جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ 2025-10-03
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید | بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد | حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است | بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران | تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم |

کد خبر: 33133
تاریخ انتشار: 25 مرداد 1401 - ۱۶:۵۳

شبنم شجاعی:

رضایت مشتریان چالش همیشگی بانک کارآفرین است

توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری و ارائه خدمات باکیفیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتریان بر کسی پوشیده نیست. امروزه دیگر فناوری اطلاعات به‌عنوان یک ابزار و یا تسهیل‌کننده سایر عملیات و فرآیندهای سازمان تلقی نمی‌شود، بلکه موتور محرکه همه بخش‌های سازمان است و نقش استراتژیک و عملیاتی در پیشبرد برنامه‌های بانک دارد. به گزارش فرهنگ اقتصاد ، نظر به اهمیت موضوع در خصوص اقدامات صورت گرفته در بخش فناوری اطلاعات، با خانم شبنم شجاعی مشاور معاون مدیرعامل و مدیر پیشین فناوری اطلاعات بانک گفتگویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

فرهنگ اقتصاد _مهم‌ترین دلیل ضرورت توجه ویژه به بخش فناوری اطلاعات در بانک‌ها چیست؟
اهمیت حوزه فناوری بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همه ناگزیر به قدم برداشتن در مسیر ارتقاء سیستم‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس تحلیل داده‌ها هستند. در دنیایی که تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی درحال‌توسعه و پیشرفت است در بانکها هم می بایست تصمیم ها بر پایه اطلاعات و داده های منتج شده از عملکرد واحدها و رفتار مشتریان اخذ شود که ناگزیر سرمایه گذاری در این حوزه را طلب می نماید.
خوشبختانه نگاه مدیران ارشد بانک کارآفرین هم به سمت این حوزه معطوف شده و با جدیت ارتقای زیرساختها و اصلاح سامانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ در بخش فناوری اطلاعات را تبیین فرمایید.
بانک مرکزی در سال‌های اخیر به راه‌اندازی سامانه‌های متعدد نظارتی اقدام کرده است و بی‌شک تمامی بانک‌ها هم باید با این جریان هماهنگ باشند و البته تولید سامانه‌ها و سرویس‌های درخواستی حجم کار بسیار زیادی را متوجه بدنه فناوری اطلاعات بانک‌ها کرده است و انجام آن‌ها در مهلت زمانی مشخص‌شده نیز یکی دیگر از دغدغه‌های بانک‌هاست که بانک کارآفرین هم از این قاعده مستثنی نیست. مواردی مانند سامانه احکام قضایی (محچک) – فازهای تکمیلی صیاد و پیچک – اصلاحات مربوط به کد سیاح و … از نمونه این موارد است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.
علاوه بر مواردی که عنوان شد، بانک جهت ارائه خدمت به مشتریان و مشتری مداری در بازار رقابتی موجود، یک سری درخواست های موردی دیگر هم دارد که بر حسب اولویت در دستور کار فناوری اطلاعات قرار می گیرد. البته بخش مهم اقدامات درحوزه پروژه های زیرساختی است که از دید مشتریان و حتی دیگرهمکاران پنهان است ولی انجام آن‌ها جهت نگهداشت سیستم و امکان ارائه خدمت به‌صورت شبانه‌روزی و تداوم سرویس امری لازم و ضروری است ، از جمله این موارد می‌توان به ایجاد بستر مناسب ارائه سرویس‌های مختلف بانکداری ، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ایجاد و اخذ گزارش‌های سامانه مبارزه با پولشویی، تکمیل فاز ۱ و ۲ سامانه ریسک، اصلاحات مرتبط با تسهیلات و رفع مغایرت‌ها، راه‌اندازی چند دستگاه CASHLESS به‌صورت پایلوت، انجام نوسازی تجهیزات شعب که از اواخر سال ۱۳۹۹ آغاز و فاز تکمیلی آن امسال نهایی می‌شود و انجام فازهای تکمیلی سامانه‌های مالی و اداری بانک مانند اتوماسیون اداری و سام، سامانه منابع انسانی ، سامانه Los و … اشاره کرد.

در تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها برخی اقدامات و برنامه‌ها در کوتاه‌مدت نمود ظاهری ندارد و نتایج آن در بازه زمانی طولانی‌تر آشکار می‌شود، اگر مواردی ازاین‌دست در زمان تصدی مسوولیت شما به‌عنوان مدیر فناوری اطلاعات انجام‌گرفته، بیان فرمایید.
بله. درست است. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و اقداماتی را انجام داده ایم البته قبل از آن باید به این موضوع اشاره کنم که با بررسی تمامی بانک های کشور و همچنین تاسیس هلدینگ نگاه نیاز به معاونت فناوری اطلاعات بیش از پیش احساس شد و نهایتا با موافقت مدیریت ارشد بانک در اواخر سال ۱۴۰۰ با رویکرد یکپارچگی و وحدت فرماندهی در حوزه فناوری اطلاعات چارت سازمانی بانک تغییر کرده و معاونت فناوری اطلاعات در بانک شکل گرفت که ۳ موضوع اصلی را از همان ابتدا در دستور کار خود قرارداد:
۱- ایجاد مرکز داده بانک (Data Centre) که حدود ۱۰ سال با توجه به تغییرات مدیریتی به تعویق افتاده بود.
۲- ایجاد پلتفرم بانکداری دیجیتال به‌منظور یکپارچه‌سازی اپلیکیشن های متعدد موبایلی موجود و همسان با اینترنت بانک جدید
۳- ارزیابی سیستم‌های (core banking) فعلی بانک و مقایسه با سیستم بانک‌های دیگر
در خصوص بند ۳ باید عرض کنم که سیستم های مورد استفاده در دیگر بانک‌ها که هم اندازه بانک کارآفرین هستند و اهم آن‌ها محصول شرکتهای توسن، فناپ و کاسپین هستند، مورد ارزیابی کارشناسی قرارگرفته و این ارزیابی تاکنون بیش از ۸۰ درصد نیز پیشرفت داشته است. ناگفته نماند که همزمان به‌صورت موازی بررسی سامانه فعلی بانک (سامانه آفرین) نیز در خصوص بحث ارتقا و تکمیل آن نیز در دست اقدام است که چنانچه به هر دلیلی موضوع اول منتج به نتیجه نشد این مهم به تعویق نیفتد.
در واقع این سه اقدام نتایج بسیار مهمی رابرای امسال و سالهای آتی بانک به همراه خواهدداشت و همچنین با ایجاد این معاونت جهت‌دهی و شفاف‌سازی بودجه بخش فناوری اطلاعات بانک نیز انجام شده است.
طبق بررسی هزینه‌های سایر بانک‌های در سایز بانک کارآفرین، به جرات می‌توان گفت که برخی از بانک‌ها در سال‌های گذشته توجه و هزینه بیشتری برای تقویت بخش فناوری اطلاعات خود صرف کرده بودند که خوشبختانه دریکی دو سال اخیر تقویت این حوزه در بانک ما مورد توجه ویژه‌ای قرارگرفته است که باعث تقویت این بخش شده است.
یکی دیگراز اقدامات بانک مشارکت و سرمایه گذاری در تاسیس شرکت سنباد (سکوی نوآوری باز داده محور( که متشکل از مشارکت چندین بانک کشور جهت ارائه سرویس های بانکی بر روی یک پلت فرم واحد یا به اصطلاح یک بوم مشترک برای ارائه سرویس است که امیدوارم در این زمینه نیز موفیتهای خوبی کسب شود.

آینده فناوری اطلاعات بانک‌ها و جایگاه بانک کارآفرین را چگونه می‌بینید؟

با بررسی وضعیت بازار و مخصوصاً با شروع بیماری کرونا نیاز به ارائه خدمات به مشتریان به‌صورت غیرحضوری بیش‌ازپیش احساس شد و باب جدیدی در ارائه سرویس به مشتریان باز کرد و این روش به ‌سرعت نیز در حال گسترش و پیشرفت است، ازاین‌رو توجه به بانکداری باز و ارائه خدمت از طریق ارائه سرویس به مشتری بدون مراجعه و اخذ کارمزد آن، برای بانک‌ها در اولویت قرار گرفت که ازجمله این سرویس‌ها می‌توان به سرویس مانده گیری، گردش صورتحساب، انتقال وجه و افتتاح حساب غیرحضوری و دهها سرویس دیگر اشاره کرد که خوشبختانه بستر فنی آن آماده شده و از منظر کسب‌وکاری جهت پشتیبانی این نوع مشتریان و اخذ کارمزد نیز اقداماتی در حال انجام است.
موضوع مهم دیگری که بسیار به گوش می‌رسد، موضوع نئوبانک است که این روزها با ارائه یک اپلیکیشن که قابلیت افتتاح حساب غیرحضوری را دارد، تبلیغات گسترده‌ای توسط بانک‌ها بر روی آن‌ها انجام ‌شده است. در این زمینه باید اضافه کنم که افتتاح حساب غیرحضوری صرفاً فاز نخست ورود مشتری به بانک و درواقع فاز جذب مشتری است ولی نکته حائز اهمیت در این خصوص ارائه خدمات بعدی جهت نگهداشت و تداوم ارتباط با مشتری است که سازوکار خاص خود را می‌طلبد و باید سرویس‌های متعددی که هم برای مشتری جذاب باشد و هم منفعت بانک را تأمین کند، ایجاد شود و در این خصوص در زمینه ایجاد زیرساخت لازم تدابیر و تمهیدات مقتضی اندیشیده شده است و امیدوارم تا پایان مردادماه شاهد عملیاتی شدن فاز پایلوت افتتاح حساب غیر حضوری برای بیمه باشیم.

در پایان اگر نکته و یا مطلبی دارید بیان کنید.
نکته مهمی که بارها به آن اشاره شده، این است که دیگر بانکداری به صورت سنتی کافی نیست و دیگر صرفا درخواست مشتریان تسهیلات نخواهد بود بلکه مشتریان به سمت دریافت خدمات متمایز دیگری هستند و در بازار رقابتی موجود حق انتخاب دارند، پس بایستی بهترین سرویس ارائه شود.
رویکرد بانک کارآفرین هم در سنوات گذشته برروی مشتریان شرکتی بود ولی اکنون علاوه بر مشتریان کلان حرکت به سمت مشتریان خرد شروع شده و این مهم فعالیت و حجم کار زیادی را در شعب و ستاد می طلبد.

برچسب ها: بانک کارآفرین, صنعت بانکداری

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/33133

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روزهای ۳۰ مردادماه و یکم شهریورماه
  • اعلام اسامی شعب کشیک بانک ملت در روز شنبه اول شهریورماه
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد ماه اعلام شد
  • مدیرعامل بیمه دی در سفر به اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا دیدار کرد
  • قدردانی نمایندگان مجلس از عملکرد بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن/ تاکید وکلای مردم بر لزوم افزایش سرمایه بانک مسکن
  • پرداخت بیش از ۷۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب عقود مختلف/ در ارایه خدمات به مشتریان متعهد و وفاداریم
  • بهینه‌سازی انرژی در خوابگاه‌های دانشجویی با امضای تفاهم‌نامه وزارت علوم و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت روز بانکداری اسلامی
  • همکاری راهبردی بانک تجارت با گروه صنعتی رازی
  • شعب کشیک بانک تجارت برای روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور
آخرین اخبار
  • جذب سرمایه‌گذار و انتقال دانش فنی برای توسعه زنجیره ارزش مس ضروری است
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «مارون»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «کرماشا»
  • عملکرد شهریور ماه ۱۴۰۴ «جم پیلن»
  • پیام مدیرعامل بانک کشاورزی به مناسبت آغاز سال زراعی جدید
  • بیش از ۴۸هزار میلیارد ریال سود سهام عدالت توسط بانک کشاورزی به حساب سهامداران واریز شد
  • حضورمان در بخش اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است
  • بانک صادرات ایران با تقدیم ۹۶ شهید نماد ایستادگی در کنار مردم است / آغاز افتخارآمیز تدوین تاریخ شفاهی شهدای بانک صادرات ایران
  • تجلی همبستگی، فداکاری و خدمات مخلصانه به مردم
  • محصول جدید بانک تجارت برای حمایت از اصناف بزودی رونمایی می‌شود
  • بانک توسعه صادرات ایران در مسیر تبدیل به اگزیم بانک هوشمند
  • افتتاحیه سی‌امین دوره المپیاد ورزشی کارکنان بانک ملی ایران برگزار شد/ تاکید بر لزوم توسعه ورزش در جهت ارتقای سلامت عمومی
  • شکسته شدن رکورد ۱۹ ساله تولید در واحد الفین مارون
  • پذیره‌نویسی موفقیت‌آمیز پتروشیمی ارغوان‌گستر ایلام
  • عملکرد مثبت بانک سپه در جنگ ۱۲ روزه

منهای اقتصاد
  • آغاز دور جدید حراج شماره‌های رند همراه اول
  • سه‌گانه کُری‌گیم، سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴ را پرشور کرد
  • شهر دیجیتال، واقعیت مجازی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • درگذشت حاج علی خلیلیان قمی، پدر همسر دکتر اسدالله غلامپور
  • معرفی پلتفرم و مدل‌های زبانی جدید همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴
  • تأکید رگولاتور ارتباطی بر نقش آینده‌ساز همراه اول در اقتصاد دیجیتال
  • معرفی راهکارهای نوین مدیریت مصرف انرژی توسط همراه اول در الکامپ ۱۴۰۴

فیلم
    سیاست های بیمه مرکزی برای افزایش رضایتمندی مشتریان از صنعت بیمه اعلام شد + فیلم
    فرهنگ اقتصاد _ "پرویز خوشکلام خسروشاهی" درحاشیه سی ‌ویکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه  گفت: بیمه مرکزی باید موضوع…
    فروش موفق ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق آپادانا خلیج‌فارس برای تأمین مالی تکمیل این پروژه مهم
    دکتر بهزادی: توسعه زنجیره پایین‌دستی کلید موفقیت صنعت پتروشیمی است / تجلیل از دکتر کریمی به پاس ارتقای سطح مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت پتروشیمی
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی اروند، دکتر بهزادی مشاور…
    پیگیری ویژه امین‌نژاد برای تامین و ارسال یوتیلیتی پایدار به شرکت‌های هنگام و آپادانا
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در اولین روز حضور و بازدید میدانی محمود امین‌نژاد به همراه تعدادی…
    نشست خبری تامین مالی ارزی «پروژه نورد گرم 2» فولاد مباركه اصفهان/ ویدئو
    بسته‌بندی جدید محصولات شرکت نفت سپاهان
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت نفت سپاهان، در این مراسم فرهاد امین دهقان با اشاره به اهمیت نوآوری و بهبود مستمر در ارائه محصولات، اظهار داشت: «بسته‌بندی جدید محصولات نفت…
    محمد شریعتمداری از دلایل کسب رتبه تاریخی هلدینگ خلیج‌فارس در رده‌بندی معتبر جهانی ICIS می‌گوید


     


عکس
    بازدید مدیرعامل پتروشیمی پارس از پتروشیمی دماوند
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب