یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-16
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا | بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی | استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر | اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار» | بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است |

کد خبر: 20480
تاریخ انتشار: 14 آذر 1400 - ۱۶:۳۰

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت کالاها

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور نقش قابل توجهی در تامین و توزیع کالاهای اساسی برای مصرف‌کنندگان و مردم دارند اما نقش آنها در افزایش قیمت‌ها کاملا صفر است.

فرهنگ اقتصاد _ قیمت کالاها چطور تعیین می‌شوند؟
قیمت‌گذاری کالاها از طرف تولیدکنندگان یا تامین‌کنندگان، همیشه یکی از مهمترین مباحث در دنیای فروش و بازاریابی است. این موضوع آنقدر مهم است که به شدت می‌تواند در شکست یا موفقیت کسب‌وکارها تاثیرگذار باشد. بنابراین یک تولیدکننده کالا هرگز نمی‌تواند بدون فعالیت کارشناسی و بر اساس تصمیمات احساسی برای محصولات خود تعیین قیمت کند.

امیر شیخ‌زاده، کارشناس و فعال اقتصادی با تایید این مساله می‌گوید: «با این حال قیمت هر کالای تولید شده وابسته به عوامل متعددی است که از مهمترین آنها می‌توان به شرایط اجتماعی، ضوابط و مقررات، میزان تقاضا، رقابت و قیمت تمام شده یا هزینه‌های مواد اولیه اشاره کرد.»

او ادامه می‌دهد: «یک نکته مهم هم این است که نحوه توزیع و رساندن کالا به مشتری نهایی نیز در تعیین قیمت نهایی تاثیر دارد. برای رساندن هر کالا به مصرف‌کننده نهایی روش‌ها و استراتژی‌های مختلف وجود دارد که هزینه هر روش می‌تواند دست فروشنده نهایی را برای اعمال تخفیف‌های نهایی باز بگذارد تا درصد سود خود را تعیین کند.»

روند قیمت‌گذاری در ایران
شرایط اقتصادی و اجتماعی همواره در ایران به گونه‌ای پیش رفته است که حساسیت‌های بسیاری را با خود همراه دارد. در سال‌های اخیر کاهش ارزش پول ملی، دشواری تهیه مواد اولیه و پستیبانی نیروی انسانی تاثیر غیر قابل انکاری در مساله قیمت‌گذاری کالاها در کشور داشته است. مواردی که طبیعتا در تعیین استراتژی‌های قیمت‌گذاری از طرف تولیدکننده داخلی نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

اما اصولا قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی در ایران بر اساس ضوابط و قوانین سختگیرانه دولتی انجام می‌شود و نهادهای نظارتی مدام بر این مساله نظارت دارند.

شیخ‌زاده در این زمینه اظهار می‌کند: «سیاست‌های حاکم بر نظام قیمت گذاری در ایران از دیرباز تاکنون با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه مبتنی بر اقدام دولت در قیمت‌گذاری‌ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی بوده است و قیمت بخش قابل توجهی از کالاها و خدمات اساسی و حساس به استناد قوانین جاری و تشخیص مراجع تصمیم‌گیری دولتی بصورت تثبیتی یا تکلیفی اعلام می‌شده و الزاماً مشمول و برنامه های کنترلی خاص است.»

او ادامه می‌دهد: «هیچ تولیدکننده داخلی به خصوص در کالاهای اساسی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن قوانین و نظارت‌های سختگیرانه و تنها بر اساس روندها و استراتژی‌های ویژه قیمت‌گذاری در بازار اقدام به تعیین یا تغییر قیمت کند. همچنین برای هر نوع افزایش قیمت کالاها و خدمات نیاز به اخذ مجوزهای قانونی از سازمان‌های دولتی مثل شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و … است.»

نقش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت کالاها
فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران از مهمترین گلوگاه‌های تامین و توزیع کالاهای اساسی به شمار می‌روند. مدل فعالیت این فروشگاه‌ها در حالت کلی به این شکل است که با تامین و تهیه حجم و تعداد بالای کالاهای پرمصرف و اساسی و در نظر گرفتن پایین‌ترین میزان سود ممکن در هر کالا، بیشتر به کسب درآمد از طریق فروش بیشتر اهمیت می‌دهند تا سود بالا از هر کالا.

با این وجود حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم در ایران طبق قوانین و مقررات سختگیرانه که پیش‌تر اشاره شد، نمی‌توانند تاثیری در قیمت نهایی داشته باشند؛ مگر اینکه با کاهش میزان سود توزیع با تخفیف‌های مختلف مشتری را به تهیه کالا از کانال خود تشویق کنند.

شیخ زاده می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر دنیا و بالطبع در ایران تنها در نقش توزیع کننده برای رساندن کالای نهایی به مشتری عمل می‌کنند و هرگز نقشی در تعیین قیمت نهایی کالاها ندارند. آنها فقط با کاهش میزان سود خود در توزیع کالاها می‌توانند تخفیف‌های گاها جذاب را برای مشتریان ارائه کنند.»

شایعات عجیب درباره فروشگاه‌های زنجیره‌ای
تولیدکنندگان کالاها هرگز نمی‌خواهند برندشان در انظار عمومی آسیب ببیند و برای حفظ ارزش برند خود دچار هزینه‌های بعضا بالایی هم می‌شوند. اما یک شایعه عجیب همیشه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برندهای تولیدکنندگان کالاها در ایران دردسرساز بوده است.

در این شایعه غیرحرفه‌ای که بیشتر از طرف رقبای سنتی یا جریان‌های با اهداف سیاسی-اجتماعی، با سو استفاده از احساسات مصرف‌کننده و میزان آسیب‌پذیری بالا در شرایط دشوار اقتصادی به آن دامن زده می‌شود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به تبانی با تولیدکنندگان متهم می‌شوند. در این اتهام ابراز می‌شود که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قیمت، کمیت و بسته‌بندی و کیفیت بعضی کالاها دخالت می‌کنند تا بتوانند مشریان و مصرف‌کنندگان را فریب دهند.

امیر شیخ‌زاده به عنوان یک فعال اقتصادی در همین زمینه می‌گوید: «هیچکدام از فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخلی باتوجه به راهبردها، زیرساخت، نیروی انسانی و قوانین و نظارت‌های بسیار سختگیرانه دولتی، توان و انگیزه‌ای برای اینکار ندارد.»

آسیب نوسانات قیمت‌ها به تولیدکنندگان و فروشگاه‌ها در ایران
متاسفانه نوسانات قیمتی بسیار عجیب و گاها بحرانی بعضی مواد اولیه به خصوص در تامین کالاهای اساسی بیشترین آسیب را به اعتبار تولیدکنندگان می‌زند. زیرا که به ناچار برای حفظ کسب و کار خود و جلوگیری از زیان انباشته مجبور به تغییر قیمت نهایی و اخذ مجوزهای پیچیده در این زمینه هستند.

در چنین شرایطی بالطبع فروشندگان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز که ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده دارند، بیشتر در معرض انتقاد و اعتراض قرار می‌گیرند. در صورتی که به هیچ عنوان نقش تعیین کننده در قیمت‌گذاری ندارند.

همه اینها در صورتی است که علاوه بر نظارت و پیگیری خود فروشگاه‌ها و موسسان آنها، نهادهای نظارتی مختلفی مثل اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نهادهای صنفی، سازمان تعزیرات حکومتی و … هم مدام در حال رصد و نظارت در این زمینه هستند.

شیخ زاده می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور نقش قابل توجهی در تامین و توزیع کالاهای اساسی برای مصرف‌کنندگان و مردم دارند اما نقش آنها در افزایش قیمت‌ها کاملا صفر است. این فروشگاه‌ها در ایران در شرایط بحرانی مثل کرونا برای رساندن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بسیار خوب عمل کردند، در صورتی که حتی در کشورهای غربی و پیشرفته با چالش‌های عجیبی در این زمینه مواجه بودیم. لذا باید به جای دامنزنی به شایعه‌پراکنی مورد حمایت قرار گیرند.»

برچسب ها: افق كوروش, بازاریابی, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/20480

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • کارگاه سلامت بانوان با همکاری درمانگران آریاساسول در دبیرستان اخند برگزار شد
  • آغاز ثبت ایده‌های نوآورانه در صنعت مس فرصتی برای تحول زنجیره ارزش کشور
  • رشد ۹ درصدی منابع زمین‌شناسی و ۲۲ درصدی حفاری اکتشافی در شرکت ملی مس
  • استقبال چشمگیر و روزهای شلوغ غرفه بانک دی در نمایشگاه شهر پایدار
آخرین اخبار
  • اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا
  • دریافت تندیس برنزین پیشتازان بهره‌وری معادن و صنایع معدنی
  • بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی
  • استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر
  • اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار»
  • بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است
  • رشد ۵۰ درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی/ حل مشکلات واحدهای تولیدی و حمایت از فناوری‌های نوین در صدر اولویت‌های بانک کشاورزی
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • انتصاب «احمد مالکی» به عنوان معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک شهر
  • امضای تفاهم‌نامه میان بانک ملی ایران و علی‌بابا / گام تازه برای حضور قدرتمند در اقتصاد دیجیتال
  • هشدار درباره کلاهبرداری از طریق آگهی استخدام غیرواقعی
  • شتاب گیری تحول در بیمه دی با رویکرد نوآورانه
  • چگونه بیمه دی با هوش مصنوعی از رقبا پیشی گرفت؟
  • روایت تحول آرام اما عمیق بیمه دی در دوران مدیریت دکتر هادی عبداللهی
  • اعتماد پنج‌میلیون بیمه‌شده درمان، پشتوانه ورود بیمه دی به بازارهای جدید بیمه‌ای

منهای اقتصاد
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی
  • همکاری همراه اول و توانیر با هدف تحول دیجیتال در صنعت انرژی ایران

فیلم
    سهام پتروشیمی اروند بزودی با نماد «اروند» عرضه می‌شود
    گام بلند پتروشیمی اروند برای بومی سازی لایسنس زنجیره PVC با همت واحد پژوهش ‌و فناوری
    نحوه دریافت غیرحضوری كارت‌های بانك ملت با طرح‌های متنوع/ ویدیو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ملت، در این ویدیو طرح‌های جدید و متنوع کارت های بانک ملت و نحوه سفارش آن به صورت کاملا غیرحضوری از طریق برنامه‌های…
    روز جهانی کار و کارگر در پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است…
    مهمانان ویژه غرفه هلدینگ خلیج فارس در سومین روز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵
    فرهنگ اقتصاد _ در سومین روز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵، علاوه بر هیات‌های خارجی، علی آقامحمدی رئیس کار گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، ابوالفضل…
    گزارشی از تقدیر محمد شریعتمداری از فرزندان ممتاز کارکنان شرکت مبین انرژی خلیج فارس
    فعالان بازار سرمایه، پتروشیمی اروند را زیر ذره‌بین بردند


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب