استاندارد اول ذهنی است که توسط مشتری ادراک می‌شود و استاندارد دوم عینی است که از لحاظ تکنیکی قابل اندازه‌گیری و تایید است. طبق تحقیقات انجام شده کیفیت کالا تعیین‌کننده میزان شهرت و مقبولیت خرده‌فروشی است و تاثیر مستقیم بر انتخاب مشتریان دارد. در مجموع می‌توان گفت که دریافت و ادراک مشتری از کیفیت محصول یک فروشگاه زنجیره‌ای، رابطه مستقیمی‌ با تداوم خرید از آن فروشگاه دارد.

فاکتور سوم در فروش کالاها، تنوع محصولات است که در قالب تعداد آیتم‌های مختلف در یک گروه محصول تعریف می‌شود و از اهمیت بالایی (در حد متغیرهای اساسی دیگر مانند قیمت) برخوردار است. تنوع محصولات به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده تداوم خرید خرده‌فروشی‌ها مورد تایید قرار گرفته است. در واقع تعداد برندها و تعداد موجودی کالاها و محصولات از جمله عواملی هستند که نیازهای خریداران در فروشگاه‌ها را پوشش می‌دهند. تنوع بالاتر نه تنها موجب جذب مشتریان بیشتر می‌شود، بلکه ممکن است موجب ترغیب آنها برای خرید بیشتر شود.

به عبارت دیگر، اگر یک خرده‌فروشی‌ از تنوع بالایی در گروه‌های کالایی خود برخوردار باشد، می‌تواند راحتی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد و خرید را برای آنها تسهیل کند. در نتیجه می‌توان گفت که تنوع محصولات رابطه مستقیمی ‌با تداوم خرید مشتریان از فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای دارد.

نحوه قیمت گذاری کالاها
در این بین، یکی از مواردی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت داده می‌شود، این است که این فروشگاه‌­ها با تحت فشار گذاشتن تولیدکنندگان آنها را مجبور به درج قیمت‌های دلخواه خود می‌کنند. از این رو پرسشی که در این بخش به اذهان عمومی ‌متبادر می­ شود، این است که آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای توان تعیین نرخ، کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی را دارند؟

این موضوع در حالی است که اتفاقا قیمت‌گذاری کالاها در کشور بر اساس قانون و ضوابط خاص نرخ‌گذاری انجام می‌گیرد و واحدهای تولیدی نمی‌توانند به صورت خودسرانه اقدام به درج قیمت روی کالاها کنند، چرا که تغییر قیمت کالاها قبل از اعمال نیاز به مجوز دارد و باید به تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برسد و این فرآیند از سوی انجمن‌های هر صنعت پیگیری می‌شود. بنابراین واحدهای تولیدی نمی‌توانند دست به تغییر نرخ کالاهای تولیدی بزنند.

امیر خسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن تایید این موضوع معتقد است: به هیچ عنوان منطقی نیست، تولیدکننده‌ای که محصول خود را در کل کشور عرضه می‌کند، آن را به دلخواه فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌گذاری کند و به یقین واحدهای تولیدی برای نفع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، عملکرد خود را زیر سوال نخواهند برد. به گفته وی، برندهایی که در این واحدها عرضه می‌شوند، به راحتی در سایر واحدهای صنفی کشور پیدا می‌شوند و به راحتی می‌توان قیمت‌ها را مقایسه کرد.

شائبه‌ها درباره تفاوت کمیت و کیفیت کالاها
بر اساس این گزارش، حتی شائبه‌هایی در خصوص تفاوت کمیت و کیفیت کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد و البته این مباحث در حالی مطرح می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالاهای متنوعی با برندهای مختلف را عرضه می‌کنند و بدون شک برای برندهای معتبر به صرفه نیست که یک کالا را با کیفیت و کمیت‌های متفاوت، تولید و در بازار عرضه کنند و با این کار، اعتبار حرفه‌ای خود را در معرض خطر قرار دهند.

در همین راستا، اظهارات رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز این موضوع را تایید می‌کند. وی می‌گوید: شایعات گفته شده درباره کمیت و کیفیت کالاها صحت ندارد. در بدو ورود کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بررسی‌های کمی ‌و کیفی از سوی واحدهای کنترل کیفیت خود فروشگاه‌ها روی کالاها صورت می‌گیرد تا کالاهای استاندارد و باکیفیت به هموطنان عرضه شوند. با توجه به سهم اندک فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار، تولید انحصاری برای آنان از سوی تولیدکنندگان به صرفه نیست و قطعا سرمایه‌گذارانی که برای برند خود سالیان متمادی زحمت کشیده و اعتبار کسب کرده‌اند، تلاش خود را با تولید محصول با کیفیت نازل زیر سوال نمی‌برند. ضمن اینکه اجناس عرضه شده در این فروشگاه‌ها به راحتی در سطح شهر و واحدهای صنفی قابل دسترسی و راستی آزمایی است. از این رو مردم هنگام خرید کالا بدون تردید آن را از نظر کمیت و کیفیت بررسی می‌کنند و با توجه به تنوع زیاد در مراکز عرضه کالا، به فروشگاه‌ها و مراکزی مراجعه می‌کنند که کالای موردنظر با کیفیت مورد نظر آنها را عرضه می‌کند.

علل غفلت از مزیت‌های عملکردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای
درمجموع، نقدها و اشکالاتی که از ناآشنایی با مکانیزم قیمت و تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای نشأت گرفته است، باعث می‌شود که بسیاری از واقعیت‌ها، مزیت‌ها و ویژگی‌های عملکردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نادیده گرفته شود و مغفول بماند.

اگرچه نمی‌توان منکر این موضوع شد که احتمال بروز اشکال و ایراد در هر فرآیند خدماتی و تولیدی وجود دارد و لازم است با واقع‌بینی در جهت اصلاح و ارتقای عملکرد و رضایتمندی مشتریان اقدام شود؛ اما واقعیت آن است که به دلیل ساختار کلان و متمرکز فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کاستی‌های موجود در این بخش از قبیل شیوه‌های قیمت‌گذاری، کیفیت و کمیت کالاهای عرضه شده به سرعت شناسایی می‌شوند.

ضمن اینکه کنترل و نظارت بر عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سوی سازمان‌های مربوطه برای رفع هرگونه ابهام، آنها را از هر گونه اتهامی‌ در بخش‌های مذکور مبرا می‌سازد.

ویژگی‌های شاخصی از قبیل تمرکز در مدیریت، استفاده از سیستم‌ها و روش‌های علمی ‌و به روز در حوزه‌های مختلف فروش و بازاریابی و برخورداری از شعب متعدد در سطح کشور، موجب شده تا بهره‌وری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارتقا یابد و طیف وسیعی از مشتریان در زیر پوشش این فروشگاه‌ها قرار بگیرند.

با در نظر گرفتن جمیع این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع، از امکانات و توانایی‌ بالاتری برای ارائه تخفیفات دوره‌ای یا همیشگی و همچنین عرضه مستمر کالا با قیمت پایین‌تر و منطقی‌تر به مشتریان برخوردارند تا از این طریق ضمن افزایش رفاه مصرف‌کنندگان، رضایت بیشتر آنها را فراهم کنند.

برچسب ها: افق كوروش, امیرخسرو فخریان, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18656

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • مزیت‌ها و ضرورت‌های توسعه باتری‌های آبی(نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای)
  • همدردی “فرهنگ اقتصاد” با خانواده بهاروندی (همکار) در غم از دست دادن مادربزرگ
  • ارتقای شاخص‌های کلیدی و جهش بلند بانک تجارت به‌سوی رتبه نخست سهم از بازار
  • مجمع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت برگزار شد
  • مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران برگزار می‌شود
  • مجمع‌عمومی سالیانه پتروشیمی گچساران برگزار شد
  • دورکاری کارکنان روزکار پتروشیمی بندرامام در روزهای سه شنبه و چهارشنبه
  • مجمع عمومی سالیانه بیدبلند خلیج فارس برگزار شد
  • مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اصفهان (سهامی عام) برگزار شد
آخرین اخبار
  • از قراردادهای نیمه‌تمام تا صادرات فرو ریخته؛ وزارت نفت و جفای آشکار به حقوق ملت
  • اعلام شعبه کشیک بانک توسعه صادرات ایران در روز شنبه اول شهریور ماه
  • رویکرد متوازن بانک توسعه صادرات ایران در حمایت از صنایع صادرات محور
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روز پنج شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۴
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملی در روز شنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۴
  • نشست هماهنگی اورهال پتروشیمی ایلام برگزار شد
  • رکوردشکنی زائران همراه اولی در استفاده از خدمات دیجیتال
  • اعلام اسامی شعبه‌های کشیک بانک پاسارگاد در استان‌ تهران در روز‌ پنج‌شنبه ۳۰‌امردادماه
  • بانک توسعه تعاون از طرح تسهیلاتی «وصال» ویژه زوج‌های جوان رونمایی کرد
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • شعب کشیک مؤسسه اعتباری ملل در ۲۹ مرداد و ۱ شهریور ۱۴۰۴
  • مشارکت بانک مسکن در ساخت بیش از ۵۲۰۰ واحد نهضت ملی در کهگیلویه و بویراحمد/ پرداخت متمم تسهیلات به پروژه‌های بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی
  • رشد ۱۷ درصدی سپرده‌های مردمی بانک کشاورزی همزمان با بهبود ترکیب منابع

منهای اقتصاد
  • رکوردشکنی زائران همراه اولی در استفاده از خدمات دیجیتال
  • شرکت مخابرات ایران روزانه یک گیگ اینترنت رایگان به زائران اربعین در مرزها ارائه می‌دهد
  • فناوری تلفن همراه در ایران ۳۱ ساله شد
  • استاد فرشچیان دار فانی را وداع گفت
  • همراه اول؛ نخستین اپراتور خارجی با خدمات حضوری در فرودگاه نجف
  • استقرار پاورباکس‌های همراه اول در حرم‌های مطهر عراق
  • رونمایی همراه اول از بسته خدمات دیجیتال ویژه زائران اربعین

فیلم
    ارسال ۱۹۰۰ بسته کمک تحصیلی به مناطق محروم با همیاری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
    فرهنگ اقتصاد _ با همیاری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران، ۱۹۰۰ بسته کمک تحصیلی برای دانش‌آموزان…
    حرکت هدفمند بانک ملی ایران در مسیر تعامل با فین‌تک‌ها و لندتک‌ها
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این نشست با استقبال گسترده مدیران، اساتید، صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان حوزه بانکداری، بازار سرمایه…
    گامی در جهت هم‌افزایی نظام بانکی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک دی، این نشست که با هدف تقویت تعاملات بین‌بانکی و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک برگزار شد، فرصتی برای تبادل نظر پیرامون راهکارهای بهینه‌سازی فرآیندهای…
    ویدئو کلیپ از روز اول حضور پتروشیمی مارون در هجدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست
    مراسم معنوی شب قدر در مجتمع پتروشیمی اروند با حضور مدیران ارشد و مسئولین شهرستان برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، در این مراسم که شامگاه نوزدهم ماه رمضان با حضور کارکنان مجتمع پتروشیمی…
    جهش در تولید و درآمد ۱۰ ماهه بوعلی/ موفقیت‌های پیاپی پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _ بر پایه گزارش منتشر شده در کدال، در دیماه سال جاری، حجم تولید پتروشیمی بوعلی سینا با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۱۸۵,۴۸۹ تن…
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در اولین نمایشگاه صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته پترواکس در اهواز


عکس
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب