تاثیر شبکه مدرن و گسترده ریلی در کاهش تعداد تلفات جاده ای
کشورهایی که از شبکه ریلی مدرن و گسترده ای برخوردار می باشند از کمترین تعداد تلفات جاده ای برخوردار هستند.
فرهنگ اقتصاد _ سیدحسین میرافضلی : سالانه حدود ۱۸ هزار نفر در تصادفات برون شهری و درون شهری کشور کشته و بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سال مصدوم می شوند مثلا دچار شکستگی اعضای بدن یا قطع ستون فقرات یا سایر صدمات می شوند.
تعداد کشته های سوانح ریلی در سال به ۱۰۰ نفر هم نمی رسد. کشورهایی که از شبکه ریلی مدرن و گسترده ای برخوردار می باشند از کمترین تعداد تلفات جاده ای برخوردار هستند.
جمعیت ایران و آلمان برابر و تعداد خودروها در آلمان ۲ برابر ایران است اما تعداد کشته های جاده ای در ایران ۶ برابر آلمان است. یعنی اگر در ایران سالانه ۱۸ هزار نفر کشته می شوند این تعداد در آلمان حدود سه هزار نفر است.
در سال ۲۰۱۹ جمعا ۲۲ هزار و ۷۵۰ نفر در تصادفات و سوانح جاده ای اتحادیه اروپا کشته شدند. اتحادیه اروپا شامل ۲۷ کشور با جمعیت حدود ۵۱۰ میلیون نفر است. کشورهای اتحادیه اروپا از شبکه مدرن و گسترده ریلی درون شهری و برون شهری برخوردار هستند و بیشترین جابجایی مسافر توسط شبکه ریلی انجام می شود. بخش قابل توجهی از جابجایی بار نیز توسط شبکه ریلی انجام می شود.
تصویر زیر مربوط به نقشه خطوط ریلی اتحادیه اروپا و سرعت قطارها در هرکدام می باشد.
چنانچه با توسعه شبکه ریلی نیمی از بار و مسافر کشور به شبکه ریلی منتقل شود منجر به کاهش بار ترافیکی جاده ها خواهد شد و ضمن روان شدن ترددها از تعداد سوانح جاده ای کاسته می شود.
چنانچه همه پروژه های جاری ریلی بین شهری و درون شهری از جمله دو خطه کردن و برقی نمودن مسیرهای ریلی پر تردد از جمله راه آهن تهران مشهد؛ اصفهان تهران، تهران تبریز، و سایر مسیر های پر تردد اجرایی شود، تعداد تلفات جاده ای ایران از ۱۸ هزار کشته به حدود ۵ هزار کشته در سال کاهش خواهد یافت و از کشته شدن ۱۳ هزار نفر در سال جلوگیری به عمل خواهد آمد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: