جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-09
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

تغییر ساعت کار شعب بانک سینا در برخی استان‌ها | ضرورت بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌ها برای تعامل مؤثر با ذی‌نفعان | روابط عمومی‌ بانک‌ها در جلب رضایت مشتریان نقش محوری دارند | اعلام ساعت کاری جدید بانک سپه | بانک سپه تمامی امکانات و قابلیت‌های خود را برای حمایت از تولیدکنندگان به کار گرفته است |

کد خبر: 1923
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1399 - ۱۲:۲۸

بهترین جایگزین بنزین در سبد سوخت کشور

مدیر فناوری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: جایگزینی ال پی جی با بنزین نیاز به حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و سالانه ۲۵۰ میلیون دلار سود نصیب کشور می‌کند.

به گزارش فرهنگ اقتصاد-محمد رضایی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ال پی جی یا گاز مایع یکی از محصولات واحد‌های پالایش نفت خام، میعانات گازی، پالایشگاه‌های گاز و واحد‌های پتروشیمی و متشکل از دو ماده پروپان و بوتان است که تولید آن در ایران به کمتر از ۱۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

او افزود: در حالی که میزان اندکی از گاز مایع تولیدی در بخش خانگی مصرف می شود و مابقی آن به صادرات اختصاص می‌یابد، این سوالات مطرح است که صرفه اصلی در کجاست؟ سیاست کشور برای ادامه تولید ال پی جی چه باید باشد؟ ال پی جی به عنوان بخشی از سبد سوخت یا کاربرد‌های مناسب تری نیز وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها ابتدا لازم است مصرف ال پی جی را هم به عنوان جزئی از سبد سوخت و هم به عنوان خوراک پتروشیمی مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

رضایی در خصوص نقش ال پی جی به عنوان تامین کننده بخشی از سبد سوخت کشور گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۲۶ هزار تن گاز مایع در کشور تولید می‌شود که انرژی آن معادل روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین است. از این میزان روزانه حدود ۶ هزار تن در بخش خانگی توزیع می‌شود و مابقی آن ۲۰ هزار تن (معادل حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین) قابلیت اضافه شدن به سبد سوخت خودرو را داراست که البته با چالش‌هایی رو به روست.

او افزود: از جمله این چالش‌ها این است که برای اضافه کردن این سوخت به سبد سوخت خودرو‌ها باید حداقل ۲ هزار جایگاه سوخت ال پی جی در کشور تاسیس شود که هزینه تمام شده آن با توجه به مباحث ایمنی و هزینه بر بودن ذخیره سازی ال پی جی از جایگاه سوخت بنزین، بیشتر است؛ به طور مثال جایگاهی که در پایانه بیهقی توسط پیمانکار ژاپنی ساخته شد، به دلیل استاندارد‌های بالا در بخش ایمنی، حدود ۴ میلیون دلار هزینه دربر داشت، این میزان برای جایگاه‌های دیگر حتی با احتساب کاهش استانداردها، از یک میلیون دلار، یعنی ۲۵ میلیارد تومان بدون حساب زمین و انشعابات آب و برق و گاز – کمتر هزینه نخواهد شد که در واقع برای ساخت ۲ هزار جایگاه باید بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد!

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: چنانچه گاز مایع وارد سبد سوخت کشور شود، باید حداقل به اندازه سی روز ظرفیت ذخیره سازی برای آن در تمام نقاط کشور ایجاد شود؛ این نکته حایز اهمیت است که شرایط نگهداری ال پی جی نسبت به بنزین، نفت‌گاز و دیگر فرآورده‌ها متفاوت است و در مخازن کروی و تحت فشار ذخیره سازی می‌شود، که ساخت این مخازن بسیار هزینه بر است.

رضایی با بیان اینکه حمل و نقل گاز مایع نیز همانند ذخیره سازی آن، نسبت به فرآورده‌های نفتی دیگر بسیار دشوارتر و هزینه‌بر است، گفت: در صورت اضافه شدن گاز مایع به سبد سوخت خودرو، بایستی کامیون‌های گازکش استاندارد به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه شود؛ بنابراین شاهد تردد روزانه این کامیون‌ها در سطح شهر‌ها خواهیم بود که با توجه به اشتغال زا بودن این فرآورده در صورت بروز کوچکترین حادثه برای این نفتکش‌ها – حتی نفکش‌های استاندارد – خطرات جانی و مالی بسیاری در پی خواهد داشت.

او افزود: یکی دیگر از چالش‌های جدی در استفاده از سوخت گاز مایع برای خودرو‌ها تولید خودرو‌های استاندارد ال پی جی سوز است؛ در حال حاضر استانداردی برای تبدیل خودرو‌ها به دوگانه سوزی ال پی جی و یا تولید کارخانه‌ای این خودرو‌ها وجود ندارد؛ افزون بر این موارد ال پی جی نسبت به بنزین و سایر سوخت‌ها اشتعالزایی بالاتری دارد، از این رو به منظور رعایت الزامات ایمنی در ساخت این خودرو‌ها هزینه تمام شده آن را به شدت افزایش می‌دهد و به سرمایه گذاری هنگفت در بخش خودروسازی نیاز دارد.

او ادامه داد: همچنین برای ورود هرچه سریعتر ال پی جی به سبد سوخت علاوه بر تولید خودرو‌های کارخانه‌ای باید همزمان تبدیل خودرو‌های بنزین سوز به دوگانه سوز ال پی جی، در دست اقدام قرار گیرد که حداقل حدود سه میلیون خودرو با هزینه‌ای بالغ بر سی هزار میلیارد تومان را در برمیگیرد.

رضایی در خصوص استفاده از گاز مایع به عنوان خوراک پتروشیمی، اذعان کرد: ال پی جی متشکل از پروپان و بوتان است که با ساخت واحد PDH (Propane Dehydrogenation) پروپان آن به پروپیلن – خاویار صنعت پتروشیمی – تبدیل میشود؛ همچنین با ساخت واحد هیدروژن زدایی از بوتان آن محصولات بوتلین و بوتادین به دست می‌آید؛ افزون بر این گاز مایع میتواند به عنوان خوراک در واحد‌های شکست با بخار (steam cracker) به عنوان بخشی از خوراک ترکیبی استفاده شود و محصولات اتیلن، پروپیلن، بوتیلن، بوتادین و؛ که خود به طور میانگین ارزشی به ازای هر تن ۷۶۰ دلار دارد را تولید کند.

او افزود: پروپیلن در زنجیره ارزش خود می‌تواند به پلی پروپیلن و پروپیلن اکساید و آکریلونیتریل تبدیل شود که ارزش آن‌ها به طور میانگین بالغ بر ۱۲۰۰ دلار بر تن است؛ بخش زیاد اتیلن در زنجیره ارزش به پلیاتیلن تبدیل می شود که ارزش آن در حدود ۸۶۰ دلار به ازای هر تن است؛ بوتیلن به افزودنی‌های سوخت نظیر آلکیلات و MTBE تبدیل میشود و بوتادین نیز در زنجیره ارزش می‌تواند به محصولات PBR و SBR تبدیل شود که سبد محصولات آن‌ها ارزشی معادل ۱۰۰۰ دلار در هر تن دارند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با طرح این سوال که کدام یک به صرفه است؟ گفت: در اینجا نیاز است به صرفه اقتصادی استفاده از گاز مایع به عنوان سوخت در مقایسه با صرفه اقتصادی آن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها نیز پرداخته شود؛ هم اکنون قیمت هر تن گاز مایع ۳۵ دلار ارزانتر از بنزین و ۳۰ دلار نیز ارزانتر از گازوئیل است، یعنی در صورت جایگزینی روزانه ۲۰ هزار تن گاز مایع با هرکدام از دو سوخت مذکور، حداکثر ۷۰۰ هزار دلار در روز صرفه جویی ایجاد خواهد شد؛ این در حالی است که برای ورود این فرآورده به سبد سوخت خودرو‌ها به سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری (هزینه ساخت جایگاه، هزینه تبدیل حداقل سه میلیون خودرو، هزینه ساخت مخازن کروی در سراسر کشور، هزینه سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی) نیاز داریم که تنها ۲۵۰ میلیون دلار در سال درآمد حاصل از این سرمایه گذاری خواهد بود؛ بنابراین بازگشت سرمایه این طرح حدود ۱۶ سال به طول خواهد انجامید.

رضایی با تأکید بر اینکه مطالعات و پیش بینی بازار نیز دو گزینه‌ای است که نباید از قلم انداخت، اظهار کرد: در بیشتر کشور‌های دنیا استفاده از سوخت‌های فسیلی در حال کاهش و استفاده از خودرو‌های برقی، هیدروژنی و هیبریدی، روز به روز در حال افزایش است؛ به طور مثال کشور انگلیس در سبد سوخت خودرو‌های خود برای سال ۲۰۴۰ استفاده از بنزین و گازوییل را منع کرده یا کشور ژاپن ساخت جایگاه‌های هیدروژن برای استفاده انبوه از این سوخت را در دستور کار خود قرار داده است؛ الانجی نیز به سرعت در حال جایگزین شدن با گازوییل در خودرو‌های سنگین است. معنا و مفهوم این رویه جهانی چه می‌تواند باشد؟ کاهش تقاضا به بنزین و گازوییل و به تبع آن کاهش قیمت این دو فرآورده.

او افزود: از طرف دیگر تقاضا برای کامپوزیت، پلاستیک و فرآورده‌های پلیمری در دنیا رو به افزایش است؛ از این رو استفاده از ال پی جی و نفتا در صنعت پتروشیمی نیز در حال افزایش است؛ همین امر در سال‌های نه چندان دور باعث خواهد شد بنزین و گازوییل فاصله قیمتی چندانی با این ۲ فرآورده نداشته باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: با توجه به زمانبر بودن فرایند افزودن ال پی جی به سبد سوخت و نیز روند جهانی کاهش تقاضا برای بنزین و گازوئیل، ممکن است جایگزینی ال پی جی به جای بنزین و گازوییل در سال‌های آینده همان سود اندک را نیز نصیب کشور نکند و سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری به ایجاد هیچ درآمدی برای کشور منجر نشود که این یعنی سرمایه گذاری چهار میلیارد دلاری برای به دست آوردن هیچ.

رضایی در خصوص صرفه اقتصادی استفاده از گاز مایع به عنوان خوراک پتروشیمی، گفت: ارزش افزوده استفاده از گاز مایع به عنوان خوراک پتروشیمی و تولید محصولات نهایی قابل قیاس با استفاده از آن در سبد سوخت نیست؛ زیرا سرمایه گذاری ۳ ساله برای ساخت این واحد‌ها و افزودن الپیجی به واحد‌های steam cracker موجود در کوتاه مدت در صورت استفاده از کل گاز مایع مازاد کشور (۷ میلیون تن) در تولید سبد محصولات پتروشیمی بیش از ۲ میلیارد دلار در سال عایدی نصیب کشور خواهد کرد.

او افزود: همچنین با توجه به دورنمای بازار و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی در آینده نزدیک، کشور محکوم به ایجاد زیرساخت در چرخه پایین دست این ماده با ارزش است؛ بنابراین با زیرساخت‌های ایجاد شده برای توزیع گاز مایع به عنوان سوخت خودرو‌ها چه باید کرد؟!

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از دیگر مزایای استفاده از گاز مایع به عنوان خوراک پتروشیمی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالاتر، اشتغالزایی و رونق تولید است؛ حال آنکه استفاده از آن در سبد سوخت از چنین مزیتی برخوردار نیست، گفت: استفاده از ال پی جی به عنوان خوراک پتروشیمی صرفه بیشتری نسبت به جایگزینی آن با سوخت دارد؛ اما این بدان معنی نیست که نباید برای جایگزینی سوخت بنزین و گازوییل در کشور چاره‌ای اندیشید. گاز طبیعی که در خودرو‌ها به شکل گاز طبیعی فشرده (CNG) مورد استفاده قرار می‌گیرد، ارزشی معادل ۱۰۰ دلار در هر تن دارد یعنی در حدد ۲۵۰ دلار ارزانتر از بنزین و گازوییل و ۲۲۰ دلار در هر تن ارزانتر از گاز مایع.

او افزود: وجود بیش از ۲۵۰۰ جایگاه توزیع سی ان جی در کشور، زیرساخت عظیم انتقال در سراسر کشور که با صرف میلیارد‌ها دلار هزینه ایجاد شده، طراحی و ساخت خودرو‌های پایه گازسوز از سال‌ها قبل، امکان تبدیل خودرو‌ها به دوگانه سوزی سی ان جی با استاندارد ملی و ظرفیت ایجاد شده برای ساخت مخازن سی ان جی از جمله مزایای استفاده از سی ان جی در سبد سوخت است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه ایران بزرگترین ذخایر گاز دنیا را داراست، امکان جایگزینی گاز طبیعی به هر میزان در سبد سوخت با گازوییل یا بنزین وجود دارد؛ به طور مثال اگر مقرر شود روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین یا گازوییل با سایر سوخت‌ها جایگزین شود، صرفه اقتصادی بر این است که همه ۴۰ میلیون لیتر با گاز طبیعی جایگزین شود تا اینکه بخشی از آن سی ان جی و بخشی دیگر با ال پی جی جا به جا شود.

رضایی در خصوص مقایسه سود حاصل از جایگزینی بنزین با گاز مایع و سی ان جی، اذعان کرد: با کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری برای احداث زیرساخت‌ها در جایگزینی سی ان جی با بنزین سالانه ۴ میلیارد دلار برای کشور سود حاصل می‌شود، در حالی که در جایگزینی ال پی جی با بنزین نیاز به حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت بوده و سالانه چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون دلار سود نصیب کشور خواهد شد.

او ادامه داد: در نتیجه دلیلی وجود ندارد که کشور از سود سرشار حاصل تبدیل ال پی جی به محصولات با ارزش بگذرد و آن را به بخشی از سبد سوخت کشور تبدیل کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: ال پی جی, گاز مایع, محمدرضایی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/1923

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • موسیقی ملی ایرانی گنجینه ای ارزشمند وباشکوه ازفرهنگ وادب وهنر والاست
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • رشد ۱۷درصدی تولید در پتروشیمی کارون / راه‌اندازی هایکو، کارون را به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی تولید می‌رساند
  • تقدیر رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان پست بانک ایران از هیات مدیره و مدیرعامل بانک
  • تداوم عملکرد مثبت بانک پاسارگاد در اهدا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • فراز بانک، نئو بانکی به سبک تو
  • سرمایه‌گذاری هوشمند با سود و امتیاز / سپرده «ممتاز» بانک مسکن فرصتی برای خانه‌دار شدن
  • آغاز زندگی مشترک ۸۷ هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت در سال ۱۴۰۳
  • پرداخت ۹۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانک مسکن به سیل زدگان مونسون در سال ۱۴۰۳
آخرین اخبار
  • بدهکار بزرگ، تاجر بزرگتر؛ بازگشت جنجالی بابک زنجانی به بازار نفت؟!
  • تغییر ساعت کار شعب بانک سینا در برخی استان‌ها
  • بازدید ویژه رئیس جمهور از غرفه نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
  • استقبال چشم‌گیر از غرفه شرکت نفت سپاهان در بیست و نهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
  • بازدید هیأت عالی‌رتبه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از دستاوردهای فناورانه پتروشیمی نوری
  • گرامیداشت روز جهانی کارگر در شرکت پتروشیمی فن‌آوران
  • تولیدکنندگان گواهینامه عمق ساخت داخل می‌گیرند/ ساماندهی تولیدکنندگان و حمایت از شرکت های دانش بنیان
  • تنوع‌ بخشی به بازارهای صادراتی، مأموریت اصلی امور بین‌ الملل NPC
  • صنعت پتروشیمی، محیطی امن برای سرمایه گذاری
  • تفاهم‌ نامه همکاری فنی، مهندسی و آموزشی شرکت توسعه انرژی سپاهان ایرانیان (ISEDCO) و یک شرکت چینی امضا شد
  • اعلام ساعت کاری جدید بانک سپه
  • بانک سپه تمامی امکانات و قابلیت‌های خود را برای حمایت از تولیدکنندگان به کار گرفته است
  • حضور هدفمند آریاساسول در بزرگ‌ترین رویداد صنعت نفت تهران
  • بازدید رئیس‌جمهور از غرفه آریاساسول
  • مراسم بزرگداشت مقام معلم در شرکت پلیمر آریاساسول برگزار شد

منهای اقتصاد
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول
  • اعلام بسته‌های رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
  • رونمایی از آلبوم «پرواز خیال» اثر عباس ابوحمزه
  • ارزش سرمایه گذاری خارجی فقط در یک منطقه آزاد عمان ، ۲۱ برابر ارزش سرمایه گذاری خارجی در کل مناطق آزاد ایران است!
  • توسعه سامانه‌ صورتحساب همراه اول
  • حضور همراه اول در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۵

فیلم
    تحول در تجارت با رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین در پتروشیمی اروند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، صبح روز دوشنبه ۷ آبانماه ۱۴۰۳، آئین رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین…
    مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد کارگروه ویژه برای بهبود حال کارگران در کشور خبر داد/ شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون : خط ویژه اعتباری هشت هزار میلیارد تومانی برای راه اندازی تعاونی ها
    فرهنگ اقتصاد…
    گزارش تصویری / دومین روز رویداد بین المللی ایران پتروکم / 24 دی ماه 1403


     
    یک استراتژی برد-برد برای مصرف گاز خانوار + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان، اعلام کرد: در سال گذشته، این شرکت تقریباً یک‌سوم سال را با قطعی برق و گاز مواجه بود؛ اما امسال با…
    در مصاحبه اختصاصی پترونیوز با دکتر حسین رفیق دوست مدیر عامل پتروشیمی فن آوران مطرح شد
    فرهنگ اقتصاد _ پروژه وینیل استات مونومر ( vam) در حال اجرا است با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی فن آوران تنها تولید کننده اسیدی است که…
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    حکم 872 میلیون دلاری دیوان عالی کشور به نفع پتروشیمی جم
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور از صدور حکم به محکومیت یکی از شرکت‌های پتروشیمی…


عکس
    سرتیپ پاسدار علی رزمجو با اهداء لوح تقدیر از مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس تقدیر کرد
     
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    امضا تفاهم نامه بین شرکت پتروشیمی پارس و دانشگاه صنعت نفت
    فرمانده سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر از رییس ارشد مجتمع و فرمانده بسیج شهید مطهری شرکت پتروشیمی پارس تقدیر کرد
    فرهنگ اقتصاد _ متن لوح سپاس به شرح ذیل می باشد.


    جناب سید حمید زارع
    مدیر محترم ارشد مجتمع و فرمانده…
    برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شرکت پتروشیمی پارس
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم امام جماعت اعزامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72تن از یاران…
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب