شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ کلکسیونی از افتخارات برتر
تهیه و تنظیم: جلال بهمنی
بیست و چهارمین سال همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران IMI-100 در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در 4 بهمن 1400 برگزار شد. در این دوره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، رتبه اول از نظر میزان فروش و درآمد، رتبه اول در شاخص بالاترین ارزش افزوده، رتبه اول در بیشترین سودآوری، رتبه اول در بیشترین صادرات، رتبه اول در شاخص بالاترین ارزش بازار، رتبه اول فروش در گروه پتروشیمی، رتبه برتر صادرات گرا را کسب کرد.
فرهنگ اقتصاد _ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس؛ برازنده ترین ها در شرکتهای برتر ایرانی
در بیست و چهارمین سال همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس علاوه بر معرفی به عنوان «شرکت پیشرو» در بین شرکت های ایرانی، توانست رتبه نخست از نظر شاخص ارزش افزوده، رتبه نخست از نظر شاخص فروش، رتبه نخست از نظر سودآوری، شرکت برتر صادراتگرا و رتبه نخست از نظر ارزش بازار را از آن خود کند و رتبه نخست در شاخص فروش در گروه پتروشیمی را به خود اختصاص دهد. پتروشیمی نوری در این ردهبندی رتبه نخست از نظر بهره وری کل عوامل در بین شرکت های گروه پتروشیمی و پتروشیمی پارس رتبه نخست از نظر بهره وری کل عوامل در میان شرکتهای گروه فرآورده های نفتی را از آن خود کردند.کلکسیونی
هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس بهعنوان بزرگترین شرکت بازار سرمایه کشور، حدود ۴۰ درصد سهم تولید و صادرات صنعت پتروشیمی را در اختیار دارد. تا پایان سال ۱۴۰۰، حدود ۵ میلیارد دلار (حدود ۳۰ درصد) از صادرات ۱۴ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی کشور متعلق به هلدینگ خلیج فارس خواهد بود و به بزرگترین شرکت صادراتی کشور تبدیل خواهد شد.
هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین در سال مالی ۱۳۹۹ نزدیک به ۳ میلیارد دلار صادرات داشته و بیش از ۲ برابر تعهدات خود به سامانه نیما ارز عرضه کرده و مضافا ۷۳ هزار میلیارد تومان فروش داخلی در همین سال ۹۹ داشته است. مجموع فروش داخلی و صادراتی هلدینگ خلیج فراس در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴۷ هزار میلیارد تومان بوده است. گفتنی است هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰، افزایش ۷۱ درصدی درآمدهای عملیاتی، افزایش ۱۶۴ درصدی سود عملیاتی تلفیقی، افزایش ۱۴۸ درصدی سود خالص و افزایش ۱۴۶ درصدی در سود هر سهم داشته است.
شایان ذکر است که هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی کشور، سرمایه گذاری در ۲۸ پروژه در حال ساخت و مهندسی دارد که مجموع این ۲۸ پروژه، ۲۰ میلیون تن ظرفیت با ۱۴.۴ میلیارد دلار و ۴۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است. با تکمیل طرح های در حال اجرا، ظرفیت تولید ۱۳ شرکت تولیدی پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس از ۲۷.۶ میلیون تن کنونی در سال ۱۴۰۶ به بیش از ۵۰ میلیون تن خواهد رسید که قطعا سنگ بنای این شرکت به عنوان پیشرو در تمام شاخص های رتبه بندی شرکت های برتر را تثبیت خواهد کرد .
هم اکنون سهم گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار سرمایه کشور ۱۲.۳ درصد است. ۱۱ شرکت زیر مجموعه هلدینگ هم اکنون در بورس حضور دارند و این روند در حال افزایش است چرا که همه شرکت های زیرمجموعه آن باارزش و سودآور هستند.
همچنین، بر اساس ارزیابی موسسه بینالمللی ICIS در سپتامبر ۲۰۲۱ ، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با سه پله ارتقا در سختترین شرایط تحریمی و همه گیری کرونا توانست در جایگاه ۳۷ در بین ۱۰۰ شرکت شیمیایی و پتروشیمیایی جهان بایستد. در این ارزیابی که بر اساس اطلاعات فروش سال ۲۰۲۰ انجام شده، گروه پتروشیمی خلیج فارس موفق به فروش ۸ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار (داخلی و صادراتی) محصول شده و سود عملیاتی این گروه با ۴۴.۱ درصد افزایش به ۳ میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار رسیده است.
میزان فروش، مهمترین شاخص در رصد اقتصاد کشور از طریق رتبهبندی شرکتهاست
نتایج رتبه بندی امسال نشان می دهد که سهم ۱۰۰ شرکت اول از کل فروش ۸۶.۹ درصد و از اشتغالزایی ۷۱.۴ درصد از کل شرکت های برتر را سهیم هستند. آمار شرکتهای برتر ایران نشان میدهد مجموع فروش ۱۰۰ شرکت برتر، حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل میدهد در حالی که با در نظر گرفتن ۵۰۰ شرکت برتر این آمار به ۵۲ درصد است. همچنین ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت برتر ۱۸ درصد GDP کل کشور و ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت برتر ۲۰ درصد GDP را تشکیل میدهد. رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۳.۶ درصد بوده است. فروش اولین شرکت یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۴۶.۸۶۱ میلیارد تومان، بوده است.
در رتبهبندی IMI-100 علاوه براینکه جایگاه هر شرکت در فهرست های عمومی نشان داده میشود، جایگاه شرکت در گروه صنعتی مربوط نیز مشخص می شود. در رتبه بندی سال ۹۹، شرکت ها در ۳۲ گروه صنعتی (رشته کسب و کار) قرار گرفتند. رده بندی شرکت های برتر در زمینه شرکت های پیشرو (تعیین ۱۰شرکت دارای بالاترین رشد طی دوره ۴ ساله بین صد شرکت برتر)، شرکت های برتر از نظر رشد سریع (تعیین ۵ شرکت دارای بالاترین رشد طی دوره ۴ ساله از هر دسته صدتایی بعدی)، شرکت های برتر صادرات گرا (تعیین ۱۰شرکت دارای بالاترین رتبه از نظر شاخص ترکیبی صادرات) و شاخص ترکیبی صادرات از ترکیب سه شاخص میزان صادرات، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش به دست می آید.
سازمان مدیریت صنعتی از رتبه بندی شرکت های برتر کشور اهدافی همچون، توان سنجی بنگاه های اقتصادی و فضای کسب و کار با انعکاس اطلاعات شفاف دارد به گونهای که با این شاخص ها میزان اثرگذاری آنها در اقتصاد ملی نمایان می شود. از دستاوردهای معرفی شرکت های برتر ارائه تصاویر روشن و شفاف از آرایش بنگاه های اقتصادی کسب و کار است که میتواند بستر مناسبی برای پژوهش و تحقیقات برای پژوهشگران و سیاستگذاران از نحوه عملکردهای مدیریتی و ساختار مالی اقتصادی بنگاه های اقتصادی بزرگ فراهم کند. از نتایج دیگر در زمینه معرفی شرکت های برتر اقتصادی و پیشرو ایجاد فضای رقابتی سالم برای بنگاه های بزرگ در نمایش توان اقتصادی و تولیدی آنهاست که می توانند دراین فضا در کنار یکدیگر هم افزایی داشته باشند. با بهره گیری و بررسی این داده ها در روند توسعه اقتصادی شناختی کامل و دقیقی از پتانسیل ها و توانمندی ها و احیاناً ضعف و کمبودهای عملکردهای اقتصادی بنگاه های کشور نمایان می شود. در واقع این رتبه بندی راهنمای مفید و بانک اطلاعاتی برای مدیران اقتصادی، سیاستگذاران و سرمایه گذاران می شود که با اتخاذ راهبردهای صحیح و فراگیر بهینه زمینه ساز اجرایی شدن برنامه های راهگشا و راهکارهای موثر تا در نیل به توسعه پایدار شوند.
هر شرکتی بر اساس ۳۳ شاخص که تماما اقتصادی و مالی است ارزیابی می شود و به منظور دسته بندی و مقایسه اصولی شرکت ها در دستههای ۱۰۰ تایی با یکدیگر مقایسه می شوند که این امر این امکان را به وجود می آورد تا شرکت ها به لحاظ هم سطحی در یک ردیف قرار گیرند. رتبه بندی شرکت ها در ایران از رتبه بندی معروف موسسه Fortune 500 که در دنیا مرسوم است؛ الگو گرفته شده است. در این مدل رتبه بندی شاخص ها، مستقل و جدا از هم هستند، اگر شاخص اصلی و مهم فروش را در نظر بگیریم این شرکت ها بر اساس شاخص فروش «رتبهبندی» می شود؛ در وهله نخست گزینش ۱۰۰ شرکت برتر مهم ترین شاخص، میزان فروش آن مد نظر قرار می گیرد رقم فروش کلی شرکت ها مجموع درآمدهای عملیاتی آنها است. مرحله بعدی میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی را می توان ارزیابی کرد. فروش رابطه مستقیم شرکت میزان و تاثیرگذاری بنگاه با ساختار اقتصادی کشور را نشان می دهد؛ هر چه بنگاه ها تعامل بیشتری با سایر اجزا داشته باشند رونق و رکود آنها از اهمیت بیشتری می یابد. بنابراین انتخاب و رتبه بندی شرکت ها بر اساس شاخص حجم فروش از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است.
برخی از شاخص های رتبه بندی شامل شاخص های فروش، دارایی، اندازه و رشد شرکت، تعداد کارکنان، سودآوری و عملکرد، بهره وری، صادرات، نقدینگی، بدهی و شاخص های بازار هستند. در واقع شاخص فروش به عنوان خروج نهایی و تعریفی از عملکرد یک شرکت تجاری است؛ زیرا روند فروش نتیجه تعامل بسیاری از عوامل کمی و کیفی درونی و بیرونی شرکت را نشان م یدهد و در نهایت اینکه ورود بر عرصه رقابت های جهانی تنها برای شرکت بزرگ با فروش بالا میسّر است.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: