پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-04
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

برگزاری مزایده عمومی ۴۳ فقره از املاک مازاد بانک ملت | پیشتازی بانک ملت در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری | مدل جدید حکمرانی در ملی مس، بهره‌وری و سودآوری مجتمع‌های تولیدی را رقم خواهد زد | دیدار مدیرعامل بانک صادرات ایران با مادر و خانواده «شهید محمدنبی محمدی» | پرداخت وام ازدواج در بانک ایران زمین ؛ بیش از دوبرابر تعهدات تکلیفی |

کد خبر: 18731
تاریخ انتشار: 24 آبان 1400 - ۱۷:۵۴

نقش برندسازی در ارتقای جایگاه خرده فروشی‌های بزرگ

ابوالفضل معصوم‌زاده زواره استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

نظام توزیع کالاها و خدمات در بیشتر کشورهای جهان همراه با تحولات فرآیندهای زنجیره تامین و عرضه محصولات با توجه به رشد علوم و فناوری‌های نوین، در حال تحول و بهبود است. این بخش مهم و کلیدی در اقتصاد کشورها به واسطه روند فزاینده و رو به رشد «جهانی‌شدن اقتصاد»، به سمت فعالیت گسترده‌تر خرده‌فروشان بزرگ و زنجیره‌ای در مقیاسی فراتر از مرزها و به صورت بین‌المللی و با استفاده بیشتر از ابزارها و روش‌های نوین حرکت کرده است.

فرهنگ اقتصاد _ به این ترتیب در زنجیره تامین و عرضه محصولات در بازارهای جهانی به خصوص در فرآیند بازرگانی نسبت به گذشته بنگاه‌های بیشتری فعالیت می‌کنند. در این بین، فعالان این بخش برای ماندگاری در این بازار بزرگ رقابتی – که روز به روز استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مترقی‌تری از سوی دولت‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی (به ویژه مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت محصولات) در آن الزامی ‌می‌شود- به سمت توجه بیشتر به حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند.

در کل تغییرات و تحولات نظام بازرگانی (هم در سطح بازارهای جهانی و هم بازارهای داخلی کشورها) به واسطه گسترش رقابت و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، به سمت کاهش بیشتر قیمت محصولات و در عین حال افزایش کیفیت آنها حرکت کرده و در حال تغییر ماهیت و مقیاس عرضه و تقاضا در کشورها و سوق‌دهی بنگاه‌‌های بزرگ حامی‌مصرف‌کنندگان به تجارت جهانی شده است.

یکی از مهم‌ترین تحولات در این ‌خصوص تغییر و جایگزینی در نهادهای توزیعی و تبعات ناشی از این امر است. اگر در گذشته طیف وسیعی از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ تامین‌کنندگان (تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان) و توزیع‌کنندگان (عمده‌فروشان و خرده‌فروشان) بازیگران اصلی در زنجیره تامین و عرضه کالاها و خدمات به مشتریان محسوب می‌شدند؛ اما در چند سال اخیر فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و همچنین فروشگاه‌هایی که از فضای مجازی و اینترنت برای تامین و عرضه محصولات استفاده می‌کنند، بخش عمده‌ای از وظیفه بازرگانی داخلی (خرده‌فروشی) را در کشورهای توسعه‌یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه برعهده دارند.

این در حالی است که سطح فعالیت بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای (حتی در فروش اینترنتی محصولات) از سطح ملی ارتقا یافته و در سطح منطقه‌ای، بین‌المللی یا حتی جهانی فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که در بیشتر کشورها شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر مجوز فعالیت دارند.

آنچه مسلم است، امروزه بخش اعظم عرضه محصولات در کشورهای جهان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استفاده از ابزارها و روش‌‌های نوین فعالیت به خصوص تجارت الکترونیک انجام می‌گیرد. این‌گونه فروشگاه‌ها با امکانات وسیع در محل‌های مناسب در مساحت‌های گسترده تعداد بسیار زیادی از کالاهای مختلف را با مناسب‌ترین قیمت در محل فروشگاه یا حتی تحویل در مکان مورد نظر مصرف‌کنندگان عرضه می‌دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که فضای فعالیت در زنجیره تامین و عرضه کشورهای توسعه‌یافته طوری سیاستگذاری شده که به تبع وجود قوانین و مقررات مصوب به ویژه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و قوانین مرتبط با خرده‌فروشی، بنگاه‌ها بالاترین استانداردها را در تولید، تامین، نگهداری، حمل و نقل و در نهایت توزیع کالاها رعایت می‌کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، خرده‌فروشی‌های مدرن در بسیاری از کشورها سهم قابل توجهی در نظام توزیع کالا برعهده دارند. برای مثال آمریکا با ۲۱۲۵ متر مربع فضای خرده‌فروشی مدرن به ازای هر هزار نفر بهترین جایگاه را در این حوزه به خود اختصاص داده است. کشورهای کانادا، مالزی، استرالیا و نروژ به ترتیب با ۱۳۵۲، ۱۲۹۷، ۸۹۱ و ۸۵۷ متر مربع به ازای هر هزار نفر در جایگاه‌های بعدی از این حیث قرار دارند. کمترین سهم خرده‌فروشی‌های مدرن نیز به ترتیب مربوط به کشورهای ترکیه و روسیه با ۱۴۷ و ۱۴۴ متر مربع به ازای هر هزار نفر است.

حال که اهمیت و جایگاه خرده‌فروشی‌های مدرن در نظام توزیع کالا در دنیا مشخص شد ببینیم برندسازی در این بین چه نقشی ایفا می‌کند؟

ظهور و رشد سریع تجارت الکترونیک و نیز تکامل پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ویترین فروشگاه‌های مختلف (سنتی، زنجیره‌ای و دیجیتال) همچنان باعث تغییر و تحول در صنعت خرده‌فروشی می‌شود. در میان همه این تغییرات، برندسازی در صنعت خرده‌فروشی نیز معنای جدیدی پیدا کرده است. سه عامل کلی مفاهیم و اصول برندسازی در صنعت خرده‌فروشی را بازتعریف کرده‌اند: ۱) ظهور رسانه‌های آنلاین به‌عنوان یک کانال بسیار تاثیرگذار (هم از نظر ایجاد آگاهی و هم از نظر قابلیت‌های درآمدزایی)؛ ۲) تجربیات برند که اهمیت بیشتری نسبت به خود برندها پیدا می‌کنند؛ ۳) کم‌شدن فاصله بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی برند.

اما باید توجه داشته باشیم که برندسازی در دنیای خرده‌فروشی مدرن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. برندسازی در صنعت خرده‌فروشی به دلیل وجود اهداف دولایه اساسا کاری پیچیده است: یعنی ایجاد موقعیت متمایز بین خرده‌فروش و محصولاتی که با نام خود عرضه می‌کند. پیچیدگی بعدی مربوط به جایگاه‌یابی به اندازه کافی جذابی است که بتواند برندهای سایر تولیدکنندگان را کنار بگذارد. در مورد خرده‌فروشی‌های لوکس، این چالش سخت‌تر است، زیرا فروشگاه‌های فیزیکی همچنان نقطه تماس اصلی مصرف‌کننده با برند لوکس محسوب می‌شوند.

در کل می‌توان گفت برندسازی در صنعت خرده‌فروشی ‌باید به دو چالش کلیدی در این حوزه پاسخ گوید. یکی از این چالش‌ها، انتظارات آنلاین برند در مقایسه با انتظارات آفلاین آن است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها به صورت آنلاین و آفلاین انتظارات کاملا متفاوتی دارند. این در مورد خرده‌فروشان نیز صادق است. هنگامی‌که یک مصرف‌کننده در حال بررسی یا خرید یک محصول به صورت آنلاین است، نیازهای اولیه او برای اینکه بتواند تصمیم درستی (مبتنی بر ارزش) بگیرد شامل راحتی، سهولت بررسی محصول (مقایسه، بررسی ویژگی‌ها، خواندن بازخوردها و نظرات دیگران) و نیز توانایی دسترسی آسان به طیف وسیعی از محصولات است. در یک کانال آفلاین (فروشگاه فیزیکی) نیز نیازهای اولیه مصرف‌کننده شامل لمس و احساس فیزیکی محصول، برآورده ساختن یک موقعیت خرید خاص و دریافت ارزیابی عمیق‌تر از محصول است. بنابراین برای ارضای نیازهای مختلف مصرف‌کننده، برندسازی باید با طیف وسیعی از نیازها و کانال‌ها سازگار باشد.

چالش دیگر، تکنولوژی و انتظارات حسی است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها در کانال‌های آنلاین، به دنبال تجربیات برندی هستند که به‌طور یکپارچه بین پلت‌فرم‌ها و فناوری‌های مختلف (دسک‌تاپ، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن‌های هوشمند و…) در حال انتقال هستند. عملکرد برتر و سهولت استفاده از کانال‌های آنلاین یکی از انتظارات کلیدی مصرف‌کنندگان است که منجر به نیاز به ویژگی‌های بصری چشمگیر می‌شود.

در دنیای فیزیکی، مشتریان انتظار دارند که تحت تاثیر تجارب جامع برند قرار بگیرند. این عاملی بوده که سبب شده فروشگاه‌های خرده‌فروشی به مراکز تجربه یا حتی مکان‌هایی تبدیل ‌شوند که بتوان برندها را بدون نیاز به خریدن آنها تجربه کرد.

برچسب ها: خرده فروشی ها, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18731

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • ساخت و اصلاح موفق «کراشر نمک» در واحد شستشوی نمک پتروشیمی اروند با توان متخصصان داخلی
  • حضور همراه اول در ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران
  • راه‌اندازی دستیار پاسخگویی هوشمند تلفنی در مرکز تماس همراه اول
  • همکاری بانک صادرات ایران و حوزه هنری در زمینه محیط زیست و کودکان/«یوز» با حمایت بانک صادرات ایران برای کودکان کار اکران شد
  • حرکت بانک مسکن به‌سوی انرژی پاک با احداث نیروگاه‌های خورشیدی
  • تاکید مدیرعامل بیمه دی بر ضرورت حفظ جایگاه برتر این شرکت/ معرفی پنج مدیر جدید بیمه دی
آخرین اخبار
  • برگزاری مزایده عمومی ۴۳ فقره از املاک مازاد بانک ملت
  • پیشتازی بانک ملت در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • مدل جدید حکمرانی در ملی مس، بهره‌وری و سودآوری مجتمع‌های تولیدی را رقم خواهد زد
  • نوآوری بومی در بیدبلند خلیج‌فارس/ بازچرخانی متان راهکار هوشمندانه برای رفع چالش‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری
  • شروع فاز اجرایی طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت پتروشیمی اصفهان
  • دیدار مدیرعامل بانک صادرات ایران با مادر و خانواده «شهید محمدنبی محمدی»
  • پرداخت وام ازدواج در بانک ایران زمین ؛ بیش از دوبرابر تعهدات تکلیفی
  • خرید خودرو چانگان برقی شرکت سایپا با حساب وکالتی بانک تجارت
  • اعلام رسمی ساعات کاری جدید ستاد و شعب مؤسسه اعتباری ملل
  • امکان ثبت‌نام در طرح فروش خودرو برقی محصولات سایپا با ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون
  • امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت سایپا فراهم شد
  • ثبت نام خودروی چانگان برقی در بانک ایران زمین
  • وکالتی کردن غیرحضوری حساب‌های بانک دی ویژه طرح فروش خودرو چانگان برقی Eado
  • تداوم توسعه فعالیت‌های بانک مسکن در دو جبهه مسکن‌سازی و بانکداری شرکتی
  • آغاز به کار کانون ارزیابی مدیران در پتروشیمی بندرامام؛ پرورش مدیران برای «بندرامام نوین»

منهای اقتصاد
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت
  • سرویس شارژ همراهی؛ دو برابر اعتبار برای مشترکان اعتباری همراه اول

فیلم
    امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک بین بانک تجارت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در این تفاهم‌نامه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست،…
    از حضور پتروشیمی کارون با سه محصول پرکاربرد در صنایع دارویی و بهداشتی در بزرگترین رویداد داروسازی ایران تا استقبال فعالان بازار سرمایه از عرضه اولیه سهام پتروشیمی اروند
    دریافت 1 میلیارد تومان وام بدون سود در طرح "نیك‌وام" بانك ملت/ ویدیو
    فرهنگ اقتصاد _با دیدن این ویدیو می توانید از شرایط و چگونگی دریافت وام 1 میلیارد تومانی و بدون سود بانک ملت در قالب طرح "نیك‌وام" مطلع شوید.
    نشست تخصصى ارزیابان دوازدهمین دوره جایزه تعالى صنعت پتروشیمى به میزبانى شرکت پتروشیمى اروند آبان ١٤٠٤
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری
    از ۲۴ درصد پیشرفت تا رکوردشکنی فروش‌ واحد آمونیاک در سال ۱۴۰۳/ سال ۱۴۰۴، سال هنگام است!
    فرهنگ اقتصاد _این مجتمع سال گذشته دو اتفاق بزرگ را تجربه کرد، نخست شکسته شدن رکوردهای فروش واحد آمونیاک و دوم سرعت گرفتن عملیات پیش…
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب