پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۴ 2025-11-20
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

خرید محصولات آفتاب خودرو با حساب وکالتی بانک کارآفرین | ​ نوآوری، موتور محرکه سرآمدی بیمه دی | ساخت ۱۲۰۰۰ واحد مسکونی؛ ثمره همکاری سازنده با بانک مسکن | بانک پاسارگاد پیشگام در تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و صنعتی | برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با مشارکت بانک دی |

کد خبر: 3316
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1399 - ۱۴:۵۴

استاد ارتباطات دکتر داود صفایی:

گاهی انتقاد از دولت، بهترین تبلیغ برای دولت است

عضو هیئت علمی دانشکده خبر و ارتباطات بیان داشت: گاهی انتقاد از دولت، بهترین تبلیغ برای دولت است؛ به شرطی که انتقاد منصفانه و کارشناسی باشد. آن چیزی که دولت را ناراحت می‌کند انتقادهای غیرسازنده و بهانه‌جویی‌ها و کج‌سلیقگی‌هاست که در آنها به موفقیت‌ها اشاره نمی‌شود.

به گزارش فرهنگ اقتصاد-رئیس‌جمهوری ۲۸ مرداد در سخنرانی خود در حضور مدیران صداوسیما، خواستار اطلاع‌رسانی از مقایسه‌ خدمات انجام شده در دولت‌ها شد.

حسن روحانی با بیان اینکه صداوسیما رسانه ویژه‌ای است، افزود: همه مطبوعات و فضای مجازی در صحنه بیان و اطلاع‌رسانی فعال هستند اما صداوسیما امتیازهای ویژه‌ای دارد. علاوه بر اینکه یک رسانه بسیار گسترده‌ای است و ملی، به این معنا که سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد و انحصارا آنتن پخش را در اختیار دارد؛ از طرف دیگر برای مردم این رسانه بسیار مهم است.

رئیس جمهوری در سخنان خود به این نکته مهم اشاره کرد: اگر بخواهیم کارمان را به دنیا یا به مردم خودمان معرفی کنیم یکی از راه‌ها مقایسه است. یعنی کارمان را باید با کار همسایگان و دنیا مقایسه کنیم یا با کار دوره‌های گذشته در کشور. اگر مقایسه نکنیم، موفقیت، کامیابی یا ناکامی خیلی روشن و واضح نیست.

«داود صفایی» عضو هیات علمی دانشکده خبر و ارتباطات، دانشگاه آزاد تهران مرکز درباره درخواست رئیس‌جمهوری مبنی بر مقایسه عملکردها گفت: خواست رئیس جمهوری، درست و منطقی است. روحانی، آمار و اطلاعاتی درباره اینکه دولت اقدامات زیربنایی انجام داده، ارائه داده‌اند. باید در نظر داشته باشیم که این دولت شرایط بسیار سخت اقتصادی و سیاسی را تحمل کرده و تحت فشارهایی است که در ۷۰ سال اخیر در دنیا کم‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه دولت از رسانه انتظار دارد افکار عمومی را روشن کند و توضیح دهد چه کارهای بزرگی انجام شده است، تاکید کرد: باید توجه داشت که رسانه‌های داخلی مخاطبان کمی دارند و  اینکه گفته می‌شود ۸۰ درصد مردم از صداوسیما استفاده می‌کنند، چندان واقعیت ندارد.
وقتی این رسانه توسط مردم دیده و بدتر از آن باور نشود، به این معنی است که اگر زمانی اطلاعات درست ارائه کند، مخاطبان آن رسانه، گفته‌ها را باور نخواهند کرد. این وضعیت بدتر سبب می‌شود رئیس‌جمهوری نیز به خواست خود نرسد. برای مثال رئیس‌جمهوری، با اعلام موضوعی، می‌خواهد اطلاعات به گوش مردم برسد. برای مثال اگر کمبود برق در کشور وجوددارد، با همکاری مردم این کمبود برطرف شود. اما اگر مردم به صداوسیما توجه نکنند و نشنوند، خواسته مهم دولت هم انجام نمی‌شود.

صفایی افزود: نکته دیگر اینکه در این شرایط مجموعه ریاست جمهوری از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی فعالیت‌ها و عملکرد دولت استفاده کنند زیرا اخبار و ساخت برنامه‌های خبری سیما کُل‌نگر است و مردم کمتر مفهوم مطالب را متوجه می‌شوند. در واقع اخبار سیما به دلیل نوع ارایه نامناسب، بیشتر توسط افراد متخصص درک می‌شود و برای انتقال پیام دولت، باید تغییراتی در شیوه ارائه اخبار سیما وقوع دهد. مطبوعات با افت شدید شمارگان، مخاطبانشان را از دست داده‌اند، بنابراین شبکه‌های اجتماعی رسانه مناسب‌تری برای انتقال پیام دولت به مردم هستند.

مطبوعات، تیراژ و مخاطب خود را از دست داده‌اند
صفایی با تاکید بر اینکه وقتی رسانه دیده نشود، تبلیغ، اطلاع‌رسانی و آموزش آن نیز دیده نخواهدشد، توضیح داد: مطبوعات ما تیراژ و مخاطب خود را از دست داده‌اند. اگر مطبوعات به بررسی مساله‌ای بپردازند، صدای آنها شنیده نخواهدشد. صدای رسانه‌های کشور در داخل کم شده و مخاطب آنها نیز بسیار کم است. به نظرم برای اینکه این صدا شنیده و باور شود، رسانه باید منتقد باشد. گاهی انتقاد از دولت، بهترین تبلیغ برای دولت است؛ به شرطی که انتقاد منصفانه و کارشناسی باشد. آن چیزی که دولت را ناراحت می‌کند انتقادهای غیرسازنده و بهانه‌جویی‌ها و کج‌سلیقگی‌هاست که در آنها به موفقیت‌ها اشاره نمی‌شود.

وی افزود: می‌دانیم که رسانه می‌تواند کار خوب را بد ارائه دهد و کار خوب را زیرسوال ببرد. اما اگر انتقادها کارشناسی باشد، بزرگترین کمک به دولت است برای اینکه دولت می‌تواند امور را اصلاح کند.

رسانه باید اخبار را ساده‌سازی کند
صفایی با بیان اینکه مردم معمولی، اخبار و اطلاعات تخصصی و کلان را درک نمی‌کنند، گفت: رسانه‌ها باید اخبار را برای مردم ساده‌سازی کنند. بسیاری از مردم تولید ۱۶ هزار مگاوات برق اضافه را درک نمی‌کنند، اصلا نمی‌دانند این رقم به چه معنی است. رسانه وظیفه دارد این آمار و اطلاعات کلان را ساده‌سازی و «همه‌ فهم» کند. رسانه باید مفاهیم ساده تولید کند تا شهروندان معمولی با مدرک دیپلم، زیر دیپلم و حتی لیسانس بتوانند این مفاهیم را درک کنند.
کسی که لیسانس تئاتر یا لیسانس ادبیات و پرستاری دارد ممکن است مفاهیم الکترونیک را درک نکند. ساده‌سازی موجب بالارفتن درک از اینکه چه اتفاقی در وسعت کلان افتاده است، خواهد شد و مردم تاثیر اخبار را در زندگی خود بفهمند.

به گفته صفایی، مفاهیم سخت باید به گونه‌های مختلف و هنرمندانه توسط رسانه‌ها به مفاهیم ساده تبدیل شود تا مردم به سادگی بفهمند و در این صورت است که با دولت همکاری و همدلی بیشتری خواهند داشت.
او ادامه داد: شرایطی شکل گرفته که دولت هر تصمیم درستی بخواهد بگیرد، با نقدهای غیرمنصفانه و گاه با اطلاعات غلط ، با مقاومت بخشی از افکار عمومی روبه‌رو می‌شود تا جایی که عملکرد و تصمیم‌های درست دیده، شنیده و باور نمی‌شود. دولت نیاز دارد اعتماد افکار عمومی را به همراه داشته باشد تا بتواند تصمیم‌های بهتر بگیرد.

منبع:ایرنا

برچسب ها: استاد ارتباطات, جذب مخاطب, دکتر داود صفایی, رسانه

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/3316

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • شعبه دیجیتال بانک ملت رونمایی شد/ بهره گیری عملیاتی از هوش مصنوعی در حوزه بانکداری
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه سیزدهم شهریورماه
  • لیست شعب کشیک بانک سپه در روز پنجشنبه ششم شهریورماه
  • فهرست شعب کشیک بانک رفاه کارگران در روز پنج‌شنبه ۶ شهریور ماه اعلام شد
  • نحوه فعالیت شعبه‌های بانک پاسارگاد در استان‌ تهران در روز‌ پنج‌شنبه ۰۶‌شهریورماه۱۴۰۴
  • اسامی برندگان چهل و پنجمین دوره قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس انداز بانک مسکن اعلام شد/ لیست اسامی برندگان در سایت بانک مسکن
  • بانک دی، قدردان فرشتگان سپیدپوش در کنار قهرمانان ایثار
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانک ملت
  • آیا سرپرست جدید پتروشیمی کرمانشاه حتی یک روز سابقه فعالیت اجرایی در پتروشیمی دارد؟
  • سرپرست معاونت فناوری اطلاعات بانک سینا منصوب شد
  • قهرمانان خوزستانی کشتی فرنگی جهان، در پتروشیمی بندرامام استخدام شدند
  • انجام نخستین تعمیرات اساسی رآکتورهای کلیدی بدون توقف تولید در پتروشیمی بوعلی سینا / افزایش راندمان و پایداری تولید در واحدهای آروماتیک و پارازایلین
  • صعود موفق کارمند پتروشیمی دهدشت به بام کهگیلویه و بویراحمد
آخرین اخبار
  • خرید محصولات آفتاب خودرو با حساب وکالتی بانک کارآفرین
  • کسب رتبه دوم فروش پتروشیمی بندرامام در بازار بورس کالا و انرژی بین شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس
  • ​ نوآوری، موتور محرکه سرآمدی بیمه دی
  • فراخوان عمومی شناسایی پیمانکار و دعوت به مناقصه به شماره ۱۱۷۵
  • پایش سختگیرانه برای حفظ آمادگی صنعت پتروشیمی با جدیت انجام می شود
  • حرکت پرشتاب صنعت پتروشیمی به سوی استقرار نظام ایمنی فرایند
  • ساخت ۱۲۰۰۰ واحد مسکونی؛ ثمره همکاری سازنده با بانک مسکن
  • بانک پاسارگاد پیشگام در تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و صنعتی
  • برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان با مشارکت بانک دی
  • حسینی‌کیا: اهداف کلان امنیت غذایی با افزایش سرمایه بانک کشاورزی محقق می‌شود
  • همکاری‌ با شرکت های پتروشیمی را با نگاه خلاقانه و پاسخ‌گویی سریع به نیازها دنبال می کنیم
  • افتتاح باجه بانک شهر در قلب بزرگ‌ترین مجموعه گازی کشور
  • مدیرعامل گاز پارس جنوبی: تعاملات با بانک شهر را در بالاترین سطح دنبال می کنیم
  • «پتروشیمی نوری» از ظرفیت های بانک شهر بهره مند می شود
  • بانک حرفه ای و چابک در ارائه خدمات به فعالان حوزه پتروشیمی هستیم

منهای اقتصاد
  • “حکمرانی رسانه‌ای در عصر دیجیتال”
  • روایت تازه‌ای از تجربه دیجیتالی مشترکان همراه اول
  • در دیدار مهندس جعفرپور با فرماندار شهر تهران برهم‌افزایی نهادها برای اجرای پروژه ملی فیبر نوری تأکید شد
  • رونمایی از «شارژ حامی» در نمایشگاه کیش اینوکس
  • روز شلوغ همراه اول در دومین روز از نمایشگاه کیش اینوکس
  • آغاز ششمین دوره طرح پژوهانه همراه اول
  • همراه اول میزبان هکاتون تخصصی امنیت هوش مصنوعی

فیلم
    گزارش تصویری / دومین روز رویداد بین المللی ایران پتروکم / 24 دی ماه 1403


     
    هلدینگ خلیج فارس سهم بسزایی در صنعت پتروشیمی دارد و پیشران در این صنعت است
    فعالان بازار سرمایه، پتروشیمی اروند را زیر ذره‌بین بردند
    گزارش تصویری فرآیند ارزیابی یازدهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و اخذ تندیس بلورین توسط شرکت پتروشیمی اروند 1403
    نگاهی به بازدید رئیس جمهور از غرفه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بیست و نهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی
    حضور شرکت پتروشیمی اروند در دومین رویداد ایران پتروکم ۱۴۰۳ به روایت تصویر
    گزارشی از تقدیر محمد شریعتمداری از فرزندان ممتاز کارکنان شرکت مبین انرژی خلیج فارس


عکس
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    آغاز روند ممیزی در پتروشیمی پارس/جلسه افتتاحیه برگزار شد+تصاویر
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی پارس؛ تیم ممیزی شرکت پالایش و ارزیابی انطباق ایران از امروز ارزیابی از واحدهای مختلف شرکت را آغاز کردند که…

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب