راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای و مسوولیت اجتماعی آنها می تواند به اشتغالزایی و فقرزدایی کمک کند
به گزارش «فرهنگ اقتصاد»؛ ضرورت فرهنگ سازی عمومی در راستای خرید از فروشگاههای زنجیره ای بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و در این میان، توسعه فروشگاههای زنجیره ای می تواند به حل مشکل بیکاری کمک کرده و راه اندازی این قبیل فروشگاهها و ایفای مسوولیت های اجتماعی انها می تواند به اشتغالزایی فقرزدایی نیز کمک نماید.
* جلال بهمنی - مدیر مسوول
-ضرورت فرهنگ سازی عمومی به خرید از فروشگاههای زنجیره ای
منطبق بر آمارهای جهانی در کشورهای توسعه یافته نزدیک به ۷۰ درصد تا ۸۰ درصد از مایحتاج و ارزاق عمومی مردم به واسطه فعالیتهای روزآمد و چشمگیر فروشگاههای زنجیرهای تامین می گردد ولی متاسفانه در کشور ما سهم کوچکی از بازار مصرف دارد و این آماری نزدیک به ۱۰ درصد الی ۱۲ درصد می باشد؛ از عمده دلایل آن حاکم بودن فرهنگ فضای کسب و کار سنتی در چرخه تامین،فروش و توزیع و مصرف کالامی باشد که نیازمند ایجاد زیرساختهای متنابهی لازم است که اهم آن تدوین سیاست های فرهنگی مرتبط به آن است و این مهم از ساز و کارها اصلی رشد و توسعه فروشگاههای زنجیرهای در سطوح جامعه است.
اما از مهمترین اهداف غایی و نهایی ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و نظام مندی توزیع کالاهای اساسی برای مصرف کنندگان می باشد؛ بسترسازی جریان مستقیم تحویل کالاها از تولید کنندگان به دست مصرف کنندگان بدون مداخلات دلالان و واسطه گران است که حضور غیر ضروری اکثر از آنها در این چرخه منجر به افزایش قیمت کالا و تورم زایی می شود برای رفع این مشکل محوری نظام توزیع که امری بسیار مهم وضروری بشمار میاید؛
نیازمند به فرهنگ سازی صحیح و مناسبی برای القاء فرهنگی و ذهنیت دادن مثبت به عموم جامعه و نهادینه شدن فرهنگ خرید کلان ازفروشگاههای زنجیره ای هستیم ودیگر انکه به ضرورت توجه به حذف درحد امکان حضور دلالان و واسطه گران و فرهنگ غالب آن که مانع ازارتباط مستقیم تولیدکننده ومصر ف کننده است ؛ آگاهی یابند.
باید درنظر داشت که روندسالم توزیع نظامند نیز بدون هیچ واسطه گری و دلالی مطلوبتر وبرآیندش بسیار مفید برای ایستگاه نهایی چرخه تولید یعنی مصرف کننده است.
بسترسازی این جریان مفید ومقبول نیازمند اتخاذ سیاست گذاری های کلان دولتی در زمینه های مختلف بویژه در بعدفرهنگی اثربخش و راهبردی درسطوح مختلف جامعه می باشد. دراین راستا نیز روند جریان سازی قوی فرهنگی حمایت از تولیدکننده و همچنین تکریم مصرف کننده و مشتریان باید به موازات سالم سازی وهدفمند نمودن نظام توزیع کالاها باشدکه گونه یی سیستماتیک نهادینه شود.
با آگاه نمودن بطور محسوس وملموس افراد جامعه از این جریان سالم اقتصادی که منجر به رونق تولید و ارتقاء کمیت و کیفیت مطلوب کالاها می شود و یقینا به پذیرش فرهنگی عامه توام با وجوه عملی آن وبه اقدامات لازمه نیز مبادرت خواهند ورزید و در نهایت امر کالاها با قیمت پایین یانرخ مناسبی بامزیت دسترسی آسان به کالاهای اساسی نیز از طریق نظام توزیع کارآمد؛ بدون پرداخت هزینه ای مازاد به واسطه ها ودلالهابدست مشتری و مصرف کننده می رسد.
لذا به باور من مشتری نباید هزینه های حمل و نقل،بسته بندی و حتی تبلیغات کالا را پرداخت نماید او صرفاً باید هزینه خود کالا را بپردازد.
-توسعه فروشگاههای زنجیره ای می تواند به حل مشکل بیکاری کمک کند
در خصوص راهکارهای فرهنگی برای کارآمدی نظام توزیع و فروشگاههای زنجیره ای کشور د مسیر اشتغالزایی،فقرزدایی و سهولت در تامین کالاهای اساسی مردم باید گفت که با توجه به افزایش نفوس انسانی وتمرکز جمعیتی درشهرها وکلانشهرها وهمچنین به علت مشغله زیاد وکمبود وقت درخرید مستمر روزانه؛یکی از ضروری ترین نیازها برای تامین کالاهای اساسی پدیده فروشگاه های زنجیری درجایگاه تامین مایحتاج ضروری افراد جامعه است که دارای مزایای بیشماری می باشد ازجمله یکی ازپیامد های قابل توجه و مثبت آن موقعیت شغل آفرینی و ظهور مشاغل جدیدی است که می تواند راهکار مناسبی در خصوص حل معضل بیکاری جوانان به نوعی موثر باشد.
با رویکرد کارآفرینی واشتغالزایی در ایجاد واحدهای کسب و کاری عالی درمشاغل جدید این چنینی می تواند در نگاه کلان آن؛ منجر به تاسیس واحدهای تولیدی منطبق بر بازارسنجی ومیزان تقاضای کالاهای مصرفی نیز منتج شود.
راه اندازی اصولی فروشگاه های زنجیره ای اگر با استراتژی های کارآمد ومشخص و هدف گذاری های روشن ودانش محورترسیم شود می تواند بهترین سرمایه گذاری ها برای اشتغال زایی پایدارباشد.
به پیرو آن ثمرات نوین سازی صنایع تولیدی،توزیع نظامند ومصرف بهینه وهدفمند کالاها را درپی خواهد داشت
-راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای و مسوولیت های اجتماعی انها می تواند به اشتغالزایی فقرزدایی کمک کند
توجه به این رویکرد تسهیلی در دسترسی آسان و بی واسطه تولیدکننده کالابه مصرف کننده و مشتری می باشد ودر واقع جزو شاخصه های مهم تکریم از تولیدکنندگان ومصرف کنندگان و مشتری مداری و لاجرم جزو فرهنگ روا مداری در رعایت حقوق آنها نیز محسوب می شود و درنهایت می تواند قدرت و توان خرید افراد جامعه را برای تامین مایحتاج ضروری و اقلام مورد نیاز بالابرده و در واقع غنی شدن سبد غذایی خانوارها را به دنبال خواهد داشت و به تعبیری در راستای سیاستهای حمایت از اقشار کم درآمد وآسیب پذیر جامعه است.
و این امر بعنوان جریان سازی درمسیر محرومیتزدایی و فقر زدایی واقعی قرار میگیرد در این زمینه فروشگاه های زنجیره ای می بایستی پیشگام بوده و با دستگیری از افراد بی بضاعت و نیازمند جامعه درقالب تشکیل کارگروه های شناسایی خانواده های محروم ومستمند البته با همکاری وهماهنگی با نهادها و سازمانهای ذیربط از جمله سازمان کمیته امداد حضرت امام (ره) وهمچنین سایرمراکز خیریه نسبت حل مشکلات و رفع موانع موجود درزندگی این خانوارها اقدام وحمایتهای لازم را داشته باشند. و به نوعی از این طریق ضمن آشنا کردن این قشر همانند سایراقشارجامعه از فواید توزیع نظامند پایدار و خرید از فروشگاههای زنجیره ای بهره مند شوند.
پیشنهاد می شود درجهت حمایت از محرومان و اقشار آسیب پذیر جامعه و روند فقر زدایی؛زمینه اشتغال و بکارگیری افراد بیکار بالاخص از این خانواده ها بطور جدی در فروشگاههای زنجیرهای فراهم شود تا موقعیت شغلی برای آنها که به نوعی درحکم نان آوری خانواده قلمداد شود.
اقدام حمایتی دیگر اهدای بنهای خرید کالاها با تخفیفات کاملاً ویژه به آنها که در راستای انجام مسوولیت های اجتماعی سازمانی فروشگاههای زنجیرهای بوده والویت امور آنهانیز میتواند باشد تا ازاین طریق ضمن کمک ومساعدت شان در روش زندگی این مردمان شریف نیز رونقی پیدا کند به گونه یی که درراه تحقق اهداف عالی توسعه پایدار و نظام توزیع هدفمند کالاها پیشرو باشند.
کلام آخر اینکه یکی ازضروری ترین ومحوری ترین موضوعات درامور نظارتی برفروشگاههای زنجیری؛مساله بسیارمهم وحساسیت زای قیمت گذاری کالاها واجناس می باشد که می بایستی منطبق براساس نرخهای مصوب سازمان تعزیرات دولتی باشدتاضمن رعایت اصول مشتری مداری همچنین ازحقوق مصرف کنندگان کالاها نیز بنوعی صیانت شده ونتیجاموجبات اعتمادمشتریان را بدنبال می آورد.
در نگاه کلان اقتصادی و منصفانه میتوان گفت فعالیت ویا راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای قابلیت تبدیل شدن به یک واحد کسب و کار عالی و اشتغال زا بسیار دارا می باشد.
دراین زمینه ارزیابی اولیه از اقدامات انجام شده و رویکردهای اجرایی دولت وعملکرد های مقدماتی به خصوص در شرایط بحران کرونا درحدمقبولی بوده است.؛ دراین فضای پاندمی کرونا بناگزیر فرهنگ خریدهای اینترنتی و آنلاین کالاها واجناس نیز پرونق گشته وبنوعی گامهای مثبت و اثربخشی در مسیر رشد و توسعه اعتلای فرهنگ خریدهای مجازی کالاها وهمچنین خریدهای کلان از فروشگاههای زنجیره ای مورد پسند آحاد مردم قرار گرفته شده است که انشاله درآتی چشم انداز ها و افق های روشنی پیش روی می توان متصور بود.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: