جمعه ۳۰ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-21
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

اختتامیه اولین المپیاد ورزشی بانوان بانک سینا برگزار شد / اعلام نتایج و تأکید مدیرعامل بر اهمیت ورزش بانوان | بانک پاسارگاد برای هجدهمین سال متوالی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری تقدیر کرد | پرداخت ۴۰۰۰ فقره تسهیلات حمایتی بانک صادرات ایران در خراسان‌جنوبی | افتتاح ۴۹۷۲ واحد نهضت ملی مسکن در قزوین به صورت ویدئوکنفرانسی/ تامین مالی بیش از ۳همتی بانک مسکن جهت تکمیل پروژه ها | قدردانی فرماندار سروان از عملکرد بانک مسکن در تامین مالی طرح نهضت ملی/ پرداخت بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات نهضت ملی در سیستان و بلوچستان |

کد خبر: 19577
تاریخ انتشار: 3 آذر 1400 - ۲۰:۴۸

راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای و مسوولیت اجتماعی آنها می تواند به اشتغالزایی و فقرزدایی کمک کند

به گزارش «فرهنگ اقتصاد»؛ ضرورت فرهنگ سازی عمومی در راستای خرید از فروشگاههای زنجیره ای بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و در این میان، توسعه فروشگاههای زنجیره ای می تواند به حل مشکل بیکاری کمک کرده و راه اندازی این قبیل فروشگاهها و ایفای مسوولیت های اجتماعی انها می تواند به اشتغالزایی فقرزدایی نیز کمک نماید.

* جلال بهمنی - مدیر مسوول

-ضرورت فرهنگ سازی عمومی به خرید از فروشگاههای زنجیره ای

منطبق بر آمارهای جهانی در کشورهای توسعه یافته نزدیک به ۷۰ درصد تا ۸۰ درصد از مایحتاج و ارزاق عمومی مردم به واسطه فعالیت‌های روزآمد و چشمگیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تامین می گردد ولی متاسفانه در کشور ما سهم کوچکی از بازار مصرف دارد و این آماری نزدیک به ۱۰ درصد الی ۱۲ درصد می باشد؛ از عمده دلایل آن حاکم بودن فرهنگ فضای کسب و کار سنتی در چرخه تامین،فروش و توزیع و مصرف کالامی باشد که نیازمند ایجاد زیرساخت‌های متنابهی  لازم است که اهم آن تدوین  سیاست های فرهنگی  مرتبط به آن است و این مهم از ساز و کارها اصلی رشد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطوح جامعه است.

اما از مهمترین اهداف غایی و نهایی ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و نظام مندی توزیع کالاهای اساسی برای مصرف کنندگان می باشد؛ بسترسازی  جریان مستقیم تحویل کالاها از تولید کنندگان به دست مصرف کنندگان بدون مداخلات دلالان و واسطه گران است که حضور غیر ضروری اکثر از آنها  در این چرخه منجر به افزایش قیمت کالا و تورم زایی می شود  برای رفع این مشکل محوری نظام توزیع که امری بسیار مهم وضروری بشمار میاید؛

نیازمند به فرهنگ سازی صحیح و مناسبی برای القاء فرهنگی و ذهنیت دادن مثبت به عموم جامعه و نهادینه شدن فرهنگ خرید کلان ازفروشگاههای زنجیره ای هستیم  ودیگر انکه به ضرورت توجه به حذف درحد امکان حضور دلالان و واسطه گران و فرهنگ غالب آن که مانع ازارتباط مستقیم تولیدکننده ومصر ف کننده است ؛ آگاهی یابند.

باید درنظر داشت که روندسالم توزیع نظامند نیز بدون هیچ واسطه گری و دلالی  مطلوبتر وبرآیندش بسیار مفید برای ایستگاه نهایی چرخه تولید یعنی مصرف کننده است.

بسترسازی این جریان مفید ومقبول نیازمند اتخاذ سیاست گذاری های کلان دولتی در زمینه های مختلف بویژه در بعدفرهنگی اثربخش و راهبردی درسطوح مختلف جامعه می باشد. دراین راستا نیز روند جریان سازی قوی فرهنگی حمایت از تولیدکننده و همچنین تکریم مصرف کننده و مشتریان باید به موازات سالم سازی وهدفمند نمودن نظام توزیع کالاها باشدکه گونه یی سیستماتیک نهادینه شود.

با آگاه نمودن بطور محسوس وملموس افراد جامعه از این جریان سالم اقتصادی که منجر به رونق تولید و ارتقاء کمیت و کیفیت مطلوب کالاها می شود و یقینا  به پذیرش فرهنگی عامه توام  با وجوه عملی آن وبه اقدامات لازمه نیز مبادرت خواهند ورزید و در نهایت امر کالاها با قیمت پایین یانرخ  مناسبی بامزیت  دسترسی آسان به کالاهای اساسی نیز از طریق نظام توزیع کارآمد؛ بدون پرداخت هزینه ای مازاد به واسطه ها ودلالهابدست مشتری و مصرف کننده می رسد.

لذا به باور من مشتری نباید هزینه های حمل و نقل،بسته بندی و حتی تبلیغات کالا را پرداخت نماید او صرفاً باید هزینه خود کالا را بپردازد.

 

-توسعه فروشگاههای زنجیره ای می تواند به حل مشکل بیکاری کمک کند

در خصوص راهکارهای فرهنگی برای کارآمدی نظام توزیع و فروشگاههای زنجیره ای کشور د مسیر اشتغالزایی،فقرزدایی و سهولت در تامین کالاهای اساسی مردم باید گفت که با توجه به افزایش نفوس انسانی وتمرکز جمعیتی  درشهرها وکلانشهرها وهمچنین به علت مشغله زیاد وکمبود وقت درخرید مستمر روزانه؛یکی از ضروری ترین نیازها برای تامین کالاهای اساسی پدیده  فروشگاه های زنجیری درجایگاه تامین مایحتاج ضروری افراد جامعه است که دارای مزایای بیشماری می باشد ازجمله یکی ازپیامد های قابل توجه و مثبت آن موقعیت شغل آفرینی و ظهور مشاغل جدیدی  است که می تواند راهکار مناسبی در خصوص حل معضل بیکاری جوانان به نوعی موثر  باشد.

با رویکرد کارآفرینی واشتغالزایی در ایجاد واحدهای کسب و کاری عالی درمشاغل جدید این چنینی می تواند در نگاه کلان آن؛ منجر به تاسیس واحدهای تولیدی منطبق بر بازارسنجی ومیزان تقاضای کالاهای مصرفی نیز منتج شود.

راه اندازی اصولی فروشگاه های زنجیره ای اگر با استراتژی های کارآمد ومشخص و هدف گذاری های روشن ودانش محورترسیم شود می تواند بهترین  سرمایه گذاری ها برای اشتغال زایی پایدارباشد.

به پیرو آن ثمرات نوین سازی صنایع تولیدی،توزیع نظامند ومصرف بهینه وهدفمند کالاها را درپی خواهد داشت

 

 

-راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای و مسوولیت های اجتماعی انها می تواند به اشتغالزایی  فقرزدایی کمک کند

توجه به این رویکرد تسهیلی در دسترسی آسان و بی واسطه تولیدکننده کالابه مصرف کننده و مشتری می باشد ودر واقع جزو شاخصه های مهم  تکریم از تولیدکنندگان ومصرف کنندگان و مشتری مداری و لاجرم جزو فرهنگ روا مداری در رعایت حقوق آنها نیز  محسوب می شود  و درنهایت می تواند قدرت و توان خرید افراد جامعه را برای تامین مایحتاج ضروری و اقلام مورد نیاز  بالابرده و در واقع غنی شدن سبد غذایی خانوارها را به دنبال خواهد داشت و به تعبیری در راستای سیاستهای حمایت از اقشار کم درآمد وآسیب پذیر جامعه است.

و این امر بعنوان جریان سازی درمسیر محرومیت‌زدایی و فقر زدایی واقعی قرار می‌گیرد در این زمینه فروشگاه های زنجیره ای می بایستی پیشگام بوده و با دستگیری از افراد بی بضاعت و نیازمند جامعه درقالب تشکیل کارگروه های شناسایی خانواده های محروم ومستمند البته با همکاری وهماهنگی  با نهادها و سازمانهای ذیربط  از جمله سازمان کمیته امداد حضرت امام (ره) وهمچنین سایرمراکز خیریه نسبت حل مشکلات و رفع موانع موجود درزندگی این خانوارها اقدام  وحمایتهای لازم را داشته باشند. و به نوعی از این طریق ضمن  آشنا کردن این قشر همانند سایراقشارجامعه از فواید توزیع نظامند پایدار و خرید از فروشگاههای زنجیره ای  بهره مند شوند.

پیشنهاد می شود درجهت حمایت از محرومان و اقشار آسیب پذیر جامعه و روند فقر زدایی؛زمینه اشتغال و بکارگیری افراد بیکار بالاخص از این خانواده ها بطور جدی در فروشگاههای زنجیرهای  فراهم شود تا موقعیت شغلی برای آنها که به نوعی درحکم نان آوری خانواده قلمداد شود.

اقدام حمایتی دیگر اهدای بن‌های خرید کالاها با تخفیفات کاملاً ویژه به آنها که در راستای انجام مسوولیت های اجتماعی سازمانی فروشگاههای زنجیره‌ای بوده والویت امور آنهانیز  می‌تواند باشد تا ازاین طریق ضمن کمک ومساعدت شان در روش زندگی این مردمان شریف نیز رونقی پیدا کند به گونه یی که  درراه تحقق  اهداف عالی توسعه پایدار و نظام توزیع  هدفمند کالاها پیشرو باشند.

کلام آخر اینکه  یکی ازضروری ترین ومحوری ترین موضوعات درامور نظارتی برفروشگاههای زنجیری؛مساله بسیارمهم وحساسیت زای  قیمت گذاری کالاها واجناس می باشد که می بایستی منطبق براساس نرخهای مصوب سازمان تعزیرات دولتی باشدتاضمن رعایت اصول مشتری مداری همچنین ازحقوق مصرف کنندگان کالاها نیز بنوعی صیانت شده ونتیجاموجبات اعتمادمشتریان را بدنبال می آورد.

در نگاه کلان اقتصادی و منصفانه می‌توان گفت فعالیت  ویا راه اندازی  فروشگاه های زنجیره ای قابلیت تبدیل شدن به یک واحد کسب و کار عالی و اشتغال زا  بسیار دارا می باشد.

دراین زمینه ارزیابی اولیه از اقدامات انجام شده و رویکردهای اجرایی دولت وعملکرد های مقدماتی به خصوص در شرایط بحران کرونا  درحدمقبولی بوده است.؛ دراین فضای پاندمی کرونا بناگزیر فرهنگ خریدهای اینترنتی و آنلاین کالاها واجناس نیز  پرونق گشته وبنوعی  گام‌های مثبت و اثربخشی در مسیر رشد و توسعه اعتلای فرهنگ خریدهای مجازی کالاها وهمچنین خریدهای کلان از فروشگاههای زنجیره ای مورد پسند آحاد مردم قرار گرفته شده است که  انشاله درآتی چشم انداز ها و افق های روشنی  پیش روی  می توان متصور بود.

برچسب ها: اشتغالزایی, فروشگاه های زنجیره ای, مسئولیت اجتماعی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/19577

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۶ شهریور ماه اعلام شد
  • نحوه فعالیت شعبه‌های بانک پاسارگاد در استان‌ تهران در روز‌ پنج‌شنبه ۰۶‌شهریورماه۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • بانک سینا در جمع پنج بانک برتر کشور
  • جهش ۳۱۴ درصدی سود پتروشیمی اروند در شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴/ رشد ۵۹ درصدی ارزش فروش
  • آغاز مرحله راه‌اندازی پروژه «هایکو» در پتروشیمی کارون
  • پتروشیمی پردیس؛ همیار ارزش‌آفرین در پیشگیری از زندانی‌شدن بدهکاران دیه در استان بوشهر
آخرین اخبار
  • درخشش شرکت پتروشیمی نوری در سومین همایش ایمنی فرایند (PSM) و‌تقدیر توسط مقام عالی وزارت نفت
  • اختتامیه اولین المپیاد ورزشی بانوان بانک سینا برگزار شد / اعلام نتایج و تأکید مدیرعامل بر اهمیت ورزش بانوان
  • بانک پاسارگاد برای هجدهمین سال متوالی از رتبه‌های برتر کنکور سراسری تقدیر کرد
  • پرداخت ۴۰۰۰ فقره تسهیلات حمایتی بانک صادرات ایران در خراسان‌جنوبی
  • افتتاح ۴۹۷۲ واحد نهضت ملی مسکن در قزوین به صورت ویدئوکنفرانسی/ تامین مالی بیش از ۳همتی بانک مسکن جهت تکمیل پروژه ها
  • قدردانی فرماندار سروان از عملکرد بانک مسکن در تامین مالی طرح نهضت ملی/ پرداخت بیش از ۴۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات نهضت ملی در سیستان و بلوچستان
  • رونمایی از پلتفرم جامع خدمات معتمد مالیاتی بانک سپه
  • نسخه جدید همراه بام منتشر شد/ از سفته الکترونیکی تا انتخاب آواتار دلخواه
  • حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال؛ چالش‌های محتوا، اعتبار و بازاریابی
  • خرید محصولات آفتاب خودرو با حساب وکالتی بانک کارآفرین
  • کسب رتبه دوم فروش پتروشیمی بندرامام در بازار بورس کالا و انرژی بین شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس
  • ​ نوآوری، موتور محرکه سرآمدی بیمه دی
  • فراخوان عمومی شناسایی پیمانکار و دعوت به مناقصه به شماره ۱۱۷۵
  • پایش سختگیرانه برای حفظ آمادگی صنعت پتروشیمی با جدیت انجام می شود
  • حرکت پرشتاب صنعت پتروشیمی به سوی استقرار نظام ایمنی فرایند

منهای اقتصاد
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی

فیلم
    گزارش تصویری راهپیمایی جمعی از پرسنل و مدیران شرکت پتروشیمی اروند در مجتمع به مناسبت گرامیداشت دهه فجر و تجدید بیعت با آرمان های انقلاب و امام (ره ) و رهبری نظام
    فعالان بازار سرمایه، پتروشیمی اروند را زیر ذره‌بین بردند
    از رونمایی تجهیز استراتژیک غربال محصول در پتروشیمی اروند تا رونمایی از سه کتاب در حوزه خلیج‌فارس با حمایت پتروشیمی بندرامام
    حضور کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام
    در اقدامی معنوی و لبیک به دعوت خدمت در جوار امام مهربانی‌ها، ۳۷ نفر از کارکنان و مدیران شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با حضور در حرم مطهر امام رضا علیه السلام…
    مجمع بوعلی برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی بوعلى سينا امروز با حضور حداکثری سهامداران تشکیل شد. این مجمع ۸۳۶۰ ريال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

    در این مجمع افزایش سرمایه پتروشیمی بوعلى…
    الزام ساختمان‌های نوساز به احداث نیروگاه خورشیدی پشت بامی
    فرهنگ اقتصاد _ محسن ذبیحی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت توانیر با سازمان نظام مهندسی ساختمان در اواخر مرداد امسال، اظهار داشت: در این تفاهم نامه مقرر…
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ، شهریور ۱۴۰۴


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب