دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-08
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

ارسال حدود ۶۰۰ ایده به دبیرخانه رویداد ملی ایده‌های نوآورانه و فناورانه مس | طرح ملی شناسایی و پرورش«۱۰۰۰ مدیر» آغاز به کار کرد | اضافه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج توسط بانکها و موسسات اعتباری خصوصی | افزایش اعتماد مشتریان و بازار سرمایه به بانک دی | افزایش قابل توجه درآمدها و کاهش قیمت تمام‌شده پول در بانک کشاورزی |

کد خبر: 23953
تاریخ انتشار: 29 دی 1400 - ۱۸:۲۱

نورومارکتینگ در بانک ایران زمین:

بانک ایران زمین؛ پیشتاز و پیشرو در نورومارکتینگ

نورومارکتینگ (بازاریابی عصبیNeuromarketing) نوعی از بازاریابی است که مبتنی بر نحوه پردازش عصبی دراذهان افراد در مواجهه با کالای مصرفی یا ارائه خدمات، و یا به تعبیری خواندن ذهن مشتریان است که به جای نظرسنجی مستقیم از آنان، نظر ذهنی آنها آنالیز و ارزیابی می شود.

فرهنگ اقتصاد _ نورومارکتینگ محصول تجمیع دو دانش بازاریابی و علم عصب شناسی یا نوروساینس است. این دانش نوظهور ترکیبی، به صاحبان صنایع و خدمات نشان می دهد که واقعاً چه چیزی در اذهان خریداران می گذرد. بازاریابی عصبی به ما کمک می کند که رفتار مشتریان را درک کنیم. عموما مشتریان،تصمیمات خود را در سطح ذهنی،احساسی ، و یا غریزی می گیرند.

یقینا صنعت بانکداری از ارکان اصلی هر اقتصادی به شمار می آید. علم نورومارکتینگ یکی از ابزارهای ارزیابی در دست بانکها برای تدوین استراتژی بازاریابی بانکی می تواند باشد که شامل ایجاد یک طرح جامع بازاریابی، ارزیابی سلایق و نیازهای آشکار و پنهان مشتریان و یافتن سود آورترین بازارهاست.
با توجه به اینکه بانک‌ها از ارکان مهم وتاثیر گدار در اقتصاد ایران محسوب می شوند، در نتیجه نوع فعالیت شان که خدمت‌محور است، می بایستی توجه ویژه‌ای را به سلایق و نیاز مشتریان خود نیز داشته باشند و با شناسایی نوع نیاز و تقویت تنوع حق انتخاب و همچنین افزایش سطح تکریم مشتریان، وفاداری و چسبندگی آنها را به بانک افزایش دهند.

پیشگامی و پیشتازی بانک ایران زمین در نورومارکتینگ

باتوجه به این تعاریف؛ ارزیابی عملکردی و پیشتازی در ارائه خدمات بانکی وفق نگاه مشتری از جمله مقوله نورومارکتینگ ، “بانک ایران زمین”، بانکی بسیار پیشتاز و پیشرو در این زمینه بوده و با بکارگیری استراتژی های مبتکرانه، خلاقانه و در عین حال مشتری مدارانه به نوعی پیشگامی در ارائه خدمات در انطباق اصول بانکداری نوین منطبق متقضیات روز درارائه سرویس خدمات نوین با ارزیابی ذهن،احترام به سلیقه و حق انتخاب مشتری به شمار می رود.
رویکرد عالی سازمانی دربانک ایران زمین توجه و احترام به فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای مشتریان و سهامداران است.و به موازات این تکریم و تعزیز مشتریان از طرف بانک ایران زمین انجام وظایف محوله و خدمات به کارکنان در بهترین شکل خود ارائه می شود و منطبق با روزآمدترین خدمات استانداراد به مشتریان با فناوری های روز بانکداری الکترونیکی و دیجیتال است به گونه ی که ارائه خدمات به مشتریان در سریعترین زمان با کمترین نیاز مراجعه به شعب بانک صورت می گیرد.
بانک ایران زمین، ملاک ارزیابی عملکردی خود را بر مبنای میزان رضایتمندی مشتریان می داند و در این راستا ترویج فرهنگ تکریم و پاسخگویی صادقانه را به مشتریانش سرلوحه امورخدمات بانکی خود قرارداده است.
بنابر نظر کارشناسان، تکریم و احترام مشتری، اولین و مهمترین گامی است که باید از سوی بانکها برای مشتریان برداشته شود.
باید درنظر داشت امروزه دیگر مشتریان بانک ها با حق انتخاب‌های متنوعی روبه رو هستند و ممکن است با کمترین ناملایمتی وتعلل درتسریع روند خدمات بانکی؛از یک بانک روی گردان شده و به بانک دیگری برای همکاری مراجعه کنند.
کارشناسان معتقدند که افزایش تعداد مشتریان، دستیابی به سود بیشتر در ازای ارائه خدمات با کیفیت و جذب و حفظ مشتریان یکی از دغدغه‌های مهم و مستمر بنگاههای اقتصادی و بانک ها است و در این میان آنهایی موفق‌تر خواهند بود که مشتری را جزو سرمایه با ارزش خود دانسته و با همین رویکرد، تکریم و احترام و وفاداری به مشتریان و درک و تشخیص درست نیازها و انتظارات آنها را لازمه بقا و موفقیت مجموعه خود بدانند.

نورومارکتینگ و بانکداری:
در بانکداری کمی تعریف بازاریابی متفاوت است. بازاریابی، افزایش درآمد بانک از طریق سودآور ساختن رابطه مشتریان با بانک در طول زمان تعریف شده است. بنابراین در این رویکرد رضایت مشتریان از اهمیت فراوانی برخوردار است.
بانک ها برای رسیدن به سوددهی از ابزارهای علوم عصبی استفاده می کنند تا مستقیماً در مغز مشتریان رسوخ کنند و به وسیله علم نورومارکتینگ اقدام به ساختن برندی قوی تر نمایند.
تحقیقات نشان داده که همدلی برای مشتریان از هر چیز دیگری مهم تر است یعنی آنها می خواهند که بانک نشان دهد که مشکل آنها را می فهمد. همچنین تحقیقات بر روی تبلیغات بانک ها نشان داده که استفاده از تبلیغاتی که از تصاویری استفاده می شود که ثبات را القا می کند بسیار تاثیرگذار است.
مهمترین پیامی که مردم می خواهند از یک بانک بشنوند این است که بانکشان تا چه حد درد یا مشکلات آن ها را درک می کند. این یافته ها از طریق بررسی مستقیم ساختارهای عصبی مغز انسان به دست آمده و با اطمینان و قاطعیت می توان گفت که نه فرضیه، بلکه قانون هستند.
نورومارکتینگ محصول پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری بر حیطه بازاریابی بسیار تأثیرگذار بوده که بازاریابی عصبی را پدید آورده است.
در این روش که مبتنی بر مطالعه بیولوژی و فیزیکی مغز، مهم‌ترین راه برای شناخت رفتار خریداران محصول یا خدمات است.
درتداوم این روند تبلیغات مهمترین ابزار برای تاثیرگذاری برمخاطبان است اما آیا تبلیعات واقعاً تأثیرگذار است؟ این تأثیر تا چه اندازه‌ای است؟ برای بررسی میزان تأثیرگذاری تبلیغات بر روی ذهن و تصمیم انسان‌ها تنها یک راه مطمئن وجود دارد آن هم اندازه‌گیری فعالیت مغزی مخاطبان نورومارکتینگ در برابر محرک‌های تبلیغی ارائه ‌شده است.
نورومارکتینگ علم جدید تحقیقات بازار است که به مطالعه پاسخ‌های حسی _حرکتی، شناختی و عاطفی مشتریان در برابر محرک‌ها است.
یک محصول را در فروشگاهی در نظر بگیرید، یک مشتری آن را برمی‌دارد نگاه می‌کند و سریع آن را خریداری می‌کند اما مشتری دیگر، همین محصول را برمی‌دارد و نگاه می‌کند اما دوباره سر جایش قرار می‌دهد. در مغز این دو نفر دو واکنش متفاوت رخ داده است؛ در یکی واکنش مغزی منجر به خرید شده و در دیگری واکنش مغزی منجر به بازگرداندن محصول به قفسه‌ مربوطه شده.
کارکرد قسمت‌های مختلف مغز تا چه اندازه‌ای در این رفتار تأثیر داشتند؟ کدام قسمت موافق خریدن محصول بوده و چرا؟ و کدام قسمت مخالف خریدن محصول بوده و چرا؟ عوامل مختلفی بر روی تصمیم‌گیری انسان‌ها تأثیر می‌گذارد برخی از این عوامل شناختی هستند و برخی دیگر هیجانی، تعدادی هم از هر دو عامل تشکیل‌شده‌اند. قسمت‌های مختلفی از مغز در خرید کردن دخیل هستند. اکنون می‌توانیم نظام‌های مغزی درگیر در خرید را تجزیه‌وتحلیل کنیم و به شرکت‌ها و مؤسسات بگوییم که چگونه می‌توانند تبلیغات خود را به‌گونه‌ای طراحی کنند که بیشترین تأثیر را بر خرید مشتریان خود بگذارند.
از ابزارهایی مانند FMRI و QEEG و ابزارهای دیگر برای اندازه‌گیری فعالیت قسمت‌های مختلف مغز در هنگام مواجه با محرک‌ها استفاده می‌کند. همچنین در این علم حالات بدن در هنگام مواجه با محرک‌های تبلیغاتی اندازه‌گیری می‌شود حالاتی مانند ضربان قلب و میزان عرق کردن پوست. هر چیزی ازجمله تصویر، بو، مزه و صدا می‌تواند بر روی رفتار خریداران تأثیر بگذارد.

ویژگیهای نورومارکتینگ
نورومارکتینگ یعنی سنجش مستقیم
شما می‌توانید از یک مشتری سؤال کنید که چه چیزی را دوست دارد و نسبت به خرید کدام محصول برانگیخته تر است؛ اما درواقع خیلی نمی‌توان به آن اعتماد کرد؛ چرا که ممکن است مشتری تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد که در آن لحظه اجازه‌ تصمیم‌گیری درست را به او نمی‌دهند. برای مثال خیلی وقت‌ها شده که ما قصد خرید محصول خاصی را داشته‌ایم (نسبت به آن اعلام علاقه‌مندی کرده‌ایم) اما در واقعیت چیز دیگری را خریده‌ایم چرا که در هنگام خرید کردن با محصولی مواجه شده‌ایم که ویژگی‌هایش ما را بیشتر تحت تأثیر قرار داده است. در نورومارکتینگ ما ویژگی‌های بیرونی نگرش فرد نسبت به یک محصول یا ویژگی‌هایش را نمی‌سنجیم بلکه منبع آن، یعنی مغز را می‌سنجیم. در نورومارکتینگ فعالیت قسمت‌های مختلف مغزی نسبت به یک محصول سنجیده می‌شود. برای مثال با قرار دادن یک فرد در مقابل یک تیزر تبلیغاتی فعالیت مغزی او را از طریق الکترودهایی که به مغزش وصل شده است در کسری از ثانیه می‌سنجیم و بررسی می‌کنیم که کدام تصویر او را بیشتر تحت تأثیر قرار داده و اینکه نگرش فرد نسبت به آن محصول چه تغییری می‌کند. پس نورومارکتینگ تنها با مغز به‌عنوان مرکز شناخت و عاطفه سروکار دارد نه با اظهارات خریداران.

نورومارکتینگ و شناخت ناهشیار
ما همیشه هشیارانه خرید نمی‌کنیم خیلی وقت‌ها تحت تأثیر لایه‌های زیرین مغزی، عواطف و احساسات مان خرید می‌کنیم. جالب است بدانید ۹۵ درصد از تصمیمات ما برای خرید یک کالا یا دریافت یک خدمت ناهشیار و تنها ۵ درصد از تصمیمات ما هشیار هستند. برای مثال بارها شده است که با قصد خرید یک محصول به فروشگاه رفته‌اید اما در نهایت محصولی دیگر و یا با برند دیگر را انتخاب کرده‌اید. آیا محصولی که انتخاب کرده‌اید نسبت به آن چیزی که قرار بود انتخاب نمایید مزیت و ویژگی خاصی داشته است؟ این مثال تنها نمونه‌ کوچکی از رفتارهای ناهشیار ماست. خیلی وقت‌ها رفتارهایی را انجام می‌دهیم که توسط شناخت ما هدایت نمی‌شوند بلکه توسط عواطف و قسمت ناهشیار ذهن ما هدایت می‌شوند. نورومارکتینگ ابزار بسیار قدرتمندی است برای شناخت ناهشیار ذهن مشتریان، دانشمندان حوزه‌ی نوروساینس با استفاده از ابزارهای مختلف مانند نقشه‌برداری مغزی و ام‌آر‌آی کاربردی فعالیت قسمت‌هایی از مغز را رصد می‌کنند که تجزیه ‌و تحلیل داده‌های آن منجر به شناخت و کشف ناهشیاری می‌شود که مشتریان خودشان هم خبر ندارند اما به‌شدت تحت تأثیر آن‌ها هستند.
مطالعه ذهنیات و سلایق مشتریان وفادار بانک، نمایانگر حس وفاداری آنان به بانک است. این مطالعات، حتی احساس تعلق خاطر داشتن به بانک را به عنوان سرمایه واقعی بانک و متقابلا ارج گذاری بانک در حفظ کرامت، عزت و احترام به مشتریان را از وظایف اصلی رفتار سازمانی اش تلقی می کند.
در مجموع با توجه به توضیحات فوق و بررسی عملکرد بانک ایران زمین، می توان نتیجه گرفت که این بانک در زمینه نورومارکتنیگ و نوروبانکینگ، پیشگام و پیشتاز بوده است.

برچسب ها: بازاریابی, بانک ایران زمین, خدمات, نورومارکتینگ

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/23953

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • درخشش کاروان پتروشیمی مارون در هفتمین دوره مسابقات سراسری فرهنگی_ورزشی بانوان صنعت پتروشیمی
  • نصب تجهیزات اکستراکتورهای پروژه TDAE در پالایشگاه نفت سپاهان
  • نماینده سنندج: رویکرد مجلس، حمایت قاطع از تقویت بانک کشاورزی است
  • با طرح‌های مدرسه‌سازی، سرانه فضای آموزشی شهر بندرامام خمینی را به میانگین کشور نزدیک می‌کنیم
  • بانک مسکن با رویکردی نوین، سهم خود را در بازار بانکداری شرکتی افزایش می‌دهد
  • بانکداری در بستر بلاکچین به زبان ساده
  • چهارمین جلسه شورای مرکزی قرآن و عترت صنعت پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی اروند برگزار شد
آخرین اخبار
  • ارسال حدود ۶۰۰ ایده به دبیرخانه رویداد ملی ایده‌های نوآورانه و فناورانه مس
  • طرح ملی شناسایی و پرورش«۱۰۰۰ مدیر» آغاز به کار کرد
  • راه عبور پتروشیمی از چالش‌های فناورانه، طراحی اکوسیستم پیچیده است/ نوآوری تنها با دستورالعمل ممکن نیست، اکوسیستم لازم است
  • کتب تخصصی تدوین‌شده توسط همکاران هلدینگ خلیج‌فارس رونمایی شد
  • اضافه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج توسط بانکها و موسسات اعتباری خصوصی
  • هم‌افزایی کم‌سابقه بیدبلند خلیج‌فارس و مناطق نفت‌خیز جنوب برای شتاب‌گیری پروژه‌های طرح عظیم جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون
  • پهلوان، مدیرعامل پتروشیمی الماس ماهشهر شد
  • پتروشیمی جم به استانداردهای پدافند غیرعامل نزدیک‌تر شد
  • افزایش اعتماد مشتریان و بازار سرمایه به بانک دی
  • افزایش قابل توجه درآمدها و کاهش قیمت تمام‌شده پول در بانک کشاورزی
  • زرین پاسارگاد؛ امنیت بیمه‌ای با طعم طلای واقعی
  • از حنا و خرما تا تغییر الگوی کشت در سیستان و بلوچستان
  • چگونه رمز یکبارمصرف بام و بام سازمانی از پیام‌رسان بله دریافت کنیم؟
  • بومی‌سازی کامل وکیوم‌پمپ برند زیمنس از تجهیزات حساس واحدهای شیمیایی پتروشیمی شهید تندگویان
  • حضور آریاساسول در نهمین نمایشگاه ساخت داخل نفت، گاز و پتروشیمی پارس

منهای اقتصاد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی
  • برگزاری همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ICT با مشارکت همراه اول
  • ناصر مسعودی خواننده‌ پیشکسوت موسیقی گیلان درگذشت
  • هادی مرزبان هنرمند پیشکسوت تئاتر ایران درگذشت

فیلم
    امضای تفاهم‌نامه پتروشیمی شهید تندگویان و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در حضور رئیس‌جمهور
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌المللی پتروشیمی شهید تندگویان همزمان با سفر دکتر مسعود پزشکیان به استان خوزستان…
    عملیات نصب در طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران به زودی آغاز می‌شود
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پلیمر گچساران، پیش‌بینی می‌شود با توجه به اتمام ساخت رآکتورهای این طرح و انجام تست‌هایی نهایی، به زودی شاهد…
    پتروشیمی اروند ۴۲ تفاهم و قرارداد با دانش‌بنیان‌ها به امضا رساند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی، مدیرعامل پتروشیمی اروند در حاشیه امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها که مدیران ارشد صنعت پتروشیمی نیز حضور داشتند، با…
    نگاهی به بازدید رئیس جمهور از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بیست و نهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی
    هدف اصلی فروش شرکت ارزش ماندگار خلیج فارس، تامین مالی پروژه‌های بر زمین مانده هلدینگ است
    “نماینده مجلس: تأمین خوراک پالایشگاه نفت آفتاب باید در اولویت قرار گیرد
    فرهنگ اقتصاد _ احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس، با انتقاد از تأمین‌نشدن خوراک پالایشگاه نفت آفتاب گفت:چگونه ممکن است بزرگ‌ترین پالایشگاه…
    قدردانی معاون حقوقی رییس‌جمهور از نقش بی‌بدیل هلدینگ خلیج فارس در صادرات غیر نفتی و توسعه همه جانبه کشور


عکس
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب