مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها:
کارگروه مقابله با بیابانزایی نیازمند اعتبارات شفاف است
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تامین منابع مالی دبیرخانه کارگروه ملی مقابله با بیابانزایی نیازمند ردیف اعتباری شفاف است، گفت: براساس آییننامه مصوب هیات دولت سازمان برنامه و بودجه موظف به اجرای این موضوع است.
فرهنگ اقتصاد _ امروز (شنبه- سیزدهم آذرماه) در حاشیه نشست کارگروه ملی مقابله با بیابانزایی افزود: کنوانسیون مقابله با بیابانزایی یکی از سه کنوانسیون زیست محیطی جهانی از جمله کنوانسیون تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی است که به موضوع مقابله با تخریب سرزمین و مدیریت پایدار سرزمین می پردازد.
مدیرکل دفتر امور بیبان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: ایران یکی از اولین کشورهایی بود که سند کنوانسیون را امضا کرد و با تصویب این ماده در مجلس از سال ۱۳۷۵ به عضویت رسمی این کنوانسیون درآمد. در سالهای بعد از آن گزارش کشوری مقابله با بیابانزایی تدوین شد که سندی مرجع برای همکاری و هماهنگی و تبیین سیاست های ملی در این حوزه است اما فقدان یک چارچوب الزام آور و هماهنگ کننده بین بخشی از منظر قانونی همواره مورد نیاز بوده است.
وی تصریح کرد: با پیگیری های سازمان جنگل ها، هیات وزیران تشکیل کارگروه ملی مقابله با بیابانزایی را در سال ۱۳۸۹ تصویب کرد و امروز شاهد برگزاری یکی از این جلسات کارگروه هستیم.
جعفریان علت وقفه چهار ساله برگزاری این کارگروه ملی را عدم حضور فعال و قوی کشور در حوزه بین المللی به ویژه در مباحث مرتبط با مدیریت پایدار سرزمین دانست و گفت: در طی این سال ها کشورهای آسیایی، چین و هند جایگاه های ویژای در کنوانسیون داشتند و از این ظرفیت ها بخوبی بهره بردند. به طور مثال الزام کشورهایی که تحت تاثیرات منطقه ای در مدیریت جامع گرد و غبار هستند، از جمله این موارد است.
وی افزود: در مباحث آب های بین المللی اکنون کشور ترکیه و عربستان سرمایه گذاری قابل توجهی برای بهره برداری از ظرفیت کنوانسیون مقابله با بیابانزایی به عنوان یک نهاد حقوقی بین المللی برای پرداختن به مباحث تخریب سرزمین و خشکسالی هستند و کشور ما در حقیقت از این ظرفیت ها استفاده بهتری داشته باشد به طوری که دیپلماسی آبهای مرزی و مدیریت گرد و غبار با استفاده از ظرفیت کنوانسیون می تواند تقویت شود.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: همچنین کنوانسیون یک جایگاه ویژه برای تبادل دانش و نگرش های نوین علمی در حوزه مدیریت پایدار سرزمین است؛ در سنوات اخیر علاوه بر مباحث اکولوژیک به موضوعات اقتصادی و اجتماعی، تنویر افکار عمومی، نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد و زمینه سازی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سر مایه گذاری توجه ویژه ای شده است.
وی با بیان اینکه دبیرخانه این کنوانسیون در سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور است گفت: چالش عمده ما علیرفم اینکه در ایین نامه مصوب هیات دولت تسریح شده در خصوص تامین منابع مالی دبیرخانه اما ما همچنان نتوانستیم در این حوزه منابع مالی روشنی را دریافت کنیم و عملا مقداری پیگیری کنوانسیون و جلسات مرتبط را باا چالش روبرو کرده است ما به این باور هستیم که کشورهای مختلف هر کدام به مصالح ملی و اولویت خود می توانند ملاحظه کنند، چه بهره برداری هایی می توانند از ظرفیت کنوانسیون داشته باشند و نقش خودشان را در حوزه بین المللی در این زمینه ها تقویت کنند.
جعفریان ادامه داد: کنوانسیون البته در مقاطعی خاص ممکن است که از منابع صندوق های مختلف بهره بگیرد اما یکی از مهمترین اقدامات کنوانسیون پشتیبانی از اقدامات منطقه ای و بین المللی مدیریت منابع آب و مباحث گرد و غبار است که مرزهای سیاسی را نمی شناسند و به طور عملی از ظرفیت های بین المللی برای مجاب کردن یکسری کشورها که متاثر از پدیده گرد و غبار هستند، استفاده کند.
بیش از ۱۳.۵ میلیون هکتار کانون بحران ناشی از فرسایش بادی
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مرجع اثرگذاری ما در حوزه اکوسیستم های تحت تاثیر فرسایش بادی است گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیون هکتار و ۱۳.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر کانون های بحرانی فرسایش بادی هستند که رقم قابل ملاحظه ای است.
وی افزود: اگرچه اقدامات گسترده ای از ابتدا تاکنون در حوزه مهار ماسه های روان و کانون های گرد و غبار صورت گرفته اما شتاب تخریب سرزمین و بیابان زایی از سلسه اقداماتی که انجام می شود، بیشتر است. به طوری که کانون های بحرانی فرسایش بادی ما در یک دهه افزایش پیدا کردند.
به گفته جعفریان، یکی از سیاست های ایران که از سوی کنوانسیون مورد تاکید قرار گرفته، توقف تخریب سرزمین است که باید برایند فعالیت های آن به گونه ای باشد که تخریب سرزمین افزایش پیدا نکند.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: برخی موضوعات مرتبط با پدیده بیابانزایی مستقیم در ردیف اعتبارات سازمان جنگل ها یا ردیف اعتبارات فعالیت های بیابانزایی قرار نمی گیرد و خیلی از موارد مربوط به سایر ردیف ها و سایر دستگاه ها می شود اقداماتی که در توسعه جلوگیری از تغییرکاربری و افزایش بهره وری مصرف آب و ارتقای آگاهی و تنویر افکار عمومی اثرگذار باشد.
وی گفت: ایران یکی از کشورهای نقش آفرین در تبیین موضوعات علمی و سیاست های کلان کنوانسیون بوده است و شاخص های بیابانزایی و اقداماتی که نهادهای علمی کشور در این خصوص انجام دادند با اقدامات کنوانسیون مرتبط بوده است اما بیش از چهار سال است که به طور عملی یک نقش و جایگاه ویژه در این حوزه نداریم و برخی کشورهای منطقه غرب آسیا مانند عربستان و ترکیه در این حوزه سرمایه گذاری های خوبی داشته و علاوه بر نشست های بین المللی، از منابع خودشان در این حوزه تخصیص می دهند و به طور کلی از ظرفیت های کنوانسیون بهتر از ما استفاده بهره می برند.
جعفریان افزود: این درحالی است که توان علمی و ظرفیت های اقتصادی کشور ما به طور قطع می تواند جایگاه ایران را در کنوانسیون و نقش خودمان به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در حوزه مدیریت پایدار سرزمین در منطقه افزایش دهد بنابراین انتظار می رود این موضوع در اولویت های کاری دولت قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه سیاست های دستگاه های مختلف می تواند در جهت مقابله با بیابان زایی استفاده شود تصریح کرد: سیاست های مجموعه وزارت جهاد کشاورزی با تمرکز بیشتری روی ارتقای بهره وری، باروری زمین، برداشت منابع آبهای زیرزمینی، مدیریت آبهای سطحی در حوزه وزارت نیرو با نگرش بهره برداری های پایدار می تواند در کاهش تخریب سرزمین و بیابانزایی تاثیرگذار باشد.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره پدیده گرد و غبار گفت: پدیده بیابان زایی منفک از مقوله بیابان است، زیرا در هرجایی می تواند اتفاق بیفتد اما براساس پیش نویس مطالعاتی که توقف تخریب سرزمین توسط سازمان جنگل ها صورت گرفته است مناطق بحرانی قابل تشخیص است این مطالعه هنوز به اتمام نرسیده است اما برایند اطلاعات که با شاخص های اندازه گیری حاصلخیزی خاک و تغییرات کاربری و تغییرات میزان کربن خاک است مناطق بحرانی در کشور مانند منطقه زاگرس، ارومیه و زابل را نشان می دهد که میزان کاهش حاصخیزی سرزمین در آن مناطق بیش از سایر مناطق است.
به گفته وی، به طور حتم خروجی این مطالعه کمک می کند که برنامه ریزی های جامع تری برای توقف تخریب سرزمین داشته باشیم.
کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی امروز (شنبه- سیزدهم آذرماه) پس از گذشت ۴ سال فعالیت خود را آغاز کرده است.
به تازگی سند بهرهبرداری از اراضی بیابانیِ تهیه شد و این عرصهها برای انجام طرحهای پرورش شتر، بهرهگیری از انرژیهای نو و گردشگری در بیابان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
تحقیقات نشان میدهد بیش از ۸۸ درصد از اراضی منابع طبیعی کشور ما میتواند تحت تاثیر بیابانزایی (سه شاخص کاهش پوشش، کاهش حاصلخیزی و کاهش ذخایر کربن) قرار گیرد و مطابق بررسی سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض تخریب سرزمین قرار دارد.
نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان جنگل ها، رییس سازمان هواشناسی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، نمایندگانی از آموزش و پرورش، معاونت علمی ریاست جمهوری و جمعی از مدیران سازمان محیط زیست در محل این وزارتخانه برگزار شد.
منبع : ایرنا
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: