سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در غبار فراموشی
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در دی ماه ۱۳۹۰ بنا به ضرورت های ساختاری و محتوایی نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور توسط اعضای شورای عالی فرهنگی وقت به تصویب رسید و نیز در اسفند ماه همان سال هم برای اجرا، ابلاغ شد.
به گزارش فرهنگ اقتصاد به نقل از پایگاه خبری ارتباط امروز– متاسفانه این سند ارزشمند پس از یک دهه پر فراز و نشیب در غبار اختلافات سیاسی ، اجرایی و تغییر و تحولات پر شتاب مدیریتی این حوزه به محاق رفته است. البته با گذشت یک دهه از عمر این سند که بارقه امید را به افکار عمومی و نیز احساس عمومی جامعه به ویژه نسل آینده سازان کشور به ارمغان داشت، سرانجام پس از سالها انتظار و سالها فاصله و فترت، جایگاه آموزش و پرورش در تراز انقلاب و جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی تبلور و تجلی عینی و حقیقی خواهد بخشید.
سند تحول بنیادین آموزشوپرورش که تمام نگاه های مطالبه گر جامعه اعم از نخبگان و دانشگاهیان از یک سو و لایه های میانی و اجتماعی از سوی دیگر به اجرا و تحقیق عینی آن چشم دوخته شده بود؛ تا بلکه به اتکای قدرت و پتانسیل بالقوه و بالفعل تعریف و پیش بینی شده در این سند بتوان برای اولین بار و نیز برای همیشه چالش های ساختاری و هویتی که همچون آفت و موریانه به جان شاخ و برگ درخت تنومند نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور افتاده و آن را ناتوان و ضعیف ساخته و به مرز انفعال، سردرگمی و غیر منسجم درآورده است.
از جمله چالش هایی که امروزه ساختار آموزشی کشور را دست و پا گیر کرده و به لحاظ کاربردی و کارایی فشل ساخته و گرفتار بی عملی شده است فقدان عدالت آموزشی و تربیتی در اقصی نقاط مختلف کشور است که به طور مصداقی و موردی باید به وجود مدارس با تابلو و برندهای مختلفی همچون “مدارس غیرانتفاعی”، “مدارس نمونه دولتی”، “مدارس نمونه غیر دولتی” ، “مدارس شبانه روزی”، “مدارس شاهد” و… است که در چنین جو و فضای روحی، روانی و اجتماعی شرایط فرآیندسازی و نیز پدیدارشدن ظن و گمان منفی و تبعیض اجتماعی، فاصله و شکاف طبقاتی، اقتصادی در جسم و جان جامعه و نسل جمعیتی کشور ظهور و بروز می یابد.
روح “سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ” مبین این رسالت علمی، آموزشی و صنعتی است که بر خلاف خروجی نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کنونی که معالم به خط تولید کارگاه و کارخانه ای تبدیل شده که تمام آمال و آرمان هایش تربیت انسان و افراد مدرک به دست که صرفا در اندیشه تصاحب و تسخیر کرسی و صندلی پرطمطراق و پرپرستیژ دیوانی، اداری و پشت میز نشینی غیرمولد و غیر خلاق به مسابقه و رقابت نشسته اند.
امیدوارم با اجرای” سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ” کشور که روح حاکم بر آن حذف و طرد تفکر مدرک زدگی و فرآیند مهلک و مخرب کنکور گرایی و سیستم حفظ کردنی است؛ جایگزین ساختن ” مهارت محوری” و نهادینه کردن و تقویت آموزه ها و مهارت ها و تبلور زندکی اجتماعی و توانایی ارائه طریق جهت حل و رفع مشکلات و مسائل خرد و کلان کشور تحقق این مهم که از دغدغه مندی های همیشگی مقام معظم رهبری نیز است، تحقق پیدا کند.
نویسنده: ساراپیرانه
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: