یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-14
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

رشد حمایت بانک توسعه صادرات ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان؛ تقویت نقش فناورانه در اقتصاد کشور | نماینده مجلس: تقویت بنیه مالی بانک کشاورزی سرمایه‌گذاری مستقیم در خودکفایی غذایی کشور است | گرامیداشت آیین‌های هفته بیمه در استان بوشهر با حمایت بیمه پاسارگاد | گام بزرگ در راستای تحول دیجیتال و ارتقاء خدمات بانکی | بخش عمده‌ای از تسهیلات بانک توسعه تعاون به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت می‌شود |

کد خبر: 18992
تاریخ انتشار: 26 آبان 1400 - ۱۱:۳۳

آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال نابودی فرصت‌های شغلی محلی هستند؟

دو سالی می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف در حال دادن فرانچایز یا همان نمایندگی به مردم عادی هستند و کسب‌وکار خود را به این شکل گسترش می‌دهند. مسیری که افق کورش در آن پیشگام بود حالا حتی از سوی فروشگاهی زنجیره‌ای مثل رفاه هم در حالی پیگیری است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف با تسهیلات گوناگون در حال واگذاری نمایندگی به مردم هستند.

فرهنگ اقتصاد _ همین مسئله در کنار امکانات گسترده فروشگاه‌های زنجیره‌ای، از جمله زنجیره تامین قدرتمند آن‌ها، باعث شده تا برخی، به خصوص خرده فروشی‌های محلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تهدیدی برای بخشی از فرصت‌های شغلی به ویژه فرصت‌های شغلی محلی در خرده فروشی‌ها بدانند. اما آیا این مسئله درست است؟

در نگاه اول این حرف درست است. یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند بیش از ۱۰۰ متر مساحت داشته باشد، حتی نمایندگی محلی یک فروشگاه زنجیره‌ای هم عموما فضایی بیش از ۸۰ متر دارد. این یعنی در بدترین حالت مساحت یک فروشگاه زنجیره‌ای چهار برابر یک خرده فروشی محلی است.

امتیاز دومی که فروشگاه زنجیره‌ای به خرده فروشی محلی دارد زنجیره تامین است. کالای یک نمایندگی را شرکت مادر با بهترین قیمت تامین می‌کند، اما خرده فروشی محلی برای تامین هر جنس نیاز به میزان قابل توجهی از دوندگی دارد و احتمالا در نهایت نیز نمی‌تواند تمام کالاها را با بهترین قیمت تامین کند.

امتیاز سوم نیز محصول امتیاز دوم است. نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای به لطف خرید عمده عموما کالاهای خود را ارزان‌تر از خرده فروشی محلی تامین می‌کند، این یعنی نمایندگی‌ها قیمتی رقابتی دارند که در بازار این روزها امتیاز بزرگی است.

در نگاه اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال خُرد کردن خرده فروشی‌های محلی هستند، اما واقعیت این است که تمام ماجرا به همین جا خلاصه نمی‌شود.

پیش از هر چیز باید بدانیم با وجود توسعه سریع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هنوز که هنوز است سهم عمده بازار دست خرده فروشی‌ها است. بر اساس آخرین آمار سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صنعت خرده‌فروشی در ایران حدودا ۱۵ درصد است اما در کشورهای توسعه‌یافته این سهم به بیشتر از ۷۰ درصد می‌رسد.

مسئله دوم اما ذات توسعه و پیشرفت است. وقتی ماشین اختراع شد کالسکه‌ها کنار گذاشته شدند، اما بیشتر کالسکه ران‌ها تبدیل به راننده ماشین شدند. وقتی هواپیما اختراع شد کسی ماشین را کنار نگذاشت بلکه فرصت‌های جدیدی ایجاد شد.

ماجرای خرید و فروش هم همین است. ابتدا فروشنده پشت گیشه بود، خریدار درخواست جنس می‌کرد و فروشنده جنس می‌داد. بعد فروشگاه‌های بزرگ شد و خریدار خودش جنس را انتخاب کرد و به فروشنده مراجعه کرد. بعد سر و کله فروشگاه‌های بزرگ پیدا شد که نسل اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن‌ها پدید آمدند. فروشگاه کوروش در قبل از انقلاب و شهروند و رفاه در بعد از انقلاب نمونه بارز این فروشگاه‌ها هستند. بعد هم سر و کله خرید اینترنتی پیدا شد. ذات توسعه و پیشرفت چنین است و نمی‌شود در برابر آن ایستاد بلکه باید با آن همراه شد و از آن به عنوان یک فرصت نهایت استفاده را برد.

تاسیس نمایندگی یک فروشگاه زنجیره‌ای در یک محله شاید دو خرده فروشی را ببند و ۵ نفر را بیکار کند. اما آن نمایندگی به ۳ صندوق دار در دو شیفت، فروشنده، تدارکات، مدیر فروشگاه و نظافت چی نیاز دارد. یعنی در بدترین حالت یک فروشگاه زنجیره‌ای معادل یک خرده فروشی محل شغل ایجاد می‌کند، با این تفاوت که خدمات بیشتری به مشتریان ارائه داد، سود بیشتری به صاحبانش رسانده و مزایای بیشتری به کارکنانش می‌دهد.

تنها در یک نمونه کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای شامل مزایایی مثل قرارداد حقوق ثابت، بیمه، عیدی و بن خرید نیز می‌شوند که به شکل محسوسی مزایایی بیش از کارگر یک فروشگاه محلی دارد.

برچسب ها: افق كوروش, تسهیلات, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18992

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • لزوم «زمامداری هوشمند رسانه‌ای» در بازار سرمایه در عصردیجیتال
  • حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال؛ چالش‌های محتوا، اعتبار و بازاریابی
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • بومی‌سازی دستگاه سنجش همزمان گازهای H₂، CO و CO₂ در شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس
  • ۱۲ سال تداوم‌عدم آلایندگی مبین انرژی خلیج‌فارس
  • سومین نشست تخصصی مدیریت ریسک سازمانی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به میزبانی پتروشیمی اروند برگزار شد
آخرین اخبار
  • شرکت ملی مس در استفاده از نوآوری پیشران است
  • تقسیم سود نقدی ۱۱۰۰ تومانی در مجمع عمومی سالیانه شپدیس
  • رشد حمایت بانک توسعه صادرات ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان؛ تقویت نقش فناورانه در اقتصاد کشور
  • نماینده مجلس: تقویت بنیه مالی بانک کشاورزی سرمایه‌گذاری مستقیم در خودکفایی غذایی کشور است
  • گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در همایش پتروفن ۱۴۰۴
  • ساخت «باکت‌الویتور» پتروشیمی اروند گامی مهم در مهندسی معکوس تجهیزات استراتژیک واحد شستشوی نمک
  • گرامیداشت آیین‌های هفته بیمه در استان بوشهر با حمایت بیمه پاسارگاد
  • پژوهشگر برتر دانشی پتروشیمی جم در نمایشگاه ساخت داخل معرفی شد
  • گام بزرگ در راستای تحول دیجیتال و ارتقاء خدمات بانکی
  • بخش عمده‌ای از تسهیلات بانک توسعه تعاون به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت می‌شود
  • بانک توسعه تعاون؛ موتور محرک عدالت اقتصادی در مناطق کم برخوردار
  • نظرسنجی کارت‌های هدیه بانک ملی ایران آغاز شد
  • طرح ثمر بانک مسکن؛ تسهیلات قرض الحسنه منعطف با کارمزد پایین و قابلیت انتقال
  • مدیر جدید منطقه گلستان و سمنان معرفی شد
  • بانک صنعت و معدن، پیشرو در حمایت از تولید، اشتغال و توسعه صنعتی کشور

منهای اقتصاد
  • گفت ‌وگوی اختصاصی «فرهنگ اقتصاد» با استاد منوچهر سهیلی شمیرانی؛ (پاسدار اصالت موسیقی ایرانی):”هنر را معشوق بدانید، نه منبع معاش”
  • برگزاری سمینار هوش مصنوعی در حوزه‌های تخصصی رادیولوژی با مشارکت همراه اول
  • معرفی بسته‌های ویژه همراه اول برای روز مادر
  • همراه اول برترین روابط عمومی در «ارتباطات رسانه‌ای» و «کاربرد هوش مصنوعی»
  • گاز ساختمان های تحت مدیریت دولت قطع شود/ کارکنان با لباس زمستانه در محل کار حاضر شوند/ با پرده مناسب، عایق درب و پنجره ها به آسانی می توان از هدر رفت گرمای خانه و محل کار جلوگیری کرد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود

فیلم
    آغاز فصلی تازه در بانکداری ایران با الحاق بانک آینده به بانک ملی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به‌ نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، ابوالفضل نجارزاده در پیامی با تاکید بر توانمندی‌های بانک ملی ایران ضمن خوشامدگویی به همکاران…
    امضای تفاهم‌نامه پتروشیمی شهید تندگویان و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حضور رئیس‌جمهور
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌المللی پتروشیمی شهید تندگویان همزمان با سفر دکتر مسعود پزشکیان به استان خوزستان…
    برندگان یک میلیارد ریالی دوازدهمین دوره قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان؛ همراهی شما، جوایز ارزشمند ما !
    فرهنگ اقتصاد _ بر اساس این گزارش، احمد محکی مشتری شعبه دزفول، عزت اله اعظمی مشتری شعبه گلپایگان و سعید جعفری مشتری…
    نماهنگ سرود شرکت پتروشیمی اروند
    گام مهم راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام برداشته شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی هنگام، پس از راه‌اندازی ساب استیشن اوره در ۳ ماه گذشته، متخصصان پتروشیمی هنگام موفق به تکمیل آخرین پازل سرویس‌های جانبی…
    گزارشی از تقدیر محمد شریعتمداری از فرزندان ممتاز کارکنان شرکت مبین انرژی خلیج فارس
    مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی (فیلم)


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب