شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-11
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

سلامت و نشاط کارکنان، رمز موفقیت بانک در خدمت‌رسانی به مشتریان است | سلامت کارکنان، پیش‌نیاز ایفای نقش مؤثر بانک در تحقق امنیت غذایی و توسعه پایدار است | کفایت سرمایه بانک شهر از منفی ۳۵ درصد به مثبت ۱.۲ درصد رسید | بانکداری شرکتی؛ رویکردی نوین در تعامل با مشتریان حقوقی | تسهیلات پرداختی بانک مسکن در طرح نهضت ملی به ۱۳۷ همت رسید |

کد خبر: 19336
تاریخ انتشار: 30 آبان 1400 - ۱۲:۵۰

کاهش فاصله تولید تا مصرف با توسعه فروشگاه های نوین

ارمغان اصلاح نظام توزیع؛ ارزانی و افزایش درآمد دولتی است

داود چراغی گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی با اصلاح نظام توزیع یکی از راهکارها عبور از مشکلات کنونی اقتصاد کشور و کمک به حذف واسطه ها و کاهش فاصله مزرعه تا خانه است.

فرهنگ اقتصاد _ استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اهمیت نقش فروشگاه‌های نوین برای افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: فروشگاه ها از دهه های ابتدایی قرن بیستم در کشورهای توسعه یافته شکل گرفته و رفته رفته گسترش یافت، اما در ایران حدود نیم قرن دیرتر با فروشگاه دولتی شکل گرفت و بعد از ۲۰ سال در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ توسط بخش خصوصی توسعه یافت و سپس با یک وقفه ۲۰ سال در نتیجه جنگ و … دوباره در دهه ۷۰ فروشگاه های زنجیره‌ای نقش خود را در نظام توزیع پیدا کردند.
داود چراغی با بیان اینکه قشر تحصیل کرده و متوسط از همان ابتدای راه اندازی فروشگاه های بزرگ برای تامین مایحتاج شان از این فروشگاه‌ها استقبال کردند، افزود: رشد و توسعه فروشگاه های نوین بعد از انجام تحقیقات گسترده و انعکاس نتایج آنها با متولیان طرح تحول نظام اقتصادی ایران در نیمه دوم دهه ۱۳۸۰، گسترش یافت و خوشبختانه این فروشگاه های زنجیره ای مورد استقبال قرار گرفتند و در نهایت در دهه ۱۳۹۰ جایگاه فروشگاه‌های نوین در شبکه توزیع محصولات در ایران تثبیت شد.

رعایت حقوق مصرف کننده در فروشگاه های نوین
او با بیان اینکه در سال ۱۹۷۰ انقلاب فروشگاه های زنجیره ای در جهان رخ داد، تصریح کرد: از آنجایی که از نظر سلامت، بهداشت و رعایت حقوق مصرف کننده فروشگاه های نوین، عملکرد خوب و قابل دفاعی داشتند، حتی در کشورهایی همچون چین، هند و … هم این فروشگاه ها رشد فوق العاده ای داشتند.
چراغی با تاکید بر اینکه در زنجیره تامین و عرضه محصولات نه تنها موضوع قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: علاوه بر این، کیفیت و استاندارد محصولات هم از اهمیت زیادی برخوردار بوده و یکی از اولویت های فعالیت در حلقه های مختلف این زنجیره است، در تمام این فرآیندها فروشگاه‌های نوین به خصوص فروشگاههای زنجیره ای عملکرد مناسبی داشته و دارند.
او با اشاره به اینکه خرده فروشی فقط کارکرد اقتصادی ندارد، اظهار کرد: فعالان این بخش از جمله بازارهای قدیمی، فروشگاه های سنتی، مال‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارکرد اجتماعی، فرهنگی، تفریحی، اوقات فراغت و … هم دارند.
در ایران توسعه فروشگاه های تعاونی مختلف عاملی برای آشنایی مردم در مناطق حاشیه ای و حتی روستایی با فروشگاه های نوین است، به عبارت دیگر در زمان قدیم این تعاونی ها نقش مهمی در توزیع کالاهای اساسی به ویژه برای مناطق محروم داشتند.

عودت و استرداد کالا در فروشگاه ها
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، با بیان اینکه در فروشگاه های نوین امکان عودت و استرداد کالا را به راحتی انجام می دهند گفت: همین موضوع یکی از دلایل رشد این خرده فروشی ها و استقبال مردم در مناطق مختلف ایران از فروشگاه های زنجیره ای شده است.
چراغی با اشاره به اینکه در ایران توسعه فروشگاه های تعاونی مختلف عاملی برای آشنایی مردم در مناطق حاشیه ای و حتی روستایی با فروشگاه ها نوین است، گفت: در زمان قدیم این تعاونی ها نقش مهمی در توزیع کالاهای اساسی به ویژه برای مناطق محروم داشتند.
او با تاکید بر اینکه هنوز در برخی فروشگاه های سنتی بسیاری از محصولات خوراکی، آشامیدنی، لوازم آرایشی، بهداشتی و… در معرض آفتاب قرار دارند و احتمال فساد محصولات استاندارد در این شرایط بسیار است، گفت: از طرف دیگر در فروشگاه های سنتی تنوعی به اندازه فروشگاه های زنجیره ای از محصولات در ابعاد مختلف از نظر تعداد، وزن، نوع و…، وجود ندارد، هرچند هنوز هم فروشگاه های بزرگ نیز باید در افزایش تنوع محصولات رشد و توسعه یابند.
توسعه فروشگاه های مختلف همچون دستفرشی، فعالیت های سیار و…، با کاهش فاصله مزرعه تا خانه، نقشی به نفع مردم و کشاورزان دارند از طرف دیگر فروشگاه های زنجیره ای با سیستم حمل و نقل و انبارداری که دارند این قابلیت را پیدا می کنند تا در کشوری مانند ایران که تورم های لحظه ای دارد برای عرضه محصولات تخفیف بدهند.

جذب توریست از طریق خرده فروشی ها
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه برای جذب توریست هم می توان از طریق فروشگاه های خرده فروشی سنتی و نوین در کنار هم به ویژه در بازارها و بازارچه های قدیمی استفاده کرد، اظهار کرد: وجود انواع مختلف فروشگاه هایی که بتوانند با یکدیگر رقابت داشته باشند، کمک می کند تا محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب تر تامین و عرضه شود.
او با تاکید بر اینکه در ایران یکی از مشکلات نظام توزیع محصولات، سود و درآمد بیشتر برخی دلال های محصولات کشاورزی از کشاورزان است، گفت: به طور قطع توسعه فروشگاه های مختلف همچون دستفرشی، فعالیت های سیار و…، با کاهش فاصله مزرعه تا خانه، به نفع مردم و کشاورزان است. در شرایط کنونی بستر زیرساختی و نرم افزاری برای توسعه انواع فروشگاه های مختلف سنتی تا زنجیره ای را داریم و باید شرایط برای انتخاب افراد حقیقی و حقوقی برای انتخاب کسب و کار مد نظرش با رعایت همه استاندارها و پیش نیازهای لازم برای فعالیت آنها فراهم شود. به طوری که با افزایش ورود، خروج، تغییر کسب و کارها براساس مزیت افراد، رقابت در بین تمام فعالان خرد و بزرگ ایجاد و گسترش یافته تا در نهایت گسترش رقابت موجب کیفیت بیشتر و قیمت های مناسبتر برای عموم مردم در دهک های مختلف درآمدی شود.
براساس این گفتگو دولت با حمایت از فروشگاه های نوین نه تنها می تواند به سیستم درآمدی خود ازطریق صندوق های مالیاتی و… کمک کند با بسترسازی برای فروشگاه های بزرگ عملا به مردم هم برای دریافت خدمات بهتر و سریعتر کمک می کند، زیرا این فروشگاه ها علاوه بر تنوع بالاتر کالا این امکان را به مشتری می دهند تا کالاهای مشکل دار را عودت دهد و از طرف دیگر اینها با سیستم حمل و نقل و انبارداری که دارند این قابلیت را پیدا می کنند تا در کشوری مانند ایران که تورم های لحظه ای دارد برای عرضه محصولات تخفیف بدهند، زیرا واسطه ها حذف می شوند و به نوعی کالا از کارخانه یا مزرعه مستقیم به دست مصرف کننده ها می رسد و از این طریق بازارسازی هم برای تولیدکننده ها انجام می شود.

برچسب ها: اقتصاد کشور, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/19336

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • حضور همه‌جانبه پتروشیمی جم در بزرگ‌ترین رویداد تخصصی صنعت پلاستیک و پتروشیمی کشور
  • پخش برنامه اهدای جوایز برندگان جشنواره‌ قربان تا غدیر بیمه دی ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه از شبکه ۳ سیما
  • ایران‌پلاست، تجلی رویکرد رئیس‌جمهوری در گسترش مراوده با کشورهای همسایه
  • لزوم حمایت از صنایع تکمیلی پتروشیمی با هدف توسعه متوازن
  • پایان موفق ممیزی داخلی سیستم مدیریت یکپارچه و انرژی در پتروشیمی پردیس
  • رونمایی از تکنولوژی eSIM برای اولین بار در ایران توسط همراه اول
  • شکوه همدلی و معنویت در بندر پتروشیمی ماهشهر
آخرین اخبار
  • نیروی انسانی، سرمایه‌ای بی‌بدیل در صنعت پتروشیمی
  • روزآمدی در زمینه‌های علمی ، فنی‌ و تخصصی صنعت پتروشیمی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان
  • سلامت و نشاط کارکنان، رمز موفقیت بانک در خدمت‌رسانی به مشتریان است
  • سلامت کارکنان، پیش‌نیاز ایفای نقش مؤثر بانک در تحقق امنیت غذایی و توسعه پایدار است
  • کفایت سرمایه بانک شهر از منفی ۳۵ درصد به مثبت ۱.۲ درصد رسید
  • موافقت با پذیرش سهام پتروشیمی بندرامام در فرابورس/ گام بلند به سوی عرضه اولیه سهام
  • کلاس اولی‌های آریاساسول در ویژه‌نامه «آریا و صفحه‌های نو»
  • بانکداری شرکتی؛ رویکردی نوین در تعامل با مشتریان حقوقی
  • تسهیلات پرداختی بانک مسکن در طرح نهضت ملی به ۱۳۷ همت رسید
  • تاکید بانک مسکن بر اجرای دقیق ضوابط جدید حساب جاری و قانون صدور چک
  • برگزاری نخستین ممیزی مدیریت ریسک در پتروشیمی دهدشت
  • افزایش ۵۷ درصدی تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران به شرکت های کوچک و متوسط
  • سرمایه‌گذاری ۱۶۵۰ میلیاردی همراه اول در استان فارس از ابتدای دولت چهاردهم
  • مراسم استقبال از زائران بیت الله الحرام با حضور مسئولان و مدیران ارشد شرکت پتروشیمی اروند
  • حمایت از پروژه‌های عمرانی با تمرکز بر اشتغال جوانان

منهای اقتصاد
  • سرمایه‌گذاری ۱۶۵۰ میلیاردی همراه اول در استان فارس از ابتدای دولت چهاردهم
  • همراه اول الگوی پایداری و مسوولیت اجتماعی ایران
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان اصفهان
  • برگزاری بیست‌ودومین کنفرانس انجمن رمز ایران با مشارکت همراه اول
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    سهام پتروشیمی اروند بزودی با نماد «اروند» عرضه می‌شود
    سیاست های بیمه مرکزی برای افزایش رضایتمندی مشتریان از صنعت بیمه اعلام شد + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ "پرویز خوشکلام خسروشاهی" درحاشیه سی ‌ویکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه  گفت: بیمه مرکزی باید موضوع…
    هلدینگ خلیج فارس سهم بسزایی در صنعت پتروشیمی دارد و پیشران در این صنعت است
    روز جهانی کار و کارگر در پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است…
    گزارشی از تقدیر محمد شریعتمداری از فرزندان ممتاز کارکنان شرکت مبین انرژی خلیج فارس
    مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی (فیلم)
    پیام مدیرعامل بانک دی به مناسبت فرا رسیدن سال نو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی بانک دی؛ متن پیام بدین شرح است:

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    همکاران گرامی، سهامداران محترم، مشتریان عزیز و خانواده‌های معزز…


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب