سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ 2025-08-19
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

استفاده از نیروی جوان و متخصص در انتصابات اولویت اصلی بانک است | فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری (خاص) با نرخ سود ۲۵ درصد در بانک کشاورزی | دیدار صمیمی مدیرعامل بانک کشاورزی با جمعی از آزادگان | فرهنگ ایثار، سرمایه‌ای برای خدمت صادقانه به مردم است | ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانک مسکن در شرایط ناترازی انرژی |

کد خبر: 23156
تاریخ انتشار: 18 دی 1400 - ۱۲:۲۵

نقش شبکه ریلی بر کاهش تلفات جاده ای و آسیب های ماندگار جسمی

با اجرای همه پروژه های ریلی و انتقال بخش عمده جابجایی بار و مسافر توسط شبکه ریلی تعداد کشته ها از 18 هزار نفر در سال به حدود 5 هزار نفر کاهش خواهد یافت و تعداد معلولیت های دائم جسمی و ذهنی از 50 هزار نفر در سال به حدود 7 تا 8 هزار نفر در سال کاهش می یابد.

فرهنگ اقتصاد _ حسین میرافضلی:به طور متوسط سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر در جاده های ایران کشته و زخمی می شوند که از این تعداد ۱۸ هزار نفر کشته و ۵۰ هزار نفر دچار مصدومیت های ماندگار از قبیل قطع نخاع، قطع عضو، ضربه مغزی و سایر آسیب های ماندگار می شوند.

جمعیت کشور آلمان در حد ایران و تعداد خودروها در آن کشور حدود دو برابر ایران است اما تعداد کشته های تصادفات جاده ای در این کشور ۳۶۰۰ نفر و تعداد مصدومان ۲۵ هزار نفر است که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر دچار معلولیت دائمی می شوند. دلیل اصلی تعداد بسیار کمتر کشته ها و مصدومان در کشور آلمان شبکه ریلی گسترده و مدرن این کشور است که عمده بار و مسافر توسط این شبکه ریلی گسترده جابجا می شوند. کشورهایی که از شبکه ریلی گسترده و توسعه یافته ای برخوردار می باشند کمترین آمار تعداد کشته ها در تصادفات جاده متعلق به این کشورها می باشد.

به عنوان نمونه شبکه ریلی مدرن و گسترده چین سالانه سه میلیارد تن بار و ۱.۲ میلیارد نفر مسافر را جابجا می نماید. شبکه ریلی گسترده هندوستان سالانه ۶ میلیارد مسافر و یک میلیارد تن بار را در سرتا سر این کشور جابجا می کند. شبکه ریلی ایران سالانه ۴۰ میلیون تن بار و ۳۰ میلیون مسافر جابجا می کند.

جابجایی بار ریلی اتحادیه اروپا در ۲۰۱۰ برابر ۲۳۰۰ میلیارد تن کیلومتر اعلام (۵۳درصد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و سهم بالای ۳۰۰ کیلومتر ۲۵درصد) و پیش بینی شده در سال ۲۰۵۰ این جابجایی با ۵۰ درصد رشد به ۳۵۰۰ میلیارد تن کیلومتر بالغ شود (با افزایش سهم ریلی در مسافت بالای ۳۰۰ کیلومتر به ۶۰ درصد)

حدود ۴۳ درصد جابجایی بار در آمریکا توسط راه آهن انجام می شود. در آمریکا هر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دولت فدرال در حمل‌و‌نقل عمومی موجب اشتغال‌زایی برای ۴۷۵۰۰ نفر می‌شود.

سالانه ۱.۷ میلیارد سفر توسط خطوط ریلی انگلستان انجام می شود. راه آهن نقش تعیین کننده در جابجایی بار و مسافر در اتحادیه اروپا دارد. کل سرمایه گذاری در صنعت راه آهن جهان تا یک دهه پیش حدود ۱۳۰ میلیارد دلار بود اما برنامه سرمایه گذاری کشورهای جهان در زیرساخت های ریلی حدود سه برابر کل تاریخ این صنعت شده و بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار طی یک دهه آینده در زیرساخت های ریلی جهان سرمایه گذاری خواهد شد. کشورهای چین و هند و امریکا و چند کشور اروپایی برنامه های کلانی جهت توسعه شبکه ریلی دارند چین به تنهایی بنا دارد ۱۱۶ میلیارد دلار در زیرساخت های ریلی سرمایه گذاری نماید.

ایران جهت اجرای پروژه های ریلی درون شهری و برون شهری به حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد چنانچه این سرمایه گذاری انجام شود و کلیه خطوط مترو در شهرهای بزرگ اجرایی شوند و پروژه های ریلی برون شهری با اولویت پنج پروژه اصلی خط آهن عسلویه – شیراز، رشت انزلی، کرمانشاه- خسروی، شلمچه بصره و چابهار زاهدان اجرا شوند، همچنین سایر پروژه های مهم و اساسی از قبیل برقی کردن خط آهن تهران- مشهد و اصفهان- تهران؛ راه آهن جوین- بجنورد ترکمنستان و سایر خطوط ریلی اجرایی شوند میزان انتقال بار به شبکه ریلی از ۴۰ میلیون تن تا ۲۰۰ میلیون تن قابل افزایش خواهد بود. همچنین میزان جابجایی مسافر با شبکه ریلی از ۳۰ میلیون نفر در سال به ۱۵۰ الی ۲۰۰ میلیون سفر در سال قابل افزایش می باشد. با اجرای همه پروژه های ریلی و انتقال بخش عمده جابجایی بار و مسافر توسط شبکه ریلی تعداد کشته ها از ۱۸ هزار نفر در سال به حدود ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت و تعداد معلولیت های دائم جسمی و ذهنی از ۵۰ هزار نفر در سال به حدود ۷ تا ۸ هزار نفر در سال کاهش می یابد.

به این ترتیب با ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی کشور ضمن اینکه برای حدود ۵۰۰ هزار نفراشتغال مستقیم ایجاد می گردد از کشته و معلول شدن بیش از ۵۰ هزار نفر در سال جلوگیری خواهد شد. یعنی به ازای هر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری از کشته و معلولیت دائمی ۱۷۰۰ نفر در سال جلوگیری خواهد گردید. با این تحول درآمد شرکت راه آهن سالانه از یک میلیارد دلار فراتر خواهد رفت و از انتشار میلیون ها تن کربن در محیط زیست و مصرف میلیاردها دلار بنزین و گازوئیل کاسته خواهد شد.

در جدول زیر نشان داده می شود کشورهایی که شبکه ریلی گسترده ای دارند تعداد بسیار کمتری از مردم آنها در تصادفات جاده ای کشته شده اند.

برچسب ها: پروژه, تلفات جاده ای, شبکه ریلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/23156

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • مزیت‌ها و ضرورت‌های توسعه باتری‌های آبی(نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای)
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • همدردی “فرهنگ اقتصاد” با خانواده بهاروندی (همکار) در غم از دست دادن مادربزرگ
  • حمله مجدد رژیم صهیونیستی به اطراف تبریز
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی
  • مجمع بوعلی برگزار شد
  • بیمه دی پیشتاز صنعت بیمه کشور در بهار ۱۴۰۴ با رشدی خیره‌کننده
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان گلستان
  • رونمایی از باما بانک ایران زمین به عنوان بانک محلات
  • سرپرست جدید حراست پیدمکو معارفه شد
  • جزئیات پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه پتروشیمی دهدشت
آخرین اخبار
  • برگزاری آیین بزرگداشت سالروز بازگشت آزادگان در پتروشیمی بندرامام
  • استفاده از نیروی جوان و متخصص در انتصابات اولویت اصلی بانک است
  • فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری (خاص) با نرخ سود ۲۵ درصد در بانک کشاورزی
  • دیدار صمیمی مدیرعامل بانک کشاورزی با جمعی از آزادگان
  • فرهنگ ایثار، سرمایه‌ای برای خدمت صادقانه به مردم است
  • ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانک مسکن در شرایط ناترازی انرژی
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت فرا رسیدن شصت و پنجمین سالروز تأسیس این بانک
  • انتقال خدمات باجه کتابخانه ملی کرمان به شعبه کرمان (کد ۲۰۰۱)
  • هشدار بانک اقتصادنوین درباره اجاره دادن حساب بانکی
  • پالایش گاز هویزه خلیج‌فارس، دومین شرکت با بیشترین رشد رضایتمندی کارکنان/ استقرار سامانه «بازتاب» تحولی نو در منابع انسانی
  • استراتژی جریان‌ساز بانک سینا برای مدیریت هزینه پول
  • استقبال گسترده جوانان از طرح‌های «ثمر» و «توان» بانک مسکن / نیمی از مشتریان؛ در بازه سنی ۳۱ تا ۴۵ سال
  • پیام مدیرعامل بانک سینا به مناسبت سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی
  • تمدید مهلت جشنواره حساب های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت تا پایان شهریور
  • پیشتازی بانک ملت با ثبت درآمد بیش از ۶۷ همتی از محل اعطای تسهیلات

منهای اقتصاد
  • شرکت مخابرات ایران روزانه یک گیگ اینترنت رایگان به زائران اربعین در مرزها ارائه می‌دهد
  • فناوری تلفن همراه در ایران ۳۱ ساله شد
  • استاد فرشچیان دار فانی را وداع گفت
  • همراه اول؛ نخستین اپراتور خارجی با خدمات حضوری در فرودگاه نجف
  • استقرار پاورباکس‌های همراه اول در حرم‌های مطهر عراق
  • رونمایی همراه اول از بسته خدمات دیجیتال ویژه زائران اربعین
  • اخذ گواهی دانش‌بنیان برای سه پروژه فناورانه همراه اول

فیلم
    سه اتفاق خوب در هلدینگ خلیج فارس به روایت نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس
    فرهنگ اقتصاد _  حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در دومین روز از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،‌ گاز و پتروشیمی از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس…
    اجرای طرح‌‌ها بدون حضور میدانی مدیران شدنی نیست
    فرهنگ اقتصاد _ اجرای طرح‌‌ها نیاز به تعیین مهلت زمانی قابل رصد و حضور میدانی مدیران دارد.
    همکاران ستاد باید بتوانند به صورت آنلاین وضعیت پیشرفت پروژه و نیازهای مالی را…
    پیام مدیرعامل بانک دی به مناسبت فرا رسیدن سال نو
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی بانک دی؛ متن پیام بدین شرح است:

     

    بسم الله الرحمن الرحیم

    همکاران گرامی، سهامداران محترم، مشتریان عزیز و خانواده‌های معزز…
    اولین صعود گروهی کوهنوردان هلدینگ نفت و گاز پارسیان به قله جهانی بیستون به میزبانی شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه، کوهنوردان شرکت های زیرمجموعه…
    شریعتمداری: مردم ماهشهر را سهامدار صنایع پایین دست کنیم
    فرهنگ اقتصاد _ مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازدید از پتروشیمی شهید تندگویان بر ایجاد صنایع پایین دستی در ماهشهر با سهامداری مردم منطقه با هدف اشتغالزایی…
    عزادارى و همدردى پرسنل شرکت پتروشیمى اروند با مردم بندر عباس
    مصاحبه زنده تلویزیونی با مهندس اکبری؛ رییس فروش محصولات شیمیایی پتروشیمی مارون در شبکه یک سیما


عکس
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب