شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ 2025-12-27
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

با همت تیم مدیریتی جدید و تلاش همکاران موسسه اعتباری ملل مسیر تحول هموار خواهد شد | پرداخت بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه نهضت ملی/ قدردانی از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی | بانک دی؛ حرکت مستمر در مسیر نوآوری، بانکداری نوین و توسعه خدمات غیرحضوری | تقویت هم‌افزایی و ارتقای بهره‌وری در موسسه اعتباری ملل | آمادگی بانک تجارت برای حمایت بیشتر از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی |

کد خبر: 18992
تاریخ انتشار: 26 آبان 1400 - ۱۱:۳۳

آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال نابودی فرصت‌های شغلی محلی هستند؟

دو سالی می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف در حال دادن فرانچایز یا همان نمایندگی به مردم عادی هستند و کسب‌وکار خود را به این شکل گسترش می‌دهند. مسیری که افق کورش در آن پیشگام بود حالا حتی از سوی فروشگاهی زنجیره‌ای مثل رفاه هم در حالی پیگیری است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف با تسهیلات گوناگون در حال واگذاری نمایندگی به مردم هستند.

فرهنگ اقتصاد _ همین مسئله در کنار امکانات گسترده فروشگاه‌های زنجیره‌ای، از جمله زنجیره تامین قدرتمند آن‌ها، باعث شده تا برخی، به خصوص خرده فروشی‌های محلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تهدیدی برای بخشی از فرصت‌های شغلی به ویژه فرصت‌های شغلی محلی در خرده فروشی‌ها بدانند. اما آیا این مسئله درست است؟

در نگاه اول این حرف درست است. یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند بیش از ۱۰۰ متر مساحت داشته باشد، حتی نمایندگی محلی یک فروشگاه زنجیره‌ای هم عموما فضایی بیش از ۸۰ متر دارد. این یعنی در بدترین حالت مساحت یک فروشگاه زنجیره‌ای چهار برابر یک خرده فروشی محلی است.

امتیاز دومی که فروشگاه زنجیره‌ای به خرده فروشی محلی دارد زنجیره تامین است. کالای یک نمایندگی را شرکت مادر با بهترین قیمت تامین می‌کند، اما خرده فروشی محلی برای تامین هر جنس نیاز به میزان قابل توجهی از دوندگی دارد و احتمالا در نهایت نیز نمی‌تواند تمام کالاها را با بهترین قیمت تامین کند.

امتیاز سوم نیز محصول امتیاز دوم است. نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای به لطف خرید عمده عموما کالاهای خود را ارزان‌تر از خرده فروشی محلی تامین می‌کند، این یعنی نمایندگی‌ها قیمتی رقابتی دارند که در بازار این روزها امتیاز بزرگی است.

در نگاه اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال خُرد کردن خرده فروشی‌های محلی هستند، اما واقعیت این است که تمام ماجرا به همین جا خلاصه نمی‌شود.

پیش از هر چیز باید بدانیم با وجود توسعه سریع فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هنوز که هنوز است سهم عمده بازار دست خرده فروشی‌ها است. بر اساس آخرین آمار سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در صنعت خرده‌فروشی در ایران حدودا ۱۵ درصد است اما در کشورهای توسعه‌یافته این سهم به بیشتر از ۷۰ درصد می‌رسد.

مسئله دوم اما ذات توسعه و پیشرفت است. وقتی ماشین اختراع شد کالسکه‌ها کنار گذاشته شدند، اما بیشتر کالسکه ران‌ها تبدیل به راننده ماشین شدند. وقتی هواپیما اختراع شد کسی ماشین را کنار نگذاشت بلکه فرصت‌های جدیدی ایجاد شد.

ماجرای خرید و فروش هم همین است. ابتدا فروشنده پشت گیشه بود، خریدار درخواست جنس می‌کرد و فروشنده جنس می‌داد. بعد فروشگاه‌های بزرگ شد و خریدار خودش جنس را انتخاب کرد و به فروشنده مراجعه کرد. بعد سر و کله فروشگاه‌های بزرگ پیدا شد که نسل اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای از آن‌ها پدید آمدند. فروشگاه کوروش در قبل از انقلاب و شهروند و رفاه در بعد از انقلاب نمونه بارز این فروشگاه‌ها هستند. بعد هم سر و کله خرید اینترنتی پیدا شد. ذات توسعه و پیشرفت چنین است و نمی‌شود در برابر آن ایستاد بلکه باید با آن همراه شد و از آن به عنوان یک فرصت نهایت استفاده را برد.

تاسیس نمایندگی یک فروشگاه زنجیره‌ای در یک محله شاید دو خرده فروشی را ببند و ۵ نفر را بیکار کند. اما آن نمایندگی به ۳ صندوق دار در دو شیفت، فروشنده، تدارکات، مدیر فروشگاه و نظافت چی نیاز دارد. یعنی در بدترین حالت یک فروشگاه زنجیره‌ای معادل یک خرده فروشی محل شغل ایجاد می‌کند، با این تفاوت که خدمات بیشتری به مشتریان ارائه داد، سود بیشتری به صاحبانش رسانده و مزایای بیشتری به کارکنانش می‌دهد.

تنها در یک نمونه کارکنان فروشگاه‌های زنجیره‌ای شامل مزایایی مثل قرارداد حقوق ثابت، بیمه، عیدی و بن خرید نیز می‌شوند که به شکل محسوسی مزایایی بیش از کارگر یک فروشگاه محلی دارد.

برچسب ها: افق كوروش, تسهیلات, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/18992

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • شرکت ملی مس آماده دریافت ایده‌های نوآورانه و فناورانه در زنجیره ارزش مس
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت
  • فرایندها و فرصت‌ها در گروه، باید ایجاد ارزش افزوده برای شرکت فولاد خوزستان نماید
  • پرداخت بیش از ۱۲.۳هزار میلیارد ریال تسهیلات تکلیفی در ۸ماه
  • تقویت نظارت و جلوگیری از خطاهای اعتباری محور آموزش‌های تخصصی پست‌بانک ایران
  • بازدید کارشناسان شرکت چینی «آنکان» از پتروشیمی اروند و بررسی راهکارهای فنی مشترک در حوزه کلرآلکالی
  • سمینار تحول صنعت ایران در چهار دهه برگزار شد
آخرین اخبار
  • پتروشیمی ها پیشرو در استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)
  • برگزاری برنامه دو روزه پایش عملکرد و هم‌افزایی در پتروشیمی پردیس با حضور مدیران و کارشناسان هلدینگ نفت و گاز پارسیان
  • با همت تیم مدیریتی جدید و تلاش همکاران موسسه اعتباری ملل مسیر تحول هموار خواهد شد
  • پرداخت بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه نهضت ملی/ قدردانی از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی
  • دو مقاله متخصصان آریاساسول در میان آثار برگزیده شستان
  • بازدید مدیرعامل پتروشیمی بندرامام از پروژه‌های بندرامام نوین و اورهال واحد LD
  • بانک دی؛ حرکت مستمر در مسیر نوآوری، بانکداری نوین و توسعه خدمات غیرحضوری
  • نصب دومین بازوی بارگیری اسکله ۸ بندر پتروشیمی پارس/ تکمیل گام مهم در توسعه تجهیزات بندری
  • تقویت هم‌افزایی و ارتقای بهره‌وری در موسسه اعتباری ملل
  • آمادگی بانک تجارت برای حمایت بیشتر از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی
  • دبستان ۱۲ کلاسه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در بندرامام خمینی (ره) کلنگ زنی شد
  • اجلاس تخصصی مدیران HSE صنعت پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی‌ بوعلی‌سینا برگزار شد
  • برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت پتروشیمی نوری
  • صرفه‌جویی بیش از ۳ همت در سایه مدیریت هوشمند انرژی
  • بازگرداندن اموال کلان به بانک ایران‌ زمین پس از حکم تاریخی دادگاه!

منهای اقتصاد
  • “ترانه‌های خیال‌انگیز”؛ بازخوانی نغمه‌های ماندگار ایران با صدای فاضل جمشیدی
  • امضای تفاهم همکاری همراه اول و بهزیستی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر
  • همراه اول نشان حامی مدرسه‌سازی کشور را دریافت کرد
  • تمدید فراخوان ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • توسعه سامانه هوش مصنوعی بومی صنعت نفت با همکاری همراه اول
  • شب‌نشینی یلدا با بسته مکالمه نامحدود و اینترنت همراه اول
  • افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران

فیلم
    از ۲۴ درصد پیشرفت تا رکوردشکنی فروش‌ واحد آمونیاک در سال ۱۴۰۳/ سال ۱۴۰۴، سال هنگام است!
    فرهنگ اقتصاد _این مجتمع سال گذشته دو اتفاق بزرگ را تجربه کرد، نخست شکسته شدن رکوردهای فروش واحد آمونیاک و دوم سرعت گرفتن عملیات پیش…
    مدیران باید صدای کارکنان، کارگران و متخصصان را بشنوند تا گره از کارها باز شود
    فرهنگ اقتصاد _ مدیر عامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی اروند با تاکید بر اینکه هر مدیرعاملی باید به نقشی که شرکت تحت…
    دکتر بهزادی: توسعه زنجیره پایین‌دستی کلید موفقیت صنعت پتروشیمی است / تجلیل از دکتر کریمی به پاس ارتقای سطح مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، دکتر بهزادی مشاور…
    رویکرد جدید وزارت ارتباطات به نقش آفرینی پست بانک در حمایت از اقتصاد دیجیتال در دولت وفاق ملی + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: پست بانک ما باید در اختیار اقتصاد دانش بنیان،…
    یک استراتژی برد-برد برای مصرف گاز خانوار + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، اعلام کرد: در سال گذشته، این شرکت تقریباً یک‌سوم سال را با قطعی برق و گاز مواجه بود؛ اما امسال با…
    طرح های افتخارآمیز تیم مدیریتی جدید هلدینگ خلیج فارس برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ حسین حسین‌زاده، رئیس هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در جریان بازدید خود از غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گفت:…
    مبدل‌های راهبردی با تکیه بر دانش بومی در پتروشیمی کارون ساخته شد
    فرهنگ اقتصاد _با مسدود شدن مسیر تأمین تجهیزات از خارج از کشور، رویکرد پتروشیمی کارون بر توقف استوار نشد، بلکه با انتخابی آگاهانه، مسیر اعتماد به توان سازندگان…


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب