رونمایی از آلبوم “گل بی خار” اثر اصغر شاهزیدی در فرهنگسرای ارسباران
مراسم رونمایی از آلبوم "گل بی خار" تازهترین اثر علی اصغر شاهزیدی با حضور برخی ازاساتید و بزرگان وهنرمندان پیشکسوت موسیقی وفرهنگ وهنر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
گزارش از: جلال بهمنی
به گزارش فرهنگ اقتصاد؛ مراسم رونمایی از آلبوم “گل بی خار” عصردیروز ۵مردادماه با حضور هنرمندان عالیقدری چون استادناهید،مظفر شفیعی،حسامالدین سراج،خواننده موسیقی ایرانی،عباس سجادی شاعر،سجاد پورقناد محقق وپژوهشگرموسیقی بیان در آواز موسیقی ایرانی،محمدسلمانی شاعر،فاضل جمشیدی خواننده، رضا موسوی زاده نوازنده تار، وحیدتاج خواننده، امیرمهدی نوازنده سه تار،علی مؤمنیان مدرس وخواننده مسوول اتاق صدا،حسام صحرایی مدیراجرایی این مراسم،وآقای شهرام صارمی مدیریت اجرایی فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی، فاضل جمشیدی آوازخوان موسیقی ایرانی و جامعهشناس که مجری گری این مراسم را برعهده داشت ضمن خوشامدگویی به حضار مدعوین گفت:افتخاری بزرگی است که دراین محفل انس با حضور عزیزان اهالی موسیقی ازاین اثر ارزشمند وماندگار استاد پیشکسوت موسیقی ایرانی رونمایی کنیم.
در معرفی بیشتر این اثر ویدئوی از مصاحبه عوامل و دست اندرکاران ( نوازنده گان وپدیدآورندگان) این اثرماندگار موسیقی “آلبوم گل بی خار” نیز پخش گردید.
در ادامه برنامه سجاد پورقناد پژوهشگر بیان در آواز ایرانی سخنرانی داشت که ازمهمترین مباحث صحبت درمورد “ادیشن” درموسیقی ایرانی بودوی درباره عنوان داشت:باید به این مقوله بصورت علمی و آکادمیک نگریست زیرا که نت نوشته ها رو صرفا ملودی اصلی نباید درنظرداشت بلکه سازوکاری درنت نوشت میبایستی بکارگرفت که قابلیت خوانش لحن و ویژه گیهای موسیقایی اختصاصی یک خواننده ونوازنده نیز نمایان شود.
وی افزود:دراغلب موارد خوانندگان ادیشن تقریبا تقلیدی دارند ازسایرخوانندگان؛ولی درموردآثار استادشاهزیدی بایدبگویم که ادیشن شخصی منحصر به خودشان می باشدکه بسیار زیبا ودلنشین است.
درقسمت بعدی این مراسم شاعر عباس سجادی ضمن تجلیل تکریم هنر پیشکسوت موسیقی ایرانی جناب شاهزیدی؛ به تحلیل جایگاه کلام ،موسیقی، آوازخوانی پرداخت وگفت: برخی موارد مشاهده میشود که دریک اثر موسیقی ؛خواننده می خواهد چیره شود برنوازنده یا بالعکس آن؛ باید درنظرداشت یک اثرفاخر وارزشمند برنده یی خاص ندارد اعم از خواننده یا نوازنده!خواننده کالای گرانبهای شعر را برداشته درمسیری حرکت می کند کند که نوازنده نیز کمک نماید تا به سلامت به سر منزل مقصود برسانند. وی افزود:نوازنده وخواننده باید هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند در شاهکارهای مثل آثار استاد شهناز داریم که البته یک خواننده خیلی باید بیهنر باشد که بخواهد بدبخواند؛لاجرم نوازندگی عالی استاد نمی گذارد خواننده بدبخواند! وی درادامه گفت:این یکی از ویژگیهای خوب موسیقی آوازی ما است که محوریت آن با کلامست؛ خواننده در ابتدا در خدمت شعر شاعر است و بعد نوازنده در خدمت خواننده کلام است.
وی اظهارداشت: در ارزیابی آلبوم “گل بی خار “استاد شاهزیدی به نظر این هماهنگی در گروه به اوج خود رسیده است من ۵ آوازی که شنیده ام در غایت عالی هنر بودند و به نظر می رسد که این هماهنگی بسیار هوشمندانه خردمندانه در آواز ایشان در خلق این اثر دل انگیز ماندگار نمایان شده است ویقینا این تبحر وسرآمدی منوط به پشتکار وتجربیات ارزنده شان دارد زیرا که وی از دوران کودکی خود به موسیقی پرداخته است و این چیرگی وتبحر او به صورت ریشه دار و اصیل متبلور شده است
وی افزود: استاد شاهزیدی از بزرگان پیشکسوتان گرانقدر و به تعبیری جان مایه موسیقی آواز ایرانی است.
درادامه شاعرمحمدسلمانی شعری در وصف جناب شاهزیدی وهنر اش رابرای حضار خواند که باتشویق آنان روبروشد.
پس ازاین قسمت فاضل جمشیدی مجری مراسم ازحسام الدین سراج خواننده صاحب نام موسیقی ایرانی دعوت به سخنرانی کرد وی نیزضمن تجلیل ازعلی اصغر شاهزیدی خاطره یی بازگو کرد وگفت: دراصفهان توفیق دیدار استادتاج اصفهانی در دوران نوجوانی به همراه پدرم داشتم هنگام دستبوسی ایشان درکنار شان آقای شاهزیدی نیز حضور داشتندواستادتاج ضمن معرفی ایشان ازهنرمندی شان نیزتعریف وتمجید کرد وگفتند آقای شاهزیدی ازبزرگان آینده موسیقی ایران خواهند بود وامروز مابه عینه می بینیم استاد شاهزیدی رکنی از آواز ایرانی می باشند.
وی درادامه ازعملکرد ضعیف صداوسیما در زمینه نشر و اشاعه موسیقی اصیل ایرانی انتقادکرد وگفت: ازنتایج منفی آن بیگانگی نسل جدید فرزندانمان با این موسیقی وآواز اصیل و مغفول ماندن آن هست وتاسف آور که به جایگزینی از آن موسیقی های بی هویت بی اصالت پخش میشود.
وی افزود: امیدوارم با سیاست گذاری های صحیح ازطرف متولیان فرهنگی این فرهنگ رفتاری ارزشمند ارجگذاری و احترام به هنرمندان پیشکسوت وهنروالای آنها درکشور نهادینه شود زیراکه همواره برای مااین حرمت گذاری نعمت وبرکت بدنبال داشته است.
ما افتخار می کنیم زیرسایه استادشاهزیدی وسایراساتید پیشکسوت موسیقی کشورمان هستیم وازمحضرشان تلمذ هنرآموزی می نماییم.
پس ازسخنان حسام الدین سراج بدعوت مجری برنامه ازخواننده و نوازنده خوش نام جامعه موسیقی ایران امیرمتولی نوازنده سه تار و وحید تاج خواننده خوش صدایی که ازشاگردان ارزنده استادشجریان بوده به اجرای ساز وآواز پرداختند.
درادامه این مراسم مجری فاضل جمشیدی آوازخوان موسیقی ایرانی و جامعهشناس ضمن بزرگداشت نام ویاد استادشجریان خداوندگارموسیقی ایران وی را تک صدای بی بدیل ویگانه مرد هنر اصیل و والای موسیقی وآواز ایرانی خواند ودرمورد یادگار ارزشمندش همایون شجریان گفت:اوبه شایستگی جانشین پدر شده وموجب اعتبار واعتلای روز افزون موسیقی اصیل ایرانی بوده وباهمت بلند وسترگش دربرگزاری کنسرت های متعدد درکشورهای مختلف موجب بازشناسی این هنرفاخر ایرانی گردیده است وموسیقی اصیل مارا ازگزند فراموشی وغفلت وهویت سازی کذایی موسیقی ایرانی درخارج ازکشور ازجمله تتلوها وساسی مانکنها مصون نگاه داشته است.
سپس مجری برنامه از خانمها فریبا داوودی ونسترن فولادی به خاطر تقبل هزینه پذیرایی این مراسم نیز تقدیر وتشکرکرد.
ودرادامه ضمن دعوت ازمهمانان
ویژه برروی سن رونمایی ازآلبوم “گل بی خار” انجام شدو بنابردرخواست مجری ومدعوین برای حسن ختام این مراسم آوازی از استادشاهزیدی درخواست کردند که بانوازندگی تار رضا موسوی زاده اجراگردید.
درحاشیه این مراسم گفتگویی اختصاصی با استادشاهزیدی انجام شدکه درپی می آید.
وی درابتدای گفتگو درتحلیل وضعیت موسیقی ضمن اظهار گله مندی از بیمهری متولیان امورفرهنگی وهنری همچنین ضعف عملکرد صداوسیما درپخش آثار ضعیف وسلیقه ای گفت:ضرب المثلی را حتماشنیدید که گرز باید درخورند پهلوان باشد مابا این غنای آثارفرهنگی وهنری ازبزرگان ادب وهنر بالاخص درزمینه موسیقی که داریم؛ خوب بایستی با یک همت جمعی واحساس تعهد ودلسوزی خاصی بویژه ازطرف مسوولین امر وهمینطور اهالی هنروموسیقی برای حفظ آثارموسیقای اصیل کشورمان درعرصه حاضرباشیم تا این آثارمحفوظ ومصون بماند وبه نسل آینده منتقل شود.
وی ضمن ذکرنام برخی از بزرگان موسیقی گفت:متولیان امور بایدبمنظور پاسداشت وحفظ وماندگاری هنرناب موسیقی ایران پیشکسوتان واساتید فن حمایتهای همه جانبه را داشته باشند به ویژه درزمینه تولید این آثار؛نبایستی استادهنرمندی که خون دل خورده است وبا پشتکار وسختی ومشقت تمرین هنری آموزی کرده است ومیخواهدثمره آن بعنوان اثری درحفظ وگسترش هنر اصیل ایرانی ارائه دهد دچارمشکلات عدیده ای شود.
وی افزود:من درحال حاضر چیزی نزدیک به( ۲۰)اثرآماده به ارایه دارم که متاسفانه هزینههای تولید ونشر آن را ندارم ویقینا هنرمندانی همانند من که باهمین معضل روبرو هستند؛ باپیگیری وحمایت های همه جانبه مسوولین امر می توان به آنها برای تولید آثار شان کمک ومساعدت کرد.
این پیشکسوت آوازموسیقی ایرانی ضمن گله مندی از عملکردصداوسیماگفت:متاسفانه صدواسیما درحفظ وپخش آثارموسیقی اصیل کشورمان بسیارضعیف عمل کرده ودربرخی موارد سلیقه ای رفتار می کند در نسبت به پخش آثارهنری موسیقی شایدهم سفارشی می باشد؛ مثلا در رادیو آوا بصورت پیاپی ازاثر”باغ مست”که یک آقای باسازه های غیرایرانی خوانده است باذکر اسم ورسم شان مدام معرفی وپخش میکنند ودراین حالی است که ازذکرنام ویا عنوان کردن خالقان این اثرازجمله استادعلی تجویدی،بیژن ترقی،حضرت شهناز ویابنده خبری نیست !؟
وی ادامه داد:بایدمسوولین امر ونهادهاوارگانهای مربوطه پاپیش بگذارند درحفظ ونشر آثارماندگار هنری وموسیقایی، حداقل برای رعایت حقوق خالقان این آثار وحرمت گذاری به پیشکسوتان، چون اینها سرمایه های ارزشمند از این هنراصیل هستند برای معرفی به نسل جوان وآینده کشور،درغیراینصورت متاسفانه با این بی مهری ها و بی توجهی ها این هنرناب واصیل به ورطه فراموشی خواهد رفت.
درادامه گزارش اختصاصی این مراسم گفتگویی نیز با برخی از هنرمندان وصاحبنظران موسیقی حاضر دراین مراسم ازجمله با آقایان پورقناد پژوهشگر موسیقی وموسوی زاده نوازنده تار ومدرس موسیقی انجام شد که درپی میاد.
-ابتدا پورقناد ضمن معرفی خود تشریحی ازفعالیتهای خود داشت وگفت:من سجاد پورقناد سردبیر ژورنال گفتگوی موسیقی هارمونیک ،نوازنده موسیقی دستگاهی، کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی، نویسنده وپژوهشگرموسیقی هستم.
وی درتوضیح رشته اتنوموزیکولوژی گفت: به تعبیری مردم نگاری و ثبت مسائل وحوادث فرهنگی جامعه درکنارثبت موسیقی گفته می شود.
پورقناددرمورد تعریف “ادیشن درموسیقی” گفت: به کمیت علمی قابل ثبت گفته می شود که روی نت نوشته ای که لحن خواننده ویانوازنده ازروی آن نت نوشته برداشت می شود و مختص شخص اوست؛ البته بطور عمومی به آن باصطلاح لحن وبیان،حال وهوا نیز اطلاق میشود که بنظرم معنا ومفهوم تام وخاص آن را نمی رساند همین جادارد که از دوستان عزیز درفرهنگستان ادب پارسی درخواست کنیم که معادل پارسی برای این واژه “ادیشن ” موسیقی ارائه دهند.
این پژوهشگرومحقق برجسته موسیقی درادامه ازضعف در روند آموزش موسیقی و هنرآموزی هنرجویان وعلاقه مندان موسیقی ازجمله آموزش آواز انتقاد کرد واشاره داشت:بنظرم یکی از ضعفهای آموزشی موسیقی ازجمله آموزش آواز برای هنرجویان درهم آمیختگی دوره های موسیقی است به گونه باید باشد که درابتدا به ساکن یک هنرآموز موسیقی باید درمرحله نخست دوره صداسازی، سپس ریتم وکوک وبعد ردیف خوانی وبعد ادیشن کار را بیاموزد وهمه این موارد باید بشکل تفکیک شده ودرهرمرحله تخصصی فراگیری شود نه بشکل درهم آمیخته، مثل اینست که مابه یک دانش آموز پایه اول دبستان درپایه پنجم قبل ازیادگیری حروف الفبا ونوشتن سایر دروس دیگرآموزش بدهیم که یقینا این روش غلط آموزشی بشمارمی آید ودرنتیجه خروجی کار غیراصولی وضعیف خواهدبود.
گفتگو با رضاموسوی زاده نوازنده تارومدرس هنرموسیقی وموسس گروه هنری فاخته
موسوی زاده درتحلیل وضعیت موسیقی کشورگفت: من لازم می بینم در تحلیل موسیقی از سطوح تفکری موسیقی در کشور صحبت نمایم متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی؛ آمار مطالعه و کتابخوانی پایین آمده و در نتیجه موسیقی اصیل ایرانی نیز که آبشخور اصلی آن اندیشه، تفکر وبنوعی فلسفوی است تنزل نموده و در نتیجه در انتخاب نوع موسیقی افراد نیز که تحت تاثیر نحوه اندیشیدن و تفکر آنها می باشد انتخاب موسیقی ها سبک وضعیف شده است.
وی افزود:قطعا موسیقی در سطح پایین نشانگر تفکرات سطح پایین است؛ متاسفانه در بازار موسیقی، آثاری به اسم موسیقی اصیل ایرانی ارائه میشود که صرفاً کلام فارسی دارند نه در شکل ، فرم و ملودی و ریتم تجانسی به موسیقی اصیل ایرانی ندارند و اتفاقا به همین دلیل هم هست که در اذهان اثر ماندگاری و تاثیرگذاری عمیقی ندارند و صرفاً به شکل تجمع صدایی است که پس از مدتی کلا فراموش می شود زیرا موسیقی واقعی ایرانی ریشه دار و اصیل است که تاعمق جان رخنه میکند وپایدار می ماند.
وی در ادامه از راهکارهای برای حفظ آثار موسیقی فاخر واصیل ایرانی اشاره داشت وگفت:بطور یقین این وظیفه خطیر برعهده اشخاص حقوقی و تصمیمگیرندگانی است که دارای مسئولیت های اجرایی هستند که با اتخاذ سیاست گذاری های صحیح فرهنگی و هنری به صورت خرد و کلان در حفظ آثار و نشر آثار هنری یا موسیقی همت سترگی ازخود نشان بدهند تا با انجام اقداماتی عملی سازنده وراهگشا در قالب حمایت های همه جانبه از هنرمندان ،پیشکسوتان هنر موسیقی ملی سنتی ایرانی داشته باشند.
وی اضافه کرد: از همه مهمتر بستر سازی و زمینه سازی های بهینه فرهنگی برای ورود نسل جوان به عرصه هنر وخلق آثار ارزشمند است.
وی افزود: هنرمند باید در کار خود متمرکز باشد برای خلق اثر هنری خودش دیگر نباید دغدغه های اقتصادی مالی و حتی معیشتی داشته باشد چون این مشکلات به طور کلی می تواند مانع رشد و گسترش وحفظ وحتی خلق آثار هنری ارزنده باشند.
این استادموسیقی ضمن ارائه راهکار وپیشنهاد درادامه گفت: پیشنهاد می شود متولیان امر سالن وسالنهای خاصی مختص اجرا ی هنرمندان اختصاص دهند که بهترین راهکار برای حفظ آثار موسیقی وهنری محسوب می شود.
وی از پیشنهادات دیگر برای جذب جوانان و نوجوانان علاقمند در حفظ موسیقی اصیل ایرانی گفت: باید به طور سیستماتیک فرهنگ سازی شود ازجمله با تشویقشان به مطالعه؛ آنها می توانند با گذشته تاریخ و ادب وفرهنگ کشور خود آشنا شوند و این امر انگیزشی در ایجاد انس والفت با فرهنگ غنی گذشته میتواند در آینده نقش مطلوب وبسزایی در حفظ و گسترش وخلق آثار هنری داشته باشد.
تصاویر مراسم:مجید نیک نفس
گزارش از:جلال بهمنی
به اشتراک بگذارید:
لینک خبر: