جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-03
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید | بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد | حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است | بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران | تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم |

کد خبر: 18731
تاریخ انتشار: 24 آبان 1400 - ۱۷:۵۴

نقش برندسازی در ارتقای جایگاه خرده فروشی‌های بزرگ

ابوالفضل معصوم‌زاده زواره استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

نظام توزیع کالاها و خدمات در بیشتر کشورهای جهان همراه با تحولات فرآیندهای زنجیره تامین و عرضه محصولات با توجه به رشد علوم و فناوری‌های نوین، در حال تحول و بهبود است. این بخش مهم و کلیدی در اقتصاد کشورها به واسطه روند فزاینده و رو به رشد «جهانی‌شدن اقتصاد»، به سمت فعالیت گسترده‌تر خرده‌فروشان بزرگ و زنجیره‌ای در مقیاسی فراتر از مرزها و به صورت بین‌المللی و با استفاده بیشتر از ابزارها و روش‌های نوین حرکت کرده است.

فرهنگ اقتصاد _ به این ترتیب در زنجیره تامین و عرضه محصولات در بازارهای جهانی به خصوص در فرآیند بازرگانی نسبت به گذشته بنگاه‌های بیشتری فعالیت می‌کنند. در این بین، فعالان این بخش برای ماندگاری در این بازار بزرگ رقابتی – که روز به روز استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مترقی‌تری از سوی دولت‌ها، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی (به ویژه مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت محصولات) در آن الزامی ‌می‌شود- به سمت توجه بیشتر به حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند.

در کل تغییرات و تحولات نظام بازرگانی (هم در سطح بازارهای جهانی و هم بازارهای داخلی کشورها) به واسطه گسترش رقابت و رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات، به سمت کاهش بیشتر قیمت محصولات و در عین حال افزایش کیفیت آنها حرکت کرده و در حال تغییر ماهیت و مقیاس عرضه و تقاضا در کشورها و سوق‌دهی بنگاه‌‌های بزرگ حامی‌مصرف‌کنندگان به تجارت جهانی شده است.

یکی از مهم‌ترین تحولات در این ‌خصوص تغییر و جایگزینی در نهادهای توزیعی و تبعات ناشی از این امر است. اگر در گذشته طیف وسیعی از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ تامین‌کنندگان (تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان) و توزیع‌کنندگان (عمده‌فروشان و خرده‌فروشان) بازیگران اصلی در زنجیره تامین و عرضه کالاها و خدمات به مشتریان محسوب می‌شدند؛ اما در چند سال اخیر فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای و همچنین فروشگاه‌هایی که از فضای مجازی و اینترنت برای تامین و عرضه محصولات استفاده می‌کنند، بخش عمده‌ای از وظیفه بازرگانی داخلی (خرده‌فروشی) را در کشورهای توسعه‌یافته و حتی بسیاری از کشورهای در حال توسعه برعهده دارند.

این در حالی است که سطح فعالیت بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای (حتی در فروش اینترنتی محصولات) از سطح ملی ارتقا یافته و در سطح منطقه‌ای، بین‌المللی یا حتی جهانی فعالیت می‌کنند، به گونه‌ای که در بیشتر کشورها شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر مجوز فعالیت دارند.

آنچه مسلم است، امروزه بخش اعظم عرضه محصولات در کشورهای جهان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استفاده از ابزارها و روش‌‌های نوین فعالیت به خصوص تجارت الکترونیک انجام می‌گیرد. این‌گونه فروشگاه‌ها با امکانات وسیع در محل‌های مناسب در مساحت‌های گسترده تعداد بسیار زیادی از کالاهای مختلف را با مناسب‌ترین قیمت در محل فروشگاه یا حتی تحویل در مکان مورد نظر مصرف‌کنندگان عرضه می‌دارند. البته باید به این نکته توجه داشت که فضای فعالیت در زنجیره تامین و عرضه کشورهای توسعه‌یافته طوری سیاستگذاری شده که به تبع وجود قوانین و مقررات مصوب به ویژه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و قوانین مرتبط با خرده‌فروشی، بنگاه‌ها بالاترین استانداردها را در تولید، تامین، نگهداری، حمل و نقل و در نهایت توزیع کالاها رعایت می‌کنند.

بر اساس مطالعات انجام شده، خرده‌فروشی‌های مدرن در بسیاری از کشورها سهم قابل توجهی در نظام توزیع کالا برعهده دارند. برای مثال آمریکا با ۲۱۲۵ متر مربع فضای خرده‌فروشی مدرن به ازای هر هزار نفر بهترین جایگاه را در این حوزه به خود اختصاص داده است. کشورهای کانادا، مالزی، استرالیا و نروژ به ترتیب با ۱۳۵۲، ۱۲۹۷، ۸۹۱ و ۸۵۷ متر مربع به ازای هر هزار نفر در جایگاه‌های بعدی از این حیث قرار دارند. کمترین سهم خرده‌فروشی‌های مدرن نیز به ترتیب مربوط به کشورهای ترکیه و روسیه با ۱۴۷ و ۱۴۴ متر مربع به ازای هر هزار نفر است.

حال که اهمیت و جایگاه خرده‌فروشی‌های مدرن در نظام توزیع کالا در دنیا مشخص شد ببینیم برندسازی در این بین چه نقشی ایفا می‌کند؟

ظهور و رشد سریع تجارت الکترونیک و نیز تکامل پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان ویترین فروشگاه‌های مختلف (سنتی، زنجیره‌ای و دیجیتال) همچنان باعث تغییر و تحول در صنعت خرده‌فروشی می‌شود. در میان همه این تغییرات، برندسازی در صنعت خرده‌فروشی نیز معنای جدیدی پیدا کرده است. سه عامل کلی مفاهیم و اصول برندسازی در صنعت خرده‌فروشی را بازتعریف کرده‌اند: ۱) ظهور رسانه‌های آنلاین به‌عنوان یک کانال بسیار تاثیرگذار (هم از نظر ایجاد آگاهی و هم از نظر قابلیت‌های درآمدزایی)؛ ۲) تجربیات برند که اهمیت بیشتری نسبت به خود برندها پیدا می‌کنند؛ ۳) کم‌شدن فاصله بین دنیای فیزیکی و دیجیتالی برند.

اما باید توجه داشته باشیم که برندسازی در دنیای خرده‌فروشی مدرن از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. برندسازی در صنعت خرده‌فروشی به دلیل وجود اهداف دولایه اساسا کاری پیچیده است: یعنی ایجاد موقعیت متمایز بین خرده‌فروش و محصولاتی که با نام خود عرضه می‌کند. پیچیدگی بعدی مربوط به جایگاه‌یابی به اندازه کافی جذابی است که بتواند برندهای سایر تولیدکنندگان را کنار بگذارد. در مورد خرده‌فروشی‌های لوکس، این چالش سخت‌تر است، زیرا فروشگاه‌های فیزیکی همچنان نقطه تماس اصلی مصرف‌کننده با برند لوکس محسوب می‌شوند.

در کل می‌توان گفت برندسازی در صنعت خرده‌فروشی ‌باید به دو چالش کلیدی در این حوزه پاسخ گوید. یکی از این چالش‌ها، انتظارات آنلاین برند در مقایسه با انتظارات آفلاین آن است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها به صورت آنلاین و آفلاین انتظارات کاملا متفاوتی دارند. این در مورد خرده‌فروشان نیز صادق است. هنگامی‌که یک مصرف‌کننده در حال بررسی یا خرید یک محصول به صورت آنلاین است، نیازهای اولیه او برای اینکه بتواند تصمیم درستی (مبتنی بر ارزش) بگیرد شامل راحتی، سهولت بررسی محصول (مقایسه، بررسی ویژگی‌ها، خواندن بازخوردها و نظرات دیگران) و نیز توانایی دسترسی آسان به طیف وسیعی از محصولات است. در یک کانال آفلاین (فروشگاه فیزیکی) نیز نیازهای اولیه مصرف‌کننده شامل لمس و احساس فیزیکی محصول، برآورده ساختن یک موقعیت خرید خاص و دریافت ارزیابی عمیق‌تر از محصول است. بنابراین برای ارضای نیازهای مختلف مصرف‌کننده، برندسازی باید با طیف وسیعی از نیازها و کانال‌ها سازگار باشد.

چالش دیگر، تکنولوژی و انتظارات حسی است. مصرف‌کنندگان هنگام تعامل با برندها در کانال‌های آنلاین، به دنبال تجربیات برندی هستند که به‌طور یکپارچه بین پلت‌فرم‌ها و فناوری‌های مختلف (دسک‌تاپ، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن‌های هوشمند و…) در حال انتقال هستند. عملکرد برتر و سهولت استفاده از کانال‌های آنلاین یکی از انتظارات کلیدی مصرف‌کنندگان است که منجر به نیاز به ویژگی‌های بصری چشمگیر می‌شود.

در دنیای فیزیکی، مشتریان انتظار دارند که تحت تاثیر تجارب جامع برند قرار بگیرند. این عاملی بوده که سبب شده فروشگاه‌های خرده‌فروشی به مراکز تجربه یا حتی مکان‌هایی تبدیل ‌شوند که بتوان برندها را بدون نیاز به خریدن آنها تجربه کرد.

برچسب ها: خرده فروشی ها, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18731

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • مدیرعامل بیمه دی در سفر به اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا دیدار کرد
  • قدردانی نمایندگان مجلس از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن/ تاکید وکلای مردم بر لزوم افزایش سرمایه بانک مسکن
  • پرداخت بیش از ۷۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقود مختلف/ در ارایه خدمات به مشتریان متعهد و وفاداریم
  • بهینه‌سازی انرژی در خوابگاه‌های دانشجویی با امضای تفاهم‌نامه وزارت علوم و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت روز بانکداری اسلامی
  • همکاری راهبردی بانک تجارت با گروه صنعتی رازی
  • شعب کشیک بانک تجارت برای روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور
آخرین اخبار
  • جذب سرمایه‌گذار و انتقال دانش فنی برای توسعه زنجیره ارزش مس ضروری است
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «مارون»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «کرماشا»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «جم پیلن»
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید
  • بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد
  • حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است
  • بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران
  • تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم
  • محصول جدید بانک تجارت برای حمایت از اصناف بزودی رونمایی می‌شود
  • بانک توسعه صادرات ایران در مسیر تبدیل به اگزیم بانک هوشمند
  • افتتاحیه سی‌امین دوره المپیاد ورزشی کارکنان بانک ملی ایران برگزار شد/ تاکید بر لزوم توسعه ورزش در جهت ارتقای سلامت عمومی
  • شکسته شدن رکورد ۱۹ ساله تولید در واحد الفین مارون
  • پذیره‌نویسی موفقیت‌آمیز پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام
  • عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه

منهای اقتصاد
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • درگذشت حاج علی خلیلیان قمی، پدر همسر دکتر اسدالله غلامپور
  • معرفی پلتفرم و مدل‌های زبانی جدید همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • تأکید رگولاتور ارتباطی بر نقش آینده‌ساز همراه اول در اقتصاد دیجیتال
  • معرفی راهکارهای نوین مدیریت مصرف انرژی توسط همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    پخش زنده مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ملی صنایع مس ایران
    فرهنگ اقتصاد _ سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران می‌توانند مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران را به صورت پخش زنده از طریق سایت شرکت و پلتفرم آپارات…
    بومی سازی تعمیر و تعویض قطعات داخلی ولوها توسط کارشناسان شرکت پتروشیمی اروند
    قدردانی بانک پارسیان از بانوان سپرده‌گذار با جوایز ارزشمند
    فرهنگ اقتصاد _ بانک پارسیان به‌پاس قدردانی از همراهی بانوان پرمهر سرزمینمان، طرح تشویقی ویژه‌ای را در غالب دو پویش با مخاطب قرار دادن بانوان دارای سپرده‌های مختلف،…
    امسال بودجه مسئولیت اجتماعی را به آموزش و پرورش و تجهیز مدارس اختصاص دهید
    اقدام اخلاقی محمد شریعتمداری که با تشویق فعالان صنعت پتروشیمی همراه شد
    فرزین: تراکنش ماهانه رمز ارز‌ها در کشور ۳۵ همت است/ بازار را در چارچوب منافع ملی قاعده‌مند می‌کنیم


    ایبنا
    تعویض مبدل ۱۵۰۰۳ ناحیه ۱۵۰ واحد VCM شرکت پتروشیمی اروند در ۱۲ روز جنگ تحمیلى


عکس
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب