سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-09
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

گرامیداشت آیین‌های هفته بیمه در استان فارس با حمایت بیمه پاسارگاد | پاسخ به سوالات سهامداران بانک ملت در کنفرانس اطلاع رسانی | خبر خوب برای سهامداران/ سود خالص بانک ملت به بیش از ۷۹ همت رسید | محصولات جدید بانک ملت بر پایه فناوری های نوین و متکی بر دانش نخبگان کشور است | حرکت بانک توسعه صادرات به‌سوی بانکداری تمام‌دیجیتال تا سه سال آینده |

کد خبر: 20480
تاریخ انتشار: 14 آذر 1400 - ۱۶:۳۰

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت کالاها

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور نقش قابل توجهی در تامین و توزیع کالاهای اساسی برای مصرف‌کنندگان و مردم دارند اما نقش آنها در افزایش قیمت‌ها کاملا صفر است.

فرهنگ اقتصاد _ قیمت کالاها چطور تعیین می‌شوند؟
قیمت‌گذاری کالاها از طرف تولیدکنندگان یا تامین‌کنندگان، همیشه یکی از مهمترین مباحث در دنیای فروش و بازاریابی است. این موضوع آنقدر مهم است که به شدت می‌تواند در شکست یا موفقیت کسب‌وکارها تاثیرگذار باشد. بنابراین یک تولیدکننده کالا هرگز نمی‌تواند بدون فعالیت کارشناسی و بر اساس تصمیمات احساسی برای محصولات خود تعیین قیمت کند.

امیر شیخ‌زاده، کارشناس و فعال اقتصادی با تایید این مساله می‌گوید: «با این حال قیمت هر کالای تولید شده وابسته به عوامل متعددی است که از مهمترین آنها می‌توان به شرایط اجتماعی، ضوابط و مقررات، میزان تقاضا، رقابت و قیمت تمام شده یا هزینه‌های مواد اولیه اشاره کرد.»

او ادامه می‌دهد: «یک نکته مهم هم این است که نحوه توزیع و رساندن کالا به مشتری نهایی نیز در تعیین قیمت نهایی تاثیر دارد. برای رساندن هر کالا به مصرف‌کننده نهایی روش‌ها و استراتژی‌های مختلف وجود دارد که هزینه هر روش می‌تواند دست فروشنده نهایی را برای اعمال تخفیف‌های نهایی باز بگذارد تا درصد سود خود را تعیین کند.»

روند قیمت‌گذاری در ایران
شرایط اقتصادی و اجتماعی همواره در ایران به گونه‌ای پیش رفته است که حساسیت‌های بسیاری را با خود همراه دارد. در سال‌های اخیر کاهش ارزش پول ملی، دشواری تهیه مواد اولیه و پستیبانی نیروی انسانی تاثیر غیر قابل انکاری در مساله قیمت‌گذاری کالاها در کشور داشته است. مواردی که طبیعتا در تعیین استراتژی‌های قیمت‌گذاری از طرف تولیدکننده داخلی نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

اما اصولا قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی در ایران بر اساس ضوابط و قوانین سختگیرانه دولتی انجام می‌شود و نهادهای نظارتی مدام بر این مساله نظارت دارند.

شیخ‌زاده در این زمینه اظهار می‌کند: «سیاست‌های حاکم بر نظام قیمت گذاری در ایران از دیرباز تاکنون با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه مبتنی بر اقدام دولت در قیمت‌گذاری‌ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی بوده است و قیمت بخش قابل توجهی از کالاها و خدمات اساسی و حساس به استناد قوانین جاری و تشخیص مراجع تصمیم‌گیری دولتی بصورت تثبیتی یا تکلیفی اعلام می‌شده و الزاماً مشمول و برنامه های کنترلی خاص است.»

او ادامه می‌دهد: «هیچ تولیدکننده داخلی به خصوص در کالاهای اساسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن قوانین و نظارت‌های سختگیرانه و تنها بر اساس روندها و استراتژی‌های ویژه قیمت‌گذاری در بازار اقدام به تعیین یا تغییر قیمت کند. همچنین برای هر نوع افزایش قیمت کالاها و خدمات نیاز به اخذ مجوزهای قانونی از سازمان‌های دولتی مثل شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و … است.»

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت کالاها
فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران از مهمترین گلوگاه‌های تامین و توزیع کالاهای اساسی به شمار می‌روند. مدل فعالیت این فروشگاه‌ها در حالت کلی به این شکل است که با تامین و تهیه حجم و تعداد بالای کالاهای پرمصرف و اساسی و در نظر گرفتن پایین‌ترین میزان سود ممکن در هر کالا، بیشتر به کسب درآمد از طریق فروش بیشتر اهمیت می‌دهند تا سود بالا از هر کالا.

با این وجود حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم در ایران طبق قوانین و مقررات سختگیرانه که پیش‌تر اشاره شد، نمی‌توانند تاثیری در قیمت نهایی داشته باشند؛ مگر اینکه با کاهش میزان سود توزیع با تخفیف‌های مختلف مشتری را به تهیه کالا از کانال خود تشویق کنند.

شیخ زاده می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا و بالطبع در ایران تنها در نقش توزیع کننده برای رساندن کالای نهایی به مشتری عمل می‌کنند و هرگز نقشی در تعیین قیمت نهایی کالاها ندارند. آنها فقط با کاهش میزان سود خود در توزیع کالاها می‌توانند تخفیف‌های گاها جذاب را برای مشتریان ارائه کنند.»

شایعات عجیب درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای
تولیدکنندگان کالاها هرگز نمی‌خواهند برندشان در انظار عمومی آسیب ببیند و برای حفظ ارزش برند خود دچار هزینه‌های بعضا بالایی هم می‌شوند. اما یک شایعه عجیب همیشه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برندهای تولیدکنندگان کالاها در ایران دردسرساز بوده است.

در این شایعه غیرحرفه‌ای که بیشتر از طرف رقبای سنتی یا جریان‌های با اهداف سیاسی-اجتماعی، با سو استفاده از احساسات مصرف‌کننده و میزان آسیب‌پذیری بالا در شرایط دشوار اقتصادی به آن دامن زده می‌شود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تبانی با تولیدکنندگان متهم می‌شوند. در این اتهام ابراز می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت، کمیت و بسته‌بندی و کیفیت بعضی کالاها دخالت می‌کنند تا بتوانند مشریان و مصرف‌کنندگان را فریب دهند.

امیر شیخ‌زاده به عنوان یک فعال اقتصادی در همین زمینه می‌گوید: «هیچکدام از فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی باتوجه به راهبردها، زیرساخت، نیروی انسانی و قوانین و نظارت‌های بسیار سختگیرانه دولتی، توان و انگیزه‌ای برای اینکار ندارد.»

آسیب نوسانات قیمت‌ها به تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها در ایران
متاسفانه نوسانات قیمتی بسیار عجیب و گاها بحرانی بعضی مواد اولیه به خصوص در تامین کالاهای اساسی بیشترین آسیب را به اعتبار تولیدکنندگان می‌زند. زیرا که به ناچار برای حفظ کسب و کار خود و جلوگیری از زیان انباشته مجبور به تغییر قیمت نهایی و اخذ مجوزهای پیچیده در این زمینه هستند.

در چنین شرایطی بالطبع فروشندگان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز که ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده دارند، بیشتر در معرض انتقاد و اعتراض قرار می‌گیرند. در صورتی که به هیچ عنوان نقش تعیین کننده در قیمت‌گذاری ندارند.

همه اینها در صورتی است که علاوه بر نظارت و پیگیری خود فروشگاه‌ها و موسسان آنها، نهادهای نظارتی مختلفی مثل اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نهادهای صنفی، سازمان تعزیرات حکومتی و … هم مدام در حال رصد و نظارت در این زمینه هستند.

شیخ زاده می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور نقش قابل توجهی در تامین و توزیع کالاهای اساسی برای مصرف‌کنندگان و مردم دارند اما نقش آنها در افزایش قیمت‌ها کاملا صفر است. این فروشگاه‌ها در ایران در شرایط بحرانی مثل کرونا برای رساندن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بسیار خوب عمل کردند، در صورتی که حتی در کشورهای غربی و پیشرفته با چالش‌های عجیبی در این زمینه مواجه بودیم. لذا باید به جای دامنزنی به شایعه‌پراکنی مورد حمایت قرار گیرند.»

برچسب ها: افق كوروش, بازاریابی, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/20480

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • نشان عالی کیفیت در صنعت اپراتوری به مدیرعامل همراه اول اعطاء شد
  • مقامات استان کرمانشاه، خواستار مداخله وزیر دفاع در پرونده یک استعفای پرابهام شدند
  • بدعتی نو در صنعت پتروشیمی ایران، کسب مقام اول دیگر به معنای موفقیت و پاداش نیست؛ بلکه به معنای خداحافظی با صندلی مدیریت است!!!
  • تقدیر صندوق بازنشستگی نفت از موفقیت صادراتی بزرگ شرکت نفت سپاهان
  • مدیریت هادی عبداللهی چگونه این شرکت را به صدر صنعت بیمه رساند
  • بیمه دی پشتیبان جامعه در عصر تهدیدات نوین
  • رشد ۱۱۰ درصدی مبلغ اوراق گام صادر شده توسط بانک کشاورزی / تخصیص ۴۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار به زنجیره‌های تولید بدون خلق پول جدید
آخرین اخبار
  • گرامیداشت آیین‌های هفته بیمه در استان فارس با حمایت بیمه پاسارگاد
  • پاسخ به سوالات سهامداران بانک ملت در کنفرانس اطلاع رسانی
  • خبر خوب برای سهامداران/ سود خالص بانک ملت به بیش از ۷۹ همت رسید
  • محصولات جدید بانک ملت بر پایه فناوری های نوین و متکی بر دانش نخبگان کشور است
  • وزیر نفت: اتصال کارت سوخت به کارت بانکی تا پایان شهریور اجرایی می‌شود
  • حرکت بانک توسعه صادرات به‌سوی بانکداری تمام‌دیجیتال تا سه سال آینده
  • گاز ساختمان های تحت مدیریت دولت قطع شود/ کارکنان با لباس زمستانه در محل کار حاضر شوند/ با پرده مناسب، عایق درب و پنجره ها به آسانی می توان از هدر رفت گرمای خانه و محل کار جلوگیری کرد
  • اولین اوراق مرابحه ارزی با پایه «دلار» برای گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منتشر می‌شود/ آغاز عرضه ۷۰ میلیون‌دلاری اوراق مرابحه ارزی پتروشیمی بندرامام از ۱۸ آذر/ گامی مهم برای افزایش درآمد ۴۰۰ میلیون‌دلاری سالانه بندر امام
  • پیام مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مناسبت هفته سلامت اداری در صنعت نفت
  • رونمایی پرداخت الکترونیک پاسارگاد از سرویس NFC «پی‌پاد»
  • بانک مسکن پیشتاز در اجرای طرح نهضت ملی/ پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال سهم‌الشرکه به پروژه های نهضت ملی در منطقه شرق تهران
  • تأمین ۴۰ درصد از افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن از مسیر انتشار اوراق رهنی
  • حرکت بانک صادرات ایران به سمت بانک جامع با تکیه بر اصلاحات حقوقی و مالی
  • پرداخت بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری
  • مشارکت بانک رفاه کارگران در ساخت و تجهیز ۵۳ باب مدرسه

منهای اقتصاد
  • گاز ساختمان های تحت مدیریت دولت قطع شود/ کارکنان با لباس زمستانه در محل کار حاضر شوند/ با پرده مناسب، عایق درب و پنجره ها به آسانی می توان از هدر رفت گرمای خانه و محل کار جلوگیری کرد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت

فیلم
    نقش پتروشیمی ها در تثبیت بازار و ارزآوری
    از نزدیک بودن زمان عرضه اولیه پتروشیمی اروند تا رشد درآمد پتروشیمی پارس
    رویکرد جدید وزارت ارتباطات به نقش آفرینی پست بانک در حمایت از اقتصاد دیجیتال در دولت وفاق ملی + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ سیدستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: پست بانک ما باید در اختیار اقتصاد دانش بنیان،…
    هیچ‌گاه پرچم این سرزمین بر زمین نخواهد افتاد
    فرهنگ اقتصاد _ به پشتوانه همت مردان و زنان پتروشیمی اروند، یوزِ استقامت ایران در دل آتش و سختی‌ها همچنان می‌تازد؛ تا امید زنده بماند و چرخ تولید بی‌وقفه برای ایران بچرخد.
    …
    پایان خوش ایران اکسپو ۲۰۲۵ برای بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران / انتخاب گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت برتر صادرات گرا در اختتامیه این رویداد
    نگاهی به روز شلوغ خلیج فارس در روز چهارم ایران اکسپو ۲۰۲۵/ تقدیر سخنگوی قوه قضاییه و معاون رئیس‌جمهور از نقش هلدینگ خلیج‌فارس در صادرات کشور
     
    گزارش تصویری حضور شرکت پتروشیمی اروند در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ، شهریور ۱۴۰۴


عکس
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب