پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-13
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس | ثبت نام خودروی وارداتی هیبریدی در بانک ایران زمین | بانک ملت و توانیر تفاهمنامه همکاری امضا کردند / هوشمندسازی مدیریت مصرف انرژی با حمایت بانک ملت | حراست، مرزبان سازمان و شریک راهبردی کسب‌وکار در عصر تکنولوژی است | جایزه برنده ۵ میلیارد ریالی دوازدهمین دوره قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان اهدا شد |

کد خبر: 22591
تاریخ انتشار: 11 دی 1400 - ۱۰:۰۹

نگاهی به مزایا و معیاب فرانچایز گرفتن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای / آیا فرانچایز گرفتن برای شما مفید است؟

نگاهی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف نشان می‌دهد که اکثر این فروشگاه‌ها وام‌های چند صد میلیونی با بازه پرداخت چند ساله و سود بسیار کم دارند. برخی از این فروشگاه‌ها حتی در زمینه تجهیز مکان نیز کمک بسیار قابل توجهی می‌کنند.

فرهنگ اقتصاد _ این روزها فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف در حال واگذری حق امتیاز شعبه یا همان فرانچایز به خرده فروشان محلی و هر کس دیگری که شرایط لازم را داشته باشند هستند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف شرایط متنوع و متفاوتی برای واگذاری فرانچایز یا شعبه دارند.

در چنین شرایطی پرسشی که پیش روی خرده فروشان محلی و دیگر علاقمندان به کسب فرانچایز قرار دارد این است که سود بیشتر در انتخاب کدام مسیر است؛ یک مغازه صد در صد مستقل یا دریافت فرانچایز از یک فروشگاه معروف؟

جرد هچت، متخصص استراتژی کسب و کارهای کوچک که در حوزه کارآفرینی و امور مالی مشاغل کوچک فعال است معتقد است که باید نقاط ضعف و قوت فعالیت به عنوان یک فرانچایز را به دقت بررسی کرد و بعد با توجه به ظرفیت‌ها دست به انتخاب زد.

وی با اشاره به جذابیت فرانچایز نسبت به شروع مستقل یک کسب و کار کوچک این انتخاب را دارای مزایایی می‌داند، اما تاکید می‌کند که نباید فکر کرد گرفتن فرانچایز تضمین کننده موفقیت صد در صدی است.

در این گزارش با هم نگاهی به مزایای و معایب فرانچایز از نگاه هچت خواهیم داشت و آن را با شرایط فرانچایزها به خصوص در حوزه فروشگاه زنجیره‌ای مقایسه می‌کنیم.

مزایای فرانچایز
آیا به کسب فرانچایز یک برند خاص علاقمند هستید یا می‌خواهید کسب و کار خود را به هر دلیل با یک فرانچایز خاص شروع کنید؟ فارغ از انتخاب برند و مزایای خاص آن گرفتن فرانچایز مزایای عمومی خاص خود را دارد.

حذف مرحله راه اندازی و کاهش هزینه‌ها
مشکل ترین بخش داشتن یک کسب و کار مسلماً در مرحله راه اندازی آن است، جایی که شما باید یک طرح کسب‌وکار بنویسید، تحقیقات بازار انجام دهید، حداقل محصول با دوام ایجاد کنید، آن محصول را آزمایش کنید و سپس فرصت و تهدیدها را بسنجید. خرید حق امتیاز به شما کمک می کند از این بخش صرف نظر کنید. فروشگاهی که به شما فرانچایز می‌دهد قبلاً این آزمایش‌ها را انجام داده و حالا تنها کافی است که شما همان راه را به آسان‌ترین شکل طی کنید. به جز هزینه‌های مالی راه‌اندازی، هزینه‌ها برای شما به شدت کاهش می‌یابد و گاهی حتی به صفر می‌رسد.

نگاهی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف نشان می‌دهد که اکثر این فروشگاه‌ها وام‌ها چند صد میلیونی با بازه پرداخت چند ساله و سود بسیار کم دارند. برخی از این فروشگاه‌ها حتی در زمینه تجهیز مکان نیز کمک بسیار قابل توجهی می‌کنند.

نام مشخص و مشهور داشتن
اگر همین امروز یک فروشگاه باز کنید باید هزینه و زمان بسیاری صرف کنید تا نام آن تنها در سطح محله شما شناخته شود. اما کار کردن با یک فروشگاه مشهور به شما یک نام مشهور و معتبر می‌دهد که مشتری آن را به سرعت تشخیص می‌دهد و می‌داند چه در انتظارش است. در مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای همکاری با یک برند مشهور باعث می‌شود تا خریدار از کمترین قیمت ممکن، استاندارد بودن اجناس و تنوع آن‌ها مطمئن باشد.

دسترسی آسان‌تر به منابع مالی و خرید ساده‌تر و ارزان‌تر اجناس
راه اندازی یک مغازه خرده فروشی هزینه‌بر است. آن چنان که گفته شد فرانچایز این هزینه را برای شما به شدت کاهش می‌دهد یا گاهی به صفر می‌رساند. به جز این شما برای تامین اجناس خود نیاز ندارید با چندین و چند واسطه، شرکت مختلف و راننده مواجه شوید. فروشگاه زنجیره‌ای مادر تمام این موارد را حذف می‌کند، هزینه شما را کاهش می‌دهد و تامین روزانه اجناس شما را هماهنگ می‌کند.

تبلیغات گسترده و مجانی!
شما به عنوان یک کسب‌وکار محلی تنها می‌توانید در محدوده خود تبلیغ کنید و احتمالا به فکر تبلیغات گسترده محیطی و شبکه‌های اجتماعی نیستید اما فرانچایز یک برند معتبر را داشتن به شما اجازه می‌دهد که نام فروشگاهی که دارید در تلویزیون، مهم‌ترین مسابقات و بهترین جاهای شهر شنیده شود، آن هم در حالی که شما هزینه‌ای نمی‌کنید.

یک روز تبلیغات تلویزیون را نگاه کنید. از دیلی مارکت تا افق کوروش و رفاه هر روز چندین و چندبار بار شاهد جذاب‌ترین تبلیغات ممکن هستید. یک فروشگاه محلی ساده هرگز به چنین سطحی از تبلیغات نمی‌رسد.

معایب فرانچایز
با وجود این مزایای قابل توجه و خوب، فرانچایز معایب یا محدودیت‌هایی نیز دارد که باید به آن آگاه باشید تا بتوانید انتخاب درستی نسبت به امکانات و علائق خود داشت باشید.

شما باید به قیمت‌های مصوب فرانچایز، الگوهای فروش، تخفیف‌های دسته جمعی و دیگر قواعد ابلاغی از سوی سازمان اصلی پایبند باشید. البته این مسئله الزاما بد نیست، ولی شاید مورد علاقه شما نباشد. از طرف دیگر اگر اتفاقی برای برند فرانچایز رخ دهد شاید به پای شما هم نوشته شود. با این وجود در مورد فرانچایزهای ایرانی، به خصوص فروشگاه‌های زنجیره‌ای، این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

همانطور که می‌بینید معایب فرانچایز در مقایسه با مزایای آن به قدری کم است که اصلا به حساب نمی‌آید. حجم استرس و فشاری که با گرفتن فرانچایز از روی دوش مغازه‌دار برداشته می‌شود و امکاناتی که در دسترسش قرار می‌گیرد اصلا قابل قیاس با محدودیت‌های اندک این کار نیست.

تنها در یک نمونه فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور ۳۱۰۰ شعبه دارد که بیش از این نیمی از آن‌ها به شکل فرانچایز اداره می‌شوند. همین مسئله نشان می‌دهد که فرانچایز چه ویژگی‌های مثبت و جذابی برای سرمایه‌گذاران و مشاغل محلی دارد.

در مجموع فرانچایز به خصوص با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل کشور گزینه مطلوبی برای دو گروه است. گروه اول کسانی است که دنبال شروع یک کسب‌وکار با ریسک کم هستند و گروه دوم کسانی هستند که می‌خواهند خرده فروشی خود را توسعه دهند و حسن شهرت محلی خود را با کمک یک برند مشهور تقویت کنند.

برچسب ها: افق كوروش, خرده فروشان, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/22591

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • تبدیل پسماند پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس به بتن سبک و دانش جهانی
  • شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس، واحد تولیدی نمونه صادرکننده استان خوزستان شد
  • ناصر تقوایی درگذشت؛ آرامش بدون حضور دیگران!
  • بازسازی و بومی‌سازی ولوهای فرسوده در پتروشیمی اروند
آخرین اخبار
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • ثبت نام خودروی وارداتی هیبریدی در بانک ایران زمین
  • بانک ملت و توانیر تفاهمنامه همکاری امضا کردند / هوشمندسازی مدیریت مصرف انرژی با حمایت بانک ملت
  • حراست، مرزبان سازمان و شریک راهبردی کسب‌وکار در عصر تکنولوژی است
  • جایزه برنده ۵ میلیارد ریالی دوازدهمین دوره قرعه‌کشی سپرده سبای بانک پارسیان اهدا شد
  • روایت اعداد از صادرات شفاف پردیس
  • نشست وزیر صمت با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی در تاشکند
  • ضرورت تدوین ابزارهای نوین تامین مالی و ابزارهای بازار سرمایه برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن
  • اوراق رهنی ابزاری جهت تامین مالی ساخت و عرضه مسکن
  • دختران افتخارآفرین فوتسال ایران با همراهی بانک صادرات ایران رهسپار مسابقات جهانی شدند
  • تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و توانیر برای چهارمین سال پیاپی تمدید شد
  • امضای دو تفاهم‌نامه همکاری بانک دی در Kish Invex 2025
  • بازدید مقامات اقتصادی از غرفه بانک دی در نمایشگاه Kish Invex 2025
  • تحقق اهداف توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد کیش با حمایت بانک رفاه کارگران
  • نخستین برات های الکترونیک بانک رفاه کارگران صادر شدند

منهای اقتصاد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی
  • همکاری همراه اول و توانیر با هدف تحول دیجیتال در صنعت انرژی ایران
  • حضور همراه اول در نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق
  • محور حضور همراه اول در کیش اینوکس ۱۴۰۴

فیلم
    کسب جایزه ویژه صادرات نانو ۱۴۰۴ در شاخص ارزش صادرات توسط شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو
    فرهنگ اقتصاد _ در مراسم «جایزه ویژه صادرات نانو ۱۴۰۴» که روز دوشنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۴ با حضور جمعی از مدیران ارشد حوزه فناوری کشور…
    سود، در اروند جاری است
    فرهنگ اقتصاد _جمعی از فعالان بازار سرمایه ورود پتروشیمی اروند به بازار سرمایه را اتفاقی مثبت ارزیابی کردند. به‌گفته آنان، حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه به‌ویژه از منظر افزایش شفافیت در صورت‌های مالی،…
    حرکت هدفمند بانک ملی ایران در مسیر تعامل با فین‌تک‌ها و لندتک‌ها
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این نشست با استقبال گسترده مدیران، اساتید، صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان حوزه بانکداری، بازار سرمایه…
    توسعه دانش بهداشت حرفه‌ای با بهره‌گیری از هوش مصنوعی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی پتروشیمی بوعلی سینا، این دوره آموزشی سه‌روزه که با حضور سرپرستان واحد بهداشت پتروشیمی‌های منطقه اقتصادی ماهشهر در مجتمع آموزشی…
    مجمع بوعلی برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی بوعلى سينا امروز با حضور حداکثری سهامداران تشکیل شد. این مجمع ۸۳۶۰ ريال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

    در این مجمع افزایش سرمایه پتروشیمی بوعلى…
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…
    گامی در جهت هم‌افزایی نظام بانکی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی بانک دی، این نشست که با هدف تقویت تعاملات بین‌بانکی و بررسی زمینه‌های همکاری مشترک برگزار شد، فرصتی برای تبادل نظر پیرامون راهکارهای بهینه‌سازی فرآیندهای…


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب