پنج شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-04
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

برگزاری مزایده عمومی ۴۳ فقره از املاک مازاد بانک ملت | پیشتازی بانک ملت در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری | مدل جدید حکمرانی در ملی مس، بهره‌وری و سودآوری مجتمع‌های تولیدی را رقم خواهد زد | دیدار مدیرعامل بانک صادرات ایران با مادر و خانواده «شهید محمدنبی محمدی» | پرداخت وام ازدواج در بانک ایران زمین ؛ بیش از دوبرابر تعهدات تکلیفی |

کد خبر: 22591
تاریخ انتشار: 11 دی 1400 - ۱۰:۰۹

نگاهی به مزایا و معیاب فرانچایز گرفتن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای / آیا فرانچایز گرفتن برای شما مفید است؟

نگاهی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف نشان می‌دهد که اکثر این فروشگاه‌ها وام‌های چند صد میلیونی با بازه پرداخت چند ساله و سود بسیار کم دارند. برخی از این فروشگاه‌ها حتی در زمینه تجهیز مکان نیز کمک بسیار قابل توجهی می‌کنند.

فرهنگ اقتصاد _ این روزها فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف در حال واگذری حق امتیاز شعبه یا همان فرانچایز به خرده فروشان محلی و هر کس دیگری که شرایط لازم را داشته باشند هستند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف شرایط متنوع و متفاوتی برای واگذاری فرانچایز یا شعبه دارند.

در چنین شرایطی پرسشی که پیش روی خرده فروشان محلی و دیگر علاقمندان به کسب فرانچایز قرار دارد این است که سود بیشتر در انتخاب کدام مسیر است؛ یک مغازه صد در صد مستقل یا دریافت فرانچایز از یک فروشگاه معروف؟

جرد هچت، متخصص استراتژی کسب و کارهای کوچک که در حوزه کارآفرینی و امور مالی مشاغل کوچک فعال است معتقد است که باید نقاط ضعف و قوت فعالیت به عنوان یک فرانچایز را به دقت بررسی کرد و بعد با توجه به ظرفیت‌ها دست به انتخاب زد.

وی با اشاره به جذابیت فرانچایز نسبت به شروع مستقل یک کسب و کار کوچک این انتخاب را دارای مزایایی می‌داند، اما تاکید می‌کند که نباید فکر کرد گرفتن فرانچایز تضمین کننده موفقیت صد در صدی است.

در این گزارش با هم نگاهی به مزایای و معایب فرانچایز از نگاه هچت خواهیم داشت و آن را با شرایط فرانچایزها به خصوص در حوزه فروشگاه زنجیره‌ای مقایسه می‌کنیم.

مزایای فرانچایز
آیا به کسب فرانچایز یک برند خاص علاقمند هستید یا می‌خواهید کسب و کار خود را به هر دلیل با یک فرانچایز خاص شروع کنید؟ فارغ از انتخاب برند و مزایای خاص آن گرفتن فرانچایز مزایای عمومی خاص خود را دارد.

حذف مرحله راه اندازی و کاهش هزینه‌ها
مشکل ترین بخش داشتن یک کسب و کار مسلماً در مرحله راه اندازی آن است، جایی که شما باید یک طرح کسب‌وکار بنویسید، تحقیقات بازار انجام دهید، حداقل محصول با دوام ایجاد کنید، آن محصول را آزمایش کنید و سپس فرصت و تهدیدها را بسنجید. خرید حق امتیاز به شما کمک می کند از این بخش صرف نظر کنید. فروشگاهی که به شما فرانچایز می‌دهد قبلاً این آزمایش‌ها را انجام داده و حالا تنها کافی است که شما همان راه را به آسان‌ترین شکل طی کنید. به جز هزینه‌های مالی راه‌اندازی، هزینه‌ها برای شما به شدت کاهش می‌یابد و گاهی حتی به صفر می‌رسد.

نگاهی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف نشان می‌دهد که اکثر این فروشگاه‌ها وام‌ها چند صد میلیونی با بازه پرداخت چند ساله و سود بسیار کم دارند. برخی از این فروشگاه‌ها حتی در زمینه تجهیز مکان نیز کمک بسیار قابل توجهی می‌کنند.

نام مشخص و مشهور داشتن
اگر همین امروز یک فروشگاه باز کنید باید هزینه و زمان بسیاری صرف کنید تا نام آن تنها در سطح محله شما شناخته شود. اما کار کردن با یک فروشگاه مشهور به شما یک نام مشهور و معتبر می‌دهد که مشتری آن را به سرعت تشخیص می‌دهد و می‌داند چه در انتظارش است. در مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای همکاری با یک برند مشهور باعث می‌شود تا خریدار از کمترین قیمت ممکن، استاندارد بودن اجناس و تنوع آن‌ها مطمئن باشد.

دسترسی آسان‌تر به منابع مالی و خرید ساده‌تر و ارزان‌تر اجناس
راه اندازی یک مغازه خرده فروشی هزینه‌بر است. آن چنان که گفته شد فرانچایز این هزینه را برای شما به شدت کاهش می‌دهد یا گاهی به صفر می‌رساند. به جز این شما برای تامین اجناس خود نیاز ندارید با چندین و چند واسطه، شرکت مختلف و راننده مواجه شوید. فروشگاه زنجیره‌ای مادر تمام این موارد را حذف می‌کند، هزینه شما را کاهش می‌دهد و تامین روزانه اجناس شما را هماهنگ می‌کند.

تبلیغات گسترده و مجانی!
شما به عنوان یک کسب‌وکار محلی تنها می‌توانید در محدوده خود تبلیغ کنید و احتمالا به فکر تبلیغات گسترده محیطی و شبکه‌های اجتماعی نیستید اما فرانچایز یک برند معتبر را داشتن به شما اجازه می‌دهد که نام فروشگاهی که دارید در تلویزیون، مهم‌ترین مسابقات و بهترین جاهای شهر شنیده شود، آن هم در حالی که شما هزینه‌ای نمی‌کنید.

یک روز تبلیغات تلویزیون را نگاه کنید. از دیلی مارکت تا افق کوروش و رفاه هر روز چندین و چندبار بار شاهد جذاب‌ترین تبلیغات ممکن هستید. یک فروشگاه محلی ساده هرگز به چنین سطحی از تبلیغات نمی‌رسد.

معایب فرانچایز
با وجود این مزایای قابل توجه و خوب، فرانچایز معایب یا محدودیت‌هایی نیز دارد که باید به آن آگاه باشید تا بتوانید انتخاب درستی نسبت به امکانات و علائق خود داشت باشید.

شما باید به قیمت‌های مصوب فرانچایز، الگوهای فروش، تخفیف‌های دسته جمعی و دیگر قواعد ابلاغی از سوی سازمان اصلی پایبند باشید. البته این مسئله الزاما بد نیست، ولی شاید مورد علاقه شما نباشد. از طرف دیگر اگر اتفاقی برای برند فرانچایز رخ دهد شاید به پای شما هم نوشته شود. با این وجود در مورد فرانچایزهای ایرانی، به خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

همانطور که می‌بینید معایب فرانچایز در مقایسه با مزایای آن به قدری کم است که اصلا به حساب نمی‌آید. حجم استرس و فشاری که با گرفتن فرانچایز از روی دوش مغازه‌دار برداشته می‌شود و امکاناتی که در دسترسش قرار می‌گیرد اصلا قابل قیاس با محدودیت‌های اندک این کار نیست.

تنها در یک نمونه فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور ۳۱۰۰ شعبه دارد که بیش از این نیمی از آن‌ها به شکل فرانچایز اداره می‌شوند. همین مسئله نشان می‌دهد که فرانچایز چه ویژگی‌های مثبت و جذابی برای سرمایه‌گذاران و مشاغل محلی دارد.

در مجموع فرانچایز به خصوص با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل کشور گزینه مطلوبی برای دو گروه است. گروه اول کسانی است که دنبال شروع یک کسب‌وکار با ریسک کم هستند و گروه دوم کسانی هستند که می‌خواهند خرده فروشی خود را توسعه دهند و حسن شهرت محلی خود را با کمک یک برند مشهور تقویت کنند.

برچسب ها: افق كوروش, خرده فروشان, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/22591

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • ساخت و اصلاح موفق «کراشر نمک» در واحد شستشوی نمک پتروشیمی اروند با توان متخصصان داخلی
  • حضور همراه اول در ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران
  • راه‌اندازی دستیار پاسخگویی هوشمند تلفنی در مرکز تماس همراه اول
  • همکاری بانک صادرات ایران و حوزه هنری در زمینه محیط زیست و کودکان/«یوز» با حمایت بانک صادرات ایران برای کودکان کار اکران شد
  • حرکت بانک مسکن به‌سوی انرژی پاک با احداث نیروگاه‌های خورشیدی
  • تاکید مدیرعامل بیمه دی بر ضرورت حفظ جایگاه برتر این شرکت/ معرفی پنج مدیر جدید بیمه دی
آخرین اخبار
  • برگزاری مزایده عمومی ۴۳ فقره از املاک مازاد بانک ملت
  • پیشتازی بانک ملت در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • مدل جدید حکمرانی در ملی مس، بهره‌وری و سودآوری مجتمع‌های تولیدی را رقم خواهد زد
  • نوآوری بومی در بیدبلند خلیج‌فارس/ بازچرخانی متان راهکار هوشمندانه برای رفع چالش‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری
  • شروع فاز اجرایی طرح طبقه‌بندی مشاغل در شرکت پتروشیمی اصفهان
  • دیدار مدیرعامل بانک صادرات ایران با مادر و خانواده «شهید محمدنبی محمدی»
  • پرداخت وام ازدواج در بانک ایران زمین ؛ بیش از دوبرابر تعهدات تکلیفی
  • خرید خودرو چانگان برقی شرکت سایپا با حساب وکالتی بانک تجارت
  • اعلام رسمی ساعات کاری جدید ستاد و شعب مؤسسه اعتباری ملل
  • امکان ثبت‌نام در طرح فروش خودرو برقی محصولات سایپا با ارائه حساب وکالتی بانک توسعه تعاون
  • امکان وکالتی نمودن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت سایپا فراهم شد
  • ثبت نام خودروی چانگان برقی در بانک ایران زمین
  • وکالتی کردن غیرحضوری حساب‌های بانک دی ویژه طرح فروش خودرو چانگان برقی Eado
  • تداوم توسعه فعالیت‌های بانک مسکن در دو جبهه مسکن‌سازی و بانکداری شرکتی
  • آغاز به کار کانون ارزیابی مدیران در پتروشیمی بندرامام؛ پرورش مدیران برای «بندرامام نوین»

منهای اقتصاد
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت
  • سرویس شارژ همراهی؛ دو برابر اعتبار برای مشترکان اعتباری همراه اول

فیلم
    اقدام اخلاقی محمد شریعتمداری که با تشویق فعالان صنعت پتروشیمی همراه شد
    اجلاس بین المللی نقش دیپلماسی در توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو
    طرح های افتخارآمیز تیم مدیریتی جدید هلدینگ خلیج فارس برای شکوفایی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ حسین حسین‌زاده، رئیس هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در جریان بازدید خود از غرفه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گفت:…
    خلیج‌فارس، حامی خلیج‌فارس!
    فرهنگ اقتصاد _ امروز در سومین روز برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی غرفه هلدینگ خلیج‌فارس طوماری برای اعلام حمایت فعالان صنعت از نام و اصالت تاریخی خلیج‌فارس تدارک…
    تعویض مبدل ۱۵۰۰۳ ناحیه ۱۵۰ واحد VCM شرکت پتروشیمی اروند در ۱۲ روز جنگ تحمیلى
    گزارشی از دومین روز حضور «هلدینگ خلیج فارس» در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین…
    مانور عملیات آب رسانی به ماشین های آتش نشانی در زمان قطع منابع آب از شرکت تامین کننده تیرماه ۱۴۰۴


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب