جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ 2025-05-09
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات | مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد | افزایش سقف صدور کارت هدیه بانک ایران زمین | لزوم همکاری نهادهای متولی برای تسریع در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن | حضور پررنگ بانک رفاه کارگران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران |

کد خبر: 22476
تاریخ انتشار: 8 دی 1400 - ۱۲:۰۰

یک تیر و چند نشان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای

هر چند عمر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران به بیش از نیم قرن می‌رسد و این بخش مهم از خرده فروشی در فواصل مختلف زمانی نقش‌هایی در اقتصاد خانوار – صنعت کشور ایفا کرده است اما گسترش و شیوع ویروس کرونا و در کنار آن شرایط نامساعد اقتصادی بیش از پیش بر اهمیت و نقش آنها افزوده است. نقشی که به نظر می‌رسد هیچ یک از بخش‌های دیگر توان ایفای آن را ندارند.

فرهنگ اقتصاد _ سال‌های سال که مردم جسته گریخته با فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نام های گوناگون آشنا بودند. اما آنچه که آنها از این فروشگاه دریافت می‌کردند، چندان تفاوتی با فروشگاه سنتی نداشت. بعضا برخی از این فروشگاه‌ها صنفی و یا مربوط به نهاد و سازمانی خاص بودند که تنها به اعضای خود سرویس و خدمات ارائه می‌کردند.

فروشگاه زنجیره‌ای ؛یک تیر و چند نشان
در این میان سایر افراد جامعه توان برخورداری از این گونه سرویس‌ها را نداشتند. اما آنچه طی سال‌های اخیر رخ داده است باعث شده است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نه تنها به بخش مهمی از زندگی خانوار دربیاید بلکه در اولین قدم واسطه‌ها و دلال‌ها از این چرخه حذف شوند. به بیان ساده اولین قدم فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک تیر و چند نشان بوده است.

نشان اول ؛حذف واسطه‌ها:این فروشگاه‌ها با شناسایی بخش اصلی تولید و ارتباط مستقیم با آنان، بدون واسطه اقدام به خرید مواد و اقلام تولید شده کرده و آن را مستقیم به چرخه تولید تزریق می‌کنند.

نشان دوم؛ حفظ سود تولید کننده: در بسیاری از خریدهای واسطه‌ای، تولید کننده به دلیل عدم آشنایی با سازوکار بازار و خرید و فروش راهی جز تسلیم شدن به قیمت پیشنهادی دلال‌ها نداشتند. این بخش نیز با افزایش سودهای آنچنانی کالا و اقلام مختلف را به فروش می‌رساندند. ولی اکنون با خرید مستقیم و بی واسطه، این فرصت سیاه از آنان گرفته شده و به طور عادلانه بین تولید کننده و مصرف کننده تقسیم می‌شود.

نشان سوم؛کاهش قیمت تمام شده: یکی دیگر از فواید فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاهش قیمت برای مصرف کننده است. در واقع با خرید مناسبی که انجام می‌دهند، کالاها برای رسیدن به دست مصرف کنندگان مسیری کوتاه را طی می‌کنند. این کوتاه شدن مسیر، معنی دیگری نیز دارد که آن کاهش بهای تمام شده است. مساله‌ای که در شرایط تورمی این روزهای کشور می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد خانوارها برای مدیریت هزینه کند.

نشان چهارم؛رعایت بهداشت: از دیگر مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان به نگهداری مواد و کالاهای مصرفی مردم در شرایط مساعد بهداشتی و استاندارد اشاره کرد. بسیاری از فروشگاه‌های سنتی، به دلیل ساختاری که در آن فضا مشغول به کار هستند همچنان به همان روش‌های قدیمی کسب و کار خود را مدیریت می‌کنند. هر چند با گذشت زمان شکل و شمایل ظاهری مغازه، قفسه بندی و یخچال‌های آنان نیز تغییر کرده اما روش استفاده همان است که بود. از جمله نگهداری در شرایط نامساعد انبارها و مغازه‌ها و رها کردن زیر نور مستقیم آفتاب و یا گرد و خاک. اما بر خلاف آنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای به شدت بر این نکات حساس بوده و به عنوان مثال در یخچالی که لبنیات نگهداری می‌شود به هیچ عنوان مواد پروتئینی دیده نمی‌شود چرا که هر کدام شرایط متفاوتی برای ماندگاری دارند. از سوی دیگر انبارهای این فروشگاه‌ها به بخش‌های مختلف تقسیم و هر کدام برای کالاهایی متفاوت در نظر گرفته شده‌اند.

نشان پنجم؛ اطمینان از کیفیت و قیمت : از دیگر مزایای متفاوت فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سنتی، استانداردهای کیفیتی و قیمتی است. در واقع نمی توان در دو فروشگاه از یک برند قیمت‌های متفاوتی دید. یعنی اولین قدم تضمین کیفیت است. این یک مساله بسیار مهم تلقی می‌شود چرا که به نوبه خود می‌تواند باعث خارج شدن از دایره انتخاب مشتریان شود. قیمت نیز یکی دیگر از ابزارهای مهم برای این فروشگاه‌ها و همچنین مردم به شمار می‌آید.اما ارزانی و یا تخفیف محور بودن در این فروشگاه‌ها به منزله عدم کیفیت نیست، بلکه ریشه در همان خرید مستقیم دارد.

نشان ششم، امکان عودت کالا: بسیار پیش آمده است که خریدار پس از خرید اقدام به عودت کالا کرده است. اما به دلایل مختلف این امکان در فروشگاه‌های سنتی بسیار ناچیز است ولی بر خلاف آن اگر کالای خریداری شده از سوی خریدار معیوب نشده باشد به راحتی قابل عودت است یعنی اگر اشکال از فروشنده باشد که به سرعت مورد بررسی و از توزیع مجدد کالای معیوب جلوگیری می‌شود. این مرحله از توزیع شروع و تا تولید هم پیش می‌رود. اگر هم نظر خریدار عوض شده باشد باز هم امکان عودت وجود دارد. بنابراین بسیاری از امکاناتی که در فروشگاه‌های سنتی نمی‌توان به آنها دسترسی داشت به راحتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل تحقق است.

نشان هفتم؛ آشنایی مصرف کننده با حقوق خود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیر از اصول اقتصادی مدرنی که برای توسعه و حفظ کسب و کار خود نیاز دارد، در بخش‌های دیگر نیز اقداماتی انجام داده است که شان و ارزش مشتریان را به آنان یادآوری می‌کند. در واقع با ظهور فروشگاه‌های زنجیره‌ای مدرن است که بسیاری از مصرف کنندگان متوجه شده‌اند که نقش آنها و فروشگاه در برابر هم متقابل و به هم پیوسته است. یکی از اصلی ترین امکانات، احترام به مشتری و فراهم کردن شرایط رفاهی آنان برای خرید است. صرفه جویی در انرژی و زمان، عدم اتلاف وقت به سبب وجود طیف وسیعی از کالاها در یک مکان، فراهم بودن امکانات رفاهی مثل سبدهای خرید، تهویه مطبوع فروشگاه و … از اقداماتی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

نشان هشتم؛ آموزش و تخصص و جذب نیروی کار: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم مانند بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته، فروش و مباحث مربوط به آن را به صورت علمی دنبال می‌کنند. بنابراین برای اینکه بتوانند کار خود را مبتنی بر اصول علمی و روز دنیا پیش ببرند باید نیروی کار متخصص تربیت کنند. بنابراین آموزش به یکی از ارکان اصلی تبدیل شده است. به بیان دیگر توسعه و گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای از یک سو نیاز به نیروی کار و از سوی دیگر نیاز به تخصص را بیشتر کرده است.

البته درباره هریک از مزایای اشاره شده می‌توان به طور مبسوط و دقیق نیز نوشت اما همین اشاره‌ها نیز کافی است تا نقش و اهمیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شرایط فعلی و اثر گذاری آن در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نمایان شود.

برچسب ها: افق كوروش, خدمات, خرده فروشی, فروشگاه های زنجیره ای, ویروس کرونا

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/22476

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شب خاطره‌انگیز وحدت هنر و اقتصاد در تالار وحدت
  • موسیقی ملی ایرانی گنجینه ای ارزشمند وباشکوه ازفرهنگ وادب وهنر والاست
  • پروژه‌های ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
  • شبی خاطره‌انگیز با رسیتال پیانو محمدرضا ظریف در تالار رودکی
  • نگرش‌های سنتی، مانع پیشرفت صنعت تعمیر و نگهداری
  • نقش بانک توسعه تعاون در نوسازی ناوگان مسافربری
  • “ریسک منابع انسانی و انسان پنج بُعدی”
  • رشد ۱۷درصدی تولید در پتروشیمی کارون / راه‌اندازی هایکو، کارون را به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی تولید می‌رساند
  • تقدیر رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان پست بانک ایران از هیات مدیره و مدیرعامل بانک
  • تداوم عملکرد مثبت بانک پاسارگاد در اهدا تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • فراز بانک، نئو بانکی به سبک تو
  • سرمایه‌گذاری هوشمند با سود و امتیاز / سپرده «ممتاز» بانک مسکن فرصتی برای خانه‌دار شدن
  • آغاز زندگی مشترک ۸۷ هزار جوان ایرانی با تسهیلات بانک تجارت در سال ۱۴۰۳
  • پرداخت ۹۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانک مسکن به سیل زدگان مونسون در سال ۱۴۰۳
آخرین اخبار
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • حضور پتروشیمی جم در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، اُیل شو (iran oil show) 1404
  • افتخاری دیگر برای بزرگ ترین مجتمع آروماتیکی ایران
  • حمایت صنعت پتروشیمی از کودکان بیمار در راستای مسئولیت های اجتماعی
  • ضرورت تدوین برنامه‌ها ی سلامت محور با رویکرد تعریف پروژه‌ های راهبری
  • حضور پتروشیمی پردیس در بزرگ‌ترین آوردگاه انرژی ایران
  • مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر برگزار شد
  • آغاز همکاری صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر هلدینگ خلیج‌فارس با پارک علم‌وفناوری دانشگاه صنعتی شریف
  • لزوم همکاری نهادهای متولی برای تسریع در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن
  • حضور پررنگ بانک رفاه کارگران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران
  • بازدید مدیر عامل بانک ملی ایران از سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
  • شعبه ارزی- ریالی بانک سینا در شهر جلفا افتتاح شد
  • روابط‌عمومی موفق؛ در گرو اعتمادسازی و وفادارسازی مشتریان است
  • پیشتازی بانک کشاورزی در کشاورزی قراردادی مبتنی بر پلتفرم / تخصیص ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار طی دو سال
  • مشارکت فعال بانک تجارت در پروژه بزرگ “ایران LNG”

منهای اقتصاد
  • رونمایی از ۸۶ امین سایت ۵G همراه اول در استان مازندران توسط وزیر ارتباطات
  • تحول دیجیتال در صنعت پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی همراه اول
  • اعلام بسته‌های رومینگ همراه اول مختص حجاج ایرانی
  • رونمایی از آلبوم «پرواز خیال» اثر عباس ابوحمزه
  • ارزش سرمایه گذاری خارجی فقط در یک منطقه آزاد عمان ، ۲۱ برابر ارزش سرمایه گذاری خارجی در کل مناطق آزاد ایران است!
  • توسعه سامانه‌ صورتحساب همراه اول
  • حضور همراه اول در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۵

فیلم
    پرچم متبرک آستان قدس رضوی در شرکت پتروشیمی پارس
    تحول در تجارت با رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین در پتروشیمی اروند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، صبح روز دوشنبه ۷ آبانماه ۱۴۰۳، آئین رونمایی از سامانه برات الکترونیکی زنجیره تامین…
    برگزاری دومین برنامه بازدید خانواده بزرگ ذوب‌آهن از خط تولید در سال جاری
    فرهنگ اقتصاد _ این برنامه نیز همانند گذشته با بخش‌های شاد و مفرح برای رده‌های سنی مختلف همراه بود. بخش‌هایی از قبیل مسابقه طناب‌کشی برای بزرگسالان…
    قصه عشق کارکنان پتروشیمی اروند در موکب امام رضا (ع)
    فرهنگ اقتصاد _ در کرانه خور و تالاب، جایی که آفتاب بر موج‌های خلیج فارس می‌تابد، کاروانی از عشق برپا شده است. موکب امام رضا (ع) شرکت پتروشیمی اروند، با دستان مهربان…
    پیام مدیرعامل بانک دی به مناسبت فرا رسیدن سال نو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی بانک دی؛ متن پیام بدین شرح است:

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    همکاران گرامی، سهامداران محترم، مشتریان عزیز و خانواده‌های معزز…
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    اجرای طرح‌‌ها بدون حضور میدانی مدیران شدنی نیست
    فرهنگ اقتصاد _ اجرای طرح‌‌ها نیاز به تعیین مهلت زمانی قابل رصد و حضور میدانی مدیران دارد.
    همکاران ستاد باید بتوانند به صورت آنلاین وضعیت پیشرفت پروژه و نیازهای مالی را…


عکس
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    امضا تفاهم نامه بین شرکت پتروشیمی پارس و دانشگاه صنعت نفت
    دیدار مدیر ارشد مجتمع و تعدادی از همکاران با خانواده شهید احسان فتحی به مناسبت روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    حضور مرکز نوآوری و فناوری سروینو در همایش ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب