پنج شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۴ 2025-05-22
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بازدید مدیرعامل بانک تجارت از پروژه الماس ماهشهر | افزایش سرمایه کم سابقه «وامید» به نتیجه رسید/ قدردانی رئیس مجمع از رئیس‌کل بانک مرکزی | تخصیص ۹۰ درصد منابع مالی بانک به بخش کشاورزی و پرداخت ۲۱۰ همت تسهیلات | محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کردیم/‌موفقیت در سایه هوشمندی و همت جمعی | برات کریمی: روابط‌عمومی بانک دی وارد دوران نوینی شده است |

کد خبر: 21324
تاریخ انتشار: 24 آذر 1400 - ۰۹:۳۴

مزایای صنعت فرانچایز در اقتصاد مردمی بررسی شد

تبدیل ریسک‌های کسب‌وکار به نقاط قوت

کارشناسان برای افرادی که از راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید به‌دلیل احتمال بالای شکست هراس دارند، مدل فرانچایز (اخذ نمایندگی) را پیشنهاد می‌دهند.

فرهنگ اقتصاد _ در مدل فرانچایز، فرانچایز گیرنده ابتدا برای التزام به کار، یک مبلغ اولیه پرداخت می‌کند و در ازای فروش خود نیز مقداری از درآمد را به گیرنده می‌دهد. به ازای آن، اجازه استفاده از حق علامت تجاری فرانچایز‌دهنده، حمایت مداوم از طرف فرانچایزدهنده، حق فروش محصولات فرانچایزدهنده و استفاده از فرآیندهای سازمانی آن و آموزش‌های آن را به‌دست می‌آورد. فرانچایز رابطه بلندمدتی است که در آن، فرانچایزدهنده حق بهره­مندی از برند خود را به فرانچایزگیرنده می­دهد و در زمینه سازمان­دهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت، به فرانچایزگیرنده کمک می­کند و در ازای آن، مبلغی از درآمد فرانچایزگیرنده را در اختیار می‌گیرد. فرانچایز یک مدل از همکاری در کسب‌وکار است که برای عرضه یک محصول یا خدمت به‌کار می‌رود. از جمله مزایایی که برای فرانچایزگیرنده می‌توان برشمرد، شامل استفاده از یک برند شناخته‌شده و بی‌نیازی به ساختن برند از ابتدا، استفاده از فرآیندهای مدیریتی مشخص و موفق، ریسک شکست کمتر به‌علت استفاده از نشان معتبر و حمایت از طرف فرانچایزدهنده، شانس بیشتر برای گرفتن وام و اعتبار مالی به‌دلیل اعتماد تامین‌کنندگان سرمایه و حمایت از طرف شرکت فرانچایزدهنده است.

 تاریخچه فرانچایز در کشورهای دیگر
بر اساس اظهارات کارشناسان، فرانچایزها در دنیا به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل فرانچایزهای خدماتی و فرانچایزهای تولیدی هستند. در زمینه فرانچایزها حدود ۷۳ طبقه فرانچایز مشخص و تعریف شده است و فرانچایزها اقتصاد مهمی را در دنیا ترتیب می‌دهند. فرانچایز از دهه‌های قبل در برخی کشورها بسیار قدرت گرفته و بسیار در حال رشد است. به‌طور نمونه آمریکا در سال ۱۹۶۰ با داشتن انجمن صنفی و کارفرمایی و کارگری فرانچایز، در زمینه فرانچایز فعال بوده است یا در ژاپن انجمن فرانچایز در سال ۱۹۷۰ فعالیت می‌کرد که از حقوق فعالان این صنعت محافظت می‌کرد. بر اساس این گزارش، مطالعات نشان می‌دهد در اقتصادهای بسیار بزرگ دنیا ۳درصد اقتصاد را فرانچایز آن کشورها تشکیل می دهد که این عدد در یک اقتصاد بزرگ، عدد بسیار کلانی است. فرانچایز می‌تواند بسیار قدرتمند باشد؛ چراکه فرانچایز به‌صورت اهرمی اقتصاد مردمی را تکان می‌دهد و با استفاده از پول‌های کم که مردمی است، درواقع خود مردم به یکدیگر سرویس می‌دهند و اقتصاد خرد را تکان می‌دهند.

 راهکار ارتقای فرانچایزها در ایران
مهم‌ترین موضوع در فرانچایز این است که اول ساختار فرانچایز را تعریف و مشخص کنیم. به این معنا که یک فرانچایز چگونه کار می‌کند، چگونه به بلوغ می‌رسد، چگونه تکثیر می‌شود، بازاریابی فرانچایزها به چه صورت است، نظارت یک فرانچایزدهنده بر فرانچایزگیرنده یا شعبه ­گیرنده باید چگونه باشد. در تمام دنیا این مراحل قواعد، اصول و استانداردهای خاص خود را دارد که متاسفانه ایران چندان در این حوزه غنی نیست‌. بر این اساس با توجه به محدودیت‌هایی که در ایران در زمینه توسعه فرانچایزها وجود دارد، سوال این است که فرانچایزها چگونه می‌توانند ارتقا پیدا کنند و فعالیت در این حوزه چگونه می‌تواند به یک مزیت رقابتی تبدیل شود؟ کارشناسان در پاسخ به این پرسش می‌گویند: فرهنگ‌سازی در این زمینه ضروری است و طبیعتا باید نهادی باشد که در این زمینه فرهنگ‌سازی کند.

 کاهش قیمت محصولات و خدمات در فرانچایز
اما سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که فرانچایزها چگونه می‌توانند قیمت محصولات و خدمات خود را کاهش دهند؟ در همین رابطه مجید کرباسچی، رئیس کمیسیون فرانچایز خانه صنعت و معدن ایران توضیح می‌دهد: به‌طور طبیعی اگر یک فرد به‌عنوان صاحب رستوران، مهدکودک، تعمیرگاه و… برای صد نفر خدمت ارائه دهد یا محصل تولید کند، قیمت تمام‌شده رقم معینی خواهد بود. به‌طور نمونه درباره هر کالایی وقتی که هر شعبه‌ای به شعبه اصلی اضافه می‌شود، علاوه بر اینکه به قیمت برند بسیار افزوده می‌شود، قیمت تمام‌شده محصول و قیمت تمام‌شده توزیع بسیار کاهش خواهد یافت؛ چراکه در خرید عمده و تولید انبوه، طبیعتا قیمت تمام‌شده بسیار کاهش می‌یابد. در عین حال روند تولید آن کالا صنعتی‌تر و دورریز و ضایعات آن بسیار کمتر می‌شود که همین مساله درنهایت قیمت تمام‌شده را کاهش و کیفیت را ارتقا می‌دهد.

 تاثیر مثبت فرانچایز بر افزایش اشتغال
فرانچایز همچنین بر افزایش نرخ اشتغال تاثیر بسیار مثبتی به همراه دارد. زمانی که یک مجموعه بزرگ، حوزه فرانچایز را فعال می‌کند، عده‌ای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی این نوع کسب‌وکار را دنبال می‌کنند که بر همین اساس، این مجموعه امکاناتی را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد تا بتواند کسب‌وکار خود را به‌طور مستقل راه‌اندازی کند. حسین صبوری، مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش درخصوص تاثیر فرانچایز بر بخش خوداشتغالی گفت: افتتاح یک شعبه فرانچایز، بخش حقوق‌بگیر جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا زمانی که فعالیتی راه‌اندازی می‌شود، این نیاز وجود دارد که پرسنلی را برای پیش بردن امور جذب کنند. صبوری با تاکید بر اینکه صنعت فرانچایز اشتغال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در بررسی ریسک‌های موجود در راه‌اندازی کسب‌وکارهای مستقل که فرانچایز راه‌حلی برای آن به شمار می‌رود، گفت: زمانی که یک شعبه فرانچایز افتتاح می‌شود، یک مجموعه بزرگ و قوی وجود دارد که این امکانات را به راحتی در اختیار فرانچایزگیرندگان قرار می‌دهد. از منظر عرضه و تقاضا تاثیر فرانچایز بر افزایش نرخ اشتغال مثبت ارزیابی می‌شود و این امر نشان‌دهنده پتانسیل‌های موجود برای ایجاد اشتغال در صنعت فرانچایز است.

کاهش ریسک در صنعت فرانچایز
وی با اشاره به امتیاز دیگر فرانچایز برای افراد بیان کرد: زمانی که یک کسب‌وکار راه‌اندازی می‌شود، این ریسک و نگرانی وجود دارد که آیا کالاهای موجود به فروش می‌رسد یا خیر، اما در صنعت فرانچایز یک برند شناخته‌شده را داریم که از روز نخست بازگشایی، مردم با آن آشنایی دارند و این ریسک کاهش پیدا می‌کند. در واقع اگر برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل سرمایه کافی در دست نباشد، اما با اخذ فرانچایز، تامین مالی از سوی مجموعه فرانچایزدهنده تقبل می‌شود. در حوزه فرانچایز، مراحل هزینه‌کرد اعتبار از سوی مجموعه فرانچایزدهنده کنترل می‌شود و می‌توان در جریان گردش مالی و محل سرمایه‌گذاری آن قرار گرفت. بر اساس این گزارش در عین حال یکی از ریسک‌هایی که یک کسب‌وکار مستقل را تهدید می‌کند، مباحث فنی است که این چالش نیز به وسیله فرانچایز مرتفع شده است. فرانچایز همچنین راه‌حلی برای رفع ریسک‌های موجود در مبحث منابع انسانی است و آموزش پرسنل شعب فرانچایز از سوی شرکت مادر، این ریسک را نیز به نقطه قوت برای فرانچایزگیرندگان تبدیل کرده‌ است.

برچسب ها: افزایش اشتغال, افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/21324

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • فرصتی برای اشتغال از سوی مؤسسه اعتباری ملل
  • بیمه؛ چتری سوراخ در طوفان اقتصاد!
  • اولین نشست مدیران بیمه پاسارگاد در سال ۱۴۰۴ برگزار شد
  • با «پادچک» بانک پاسارگاد، تبادلات مالی بدون محدودیت را تجربه کنید
  • تداوم پیشتازی بانک مسکن در نهضت ملی/ بیش از ۳۸۰ هزار قرارداد واحد مسکونی نهضت ملی مسکن امضا شد
  • تدوین و انتشار کتاب مدیریت رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) در بانک شهر
  • صدور «سپاس کارت معلم» بانک صادرات ایران برای فرهنگیان
  • سیصد و نود و هفتمین جلسه کمیسیون هماهنگی ادارات کل سرمایه انسانی بانک‌ها
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک مسکن به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران
آخرین اخبار
  • اجرای صحیح مسئولیت اجتماعی، بسترساز ائتلاف‌های اجتماعی هوشمندانه و فراگیر خواهد بود
  • بازدید مدیرعامل بانک تجارت از پروژه الماس ماهشهر
  • افزایش سرمایه کم سابقه «وامید» به نتیجه رسید/ قدردانی رئیس مجمع از رئیس‌کل بانک مرکزی
  • گرامیداشت سالگرد شهادت شهدای خدمت در پتروشیمی پردیس
  • صعود کوهنوردان پتروشیمی جم به ارتفاعات شاه‌معلم
  • نایب ‌قهرمانی بانوان پتروشیمی جم در مسابقات دارت منطقه پارس
  • آغاز اجرای طرح «سلامت روان و بهزیستی حرفه‌ای کارکنان» در دفتر مرکزی پتروشیمی جم
  • تخصیص ۹۰ درصد منابع مالی بانک به بخش کشاورزی و پرداخت ۲۱۰ همت تسهیلات
  • محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کردیم/‌موفقیت در سایه هوشمندی و همت جمعی
  • برات کریمی: روابط‌عمومی بانک دی وارد دوران نوینی شده است
  • فهرست برندگان جشنواره “عیدانه ۱۴۰۴” بانک رفاه کارگران اعلام شد
  • ضرورت چابک‌سازی امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران برای شرایط تحریم و پساتحریم
  • پیوند علم و انرژی؛ جایی که دانشگاه به صنعت رسید
  • برگزاری مزایده عمومی املاک مازاد بانک ملت
  • پیشتازی بانک ملت در اعطای تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری در سال ۱۴۰۴

منهای اقتصاد
  • حمایت همراه اول از تیم‌های نوآور در حوزه هوشمندسازی سلامت
  • آغاز دومین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
  • معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رساله‌های برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
  • آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول
  • دعوت همراه اول از فعالان بازار سرمایه برای شرکت در مسابقه تحلیل نماد «همراه»
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول

فیلم
    قصه عشق کارکنان پتروشیمی اروند در موکب امام رضا (ع)
    فرهنگ اقتصاد _ در کرانه خور و تالاب، جایی که آفتاب بر موج‌های خلیج فارس می‌تابد، کاروانی از عشق برپا شده است. موکب امام رضا (ع) شرکت پتروشیمی اروند، با دستان مهربان…
    جهش در تولید و درآمد ۱۰ ماهه بوعلی/ موفقیت‌های پیاپی پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _ بر پایه گزارش منتشر شده در کدال، در دیماه سال جاری، حجم تولید پتروشیمی بوعلی سینا با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۱۸۵,۴۸۹ تن…
    عملیات نصب در طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران به زودی آغاز می‌شود
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پلیمر گچساران، پیش‌بینی می‌شود با توجه به اتمام ساخت رآکتورهای این طرح و انجام تست‌هایی نهایی، به زودی شاهد…
    اجرای طرح‌‌ها بدون حضور میدانی مدیران شدنی نیست
    فرهنگ اقتصاد _ اجرای طرح‌‌ها نیاز به تعیین مهلت زمانی قابل رصد و حضور میدانی مدیران دارد.
    همکاران ستاد باید بتوانند به صورت آنلاین وضعیت پیشرفت پروژه و نیازهای مالی را…
    پتروشیمی بندرامام و شرکت مخابرات ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
    فرهنگ اقتصاد _ این تفاهم‌نامه با هدف مشارکت در برنامه‌ریزی، طراحی، تامین، اجرا و بهره‌برداری مطلوب از زیرساخت‌ها و ابزارهای فناورانه مورد نیاز در شرکت…
    ارسال ۱۹۰۰ بسته کمک تحصیلی به مناطق محروم با همیاری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
    فرهنگ اقتصاد _ با همیاری کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران، ۱۹۰۰ بسته کمک تحصیلی برای دانش‌آموزان…
    گزارش تصویری راهپیمایی جمعی از پرسنل و مدیران شرکت پتروشیمی اروند در مجتمع به مناسبت گرامیداشت دهه فجر و تجدید بیعت با آرمان های انقلاب و امام (ره ) و رهبری نظام


عکس
    دیدار مدیر ارشد مجتمع و تعدادی از همکاران با خانواده شهید احسان فتحی به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب