یک میلیون تهرانی معطل ۳۰۰۰ اتوبوس
سیدحسین میرافضلی
طبق خبر زیر با 250 اتوبوس و مینی بوس می توان روزانه 85 هزار مسافر درون شهری را در شهر تهران جابجا نمود این بدان مفهوم است که با تامین 3000 اتوبوس مورد نیاز روزانه یک میلیون مسافر در شهر تهران جابجا خواهند شد. چنانچه یک میلیون نفر بجای استفاده از خودرو شخصی که اکنون مجبور به استفاده هستند از طریق سیستم روان اتوبوس های درون شهری جابجا شوند ترافیک شهر تهران به نصف وضعیت موجود کاهش خواهد یافت.
فرهنگ اقتصاد _ طبق این خبر ناوگان اتوبوسرانی تهران با صد درصد ظرفیت در حال فعالیت است. یکی از دلایل ترافیک جانکاه و مخرب و خسارت بار تهران کمبود اتوبوس های مورد نیاز در شهر تهران است. طبق خبر زیر با ۲۵۰ اتوبوس و مینی بوس می توان روزانه ۸۵ هزار مسافر درون شهری را در شهر تهران جابجا نمود این بدان مفهوم است که با تامین ۳۰۰۰ اتوبوس مورد نیاز روزانه یک میلیون مسافر در شهر تهران جابجا خواهند شد. چنانچه یک میلیون نفر بجای استفاده از خودرو شخصی که اکنون مجبور به استفاده هستند از طریق سیستم روان اتوبوس های درون شهری جابجا شوند ترافیک شهر تهران به نصف وضعیت موجود کاهش خواهد یافت.
هر اتوبوس بین ۶۰ تا ۸۰ مسافر را جابجا می کند و به ازای هر ۱۰۰ کیلیومتر سفر جدود ۴۵ لیتر گازوئیل مصرف می کنذ در حالی که سواری شخصی حدود ۸ لیتر بنزین مصرف می کند و یک نفر را به مقصد می رساند به این ترتیب مصرف سوخت اتوبوس برای رساندن یک مسافر به محل کارش در تهران یک بیستم سواری شخصی است بنا بر این با استفاده از اتوبوس آلودگی هوای شهر تهران به یک بیستم کاهش می یابد. میزان مصرف بنزین در شهر تهران حدود ۱۰ میلیون لیتر در روز است که ارزش واقعی آن معادل ۵ میلیون دلار است چنانچه با خرید ۳۰۰۰ اتوبوس مورد نیاز مصرف بنزین خودروهای سواری در شهر تهران دو میلیون لیتر در روز کاهش یابد به مفهوم صرفه جویی ۳۶۵ میلیون دلار درسال است. چنانچه هر اتوبوس مدرن حتی ۵۰ هزار دلار هم باشد قیمت ۳۰۰۰ اتوبوس می شود ۱۵۰ میلیون دلار
با این حساب آیا حتی یک ساعت تاخیر در خرید و تامین اتوبوس های مورد نیاز شهر تهران بخشودنی خواهد بود؟
محمود ترفع در پایان مراسم امضای تفاهمنامه ساخت این اتوبوسها که صبح امروز بین شهردار تهران و مدیرعامل ایران خودرو منعقد شد، افزود: شهردار تهران بر استفاده از اتوبوسهای تولید داخل در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، تاکید ویژه دارند. وی با بیان این که ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط عادی، حداقل به ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ورود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس، تنها بخش کوچکی از کمبود ناوگان را جبران میکند، اظهار کرد: تمامی اتوبوسهایی که قرار است به شرکت واحد تحویل شوند، از استانداردهای محیط زیستی یورو ۴ و یورو ۶ برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان با اعلام اینکه ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینیبوس قرار است تا انتهای سال وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شوند، خاطرنشان کرد: با ورود این ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید، ظرفیت ناوگان روزانه ۸۵ هزار مسافر افزایش مییابد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: