پنج شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴ 2025-07-03
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

مهلت امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو تمدید شد | فعالیت‌های عام‌المنفعه بانک مسکن با تکیه بر منابع قرض‌الحسنه مردمی | امکان وکالتی کردن حساب در بانک مسکن برای ثبت نام در ششمین دوره ثبت درخواست خرید (اولویت بندی) محصولات ایران خودرو | قدردانی مدیرعامل بانک مسکن از ایفای نقش نیروهای انتظامات بانک در جنگ ۱۲ روزه | اعلام شعب کشیک بانک ایران زمین در استان های تهران و البرز در روز پنجشنبه دوازده تیر ۱۴۰۴ |

کد خبر: 26955
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1400 - ۲۱:۱۴

فروشگاه های زنجیره ای؛ نظام کارآمد و نوین توزیع

سابقه فروشگاه های زنجیره ای به سال 1340 و برادران اخوان کاشانی و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ایران بر می گردد و پس از آن فروشگاه های دیگری بوجود آمدند؛ فروشگاه هایی که ادعا می کنند هدفشان ارائه کالاهای ارزان قیمت و رفع نیازهای مردمی و رفاه حال مشتریان است.

فرهنگ اقتصاد _ تداوم روند شهرنشینی و مدرن شدن سبک زندگی شهروندان منجر به تداوم افتتاح فروشگاه های بزرگ در سطح جامعه و افزایش اقبال مشتریان به این نوع فروشگاه های زنجیره ای شده است که می کوشند با تکیه بر مزیت های رقابتی خود، تجربه های جدید از خرید با صرفه را به مشتریان ارائه دهند.

شرایط اقتصادی کنونی کشور و رکود اقتصادی موجود، مشتریان را نسبت به مسائل مربوط به قیمت کالاها و خدمات حساس تر کرده است؛ به گونه ای که خریداران انتظار دارند محصولات را با قیمت مناسبی خریداری کرده و میان ارزش کالا با قیمت آن تناسب وجود داشته و از تخفیفات مناسبی نیز بهره ببرند.

فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با واحدهای توزیع سنتی و خرده فروشی ها دارای ویژگی هایی هستند که موجب تمایز آن ها از یکدیگر می شود و از این رو اقبال بیشتری در تعدیل قیمت کالاها خواهند داشت. از آنجا که فروشگاه های زنجیره ای از شعب متعدد تشکیل می شوند به طور معمول در تمام واحدهایش کالاهای تجاری یکسانی می فروشند.

از سوی دیگر خرید فروشگاه ها در حجم و مقیاس بالایی است، لذا می تواند در مقایسه با خرده فروشی های کوچک، کالاها را با قیمت مناسب تر به فروش رسانند. استراتژی فروشگاه های زنجیره ای موجب می شود به گونه ای با تولیدکنندگان و عمده فروشی ها مذاکره و معامله کنند تا کالاها با قیمت های مناسب و حداقل زمان ممکن در شعب مختلف این واحدها توزیع و عرضه شود. فروشگاه های زنجیره ای به واسطه حجم فروش بالایی که دارند با سرعت و سهولت بیشتری می توانند از بانک ها و سایر موسسات اعتبار دهنده، وام و تسهیلات دریافت کنند که این مسئله نیز در تعدیل قیمت ها که خواسته مشتریان است، بی تاثیر نخواهد بود.

همان طور که گفته شد از لحاظ اقتصاد مارکتینگ(بازاریابی)، خریدهای کلان دارای تخفیف های ویژه و در نتیجه ریزش قیمت ها است؛ با این مکانیزم که کارخانه های تولیدی درصدی تخفیف را برای خریداران عمده در نظر می گیرند تا فروشنده نیز بتواند علاوه بر سود خود به مشتریانش نیز تخفیف هایی ارایه کند.

کانال های توزیع در فروشگاه های زنجیره ای وظیفه انتقال محصول از تولیدکننده به محل خرید مشتری را برعهده دارد. به عبارت دیگر مهمترین وظیفه مدیریت توزیع این است که کالا را در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد. فروشگاه های زنجیره ای در خریدهای خود از تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالا، بدون واسطه با آنها ارتباط برقرار کرده و از آنها خرید می کنند، بنابراین حذف واسطه ها منجر به کوتاه شدن زنجیره تامین و در نتیجه کاهش ملموس قیمت در جهت رضایت مشتریان می شود.

اما در این میان همیشه شائبه هایی چون قیمت های غیرواقعی، تخفیفات ظاهری و ابهام در وزن برخی کالاها گفته و شنیده می شود که البته با روشنگری اذهان عمومی و بررسی اجرای درست اصول مارکتینگ در کشور و برخورد جدی با تخلفات احتمالی به راحتی می توان مسیر مخدوش شدن فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را سد کرد و تحول از فروش سنتی به مدرن را با شکست مواجه نساخت.

فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع از امکانات و توانایی بالاتری برای ارایه تخفیفات دوره ای یا همیشگی و همچنین عرضه مستمر کالا با قیمت های پایین تر و منطقی تر به مشتریان برخوردارند تا ازاین طریق ضمن افزایش رفاه مصرف کنندگان، رضایت بیشتر آنها را فراهم آورند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/26955

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • حسن مونسان به عنوان عضو هیات عامل بانک اقتصادنوین منصوب شد
  • اقتصاد ایران در اختیار رفقا و قوم و خویش مسئولان است/ کسانی که ارز را بالا بردند، اجازه کاهش آن را نمی‌دهند
  • بروکراسی و مشکلات ارزی، مهم‌ترین موانع پیشرفت صنعت
  • “پیشگامی شرکت دانش‌بنیانی نفت و گاز سرو در قلب نفت ایران”
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • یک روز از زندگی عابد سلامه موشکافی یک تراژدی در بیت المقدس
  • مدیرعامل بانک سپه سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) را تسلیت گفت
  • نماینده ملایر: بانک کشاورزی در تامین نیازهای مالی بخش کشاورزی موفق بوده است
  • شایسته سالاری و جذب نیروی متخصص اولویت بانک ایران زمین است
  • آمادگی واحد HSE برای روبرو شدن با شرایط اضطراری
  • امام خمینی(ره)، بزرگ‌مردی که تاریخ انقلاب اسلامی را رقم زد
  • حمایت بانک ملی ایران از توسعه حمل‌ونقل با پرداخت بیش از ۳۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات
  • پیام مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد
آخرین اخبار
  • مهلت امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو تمدید شد
  • فعالیت‌های عام‌المنفعه بانک مسکن با تکیه بر منابع قرض‌الحسنه مردمی
  • امکان وکالتی کردن حساب در بانک مسکن برای ثبت نام در ششمین دوره ثبت درخواست خرید (اولویت بندی) محصولات ایران خودرو
  • قدردانی مدیرعامل بانک مسکن از ایفای نقش نیروهای انتظامات بانک در جنگ ۱۲ روزه
  • اعلام شعب کشیک بانک ایران زمین در استان های تهران و البرز در روز پنجشنبه دوازده تیر ۱۴۰۴
  • حضور مدیران و کارکنان پست بانک ایران در گردهمایی بزرگ عاشوراییان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • جلسه بررسی آخرین وضعیت ساختمان مرکزی پست بانک ایران با حضور مدیر عامل برگزار شد
  • اعلام شعب کشیک بانک کارآفرین در روز۱۲ تیرماه
  • پیگیری اخذ مجوزهای زیست‌محیطی ۲۳ طرح توسعه‌ای شرکت ملی مس
  • کلیه شعب بانک سپه جهت خدمت رسانی به مشتریان فردا پنجشنبه ۱۲ تیرماه فعال است
  • خدمات غیر‌حضوری و اینترنتی بانک سپه فعال شد
  • برگزاری مراسم پرفیض زیارت عاشورا و عزاداری سیدالشهدا(ع)، در ساختمان مرکزی مؤسسه اعتباری ملل
  • اعلام شعب کشیک مؤسسه اعتباری ملل در تیرماه ۱۴۰۴
  • پایان موفقیت‌آمیز عملیات اورهال در مجتمع پتروشیمی گچساران
  • انفجار کپسول نیتروژن علت حادثه پالایشگاه تبریز/ روند بهره‌برداری ادامه دارد

منهای اقتصاد
  • افزایش ساعات کاری مراکز فروش و خدمات همراه اول در استان‌های شمالی
  • پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان سمنان
  • حمله مجدد رژیم صهیونیستی به اطراف تبریز
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • اسامی شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی
  • سودآوری مستمر و رهبری بازار ادامه دارد
  • رونمایی از «سایرابات»؛ چت‌بات هوشمند بانک تجارت با همکاری همراه اول

فیلم
    نخستین نمایشگاه پتروشیمی اهواز پترواکس
    پایان خوش ایران اکسپو ۲۰۲۵ برای بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران / انتخاب گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکت برتر صادرات گرا در اختتامیه این رویداد
    اجرای طرح‌‌ها بدون حضور میدانی مدیران شدنی نیست
    فرهنگ اقتصاد _ اجرای طرح‌‌ها نیاز به تعیین مهلت زمانی قابل رصد و حضور میدانی مدیران دارد.
    همکاران ستاد باید بتوانند به صورت آنلاین وضعیت پیشرفت پروژه و نیازهای مالی را…
    سه اتفاق خوب در هلدینگ خلیج فارس به روایت نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس
    فرهنگ اقتصاد _  حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در دومین روز از بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت،‌ گاز و پتروشیمی از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس…
    بانک سینا با مشارکت بازیگران اکوسیستم در مسیر بانکداری هوشمند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی بانک سینا، علی ابدالی در حاشیه نمایشگاه تراکنش دهم گفت: بانک سینا نیز مانند سایر بانک‌ها با استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های…
    پتروشیمی مارون برای اولین بار موفق به کسب جایزه ۵ ستاره گردید
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل شرکت پتروشیمی مارون، مدیریت دارایی‌های فیزیکی بعنوان واحدی استراتژیک در فرآیند پشتیبانی تولید و عملیات…
    برگزاری دومین همایش تکریم مشتریان شرکت پتروشیمی مارون


عکس
    بازدید دکتر خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از غرفه پتروشیمی تبریز
    برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شرکت پتروشیمی پارس
    فرهنگ اقتصاد _ در این مراسم امام جماعت اعزامی در سخنانی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) با اشاره به مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و 72تن از یاران…
    استانها و شعب در مسیر تحقق اهداف برنامه ای بانک توسعه تعاون هدایت می شوند
    فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در جلسه شورای معاونین اظهار داشت: مجمع عمومی عادی سالیانه بانک با حضور اعضای مجمع در سطح…
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    دیدار نوفرستی مدیر بانکداری شرکتی بانک تجارت با دکتر میراشرفی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی تبریز در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست


     
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب