دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-17
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا | بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی | استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر | اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار» | بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است |

کد خبر: 26955
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1400 - ۲۱:۱۴

فروشگاه های زنجیره ای؛ نظام کارآمد و نوین توزیع

سابقه فروشگاه های زنجیره ای به سال 1340 و برادران اخوان کاشانی و فروشگاه های زنجیره ای بزرگ ایران بر می گردد و پس از آن فروشگاه های دیگری بوجود آمدند؛ فروشگاه هایی که ادعا می کنند هدفشان ارائه کالاهای ارزان قیمت و رفع نیازهای مردمی و رفاه حال مشتریان است.

فرهنگ اقتصاد _ تداوم روند شهرنشینی و مدرن شدن سبک زندگی شهروندان منجر به تداوم افتتاح فروشگاه های بزرگ در سطح جامعه و افزایش اقبال مشتریان به این نوع فروشگاه های زنجیره ای شده است که می کوشند با تکیه بر مزیت های رقابتی خود، تجربه های جدید از خرید با صرفه را به مشتریان ارائه دهند.

شرایط اقتصادی کنونی کشور و رکود اقتصادی موجود، مشتریان را نسبت به مسائل مربوط به قیمت کالاها و خدمات حساس تر کرده است؛ به گونه ای که خریداران انتظار دارند محصولات را با قیمت مناسبی خریداری کرده و میان ارزش کالا با قیمت آن تناسب وجود داشته و از تخفیفات مناسبی نیز بهره ببرند.

فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با واحدهای توزیع سنتی و خرده فروشی ها دارای ویژگی هایی هستند که موجب تمایز آن ها از یکدیگر می شود و از این رو اقبال بیشتری در تعدیل قیمت کالاها خواهند داشت. از آنجا که فروشگاه های زنجیره ای از شعب متعدد تشکیل می شوند به طور معمول در تمام واحدهایش کالاهای تجاری یکسانی می فروشند.

از سوی دیگر خرید فروشگاه ها در حجم و مقیاس بالایی است، لذا می تواند در مقایسه با خرده فروشی های کوچک، کالاها را با قیمت مناسب تر به فروش رسانند. استراتژی فروشگاه های زنجیره ای موجب می شود به گونه ای با تولیدکنندگان و عمده فروشی ها مذاکره و معامله کنند تا کالاها با قیمت های مناسب و حداقل زمان ممکن در شعب مختلف این واحدها توزیع و عرضه شود. فروشگاه های زنجیره ای به واسطه حجم فروش بالایی که دارند با سرعت و سهولت بیشتری می توانند از بانک ها و سایر موسسات اعتبار دهنده، وام و تسهیلات دریافت کنند که این مسئله نیز در تعدیل قیمت ها که خواسته مشتریان است، بی تاثیر نخواهد بود.

همان طور که گفته شد از لحاظ اقتصاد مارکتینگ(بازاریابی)، خریدهای کلان دارای تخفیف های ویژه و در نتیجه ریزش قیمت ها است؛ با این مکانیزم که کارخانه های تولیدی درصدی تخفیف را برای خریداران عمده در نظر می گیرند تا فروشنده نیز بتواند علاوه بر سود خود به مشتریانش نیز تخفیف هایی ارایه کند.

کانال های توزیع در فروشگاه های زنجیره ای وظیفه انتقال محصول از تولیدکننده به محل خرید مشتری را برعهده دارد. به عبارت دیگر مهمترین وظیفه مدیریت توزیع این است که کالا را در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد. فروشگاه های زنجیره ای در خریدهای خود از تولیدکنندگان و تامین کنندگان کالا، بدون واسطه با آنها ارتباط برقرار کرده و از آنها خرید می کنند، بنابراین حذف واسطه ها منجر به کوتاه شدن زنجیره تامین و در نتیجه کاهش ملموس قیمت در جهت رضایت مشتریان می شود.

اما در این میان همیشه شائبه هایی چون قیمت های غیرواقعی، تخفیفات ظاهری و ابهام در وزن برخی کالاها گفته و شنیده می شود که البته با روشنگری اذهان عمومی و بررسی اجرای درست اصول مارکتینگ در کشور و برخورد جدی با تخلفات احتمالی به راحتی می توان مسیر مخدوش شدن فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را سد کرد و تحول از فروش سنتی به مدرن را با شکست مواجه نساخت.

فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نظام کارآمد و نوین توزیع از امکانات و توانایی بالاتری برای ارایه تخفیفات دوره ای یا همیشگی و همچنین عرضه مستمر کالا با قیمت های پایین تر و منطقی تر به مشتریان برخوردارند تا ازاین طریق ضمن افزایش رفاه مصرف کنندگان، رضایت بیشتر آنها را فراهم آورند.

برچسب ها: افق كوروش, فروشگاه های زنجیره ای

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/26955

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • شتاب در توسعه زیرساخت‌های بندر پتروشیمی پارس
  • سرمایه گذاری‌های هوشمندانه بیمه پاسارگاد در حوزه ساختمان
  • افزایش سرمایه بانک کشاورزی موجب رشد و شکوفایی تولید در کشور می‌شود
  • طرح «پویش» بانک مسکن تا پایان آبان‌ماه تمدید شد/ فرصتی مناسب برای بازپرداخت اقساط
آخرین اخبار
  • اجرای طرح کارا ویژه بخشودگی جرائم تسهیلات معوق در بانک سینا
  • دریافت تندیس برنزین پیشتازان بهره‌وری معادن و صنایع معدنی
  • بررسی اهمیت، وضعیت و جایگاه تطبیق مقررات در شرکت‌ها و سازمان‌های غیربانکی
  • استفاده از ظرفیت بانکداری شرکتی برای جذب منابع جدید در بانک مسکن/ توسعه مذاکرات بازاریابی در مسیر تعاملات موثر
  • اعلام اسامی برندگان پویش «دی؛ روایت خانواده‌های ایثار»
  • بانک کشاورزی محور تحقق امنیت غذایی و خودکفایی کشور است
  • رشد ۵۰ درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی/ حل مشکلات واحدهای تولیدی و حمایت از فناوری‌های نوین در صدر اولویت‌های بانک کشاورزی
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • انتصاب «احمد مالکی» به عنوان معاون اعتبارات و وصول مطالبات بانک شهر
  • امضای تفاهم‌نامه میان بانک ملی ایران و علی‌بابا / گام تازه برای حضور قدرتمند در اقتصاد دیجیتال
  • هشدار درباره کلاهبرداری از طریق آگهی استخدام غیرواقعی
  • شتاب گیری تحول در بیمه دی با رویکرد نوآورانه
  • چگونه بیمه دی با هوش مصنوعی از رقبا پیشی گرفت؟
  • روایت تحول آرام اما عمیق بیمه دی در دوران مدیریت دکتر هادی عبداللهی
  • اعتماد پنج‌میلیون بیمه‌شده درمان، پشتوانه ورود بیمه دی به بازارهای جدید بیمه‌ای

منهای اقتصاد
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی
  • همکاری همراه اول و توانیر با هدف تحول دیجیتال در صنعت انرژی ایران

فیلم
    آغاز فصلی تازه در بانکداری ایران با الحاق بانک آینده به بانک ملی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به‌ نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، ابوالفضل نجارزاده در پیامی با تاکید بر توانمندی‌های بانک ملی ایران ضمن خوشامدگویی به همکاران…
    امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک بین بانک تجارت و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در این تفاهم‌نامه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست،…
    نخستین نمایشگاه پتروشیمی اهواز پترواکس
    جهش در تولید و درآمد ۱۰ ماهه بوعلی/ موفقیت‌های پیاپی پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _ بر پایه گزارش منتشر شده در کدال، در دیماه سال جاری، حجم تولید پتروشیمی بوعلی سینا با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۱۸۵,۴۸۹ تن…
    مانور عملیات آب رسانی به ماشین های آتش نشانی در زمان قطع منابع آب از شرکت تامین کننده تیرماه ۱۴۰۴
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند تیرماه ۱۴۰۴
    رشد ۹۴ درصدی ارزش فروش و ۳۴ درصدی تناژ پتروشیمی بندر امام در نیمه نخست سال ۱۴۰۴
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌عمومی شرکت پتروشیمی بندر امام؛ این مجتمع در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ موفق شد دستاوردهای قابل‌توجهی در حوزه فروش…


عکس
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب