خودرو ارزان شده، این کاهش ارزش پول است که قیمتها را بالا میبرد
گرانی در بازار خودرو ترمز بریده است. جمله به این کوتاهی حرف های زیادی را پشت سر خود دارد، عوامل متعددی در افزایش قیمت کالای مصرفی خودرو تاثیرگذار است، اما نباید نقش دولت در بی نظمی بازار را نادیده گرفت.
به گزارش فرهنگ اقتصاد-گرانی خودرو از دوسال پیش و از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد به واسطه واکنش بازار به این خروج رقم خورده است، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند تولید خودرو گران تمام می شود و زمانی که قیمت تمام شده محصولی افزایش یابد طبیعی است که در بازار نیز گران فروخته شود. اما نکته حائز اهمیت این است که قطعات و فولاد مصرفی در تولید خودرو از محصولات داخلی است بنابراین نباید با افزایش قیمت دلار و طلا، نرخ این کالا افزایش یابد.
باید گفت قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.
فروشندگان قطعات لوازم یدکی آمار می دهند که دیسک و صفحه پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است. افزایش افسارگسیخته قطعات لوازم یدکی حاکی از عدم نظارت بر بازار قطعات خودرو است و دولتی ها تصمیم ندارند به این امر ورود جدی و عملی داشته باشند.
خودروسازان در یکسال گذشته در پاسخ به انتقادات از افزایش نرخ محصولاتشان تاکید دارند که علت افزایش قیمت خودرو گرانی مواد اولیه است، در این بین باید یادآور شد اکثر مواد اولیه تولید در انبارها موجود است بنابراین نباید نرخ آنها برای فروش به خودساز افزایش پیدا کند تا قیمت تمام شده گران شود.
به نظر می رسد تمام اصناف خود را با بازار ارز تنظیم می کنند بدون اینکه توجه داشته باشند قاعدتا دلار تنها بر روی محصولات وارداتی اثر دارد نه کالاهایی که تولید داخل و براساس ظرفیت و پتانسیل های کشور صورت می گیرد. اما بازار می گوید نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته شده است.
در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه خودرو در داخل تولید میشود و مابقی وارد میشود. از این رو دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی باید با تمام توان قیمت دلار را مدیریت کنند و وابستگی کالاها به ارز را کاهش دهند چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن بستگی دارد.
بررسی قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو نشان می دهد این شاخص بر اثر تغییرات قیمت ارز و نهاده ها، بیش از ۱۲۷ درصد افزایش داشته اند.
مواد پلیمری و شیمیائی یکی از مواد اولیه در تولید خودرو است که با داشتن سهم ۶ درصدی از کل پَک مواد و قطعات، ۷.۴ درصد بر قیمت یک محصول تاثیر می گذارند. دی ماه سال ۹۷ به ازای هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان این مواد تهیه می شده اما در تیرماه ۹با ۹ رشدی بالغ بر ۴۴ درصدی به ۱۵قیمت هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.
نباید تاثیر افزایش قیمت لاستیک را در گران تمام شدن تولید خودرو نادیده گرفت، در اصول حسابداری صنعت خودرو، لاستیک را با شاخص کیلوگرم محاسبه می کنند که این محصول در دی ۹۷ کیلویی ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود اما در ماه گذشته، با رشد ۲۰۲ درصدی با بهای ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه شده است.
از مواد دیگری که در تولید خودرو استفاده می شود، کانی های فلزی است که افزایش قیمت کانی های فلزی در ۱۸ ماه گذشته چشمگیر بوده است. آلومینیوم در این مدت از کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۷۰۰ تومان، مس از ۵۳ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۲۳ هزار تومان، بیلت فولاد و چدن از ۳ هزار و ۹۰۰ تومان به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان، آهن ورق داخلی از ۵ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و آهن ورق خارجی از ۷ هزار و ۱۰۰ تومان به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
افزایش نرخ ارز نیز بر بهای تامین مواد و قیمت تولید محصولات خودروسازان تاثیر قابل ملاحظه ای دارد، در ۱۸ ماه گذشته نرخ دلار آزاد از ۱۰ هزار و ۸۵۴ تومان به ۲۰ هزار و ۸۹۴ تومان رسیده که رشد ۹۲ درصدی را نشان می دهد. از سوی دیگر دلار مبادله ای موسوم به نیما نیز از قیمت ۸ هزار و ۸۱ تومانی در بهمن ۹۷ با رشد ۱۱۰ درصدی به ۱۶ هزار و ۹۷۰ تومان رسیده است.
میزان تاثیرگذاری هر یک از این نهاده ها بر قیمت تمام شده خودروها متفاوت و موثر است اما نشان می دهد که به طور میانگین ۱۲۷ درصد رشد داشته اند، این درحالی است که افزایش قیمت خودروها در این مدت زمان بسیار کمتر از ۱۲۷ درصد بوده است.
پیش بینی ها حاکی از آن است که در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم بود به دنبال این کمبود برآورد می شود قیمت خودرو مجدد افزایش یابد، بنابراین دولت به جای اینکه توپ گرانی خودرو را به زمین خودروسازان بیاندازد با مدیریت بازار ارز و نظارت بر قطعه سازان، و شکست انحصار در قعطه سازی مانع از گرانی مجدد در این بازار شود.
در این میان، یک حساب سرانگشتی نشان میدهد که در نسبت با سایر اقلام، خودرو نه فقط گران نشده که با کاهش قیمت هم روبرو بوده اما سقوط آزاد ارزش پول ملی، قیمتها را بالا نشان میدهد.
مثلا خودروی پراید که شاخصی عمومی برای درک قیمتهاست، از ۲۰ میلیون تومان در زمان دلار ۳۸۰۰ تومانی، به حدود ۵۰میلیون تومان در زمان تولید کارخانهای رسید و در بازار آزاد تا ۸۰میلیون تومان بالا رفت. این درحالیست که دلار دستکم ۷ برابر شده اما محصولات داخلی در بیشترین حالت ۴ برابر شدهاند.
البته مردم انتظار دارند که قیمت محصول داخلی با دلار سنجیده نشود، اما تاثیر نرخ دلار بر دیگر بازارهای جانبی، این اثرگذاری را گریزناپذیر میکند.
منبع: خبر ۲۴
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: