سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ 2025-11-25
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

امکان وکالتی شدن حساب مشتریان بانک مسکن برای خرید خودروهای وارداتی | به شکوه پاسارگاد؛ روایتی از اصالت ایرانی در زبان یک برند | مراسم تودیع و معارفه مدیر منطقه غرب تهران بانک سینا برگزار شد | اسامی شعب کشیک بانک شهر اعلام شد | خدمت‌رسانی شعب کشیک بانک ملی ایران در استان تهران در روزهای ۴ و ۵ آذر ماه |

کد خبر: 19336
تاریخ انتشار: 30 آبان 1400 - ۱۲:۵۰

کاهش فاصله تولید تا مصرف با توسعه فروشگاه های نوین

ارمغان اصلاح نظام توزیع؛ ارزانی و افزایش درآمد دولتی است

داود چراغی گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی با اصلاح نظام توزیع یکی از راهکارها عبور از مشکلات کنونی اقتصاد کشور و کمک به حذف واسطه ها و کاهش فاصله مزرعه تا خانه است.

فرهنگ اقتصاد _ استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اهمیت نقش فروشگاه‌های نوین برای افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: فروشگاه ها از دهه های ابتدایی قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته شکل گرفته و رفته رفته گسترش یافت، اما در ایران حدود نیم قرن دیرتر با فروشگاه دولتی شکل گرفت و بعد از ۲۰ سال در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ توسط بخش خصوصی توسعه یافت و سپس با یک وقفه ۲۰ سال در نتیجه جنگ و … دوباره در دهه ۷۰ فروشگاه های زنجیره‌ای نقش خود را در نظام توزیع پیدا کردند.
داود چراغی با بیان اینکه قشر تحصیل کرده و متوسط از همان ابتدای راه اندازی فروشگاه های بزرگ برای تامین مایحتاج شان از این فروشگاه‌ها استقبال کردند، افزود: رشد و توسعه فروشگاه های نوین بعد از انجام تحقیقات گسترده و انعکاس نتایج آنها با متولیان طرح تحول نظام اقتصادی ایران در نیمه دوم دهه ۱۳۸۰، گسترش یافت و خوشبختانه این فروشگاه های زنجیره ای مورد استقبال قرار گرفتند و در نهایت در دهه ۱۳۹۰ جایگاه فروشگاه‌های نوین در شبکه توزیع محصولات در ایران تثبیت شد.

رعایت حقوق مصرف کننده در فروشگاه های نوین
او با بیان اینکه در سال ۱۹۷۰ انقلاب فروشگاه های زنجیره ای در جهان رخ داد، تصریح کرد: از آنجایی که از نظر سلامت، بهداشت و رعایت حقوق مصرف کننده فروشگاه های نوین، عملکرد خوب و قابل دفاعی داشتند، حتی در کشورهایی همچون چین، هند و … هم این فروشگاه ها رشد فوق العاده ای داشتند.
چراغی با تاکید بر اینکه در زنجیره تامین و عرضه محصولات نه تنها موضوع قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: علاوه بر این، کیفیت و استاندارد محصولات هم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و یکی از اولویت های فعالیت در حلقه های مختلف این زنجیره است، در تمام این فرآیندها فروشگاه‌های نوین به خصوص فروشگاههای زنجیره ای عملکرد مناسبی داشته و دارند.
او با اشاره به اینکه خرده فروشی فقط کارکرد اقتصادی ندارد، اظهار کرد: فعالان این بخش از جمله بازارهای قدیمی، فروشگاه های سنتی، مال‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارکرد اجتماعی، فرهنگی، تفریحی، اوقات فراغت و … هم دارند.
در ایران توسعه فروشگاه های تعاونی مختلف عاملی برای آشنایی مردم در مناطق حاشیه ای و حتی روستایی با فروشگاه های نوین است، به عبارت دیگر در زمان قدیم این تعاونی ها نقش مهمی در توزیع کالاهای اساسی به ویژه برای مناطق محروم داشتند.

عودت و استرداد کالا در فروشگاه ها
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، با بیان اینکه در فروشگاه های نوین امکان عودت و استرداد کالا را به راحتی انجام می دهند گفت: همین موضوع یکی از دلایل رشد این خرده فروشی ها و استقبال مردم در مناطق مختلف ایران از فروشگاه های زنجیره ای شده است.
چراغی با اشاره به اینکه در ایران توسعه فروشگاه های تعاونی مختلف عاملی برای آشنایی مردم در مناطق حاشیه ای و حتی روستایی با فروشگاه ها نوین است، گفت: در زمان قدیم این تعاونی ها نقش مهمی در توزیع کالاهای اساسی به ویژه برای مناطق محروم داشتند.
او با تاکید بر اینکه هنوز در برخی فروشگاه های سنتی بسیاری از محصولات خوراکی، آشامیدنی، لوازم آرایشی، بهداشتی و… در معرض آفتاب قرار دارند و احتمال فساد محصولات استاندارد در این شرایط بسیار است، گفت: از طرف دیگر در فروشگاه های سنتی تنوعی به اندازه فروشگاه های زنجیره ای از محصولات در ابعاد مختلف از نظر تعداد، وزن، نوع و…، وجود ندارد، هرچند هنوز هم فروشگاه های بزرگ نیز باید در افزایش تنوع محصولات رشد و توسعه یابند.
توسعه فروشگاه های مختلف همچون دستفرشی، فعالیت های سیار و…، با کاهش فاصله مزرعه تا خانه، نقشی به نفع مردم و کشاورزان دارند از طرف دیگر فروشگاه های زنجیره ای با سیستم حمل و نقل و انبارداری که دارند این قابلیت را پیدا می کنند تا در کشوری مانند ایران که تورم های لحظه ای دارد برای عرضه محصولات تخفیف بدهند.

جذب توریست از طریق خرده فروشی ها
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه برای جذب توریست هم می توان از طریق فروشگاه های خرده فروشی سنتی و نوین در کنار هم به ویژه در بازارها و بازارچه های قدیمی استفاده کرد، اظهار کرد: وجود انواع مختلف فروشگاه هایی که بتوانند با یکدیگر رقابت داشته باشند، کمک می کند تا محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب تر تامین و عرضه شود.
او با تاکید بر اینکه در ایران یکی از مشکلات نظام توزیع محصولات، سود و درآمد بیشتر برخی دلال های محصولات کشاورزی از کشاورزان است، گفت: به طور قطع توسعه فروشگاه های مختلف همچون دستفرشی، فعالیت های سیار و…، با کاهش فاصله مزرعه تا خانه، به نفع مردم و کشاورزان است. در شرایط کنونی بستر زیرساختی و نرم افزاری برای توسعه انواع فروشگاه های مختلف سنتی تا زنجیره ای را داریم و باید شرایط برای انتخاب افراد حقیقی و حقوقی برای انتخاب کسب و کار مد نظرش با رعایت همه استاندارها و پیش نیازهای لازم برای فعالیت آنها فراهم شود. به طوری که با افزایش ورود، خروج، تغییر کسب و کارها براساس مزیت افراد، رقابت در بین تمام فعالان خرد و بزرگ ایجاد و گسترش یافته تا در نهایت گسترش رقابت موجب کیفیت بیشتر و قیمت های مناسبتر برای عموم مردم در دهک های مختلف درآمدی شود.
براساس این گفتگو دولت با حمایت از فروشگاه های نوین نه تنها می تواند به سیستم درآمدی خود ازطریق صندوق های مالیاتی و… کمک کند با بسترسازی برای فروشگاه های بزرگ عملا به مردم هم برای دریافت خدمات بهتر و سریعتر کمک می کند، زیرا این فروشگاه ها علاوه بر تنوع بالاتر کالا این امکان را به مشتری می دهند تا کالاهای مشکل دار را عودت دهد و از طرف دیگر اینها با سیستم حمل و نقل و انبارداری که دارند این قابلیت را پیدا می کنند تا در کشوری مانند ایران که تورم های لحظه ای دارد برای عرضه محصولات تخفیف بدهند، زیرا واسطه ها حذف می شوند و به نوعی کالا از کارخانه یا مزرعه مستقیم به دست مصرف کننده ها می رسد و از این طریق بازارسازی هم برای تولیدکننده ها انجام می شود.

برچسب ها: اقتصاد کشور, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/19336

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۶ شهریور ماه اعلام شد
  • نحوه فعالیت شعبه‌های بانک پاسارگاد در استان‌ تهران در روز‌ پنج‌شنبه ۰۶‌شهریورماه۱۴۰۴
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • از بانکداری دیجیتال تا نوآوری‌های باز؛ حضور هدفمند بانک صادرات ایران در «تراکنش یازدهم»
  • درخواست ۳۲ نماینده مجلس از دولت برای افزایش سرمایه بانک کشاورزی
  • لزوم افزایش سرمایه بانک مسکن / نقش کلیدی بانک مسکن در اجرای طرح نهضت ملی
  • قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین
آخرین اخبار
  • عطرافشانی و گلباران مزار شهید گمنام پتروشیمی شازند
  • امکان وکالتی شدن حساب مشتریان بانک مسکن برای خرید خودروهای وارداتی
  • به شکوه پاسارگاد؛ روایتی از اصالت ایرانی در زبان یک برند
  • هشدار درباره کلاهبرداری از طریق آگهی اعطای وام با شرایط ویژه
  • افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی آریا از محل سود انباشته تصویب شد
  • تشریح کلیات استراتژی ۱۰ گانه تحول‌آفرین تاپیکو
  • اهدای لوح تقدیر به شرکت پتروشیمی فن‌آوران در نخستین دوره آموزشی شبیه‌سازی فرآیندی دانشگاه صنعت نفت
  • دیدار مدیران عامل شرکت های پتروشیمی کارون و اروند با هدف توسعه همکاری ها
  • مراسم تودیع و معارفه مدیر منطقه غرب تهران بانک سینا برگزار شد
  • «مدیریت تماس‌ها و چالش‌های ارتباطی در حوادث آتش‌نشانی»
  • خارج‌سازی حرفه‌ای ولو PV1408 و نصب اسپول جایگزین در اسکله ۱۴
  • تعیین سازوکار نظارت و اجرای خطوط لوله صادراتی مجتمع آدیش جنوبی(آروماتیک)
  • پیام تبریک مدیرعامل شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی به مناسبت هفته بسیج
  • درخشش پیشکسوتان پتروشیمی پارس در المپیاد فرهنگی‌ورزشی شیراز+اسامی مدال آوران
  • اسامی شعب کشیک بانک شهر اعلام شد

منهای اقتصاد
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت
  • سرویس شارژ همراهی؛ دو برابر اعتبار برای مشترکان اعتباری همراه اول
  • بازگشت شماره‌های خاص همراه اول با عرضه «سری به‌یادماندنی»
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس

فیلم
    دریافت 1 میلیارد تومان وام بدون سود در طرح "نیك‌وام" بانك ملت/ ویدیو
    فرهنگ اقتصاد _با دیدن این ویدیو می توانید از شرایط و چگونگی دریافت وام 1 میلیارد تومانی و بدون سود بانک ملت در قالب طرح "نیك‌وام" مطلع شوید.
    برگزاری دوره آموزشی "توسعه ی قابلیت های سازمانی - PCSR " در شرکت پتروشیمی نوری
    فرهنگ اقتصاد _ در این دوره که به میزبانی اداره آموزش شرکت و با همکاری امور راهبرد، عملکرد و ریسک برگزار شد مفاهیم مرتبط با استراتژی و معماری…
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…
    عملیات نصب در طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران به زودی آغاز می‌شود
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پلیمر گچساران، پیش‌بینی می‌شود با توجه به اتمام ساخت رآکتورهای این طرح و انجام تست‌هایی نهایی، به زودی شاهد…
    از ۲۴ درصد پیشرفت تا رکوردشکنی فروش‌ واحد آمونیاک در سال ۱۴۰۳/ سال ۱۴۰۴، سال هنگام است!
    فرهنگ اقتصاد _این مجتمع سال گذشته دو اتفاق بزرگ را تجربه کرد، نخست شکسته شدن رکوردهای فروش واحد آمونیاک و دوم سرعت گرفتن عملیات پیش…
    از بازدید رییس‌جمهور از غرفه هلدینگ خلیج فارس در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی تا پیش‌بینی روزهای خوب هلدینگ توسط مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران
    ورود بلندترین تاور پروژه پتروشیمی دهدشت به سایت این شرکت
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی پتروشیمی دهدشت، این تاور یکی از تجهیزات اصلی پروژه است و نقش مهمی در فرایندهای تولیدی پتروشیمی ایفا خواهد کرد.

    ورود این…


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب