توسعه سرمایه انسانی موجب دستیابی بانک توسعه تعاون به اهداف بالاتر می شود
چهارمین نشست تخصصی از سلسله نشست های اندیشه ورزی در بانک توسعه تعاون با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره با محوریت چالش های سرمایه انسانی در مسیر توسعه و سودآوری پایدار بانک توسعه تعاون برگزار شد.
فرهنگ اقتصاد _ محمد شیخ حسینی سرپرست بانک توسعه تعاون در این نشست ضمن اشاره به محور اصلی نشست و تاکید بر مدیریت چالشهای سرمایه انسانی در بانک توسعه تعاون، اظهار داشت: با توجه به جوانی بانک و داشتن سرمایه انسانی با قابلیت، جوان و با انگیزه، فرصت ها و نقاط قوت کلیدی و واجد اهمیت در سرمایه انسانی بانک نهفته است که نیازمند توجه و برنامه ریزی اساسی است.
وی توسعه سرمایه انسانی را پیش نیاز توسعه کمی و کیفی ذکر کرد و اضافه نمود در صورت تحقق توسعه سرمایه انسانی، مسیر توسعه بانک توسعه تعاون، بخش تعاون و اقتصاد ملی هموارتر خواهد شد.
سرپرست بانک توسعه تعاون سرمایه انسانی را مهمترین عامل حرکت به سمت توسعه ذکر و عنوان نمود: سرمایه انسانی بانک توسعه تعاون در سطوح مختلف ستاد و صف، رده های مدیریتی، کارشناسی و اجرایی مزین به ویژگی ها و شایستگی های خاصی از جمله خدا باوری و خدامحوری در امور، باور به تعاون و تعاون گرایی در پیشبرد فعالیت ها و برنامه، جوان و با انگیزه بودن برای ارایه خدمات مردمی، داشتن تحصیلات دانشگاهی همراه با تجربه بانکی، همسویی استراتژیک برای تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون از اقتصاد کشور و موارد مشابه است که سکوی پرشی برای بانک جهت ایفای نقش برجسته در مسیر توسعه کشور محسوب می شود.
شیخ حسینی همچنین شکل گیری کارگروه های معیشت و رفاه کارکنان را مصداقی عینی و مشهود از با اهمیت قلمداد شدن سرمایه انسانی در بانک توسعه تعاون ذکر کرد وگفت: کارگروههای مذکور ماموریت دارند در مسیر ارتقای سطح معیشت و رفاه سرمایه انسانی به منظور آغاز نهضت و جنبش خدمت و حرکت به سوی تعالی و بالندگی بانک و در نهایت ایفای نقش محسوس در ارتقای بخش تعاون و توسعه کشور گام بردارد.
دکتر محمد ربیع زاده، کارشناس و صاحب نظر بانکی؛ ضمن تاکید بر اهمیت سرمایه انسانی در نظام بانکی، گفت: در عمل و در بطن بانک می بایست عبارت “کمال گرایی مدیران و واقع بینی کارکنان”مورد توجه قرار گیرد و میان کمال گرایی مدیران از یکسو و واقع بینی کارکنان از سوی دیگر تعادل برقرار شود.
وی افزود: از سویی مدیران به واسطه مسولیت، علاقمند هستند برنامه ها و ماموریت ها به شکل مطلوب و در حد ایده آل انجام شود و از سوی دیگر کارکنان با واقع بینی به پیشبرد امور نگاه می-کنند و اغلب نهاده های خود را با ستانده ها مقایسه و متناسب با آن در محیط کاری ایفای نقش می کنند.
ربیع زاده در بخشی از صحبت های خود چالش های ناشی از محیط حقوقی بانک ها و استقرار حاکمیت شرکتی را از موضوعات مهم ذکر نمود و گفت: مدیریت تعارض منافع میان ذینفعان بانک، یعنی مردم، سهامداران، کارکنان و مشتریان موضوعی واجد اهمیت بالا محسوب می شود و برقراری تعادل میان منافع ذینفعان بانک از مسیر استقرار حاکمیت شرکتی میسر خواهد بود.
دکترمحمد ربیع زاده با تمایز میان اهداف و وظایف بانکی گفت: سودآوری، جذب منابع و پرداخت تسهیلات هدف نظام بانکی نمی باشد، بلکه هدف، اموری چون توسعه اقتصادی کشور، استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل، فعالیت در جهت تحقق اهداف و سیاستها و برنامه های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی با ابزارهای پولی و اعتباری، ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش تعاون عمومی و قرض الحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوخته ها و پس اندازها و سپرده ها و بسیج و تجهیز آنها در جهت تأمین شرایط و امکانات کار و سرمایه گذاری به منظور اجرای بند “ ۲ ” و “ ۹ ” اصل چهل و سوم قانون اساسی، حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی و تسهیل در امور پرداختها و دریافتها و مبادلات و معاملات و سایر خدمات می باشد که با توانمندی و همراهی سرمایه انسانی محقق می گردد.
وی همچنین بهره گیری از تجربه مشتریان را بهترین منبع تغییر و تحول در بانکداری ذکر کرد و گفت: مدیریت تجربه مشتریان ابزاری مهم در تحقیق و توسعه بانک محسوب می شود.
دکترمحمد ربیع زاده چالش های سرمایه انسانی را در حوزه های چون تفاوت نسلی سرمایه انسانی، مشارکت کارکنان در تصمیم سازی و تصمیم گیری، تعادل بین کار و خانواده، رفاه و معیشت کارکنان، فناوری های نوین، تمرکز بر مهارت مجدد و ارتقای نوآوری کارکنان بجای استخدام، برون سپاری، انگیزه، عوامل ابقاء و انگیزش، کنترل و نظارت و مدیریت ریسک، مسیر شغلی، غنیسازی شغلی و ارتقاء، مدیریت استعدادها، مدیریت عملکرد و بهره وری، جانشین پروری و بازنشستگی بر شمرد و متغیرهای مذکور را نیازمند توجه دانست.
در ادامه سید باقر فتاحی رییس هیات مدیره بانک توسعه تعاون ضمن تاکید بر ویژگی های بانک مانند جوان بودن، چالش های حوزه سرمایه انسانی را محدود ذکر کرد و فرصت ها و نقاط قوت را با محوریت مسایل انگیزشی حائز توجه و عمده خواند و تصریح نمود مسایل انگیزشی می بایست در کنار مسایل مالی به حوزه های غیرمالی و انسانی متمرکز گردد.
امیر هوشنگ عصارزاده عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در این نشست با اشاره به مغفول ماندن چرخه پرورش استعدادها و نخبگان در کشور، این موضوع را یک مساله ملی فرهنگی قلمداد نمود که شایسته اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی های تحصصی است. وی اظهار امیدواری کرد با مدیریت چالش های سرمایه انسانی با تمرکز بر نقاط قوت و فرصت های آن مسیر توسعه پایدار بانک فراهم گردد.
محمد جعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون ضمن توجه دادن به سرمایه انسانی در بانک، گفت: انسان موجودی پیچیده و چند بعدی است که مدیریت آن نیازمند کاربست سبک ها و رویکرد های مدیریتی متنوع و متناسب با ویژگی های سرمایه انسانی در هر محیط کسب و کاری است.
کریم میرزاخانی مدیر مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون سهم بازار، سهم ذهنی و سهم عاطفی مشتری را در توسعه بانک حایز اهمیت خواند و گفت: هر سه سهم مرهون توجه به سرمایه انسانی بانک می باشد.
وی در تببین سرمایه انسانی بانک گفت: سرمایه انسانی مجموعه شایستگیها، دانش، ویژگیهای اجتماعی و شخصیتی، خلاقیت و توانایی برای انجام کاری جهت تولید با ارزش اقتصادی محسوب می شود.
مدیر مرکز آموزش و پژوهش در تشریح سهم های سه گانه بازار، ذهنی و عاطفی گفت: سهم بازار به سنجش عرض جایگاه یک بانک و سهم ذهنی به اندازه گیری عمق آن می پردازد، سهم ذهنی در واقع اولین نام و نشان تجاری است که در صنعت خاص مانند بانکداری به ذهن مشتریان متبادر می شود و سهم عاطفی در واقع عبارت از برندی است که مشتریان آن نام و نشان را به دیگر برندها ترجیح می دهند و متمایل به دریافت خدمت و محصول از آن نام و نشان هستند و سرمایه انسانی در ایجاد و توسعه هر سه نقش برجسته ای دارد.
حسن عاشقی رییس اداره کل آموزش بانک توسعه تعاون ، سرمایه انسانی را موتور و هسته اصلی توسعه در همه سطوح بین المللی، ملی و سازمانی ذکر کرد و گفت: عبارت “بسط انتخاب های انسانی در محیط اجتماعی قابلیت زا” عبارت کلیدی توسعه در عصر حاضر محسوب می شود که بر سرمایه انسانی، آموزش و توانمندسازی و محیط قابلیت زا تاکید دارد.
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: