پنج شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۴ 2025-12-11
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

بررسی زمینه‌های همکاری میان بانک دی و جامعه بازاریان کیش | دیدار نایب رییس هیأت‌مدیره بانک دی با مدیران ارشد شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) و پتروشیمی تخت‌جمشید | با رایج‌ترین شگردها در کلاهبرداری از حساب بانکی، با تماس تلفنی آشنا شوید | پیام تبریک مدیر موسسه اعتباری ملل به مناسبت روز زن | رونمایی از طرح پیش‌فروش ارز صادراتی برای اولین بار در بانک تجارت کلید خورد |

کد خبر: 3316
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1399 - ۱۴:۵۴

استاد ارتباطات دکتر داود صفایی:

گاهی انتقاد از دولت، بهترین تبلیغ برای دولت است

عضو هیئت علمی دانشکده خبر و ارتباطات بیان داشت: گاهی انتقاد از دولت، بهترین تبلیغ برای دولت است؛ به شرطی که انتقاد منصفانه و کارشناسی باشد. آن چیزی که دولت را ناراحت می‌کند انتقادهای غیرسازنده و بهانه‌جویی‌ها و کج‌سلیقگی‌هاست که در آنها به موفقیت‌ها اشاره نمی‌شود.

به گزارش فرهنگ اقتصاد-رئیس‌جمهوری ۲۸ مرداد در سخنرانی خود در حضور مدیران صداوسیما، خواستار اطلاع‌رسانی از مقایسه‌ خدمات انجام شده در دولت‌ها شد.

حسن روحانی با بیان اینکه صداوسیما رسانه ویژه‌ای است، افزود: همه مطبوعات و فضای مجازی در صحنه بیان و اطلاع‌رسانی فعال هستند اما صداوسیما امتیازهای ویژه‌ای دارد. علاوه بر اینکه یک رسانه بسیار گسترده‌ای است و ملی، به این معنا که سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و انحصارا آنتن پخش را در اختیار دارد؛ از طرف دیگر برای مردم این رسانه بسیار مهم است.

رئیس جمهوری در سخنان خود به این نکته مهم اشاره کرد: اگر بخواهیم کارمان را به دنیا یا به مردم خودمان معرفی کنیم یکی از راه‌ها مقایسه است. یعنی کارمان را باید با کار همسایگان و دنیا مقایسه کنیم یا با کار دوره‌های گذشته در کشور. اگر مقایسه نکنیم، موفقیت، کامیابی یا ناکامی خیلی روشن و واضح نیست.

«داود صفایی» عضو هیات علمی دانشکده خبر و ارتباطات، دانشگاه آزاد تهران مرکز درباره درخواست رئیس‌جمهوری مبنی بر مقایسه عملکردها گفت: خواست رئیس جمهوری، درست و منطقی است. روحانی، آمار و اطلاعاتی درباره اینکه دولت اقدامات زیربنایی انجام داده، ارائه داده‌اند. باید در نظر داشته باشیم که این دولت شرایط بسیار سخت اقتصادی و سیاسی را تحمل کرده و تحت فشارهایی است که در ۷۰ سال اخیر در دنیا کم‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه دولت از رسانه انتظار دارد افکار عمومی را روشن کند و توضیح دهد چه کارهای بزرگی انجام شده است، تاکید کرد: باید توجه داشت که رسانه‌های داخلی مخاطبان کمی دارند و  اینکه گفته می‌شود ۸۰ درصد مردم از صداوسیما استفاده می‌کنند، چندان واقعیت ندارد.
وقتی این رسانه توسط مردم دیده و بدتر از آن باور نشود، به این معنی است که اگر زمانی اطلاعات درست ارائه کند، مخاطبان آن رسانه، گفته‌ها را باور نخواهند کرد. این وضعیت بدتر سبب می‌شود رئیس‌جمهوری نیز به خواست خود نرسد. برای مثال رئیس‌جمهوری، با اعلام موضوعی، می‌خواهد اطلاعات به گوش مردم برسد. برای مثال اگر کمبود برق در کشور وجوددارد، با همکاری مردم این کمبود برطرف شود. اما اگر مردم به صداوسیما توجه نکنند و نشنوند، خواسته مهم دولت هم انجام نمی‌شود.

صفایی افزود: نکته دیگر اینکه در این شرایط مجموعه ریاست جمهوری از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی فعالیت‌ها و عملکرد دولت استفاده کنند زیرا اخبار و ساخت برنامه‌های خبری سیما کُل‌نگر است و مردم کمتر مفهوم مطالب را متوجه می‌شوند. در واقع اخبار سیما به دلیل نوع ارایه نامناسب، بیشتر توسط افراد متخصص درک می‌شود و برای انتقال پیام دولت، باید تغییراتی در شیوه ارائه اخبار سیما وقوع دهد. مطبوعات با افت شدید شمارگان، مخاطبانشان را از دست داده‌اند، بنابراین شبکه‌های اجتماعی رسانه مناسب‌تری برای انتقال پیام دولت به مردم هستند.

مطبوعات، تیراژ و مخاطب خود را از دست داده‌اند
صفایی با تاکید بر اینکه وقتی رسانه دیده نشود، تبلیغ، اطلاع‌رسانی و آموزش آن نیز دیده نخواهدشد، توضیح داد: مطبوعات ما تیراژ و مخاطب خود را از دست داده‌اند. اگر مطبوعات به بررسی مساله‌ای بپردازند، صدای آنها شنیده نخواهدشد. صدای رسانه‌های کشور در داخل کم شده و مخاطب آنها نیز بسیار کم است. به نظرم برای اینکه این صدا شنیده و باور شود، رسانه باید منتقد باشد. گاهی انتقاد از دولت، بهترین تبلیغ برای دولت است؛ به شرطی که انتقاد منصفانه و کارشناسی باشد. آن چیزی که دولت را ناراحت می‌کند انتقادهای غیرسازنده و بهانه‌جویی‌ها و کج‌سلیقگی‌هاست که در آنها به موفقیت‌ها اشاره نمی‌شود.

وی افزود: می‌دانیم که رسانه می‌تواند کار خوب را بد ارائه دهد و کار خوب را زیرسوال ببرد. اما اگر انتقادها کارشناسی باشد، بزرگترین کمک به دولت است برای اینکه دولت می‌تواند امور را اصلاح کند.

رسانه باید اخبار را ساده‌سازی کند
صفایی با بیان اینکه مردم معمولی، اخبار و اطلاعات تخصصی و کلان را درک نمی‌کنند، گفت: رسانه‌ها باید اخبار را برای مردم ساده‌سازی کنند. بسیاری از مردم تولید ۱۶ هزار مگاوات برق اضافه را درک نمی‌کنند، اصلا نمی‌دانند این رقم به چه معنی است. رسانه وظیفه دارد این آمار و اطلاعات کلان را ساده‌سازی و «همه‌ فهم» کند. رسانه باید مفاهیم ساده تولید کند تا شهروندان معمولی با مدرک دیپلم، زیر دیپلم و حتی لیسانس بتوانند این مفاهیم را درک کنند.
کسی که لیسانس تئاتر یا لیسانس ادبیات و پرستاری دارد ممکن است مفاهیم الکترونیک را درک نکند. ساده‌سازی موجب بالارفتن درک از اینکه چه اتفاقی در وسعت کلان افتاده است، خواهد شد و مردم تاثیر اخبار را در زندگی خود بفهمند.

به گفته صفایی، مفاهیم سخت باید به گونه‌های مختلف و هنرمندانه توسط رسانه‌ها به مفاهیم ساده تبدیل شود تا مردم به سادگی بفهمند و در این صورت است که با دولت همکاری و همدلی بیشتری خواهند داشت.
او ادامه داد: شرایطی شکل گرفته که دولت هر تصمیم درستی بخواهد بگیرد، با نقدهای غیرمنصفانه و گاه با اطلاعات غلط ، با مقاومت بخشی از افکار عمومی روبه‌رو می‌شود تا جایی که عملکرد و تصمیم‌های درست دیده، شنیده و باور نمی‌شود. دولت نیاز دارد اعتماد افکار عمومی را به همراه داشته باشد تا بتواند تصمیم‌های بهتر بگیرد.

منبع:ایرنا

برچسب ها: استاد ارتباطات, جذب مخاطب, دکتر داود صفایی, رسانه

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/3316

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • اعلام شعب کشیک بانک ملت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، پانزدهم آبان‌ماه
  • اعلام فهرست شعب کشیک بانک سپه در استان‌ها / پنجشنبه، هشتم آبان‌ماه
  • شعب کشیک بانک تجارت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ آذر ماه در خدمت مشتریان خواهند بود
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهار‌شنبه ۴ و ۵ آذر ماه اعلام شد
  • لزوم «زمامداری هوشمند رسانه‌ای» در بازار سرمایه در عصردیجیتال
  • حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال؛ چالش‌های محتوا، اعتبار و بازاریابی
  • اسامی شعب فعال بانک مسکن در روز سه شنبه چهارم آذرماه اعلام شد
  • حضور همراه اول در نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق
  • رقابت پتروشیمی جم در کسب جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی ( پتروفن ۱۴۰۴)
  • دستاورد بزرگ تیم‌های عملیاتی شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی
  • پرداخت بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج توسط بانک سینا تا پایان مهرماه جاری
آخرین اخبار
  • جلوگیری از زندانی شدن ۱۹ نفر از زنان بدهکار دیه
  • همایش پتروفن به یک پلتفرم نوآوری در سطح پتروشیمی کشور تبدیل شده/ آینده پتروشیمی از آن شرکت‌هایی است که شجاعت ورود به حوزه فناوری را دارند/ امسال ۱۶۸ پروژه در زمینه نوآوری داشتیم
  • پتروفن، پلتفرم نوآوری صنعت پتروشیمی ایران/ شریعتمداری: تبدیل ایده به محصول لازمه بقای صنعت است/ برترین‌های نوآوری در صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ معرفی شدند
  • حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به توسعه صنعت مس کمک می‌کند
  • تقدیر از بانوان شاغل در پتروشیمی شازند به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س)
  • تاکید بر مردمی سازی بهینه سازی مصرف انرژی با هدف تولید پایدار در صنعت پتروشیمی
  • بررسی زمینه‌های همکاری میان بانک دی و جامعه بازاریان کیش
  • دیدار نایب رییس هیأت‌مدیره بانک دی با مدیران ارشد شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) و پتروشیمی تخت‌جمشید
  • با رایج‌ترین شگردها در کلاهبرداری از حساب بانکی، با تماس تلفنی آشنا شوید
  • پیام تبریک مدیر موسسه اعتباری ملل به مناسبت روز زن
  • رونمایی از طرح پیش‌فروش ارز صادراتی برای اولین بار در بانک تجارت کلید خورد
  • پیام تبریک مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت مقام والای مادر و روز زن
  • رشد ۱۲۷ درصدی تامین مالی تولید و اشتغال توسط بانک کشاورزی
  • دو جایزه مهم نوآوری به پتروشیمی بندرامام اهدا شد
  • با بهره‌برداری از طرح کلرآلکالی، سالانه ۴۰۰ میلیون دلار به درآمد ارزی این شرکت افزوده می‌شود

منهای اقتصاد
  • معرفی بسته‌های ویژه همراه اول برای روز مادر
  • همراه اول برترین روابط عمومی در «ارتباطات رسانه‌ای» و «کاربرد هوش مصنوعی»
  • گاز ساختمان های تحت مدیریت دولت قطع شود/ کارکنان با لباس زمستانه در محل کار حاضر شوند/ با پرده مناسب، عایق درب و پنجره ها به آسانی می توان از هدر رفت گرمای خانه و محل کار جلوگیری کرد
  • افتتاح نمایشگاه دائمی محصولات و خدمات هوشمند مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول
  • درزگیر درب و پنجره و پرده مناسب منجر به کاهش ۵۰درصدی هدر رفت گرماو سرما و کاهش ورود صدا به خانه می شود
  • ثبت رکورد بالاتر از ۴ گیگابیت بر ثانیه روی شبکه ۵G همراه اول
  • خودروهای سواری کمتر از ۲۰ درصد مقصر آلودگی هوا؛ نیروگاه ها و ناوگان دیزلی عامل اصلی

فیلم
    برگزاری دوره آموزشی "توسعه ی قابلیت های سازمانی - PCSR " در شرکت پتروشیمی نوری
    فرهنگ اقتصاد _ در این دوره که به میزبانی اداره آموزش شرکت و با همکاری امور راهبرد، عملکرد و ریسک برگزار شد مفاهیم مرتبط با استراتژی و معماری…
    گزارشی از حضور گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در نخستین روز بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
    جهش در تولید و درآمد ۱۰ ماهه بوعلی/ موفقیت‌های پیاپی پتروشیمی بوعلی سینا
    فرهنگ اقتصاد _ بر پایه گزارش منتشر شده در کدال، در دیماه سال جاری، حجم تولید پتروشیمی بوعلی سینا با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۱۸۵,۴۸۹ تن…
    بازدید نوروزی دکتر غلامرضا جمشیدی مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت پتروشیمی نوری از واحد های مجتمع - بهار 1404
    فرهنگ اقتصاد _ در اولین روز های سال 1404 از واحد های مجتمع بازدید و از پرسنل تلاشگر این مجتمع تقدیر و…
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند تیرماه ۱۴۰۴
    تپش زندگی در قلب «سرو»؛ روایت خانواده سرو از اهدای زندگی
    فرهنگ اقتصاد _ در دنیای پرشتاب امروز، جایی که مسئولیت‌های فردی و سازمانی گاه ما را از توجه به نیازهای عمیق‌تر انسانی بازمی‌دارد، لحظاتی هستند که همچون چراغی پرنور،…
    در بازدید محمد شریعتمداری از هشتمین نمایشگاه ساخت داخل تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در عسلویه چه گذشت؟


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب