چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-08
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

نقش‌آفرینی در عرصه بین المللی بدون فناوری و نوآوری محقق نمی‌شود/رویکرد شرکت ملی مس حمایت از ایده‌های فناورانه و گسترش همکاری ها با مجموعه‌های علمی، دانشگاهی و فناوری است | برگزاری رویداد ملی «ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره ارزش مس» توسط شرکت ملی مس و مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی | تحول دیجیتال در بیمه دی حوزه فعالیت نمایندگان را گسترش داده است | حمایت از سه طرح تولیدی و تأسیس دو شعبه جدید بانک کشاورزی در بیستون و قزانچی | لیست شعب کشیک برخی مناطق بانک سینا در روزپنجشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۴ |

کد خبر: 18656
تاریخ انتشار: 23 آبان 1400 - ۱۳:۳۰

چرا قیمت کالاها در میان عرضه‌کنندگان سنتی و مدرن متفاوت است؟

دلایل اصلی تعدیل قیمت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امروزه شاهد رشد تمایل مردم به خرید از فروشگاه‌های زنجیره­‌ای هستیم و خرید از این فروشگاه‌ها به‌دلیل دسترسی آسان به انواع و اقسام کالاها و محصولات موردنظر در بین عموم جامعه، بسیار رو به افزایش است. به‌طوری که در برهه کنونی کمتر فردی را می‌توان یافت که منکر نقش و کارکرد مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برطرف کردن نیاز افراد جامعه باشد.

فرهنگ اقتصاد _ در چنین فضایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به منظور برخورداری از مشتریان بیشتر به شدت در حال رقابت با هم هستند و تلاش می‌کنند تا مزیت‌هایی را برای مشتریان خود در نظر بگیرند که وفاداری آنها را جهت خرید از آن فروشگاه‌ها تضمین کند. چرا که در حال حاضر با توجه به افزایش آگاهی عمومی، مشتریان بر اساس امتیازات بیشتری که در فروشگاه دیگر کسب می‌کنند، مستعد تغییر فروشگاه خود هستند و امروزه تعویض فروشگاه موردنظر برای خرید از جانب مشتریان، به امری عادی و چالشی برای خرده‌فروشان تبدیل شده است. بنابراین فاکتورهای اثرگذار بر میزان تمایل مشتری به خرید دوباره از یک فروشگاه زنجیره ای، نقش حیاتی در عملکرد و موفقیت فروشگاه‌ها ایفا می‌کنند.

فاکتورهای اثرگذار بر فروش کالا
بر اساس این گزارش، فاکتورهای متعددی در فروش یک کالا در صنعت خرده‌فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دخیل هستند. اولین فاکتور قیمت یک کالا است و امروزه قیمت‌گذاری کالاها و محصولات از اهمیت اساسی برخوردار است، زیرا گزینه‌های متنوعی در بازار در دسترس مشتریان است و همچنین آنها نسبت به گذشته آگاهی بیشتری نسبت به مسائل بازار دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که نوع برداشت مشتریان از قیمت‌ کالاها و اجناس در یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای، تاثیر مثبتی بر میزان رضایتمندی، وفاداری و تداوم خرید آنها از آن فروشگاه دارد. طبق شواهد موجود قیمت‌های بالاتر منجر به کاهش تمایل به خرید می‌شود و قیمت‌های پایین می‌‌تواند باعث افزایش میزان فروش فروشگاه‌ها شود.

از طرفی گاهی ممکن است مشتریان به قیمت‌های پایین به نحو دیگری پاسخ دهند. به این معنا که مشتریان ممکن است برندی با بالاترین قیمت را به دلیل برخورداری از کیفیت مورد انتظارشان انتخاب کنند که در این حالت، قیمت بالای کالا مانع از خرید آن توسط مشتری نمی‌شود و وی همچنان تمایل به خرید خواهد داشت.

در این میان، فاکتور دوم در زمینه توسعه فروش یک کالا مربوط به کیفیت آن است. در علم بازاریابی، دو استاندارد برای کیفیت کالا مطرح است. استاندارد اول ذهنی است که توسط مشتری ادراک می‌شود و استاندارد دوم عینی است که از لحاظ تکنیکی قابل اندازه‌گیری و تایید است. طبق تحقیقات انجام شده کیفیت کالا تعیین‌کننده میزان شهرت و مقبولیت خرده‌فروشی است و تاثیر مستقیم بر انتخاب مشتریان دارد. در مجموع می‌توان گفت که دریافت و ادراک مشتری از کیفیت محصول یک فروشگاه زنجیره‌ای، رابطه مستقیمی‌ با تداوم خرید از آن فروشگاه دارد.

فاکتور سوم در فروش کالاها، تنوع محصولات است که در قالب تعداد آیتم‌های مختلف در یک گروه محصول تعریف می‌شود و از اهمیت بالایی (در حد متغیرهای اساسی دیگر مانند قیمت) برخوردار است. تنوع محصولات به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده تداوم خرید خرده‌فروشی‌ها مورد تایید قرار گرفته است. در واقع تعداد برندها و تعداد موجودی کالاها و محصولات از جمله عواملی هستند که نیازهای خریداران در فروشگاه‌ها را پوشش می‌دهند. تنوع بالاتر نه تنها موجب جذب مشتریان بیشتر می‌شود، بلکه ممکن است موجب ترغیب آنها برای خرید بیشتر شود.

به عبارت دیگر، اگر یک خرده‌فروشی‌ از تنوع بالایی در گروه‌های کالایی خود برخوردار باشد، می‌تواند راحتی را برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد و خرید را برای آنها تسهیل کند. در نتیجه می‌توان گفت که تنوع محصولات رابطه مستقیمی ‌با تداوم خرید مشتریان از فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای دارد.

نحوه قیمت گذاری کالاها
در این بین، یکی از مواردی که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نسبت داده می‌شود، این است که این فروشگاه‌­ها با تحت فشار گذاشتن تولیدکنندگان آنها را مجبور به درج قیمت‌های دلخواه خود می‌کنند. از این رو پرسشی که در این بخش به اذهان عمومی ‌متبادر می­ شود، این است که آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای توان تعیین نرخ، کمیت و کیفیت کالاهای تولیدی را دارند؟

این موضوع در حالی است که اتفاقا قیمت‌گذاری کالاها در کشور بر اساس قانون و ضوابط خاص نرخ‌گذاری انجام می‌گیرد و واحدهای تولیدی نمی‌توانند به صورت خودسرانه اقدام به درج قیمت روی کالاها کنند، چرا که تغییر قیمت کالاها قبل از اعمال نیاز به مجوز دارد و باید به تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برسد و این فرآیند از سوی انجمن‌های هر صنعت پیگیری می‌شود. بنابراین واحدهای تولیدی نمی‌توانند دست به تغییر نرخ کالاهای تولیدی بزنند.

امیر خسرو فخریان، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ضمن تایید این موضوع معتقد است: به هیچ عنوان منطقی نیست، تولیدکننده‌ای که محصول خود را در کل کشور عرضه می‌کند، آن را به دلخواه فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت‌گذاری کند و به یقین واحدهای تولیدی برای نفع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، عملکرد خود را زیر سوال نخواهند برد. به گفته وی، برندهایی که در این واحدها عرضه می‌شوند، به راحتی در سایر واحدهای صنفی کشور پیدا می‌شوند و به راحتی می‌توان قیمت‌ها را مقایسه کرد.

شائبه‌ها درباره تفاوت کمیت و کیفیت کالاها
بر اساس این گزارش، حتی شائبه‌هایی در خصوص تفاوت کمیت و کیفیت کالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد و البته این مباحث در حالی مطرح می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالاهای متنوعی با برندهای مختلف را عرضه می‌کنند و بدون شک برای برندهای معتبر به صرفه نیست که یک کالا را با کیفیت و کمیت‌های متفاوت، تولید و در بازار عرضه کنند و با این کار، اعتبار حرفه‌ای خود را در معرض خطر قرار دهند.

در همین راستا، اظهارات رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز این موضوع را تایید می‌کند. وی می‌گوید: شایعات گفته شده درباره کمیت و کیفیت کالاها صحت ندارد. در بدو ورود کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بررسی‌های کمی ‌و کیفی از سوی واحدهای کنترل کیفیت خود فروشگاه‌ها روی کالاها صورت می‌گیرد تا کالاهای استاندارد و باکیفیت به هموطنان عرضه شوند. با توجه به سهم اندک فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار، تولید انحصاری برای آنان از سوی تولیدکنندگان به صرفه نیست و قطعا سرمایه‌گذارانی که برای برند خود سالیان متمادی زحمت کشیده و اعتبار کسب کرده‌اند، تلاش خود را با تولید محصول با کیفیت نازل زیر سوال نمی‌برند. ضمن اینکه اجناس عرضه شده در این فروشگاه‌ها به راحتی در سطح شهر و واحدهای صنفی قابل دسترسی و راستی آزمایی است. از این رو مردم هنگام خرید کالا بدون تردید آن را از نظر کمیت و کیفیت بررسی می‌کنند و با توجه به تنوع زیاد در مراکز عرضه کالا، به فروشگاه‌ها و مراکزی مراجعه می‌کنند که کالای موردنظر با کیفیت مورد نظر آنها را عرضه می‌کند.

علل غفلت از مزیت‌های عملکردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای
درمجموع، نقدها و اشکالاتی که از ناآشنایی با مکانیزم قیمت و تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای نشأت گرفته است، باعث می‌شود که بسیاری از واقعیت‌ها، مزیت‌ها و ویژگی‌های عملکردی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نادیده گرفته شود و مغفول بماند.

اگرچه نمی‌توان منکر این موضوع شد که احتمال بروز اشکال و ایراد در هر فرآیند خدماتی و تولیدی وجود دارد و لازم است با واقع‌بینی در جهت اصلاح و ارتقای عملکرد و رضایتمندی مشتریان اقدام شود؛ اما واقعیت آن است که به دلیل ساختار کلان و متمرکز فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کاستی‌های موجود در این بخش از قبیل شیوه‌های قیمت‌گذاری، کیفیت و کمیت کالاهای عرضه شده به سرعت شناسایی می‌شوند.

ضمن اینکه کنترل و نظارت بر عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از سوی سازمان‌های مربوطه برای رفع هرگونه ابهام، آنها را از هر گونه اتهامی‌ در بخش‌های مذکور مبرا می‌سازد.

ویژگی‌های شاخصی از قبیل تمرکز در مدیریت، استفاده از سیستم‌ها و روش‌های علمی ‌و به روز در حوزه‌های مختلف فروش و بازاریابی و برخورداری از شعب متعدد در سطح کشور، موجب شده تا بهره‌وری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارتقا یابد و طیف وسیعی از مشتریان در زیر پوشش این فروشگاه‌ها قرار بگیرند.

با در نظر گرفتن جمیع این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع، از امکانات و توانایی‌ بالاتری برای ارائه تخفیفات دوره‌ای یا همیشگی و همچنین عرضه مستمر کالا با قیمت پایین‌تر و منطقی‌تر به مشتریان برخوردارند تا از این طریق ضمن افزایش رفاه مصرف‌کنندگان، رضایت بیشتر آنها را فراهم کنند.

برچسب ها: افق كوروش, امیرخسرو فخریان, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18656

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • تحولات مدل اقتصادی رسانه‌ها؛ از روزنامه‌های کاغذی تا عصر دیجیتال
  • تکریم مدیرعامل سابق پتروشیمی پارس برگزار شد/ خداحافظی میرحاجی از پارس
  • آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
  • تحقق عدالت استخدامی و تقویت بومی‌گرایی در آزمون پتروشیمی بوشهر
  • نماینده مجلس: عملکرد مثبت بانک کشاورزی در حمایت از کشاورزی مدرن، ضامن امنیت غذایی کشور است
  • بانک سینا تا پایان مردادماه سال جاری بیش از ۸۳۸۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه پرداخت کرد
  • رکوردشکنی بیمه دی در پنج‌ماهه نخست ۱۴۰۴
آخرین اخبار
  • نقش‌آفرینی در عرصه بین المللی بدون فناوری و نوآوری محقق نمی‌شود/رویکرد شرکت ملی مس حمایت از ایده‌های فناورانه و گسترش همکاری ها با مجموعه‌های علمی، دانشگاهی و فناوری است
  • برگزاری رویداد ملی «ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره ارزش مس» توسط شرکت ملی مس و مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی
  • کرمانشاه؛ پرچمدار جهاد تولید و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی پاک
  • تحول دیجیتال در بیمه دی حوزه فعالیت نمایندگان را گسترش داده است
  • مسیر توسعه صنایع تکمیلی باید هوشمندانه و مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای باشد
  • حمایت از سه طرح تولیدی و تأسیس دو شعبه جدید بانک کشاورزی در بیستون و قزانچی
  • لیست شعب کشیک برخی مناطق بانک سینا در روزپنجشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۴
  • تقدیر از نقش پتروشیمی پردیس در پایداری تولید، رونق صادرات و ایجاد اشتغال منطقه‌ای
  • بانک تجارت با برنامه راهبردی تأمین مالی زنجیره‌ای، حامی صنعتگران و تولیدکنندگان کشور است
  • هیچ‌گاه پرچم این سرزمین بر زمین نخواهد افتاد
  • نرخ بهره چیست و چه تأثیری بر زندگی ما دارد؟
  • آغاز شمارش معکوس بهره برداری از فاز دوم پتروشیمی بوشهر
  • تاکید مدیرعامل بانک مسکن بر اجرای ایمن و استاندارد پروژه‌های مسکونی در موعد مقرر/ قدردانی اداره کل راه و شهرسازی از تامین مالی پروژه‌ها توسط بانک مسکن
  • شکوفایی ظرفیت های توسعه ای استان گیلان با حمایت بانک رفاه کارگران
  • کارخانه تولید لوله‌های فولادی با حمایت بانک سپه در گرمسار افتتاح شد

منهای اقتصاد
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان اصفهان
  • برگزاری بیست‌ودومین کنفرانس انجمن رمز ایران با مشارکت همراه اول
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • درگذشت حاج علی خلیلیان قمی، پدر همسر دکتر اسدالله غلامپور
  • معرفی پلتفرم و مدل‌های زبانی جدید همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    الزام ساختمان‌های نوساز به احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی
    فرهنگ اقتصاد _ محسن ذبیحی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت توانیر با سازمان نظام مهندسی ساختمان در اواخر مرداد امسال، اظهار داشت: در این تفاهم نامه مقرر…
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…
    نخستین نمایشگاه پتروشیمی اهواز پترواکس
    کاهش هزینه‌های تولید پتروشیمی هنگام، با طرح نوآورانه احداث تصفیه‌خانه چندمنظوره
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی هنگام، این تصفیه‌خانه، قابلیت تأمین کامل آب DM مورد نیاز واحد آمونیاک در زمان در سرویس نبودن…
    ورود بلندترین تاور پروژه پتروشیمی دهدشت به سایت این شرکت
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی پتروشیمی دهدشت، این تاور یکی از تجهیزات اصلی پروژه است و نقش مهمی در فرایندهای تولیدی پتروشیمی ایفا خواهد کرد.

    ورود این…
    پرچم متبرک آستان قدس رضوی در شرکت پتروشیمی پارس
    یک سَرو همیشه استوار؛ پیمان خانواده «سرو» با یاد ۴۷ فرشته پرکشیده





    فرهنگ اقتصاد _ برخی زخم‌ها چنان عمیق بر حافظه یک ملت حک می‌شوند که غبار زمان هرگز قادر به زدودنشان نیست. روزهایی که در آن، معصومیت، قربانی خشونت…


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب